bijna

maarten_zxr

MF veteraan
8 feb 2005
2.375
0
Velp
aangezien ik bijna (hopelijk) mijn RBW heb (maandag afrijden) ga ik binnenkort maar eens de motor uit de schuur halen en afstoffen :X en de accu er weer in zetten.

nou heb ik alleen een paar vraagjes:

1) eerst de motor weer eens goed warm laten lopen, olie laten rondpompen terwijl de motor rechtop staat?

2) ketting invetten met gewone kettingspray? (nog over van mijn brommer, is geen speciaal kettingvet maar werd door de dealer verteld dat het beter was en ik kan niet zeggen dat ik ooit een zogenoemde slijppasta heb gehad of zal ik toch maar nieuwe kopen => welke?)

3) als ik nu hij op de paddock staat aan het achterwiel draai, schuurt de ketting ergens langs, maar hij staat nog wel op spanning. ernstig? of gaat dit waarschijnlijk voorbij als ik hem van de standaard haal? (maar nu staat er toch ook gewicht op het achterwiel, alleen niet op de band?)

dat waren ze :)
 
Is dat schuren niet toevallig je remschijf die iets aanloopt tegen de blokken ?

Motor niet warm laten lopen. Als tie loopt dan loopt ie, opstappen en wegrijden.

Check wel eerst ff je remdruk, bandenspanning e.d. Je wilt er niet aan het eind van de straat, vlak voor die drukke kruising achter komen dat je niet hard genoeg kunt remmen :o

Ketting eerst ff reinigen met kettingreiniger of wd40 en inspuiten of vetten met de juiste spray of het juiste vet.
 
misschien ook wel nuttige info |(

het gaat om een kawasaki zxr400 25KW

en ikheb hem ong. 2 maanden geleden in de schuur stilgezet, en ik weet niet hoe lang hij precies daarvoor stil gestaan heeft. Wel is volgens de vorige eigenaar de olie en het oliefilter vervangen
 
FF oliepeil en koelvloeistof controleren voordat je start is ook een goede tip :P

En als je er dan mee gaat rijden, maak dan niet een ritje van 10km ofzo, maar neem hem lekker mee op een rondje ijsselmeer ofzo. Vind ie lekker ;)
 
Door Sjoske op 10-02-2005 16:34



Is dat schuren niet toevallig je remschijf die iets aanloopt tegen de blokken ?

nee ik kan duidelijk horen dat het de ketting is want ik hoor zeg maar de schakels ergens langs schuren.

en kan ik trouwens het reservoir van de voorrem gewoon losdraaien en weer vastzetten om te kijken offie nog vol zit? kan het namelijk niet goed zien, of moet ik hem dan gelijk weer ontluchten ofzo..?

bedankt alvast :)
 
nee ik kan duidelijk horen dat het de ketting is want ik hoor zeg maar de schakels ergens langs schuren.

en kan ik trouwens het reservoir van de voorrem gewoon losdraaien en weer vastzetten om te kijken offie nog vol zit? kan het namelijk niet goed zien, of moet ik hem dan gelijk weer ontluchten ofzo..?

bedankt alvast :)

Hoe is de staat van je ketting ? Klinkt als namelijk.

Waarom kun je je remvloeistofpeil niet goed zien ?

Remvloeistof hoort helder te zijn anders is het oud en moet je het vervangen.

Kapje van je reservoir kun je er volgens mij wel ff afdraaien om te checken maar dit weet ik niet zeker.
 
Door Sjoske op 10-02-2005 16:36



FF oliepeil en koelvloeistof controleren voordat je start is ook een goede tip

en hoe kijk ik of er voldoende olie in zit? er zit wel zo'n mooi kijkglaasje maar er staat volgens mij niet iets van max. of min. op zoals bij de koelvloeistof.. en moet ik hiernaar kijken als de motor warm of koud is? is het namelijk niet zo dat olie meer volume inneemt als het warm is?

ik weet het.. ik ben lastig O-)
 
en hoe kijk ik of er voldoende olie in zit? er zit wel zo'n mooi kijkglaasje maar er staat volgens mij niet iets van max. of min. op zoals bij de koelvloeistof.. en moet ik hiernaar kijken als de motor warm of koud is? is het namelijk niet zo dat olie meer volume inneemt als het warm is?

ik weet het.. ik ben lastig O-)

olie in kijkglas moet ongeveer tot de helft tot ca. 3/4 van het glas gevuld zijn als de motor rechtop staat :)
 
en hoe kijk ik of er voldoende olie in zit? er zit wel zo'n mooi kijkglaasje maar er staat volgens mij niet iets van max. of min. op zoals bij de koelvloeistof.. en moet ik hiernaar kijken als de motor warm of koud is? is het namelijk niet zo dat olie meer volume inneemt als het warm is?

ik weet het.. ik ben lastig O-)

Het was een zxr 400 he.




