Bijna rijbewijs gehaald maar welke motor kopen?

IIwouterNL

Rookie
20 mei 2018
14
0
Den Haag
Sinds enkele minuten ben ik nieuw op dit forum dus ik zal mezelf eens voorstellen. sinds mijn, nogal heftige, scooterperiode ben ik verliefd op 2 wielers! toch een flinke tijd gewacht tot ik oud genoeg ben om vol vermogen te kunnen rijden en nu is het bijna zover, theorie en AVB is binnen en 1 juni ga ik op voor m'n AVD! eind dit jaar word ik 24 en mag dus vanaf volgend jaar vol vermogen.

Ondertussen besteed ik veel van m'n vrije tijd in het zoeken naar welke motor ik zou willen. De eerste vraag is, wil ik een 2 of 4 cilinder. Ik woon in Den Haag en zal veel in de stad rijden waardoor een 2 cilinder me wel handig lijkt ivm het vermogen onderin. Ik vind het geluid van een 2 cilinder alleen wat minder en de trillingen staat me ook niet heel erg aan. Ik zou dan kijken naar bijvoorbeeld een SV650N.

Daar en tegen vind ik het geluid van een 4 cilinder prachtig en staat me de souplesse van indien 4 me wel aan. maar hoe zit dat het koppel onderin? Ik kijk vooral naar nakeds zoals GSR 600, FZ6N, Z750 of de Hornet.

dan is er ook nog de 3 cilinder en dan met name de Triumph Street Triple, wat een onwijs mooie fiets is dat zeg! Ik lees eigelijk alleen maar lovende berichten over deze motor maar helaas ligt deze wel iets buiten het budget, ben opzoek naar iets voor 3.000 en max 4.000 eu.

Nou heb ik begrepen dat de prijzen in de winter wat lager liggen en ik kan opzich nog wel wachten met een motor kopen tot de Triumph wat meer in m'n budget ligt. Hier gaat eigenlijk wel m'n voorkeur naar uit namelijk.

Ik ben uiteraard van plan om op iedere bike een proefrit te maken zodra ik m'n rijbewijs binnen heb maar wat is jullie gedachte hierover?
 
Laatst bewerkt:
Koop die Street klaar is kees. Gruwelijk fijne fiets.

Kunt beter gelijk iets naar de zin kopen dan er een paar keer over doen.

Ga lekker proefrijden dan merk je vanzelf wat je prettig vind.
 
Laatst bewerkt:
Zoveel mensen zoveel meningen ,ga gewoon proefrijden en ervaar zelf wat
je het fijnst vind rijden want wat ik leuk vind kan voor jou iets heel anders zijn.
Bijvoorbeeld een Triumph vind ik een lelijke motor,alleen daarom zou ik hem
al nooit kopen. ;)
 
Laatst bewerkt:
Ook bij 2- en 4 pitters is er nog een groot verschil in koppel/vermogen tussen lijn en V motoren

Maar koop wat je echt mooi/fijn vind, heb je er veel meer plezier aan

Succes met de keuze
 
wacht gewoon even totdat je kan gaan proefrijden, dan weet je het vanzelf.
Iedereen kan nu wel wat gaan roepen, maar zoveel mensen zoveel meningen.
Misschien vind je de street zelf wel kut rijden, en kom je uiteindelijk met een goldwing thuis ;)

Het mooi vinden en het fijn vinden rijden zijn echt 2 totaal verschillende dingen.
Ik zou totdat je je rijbewijs hebt lekker blijven zoeken naar een fiets, want voor pret is halve pret, maar hou in je achterhoofd dat het iets heel anders kan worden als wat je nu verwacht, en ga lekker proefrijden strakkies.
 
Ik denk dat het duidelijk is dat het erg verstandig is om op alle genoemde motoren een ritje te maken. Hoe werkt dat eigenlijk bij een motorshop? Kun je gewoon een motor mee nemen en een paar minuten rond rijden of mag je wel een flink rondje rijden?

Overigens vandaag voor het eerst de snelweg op gegaan tijdens de les, ik les op een Z650 (2 cil). op hogere snelheid trilt zo's ding wel behoorlijk!
 
Laatst bewerkt:
Je gaat veel in de stad rijden.. dat betekend veel verkeer veel stil staan bij t verkeerslicht en weer door met 50km per uur... en daarvoor heb je koppel nodig :?
denk je soms dat je met een 4 cilinder niet mee kan komen omdat al het vermogen bovenin het toerenbereik zit.. :')

Als je niet tegen trillingen kan moet je soieso geen 2 cilinder hebben. Als je zou moeten kiezen dan is een V twin met een hoek van 90 graden de betere optie van de 2 cilinder. De SV die je noemt is idd een dergelijke fiets met een 90 graden blok. Juist vanwege deze 90 graden zit er in het blok geen balansas, deze is immers niet nodig. Ikzelf rijd nu bijna 10 jaar op de SV en met trillingen heb ik geen moeite. Ik zeg niet dat ie niet trilt.

Maar je kunt naar mijn idee het beste gewoon een 4 cilinder nemen. Die lopen het meest rustig. Gewoon een 600 of 800cc is zát om mee te beginnen.

3 cilinder hangt er écht vanaf hoe goed hij gebalanseert is. Maar het oneven aantal cilinders en de ontsteking ervan geeft soieso meer trillingen dan een 4 cilinder.
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat het duidelijk is dat het erg verstandig is om op alle genoemde motoren een ritje te maken. Hoe werkt dat eigenlijk bij een motorshop? Kun je gewoon een motor mee nemen en een paar minuten rond rijden of mag je wel een flink rondje rijden?

Overigens vandaag voor het eerst de snelweg op gegaan tijdens de les, ik les op een Z650 (2 cil). op hogere snelheid trilt zo's ding wel behoorlijk!


Definieer hogere snelheid en poets je tanden met zeep !! ( 748cc 90deg twin+termignoni=de bom )
 
Wees verstandig en koop een Yamaha Vmax 1e generatie. V4 motor. Genoeg koppel. Mooi geluid. O-)
 
sinds mijn, nogal heftige, scooterperiode

wtf is een heftige scooterperiode? Geen band om de velgen gelegd en gewoon gaan rijden? Langs oude vrouwtjes gereden en hun handtas afgepakt? Schade gereden bij iedereen en zijn moeder? Ik heb echt geen idee.
 
Niet ouwehoeren, zeker in het begin is een motor maar een motor. Koop voor niet te veel geld gewoon iets dat je aanstaat. Misschien leg je hem binnenkort wel op zijn zij, dan valt de schade nog dik te overzien. Misschien was het wel helemaal niet wat je had gehoopt, doe je hem weg voor een ander...
Zeker in het begin zullen je smaak en wensen steeds veranderen. Gewoon rijden is de boodschap.
 
Als je 1 juni afrijdt is het advies dat ik je wil geven: koop gelijk een motor! Zou toch zonde zijn als je je rijbewijs haalt aan het begin van de zomer en vervolgens gaat wachten tot de winter omdat de motor dan goedkoper is. Viercilinder heeft voldoende koppel onderin om mee te beginnen. Tenzij je uiteraard de hele tijd op je achterwiel de stad door wilt :P
 
Je eerste motor gewoon kopen wat je tegenkomt inderdaad, je gaat hem waarschijnlijk een keer laten vallen, en over een tijd weet je beter wat je wel of juist niet wil. :)
 
1 juni ga ik op voor m'n AVD! eind dit jaar word ik 24 en mag dus vanaf volgend jaar vol vermogen.

