bijna onderuit geremd

Tuutebulles

Die hard MF'er
7 mei 2002
539
0
-
gisteren een stukje gaan rijden met een vriend, rijden we over een 50 km weg met een hoop verkeerslichten... licht gaat op groen... auto voor ons trekt goed door en is nog aan versnellen en door aan het schakelen. wij er dus rustig achteraan, gaat ie opeens vol in de remmen voor een voetgangersoverstaakplaats |(

ik verwachte dat dit mijn eerste stoppie zou worden 8-) , maar in plaats daarvan blokkeerde mijn voorwiel :( ... meteen rem los en kon de motor met een voet aan de grond nog net overeind houden en toen ook nog de auto net ontwijken... 8-)

maar wat ik me nu dus afvraag is: waarom blokkeert mijn voorwiel zomaar? ik heb de remdruk hoewel het allemaal wel heel snel ging toch geleidelijk opgevoerd en het was droog en ik zag zo snel ook geen grind of zo op de weg liggen.

kan het aan mijn banden liggen? heb er nu pirelli dragons op liggen, dacht dat dat toch wel goede banden zijn...
 
Ook met progressief remmen kom je uiteindelijk op een punt dat de boel blokkeerd. Beetje zand en of rommel doet ook wonderen.
 
Ik heb er ook vaker last van. Vooral bij de MFCD, je moest elke keer op je beurt w8888 waardoor mijn banden koud waren. Na 200 meter een noodstop resulteerde bij mij elke keer weer in een slippend voorwieltje.

Niks aan de hand, zodra je hem recht houdt, en het ging om de laaste paar meter.

Komt ook een beetje door mijn gewicht natuurlijk, met een R1 heb je daar mijns inziens minder last van.

Normaal met warme banden heb ik er nooit last van iig.
 
Blokkerend voorwiel heb/had ik ook regelmatig last van. Ik kreeg die stoppies maar niet voor elkaar. Vorige week maar eens de bandenspanning gechecked. Voor 1.3Bar oei dat is wel erg laag :? Toch maar iets meer lucht er in. (Volgens het boekie moet het 2.5 Bar zijn) En verdomd, vandaag mijn eerste stoppies gemaakt, rolling stoppies ook nog. 8-) . Op verschillende plaatsten met verschillend asfalt het lukte bijna overal. Vreemd genoeg had ik verder nooit last van die lage bandenspanning, wegligging was verder perfect ook bij kneedowna acties :?

Mijn banden zijn trouwens bijna op ik denk dat ik de BT012ss ga proberen, schijnen behoorlijk meer grip te geven, dus dat wordt heerlijk racen.
:] :] :] :] :] :] :] :]
 
Op zondag 07 juli 2002 22:00 schreef Frans Nahapiet het volgende:
Blokkerend voorwiel heb/had ik ook regelmatig last van. Ik kreeg die stoppies maar niet voor elkaar. Vorige week maar eens de bandenspanning gechecked. Voor 1.3Bar oei dat is wel erg laag :? Toch maar iets meer lucht er in. (Volgens het boekie moet het 2.5 Bar zijn) En verdomd, vandaag mijn eerste stoppies gemaakt, rolling stoppies ook nog. 8-) . Op verschillende plaatsten met verschillend asfalt het lukte bijna overal. Vreemd genoeg had ik verder nooit last van die lage bandenspanning, wegligging was verder perfect ook bij kneedowna acties :?

Mijn banden zijn trouwens bijna op ik denk dat ik de BT012ss ga proberen, schijnen behoorlijk meer grip te geven, dus dat wordt heerlijk racen.
:] :] :] :] :] :] :] :]

Vreemd ja, erg vreemd. Volgens mij heb je 0,0 grip bij die bandenspanning :?
 
lagere bandenspanning is meer grip, in principe, want je hebt dan meer raakvlak met de ondergrond(het asfalt in dit geval)
 
Ik heb ook Pirelli Dragons (Evo). Over het algemeen heb ik er geen problemen mee, ik maak nogal eens een stoppie. Maar zo af-en-toe slipt idd m'n voorwiel ook wel eens weg. Ligt puur aan het asfalt, in jouw geval zou het natuurlijk wel kunnen dat je toch ineens te hard kneep.
 
ik ging vandaag achter een porche aan die me 'uitdaagde', met 100 een bocht in die redelijk scherp was, iets bij remmen maar dat ging ook niet helemaal lekker.... geen brokken gelukkig :)
 
lagere bandenspanning is meer grip, in principe, want je hebt dan meer raakvlak met de ondergrond(het asfalt in dit geval)

maar als je spanning te laag is dan komt je loopvlak in het midden omhoog, denk dus niet dat dat de manier is om meer grip te krijgen.
 
licht gaat op groen... auto voor ons trekt goed door en is nog aan versnellen en door aan het schakelen. wij er dus rustig achteraan, gaat ie opeens vol in de remmen voor een voetgangersoverstaakplaats |(

1: volgens mij zat je te dicht bij die auto achterop (2 sec. regel).
2: had je geen kans om vooraan te gaan staan bij het stoplicht?
3: ik heb ook het idee dat je niet goed vooruit keek, anders had je gezien dat er een voetgangersoversteekplaats aan kwam (en dan kun je al wat anticiperen op het verkeer).
4: antwoord op je vraag: ik denk dat je toch iets te snel je voorrem hebt ingedrukt - als je schrikt dan concentreer je je eigen echt niet zomaar op je remtechniek.

Maar je bent er nog goed vanaf gekomen, iets wat toch het belangrijkste is.
 
3: ik heb ook het idee dat je niet goed vooruit keek, anders had je gezien dat er een voetgangersoversteekplaats aan kwam (en dan kun je al wat anticiperen op het verkeer).

Ik denk dat de persoon in kwestie gewoon in de ankers ging terwijl hij groen had, daar houdt niemand in principe rekening mee... Je weet dat iemand zo maar op de rem kan gaan staan, maar erop reageren is toch lastig...
 
Hmm, helaas erg herkenbaar. Ik heb de mijne gisteren dus platgelegd omdat zo'n miep mij over het hoofd zag en me van de voorrangsrotonde af reed. Er was geen enkele mogelijkheid meer om uit te wijken, dus dan maar remmen of over de motorkap vliegen. Tikkie te veel geremd en daar lag 'ie '( Tja dan denk je 'had ik met gedoseerder remmen het wel gered?'. In mijn geval denk ik het niet. Je hangt in de bocht, die auto schiet er net voor en dan heb je nog 2 meter om tot stilstand te komen. Misschien wel beter zo want behalve veel slijtschade gelukkig geen technische schade, waardoor ik er volgende week gewoon mee op vakantie kan. Ik moet er niet aan denken dat ik die auto ingereden was. Als je de ruimte heb kun je de remkracht opbouwen, maar als je erg weinig ruimte hebt lukt dat niet en bouw je geen wieldruk op zodat de meteen glijdt. Ik heb hiervan wel geleerd om nu meer afstand te houden en langzamer een rotonde over te gaan.

Gelukkig reed er net een motoragent in de buurt die de boel netjes heeft afgehandeld zodat nu mijn vezekering het maar met die miep's verzekering moet uitvechten. Volgens de politie was het volledig haar schuld, dus ik ga weer gerust :]
 
Terug
Bovenaan Onderaan