SUPERKRIIIIIIIIIISSSSSSSSSSSSSSS, HEEEEEEEEELLLLLLLLLLLPPPPPPP
:+

Ik weet ff niet hoe dat bij een zxr zit :P

Oliepeil meet je altijd bij koude motor in ieder geval.
 
Hoe is de staat van je ketting ? Klinkt als namelijk.

Waarom kun je je remvloeistofpeil niet goed zien ?

klinkt als namelijk... versleten? |(

en kan de remvloeistof niet goed zien doordat hij óf zo hoog staat dattie tot net onder de rand gevuld is óf hij zo laag staat dat ik hem niet meer kan zien.
 
en hoe kijk ik of er voldoende olie in zit? er zit wel zo'n mooi kijkglaasje maar er staat volgens mij niet iets van max. of min. op zoals bij de koelvloeistof.. en moet ik hiernaar kijken als de motor warm of koud is? is het namelijk niet zo dat olie meer volume inneemt als het warm is?

ik weet het.. ik ben lastig O-)

Er zit een streepja bijna onderaan en bovenaan net naast het glaasje aan de rechterkant... Boven is dus max. etc.
Olie peilen sowieso altijd warm... Alleen niet direct nadat ie gedraait heeft anders zit er nog olie hoog in het blok wat nog naar beneden moet komen...
Wacht even 5 of 10 minuten en dan checken..
Olie moet ook niet zwart zijn als het zwart is niet gaan rijden voordat er nieuwe olie en oliefilter in zit op zit...
 
klinkt als namelijk... versleten? |(

en kan de remvloeistof niet goed zien doordat hij óf zo hoog staat dattie tot net onder de rand gevuld is óf hij zo laag staat dat ik hem niet meer kan zien.

Voorrem vloeistof zeker... Je kan gewoon het dekseltje eraf halen zonder verder wat te doen... Wel voorzichtig anders drup remolie op je lak.. En dan is het dag lak...
Naar wat ik zo lees is idd je ketting versleten.. Het klinkt in ieder geval wel als een flink oude ketting die vele malen betere dagne heeft gezien...
 
Naar wat ik zo lees is idd je ketting versleten.. Het klinkt in ieder geval wel als een flink oude ketting die vele malen betere dagne heeft gezien...

en hoe weet ik zeker of hij versleten is..? en weet je zeker dat het niet over gaat als ie eenmaal verder in zijn vering zezakt staat o.i.d. ??

ik heb het geluid trouwens ook nog niet eerder gehoord.. ook niet met wegzetten ofzo, maar toen hij eenmaal in dat bekende hoekje in de schuur stond draaide ik een keer aan het achterwiel om te kijken wat voor bandjes eronder lagen.

hij staat nu op zo'n paddock standaard (of hoe je zoiets ook noemt) dus met de achterband van de grond af.

soms denk je er teveel over na, en dan weet je het niet meer B|
 
Checken en stellen van de ketting altijd met het wiel van de grond.
Controleer je kettingspanning op meerdere plaatsen. Je kettingspanning kan namelijk varieren. Wanneer je het strakste punt gevonden hebt ga je kijken wat je speling is.

Minder dan 1 centimeter is heel erg niet goed.
Meer dan 5 ook zwaar verkeerd
:P

Hou een speling aan van 2 tot 3 centimeter.

Wanneer de speling goed is kijk je of je je ketting van je achterwiel af kan tillen. Is dit idd het geval dan ben je aan een nieuwe ketting toe.
 
klinkt als namelijk... versleten? |(

Niet meteen het ergste vrezen.

Bij bijna alle motoren schuurt de ketting over de geleider op de achterbrug als er niemand op zit.

OP het moment dat je er op zit, dan komt het achterwiel omhoog, en de ketting ook, en dan shuurt hij niet meer.
 
Niet meteen het ergste vrezen.

Bij bijna alle motoren schuurt de ketting over de geleider op de achterbrug als er niemand op zit.

OP het moment dat je er op zit, dan komt het achterwiel omhoog, en de ketting ook, en dan shuurt hij niet meer.

klopt, ook kan hij ergens langs je frame een beetje lopen volgens mij. maar als je rijdt en er op zit dan gaat de achteras als het ware naar achter waardoor hij de ketting strak trekt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan