Bijna van de dijk gelazerd, remmen nu okee?

Terminator

Die hard MF'er
1 jun 2001
524
0
Nieuwegein
Vandaag met een makker van me over de dijk van N'gein richting Rhenen, daar overgestoken en richting Vianen gereden.

Ongeveer halverwege kwamen we een paar andere motorrijders tegen die wat langzamer gingen, maar ik zag nog ff geen kans om ze (veilig) in te halen. Krijgen we een redelijk scherpe bocht naar links waar die gast voor me kennelijk van schrok... remt errug hard dus ikke ook...

Toen ging het helemaal mis, achterwiel blokkeerde, rem los maar moest toch remmen. Dus weer blokkeren, en glijdend net voor de berm stil.

Even bijgekomen van de schrik en daarna m'n voorrem geprobeerd. Resultaat 1e keer remmen krakend geluid, daarna remde die okee. Ik ben daarna maar voorzichting naar huis gereden... verders geen problemen meer gehad.


- Deed mijn voorrem het niet goed, en heb ik dus errug hard achter moeten remmen?
- Kraken is vast niet normaal, ik heb de remmen thuis nog es gecontrolleerd, maar zie niets abnormaals. Motor is 3 wkn geleden nog voor kleine beurt geweest...
- Eigen stomme fout?

Ik weet het niet maar ik vind het niet tof... :(
 
Doe je een beetje voorzichtig RogierG? ;)
Vandaag ben ik ook nog in die buurt geweest...

Blokkerend achterwiel hoeft geen probleem te zijn. Toch inderdaad als je de ruimte hebt: remmen los, evt sturen, en opnieuw remmen.

Kan door je heftige reactie je vork wat zijn gaan torderen waardoor je zwevende schijven enigzins uit het lood geslagen zijn, en heb je ze weer 'gericht' door je eerste volgende -krakende- rempoging?
 
Doe je een beetje voorzichtig RogierG? ;)
Vandaag ben ik ook nog in die buurt geweest...

Ik zal voortaan voorzichtig doen ;) Was op de heenweg ook een gast van de dijk gelazerd. Politie was eral en die gast kon nog lopen, maar z'n gloedjenieuwe blade lag in puin.

Kan door je heftige reactie je vork wat zijn gaan torderen waardoor je zwevende schijven enigzins uit het lood geslagen zijn, en heb je ze weer 'gericht' door je eerste volgende -krakende- rempoging?

Had ik nog niet aan gedacht, maar dit zou heel goed kunnen. De fiets reed na dat kraken nl. weer normaal.
 
Bij een beetje sportieve motor moet je altijd van de achterrem afblijven.

Er is zo weinig gewicht dat op het achterwiel drukt tijdens hard remmen, dat je in no time een geblokkeerd achterwiel hebt.

Dat moet je dan inderdaad weer loslaten, en voor rem je dan ook weer niet optimaal, dus bij noodstops alleen op die voorrem concentreren.

8-)
 
Hmmm, een blokkerend achterwiel is bij rechtuit hard remmen helemaal niet erg. Het zal je remweg in ieder geval weer verkleinen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan