Bijmengen mengsmering?

Oude Brikker

MF veteraan
7 jan 2003
8.086
18
Den Haag
Ik heb een liter of 10 mengsmering (1:40) over.
Weggooien vind ik zonde.
Kan ik dit bijmengen bij de benzine van mijn motor?
Zo ja, hoeveel kan ik bijmengen zonder problemen te krijgen?
De motor is een 4-takt en loopt op EURO 95.
 
Ik zou het maar niet gaan bijmengen.
Hij loopt er ALTIJD slechter op, want de olie verbrand niet, dus je brandstofverhouding verandert er door.

En waar hebben we het over? 12 tot 14 euro?
Maak een buurjongen blij, want je verliest er alleen maar mee.
4 Bougies voor zo'n machine zijn duurder!
 
ach, stel doemdenkers hier, heb je geen auto? gooi het gewoon in 2x in een bijna volle tank erbij, en rijden maar...

en hoezo verbrandt olie niet? :?
Met je 4-takt op pure mengsmering rijden zal wel niet echt lekker gaan, maar als je het nog verder verdunt maakt het echt niet zoveel uit hoor
 
Die troep geeft bij de hoge compressie van een 4-takt sterke neiging tot spontaan dieselen .... slijtage alom.

Zelfs een Vespa PK50 TWEETAKT ouderwets bromscootertje met een iets "verbeterd" cilindertje erop dieselde bij mij, eenmaal warm, als een idioot bij iets te rijke mengsmering, vooral als ook mijn benzine/luchtmengsel een tikkie ruim stond (ik maakte veel ritten boven 100km en wilde geen oververhitting riskeren).
Dat dieselen ging dan zo heftig dat de motor stationair te hard ging en niet met het contact was stil te zetten; ook rijdend kon ik het contact uitschakelen en (niet soepel regelend op het gas) op een tamelijke snelheid dan door blijven rijden.

Ik zou hier toch liever het materiaal niet aan wagen want die diesel-explosies lopen op je vonk zo ver vooruit dat het eigenlijk een poging lijkt om de motor andersom te laten draaien. Dat kan nooit goed zijn voor het excentriek-gedoe.

Overigens lijkt mengsmering tamelijk veel op kruipolie.
 
Auto loopt op diesel....
Geen buurjongen, of zo met een brommertje....
Scootah van zoon mengt het zelf....(hij had een crosser waar dat spul in moest)
Zelfs geen grasmaaiert die op dat spul loopt....
Mogelijk gedoe bij verkopen (geen tankje bij zich om het in te doen en geen brommertje kan 10 liter in 1x kwijt) bracht me op het idee het in mijn motor te stoppen.
 
Na elke tankbeurt een litertje erbij zou betekenen dat je ergens tussen de 20 en 40 cc olie moet verbranden in de komende kilometers (200?). Een advies voor sleurpende olieboten die tussen de 1:500 en 1:1000 zitten wat betreft olieverbruik; reviseer! en zitten bij 200 km op de hetzelfde niveau (20 en 50 cc).

Verbruikt je motor aardig olie? dan zou ik bovenstaande posts zeker beamen.
 
Pfffft...geef maar hier, flikker ik het wel in mijn 4T. Ben dr niet zo bang van hoor, stook vaak genoeg mengsmering in een 4takt omdat ik ff geen benzine heb staan zonder olie erin...Als je het een beetje opmengt is er niks aan de hand...
 
Ik bedoelde, dat het op zich geen kwaad kan volgens mij. maar STEL dat je bougies zouden sneuvelen, dat zou het natuurlijk niet waard zijn. hoe klein die kans ook is...

Ik heb wel een brommer waar ik 10 liter makkelijk in kwijt kan hoor, waar woon je :P (Zundapp... tank altijd 10 Liter, en das zonder reserve)
Hmm, den Haag, dat kost mee meer benzine dan wat het oplevert..haha
 
Ow; als het om VOORGEMENGDE BENZINE gaat dan is dat héél wat anders; als je in een diesel meer dan 5% benzine gooit riskeer je al stilvallen ... weet ik uit een akelige ervaring ...

Ik nam aan dat het om een kan pure 2T-olie ging waarop staat dat 1:40 geadviseerd wordt.
 
In een diesel kan je best wat gewone benz. bijmengen.
Werd, voordat de zgn winterdiesel uit de pomp spoot, vaak gedaan tegen vlokken bij lage temperaturen.
Laatst, met een sufgelulde kop naa een hectische werkdag, een litertje of 5 euro 95 erin gespoten voordat ik in de gaten kreeg dat ik fout spul aan het tanken was.
Tank was bijna leeg, dus gewoon voor de rest met diesel getankt.
Verhouding was ong 5 op 40 liter, dus 1:8.
Nu, 2 tankbeurten verder, nog geen problemen gehad (= leasebak, die kunnen overal tegen.... :P )

Ik denk dat ik de mengsmering met kleine beetjes tgelijk best kan verstoken in mijn 4-takt.
Die gebruikt overigens van zichzelf geen olie, dus met vetslaan van de vonkenkaarsjes zal het wel loslopen.
 
Hmmmja...een leaseauto kan toch wat meer hebben dan een doorsnee personenwagen... :P Ik had last van wat water in de brandstof, maar dat heeft me toch mooi een ander brandstofpompje gekost... B| , is helemaal niet erg, maar is niet echt goeiekoop...en das wel errug.
 
Geen probleem,
ik heb al jaren de benzine die ik over had van een weekend enduro in de auto en in de motoren (CB360, 400N, Xl500 cb900F) gebruikt.
De mengolie verbrand dus dat zie je iet meer terug.
Tijdens het inrijden van 4 takt motoren heb ik ook altijd met 1 tank mengsmering gereden (+/- 1:80).
Geen vette bougies, geen olieverbruik en meer van die doemgedachten.
Deze olie is bedoeld om verbrand te worden, anders dan de "normale" olie voor de 4Takt.

Dus 1/2 Euro en 1/2 meng 1:40 geen probleem.
 
Het is idd geen probleem gebleken; ik heb het gedaan.
Gewoon 1 literje mengsmering op een bijna volle tank erbij werkt prima.
Je ziet nog niet eens de bekende oliewalm, die bij een 2-takt vaak aanwezig is.
 
Terug
Bovenaan Onderaan