Ik heb geen verstand van de verschillende soorten motoren (ben momenteel nog in het bezit van mijn eerste motor) maar ik zal je aanraden om eentje te kopen die nu op 25/35kw staat en die simpel te ontgrenzen is. Als voorbeeld mijn ER-6N die op 25KW staat (ook op kenteken), daar haal je letterlijk één schroefje uit en hij is op vol vermogen. Een mailtje naar de RDW en ze zetten hem ook gratis voor je op volledig vermogen op kenteken. Wel zo handig dat je niet twee keer op zoek hoeft om een motor te kopen in zo'n korte tijd! :)

(P.s. mijn er-6n komt deze zomervakantie te koop vanwege studie in het buitenland mocht je interesse hebben ;) )
 
Je eerste motor gewoon kopen wat je tegenkomt inderdaad, je gaat hem waarschijnlijk een keer laten vallen, en over een tijd weet je beter wat je wel of juist niet wil. :)

Ik dacht mij gebeurd dat niet, en is me dus toch gebeurd toen ik mijn helm op de grond wou leggen terwijl ik nog op de fiets zat. Gelukkig alleen een paar krasjes op de ontstekingsdeksel die ik kan vervangen.

Ik rij op een Kawsaki Z750 (eerste motor)
Ik kan hem je zeker aanbevelen, lekker behendig en heel snel voor iemand die net begint.
Het geluid van een 4 cilinder vond ik ook het mooiste, maar nu kan ik het geluid van een snelle 2 cilinder ook zeker wel waarderen.
Het karakter van een 4 cilinder zoals de Z750 gaat mij nu wel een beetje vervelen, het geluid ook wel. Je merkt echt dat het koppel boven de 6K toeren zit.

Mijn Z750 rijdt voorlopig prima, maar ik zou stiekem wel een Yamaha MT10 willen. Toch ook een 4 cilinder maar met het koppel meer onderin en een heel ander geluid dan dat gejank. Voor eerste motor wel iets te heftig.
 
wtf is een heftige scooterperiode? Geen band om de velgen gelegd en gewoon gaan rijden? Langs oude vrouwtjes gereden en hun handtas afgepakt? Schade gereden bij iedereen en zijn moeder? Ik heb echt geen idee.

Haha met een heftige scooter periode bedoel ik dat ik als maar sneller en sneller wilde en dat ding flink had opgevoerd.

Zodra ik m'n rijbewijs heb gehaald ga ik wat proefritjes maken en zie wel wat er op m'n pad komt. Bedankt voor jullie reacties!
 
Als je verder gewoon volgens de regels wil rijden, prima, koop dan een straatmotor. Ze zijn allemaal saai wat mij betreft, dus ook allemaal gelijk. Zelfs een aap kan rechte brokken op asfalt rijden. Als je verder wil ontwikkelen als motorrijder, dat wil zeggen leren driften, wheelies maken, op een been keren, onverhard rijden, dan is het een ander verhaal. In ieder geval een supermoto proefrijden, samen met een lichte enduro de beste twee voor de stad.
 
Waarom sluit je op voorhand 0- en 1-cilinders uit? Bij veel in de stad rijden zou ik liever voor 0 cilinders gaan, oftewel elektrisch. Met 1- en 2-cilinder schakel je je suf, en dat is gewoon irritant op de lange termijn.
 
Laatst bewerkt:
Waarom sluit je op voorhand 0- en 1-cilinders uit? Bij veel in de stad rijden zou ik liever voor 0 cilinders gaan, oftewel elektrisch. Met 1- en 2-cilinder schakel je je suf, en dat is gewoon irritant op de lange termijn.
Op één cilinder 4T met goed koppel kan je de 1ste versnelling helemaal vergeten, dus wat je zegt is onzin.
 
Als je verder gewoon volgens de regels wil rijden, prima, koop dan een straatmotor. Ze zijn allemaal saai wat mij betreft, dus ook allemaal gelijk. Zelfs een aap kan rechte brokken op asfalt rijden. Als je verder wil ontwikkelen als motorrijder, dat wil zeggen leren driften, wheelies maken, op een been keren, onverhard rijden, dan is het een ander verhaal. In ieder geval een supermoto proefrijden, samen met een lichte enduro de beste twee voor de stad.


:+
 
Terug
Bovenaan Onderaan