bijzondere verrichtingen oefenen op schakelbrommer?!

oefenen op schakelbrommer

  • ja *O*

    Stemmen: 28 35,9%
  • nee _O-

    Stemmen: 47 60,3%
  • weet niet :?

    Stemmen: 3 3,8%

  • Totaal aantal stemmers
    78

wart

MF veteraan
17 nov 2006
2.248
0
Poosje terug, in een wilde bui motorrijschool binnen gestapt en een les afgesproken; erg leuk..... maar die oefeningen, die vielen best tegen.

Na 7 lessen gestopt en na rondvragen besloten een schakelbrommer te kopen om de 8-jes, slalommen, enz. te oefenen. Zag het nl. niet gebeuren dat ik dat ooit allemaal zou leren.
Een rondvraag leverde 2 dingen op; instemmende goedkeuring of...gelach B|

Voor die mensen die met deze vraag rondlopen; een aanrader!
Je moet wel weten hoe je de oefeningen moet doen; een brommer krijg je wat makkelijker plat, maar; de techniek blijft hetzelfde. Er zijn vast mensen die het allemaal veel sneller doen;
ik was heel blij met maar 10 AVB-lessen; ben inmiddels geslaagd *O*
Daarbij ben ik wat sleutelervaring rijker (die was niet zo groot)
:] Hulde aan mijn soesje :}
 
Laatst bewerkt:
wat nou nee?!
4 tegen 1... kan die poll ook weg B|
 
Laatst bewerkt:
vind t oefenen met een brommer echt niks, gevoel is gewoon totaal anders ook door het gewichtsverschil tussen een brommer en een motor, als je de techniek wil oefen kan dat net zo goed op een fiets :P
 
vind t oefenen met een brommer echt niks, gevoel is gewoon totaal anders ook door het gewichtsverschil tussen een brommer en een motor, als je de techniek wil oefen kan dat net zo goed op een fiets :P
en...zelf vroeguh brommer gereden?
je benen aan de tank houden gaat bijzonder k** op de fiets btw
 
Laatst bewerkt:
Ik heb in 25 jaar motorrijden nog nooit een achtje hoeven rijden.
Ik begrijp dan ook niet dat dit een exameneis is. :?

Vermoedelijk is dit in het verleden bedacht door een rijinstructeur die naar de oorzaken van zijn bestaan op zoek was. :+
 
rijdt zelf nog geen motor, maar wel schakelbrommer (NSR50), maar de techniek echt aanleren lijkt me echt moeilijk als je de basics nog niet bezit.

In principe werkt een achtje rijden hetzelfde, maar je moet weten wat je moet doen wil het met een schakelbrommer ook lukken. Aangezien de "feel" van een brommer veel instabieler en lichter is dan die van een motor voel je veel minder goed wat je moet doen wil je oefening onder controle krijgen. Daarbij mis je (mits niet opgevoerd) ook nog heel wat power.

Wel ben ik van mening dat een jaartje schakelbrommer rijden waarschijnlijk wel zal helpen bij de eerste paar motorrijlessen,

wellicht zal het ook helpen indien je al een paar lessen hebt gevolgd om wat "off-line" te oefenen op een schakelbrommer, maar meer verfijnen van reeds geleerde technieken.
 
Ik heb in 25 jaar motorrijden nog nooit een achtje hoeven rijden.
Ik begrijp dan ook niet dat dit een exameneis is. :?

Vermoedelijk is dit in het verleden bedacht door een rijinstructeur die naar de oorzaken van zijn bestaan op zoek was. :+


:^

Maar ik denk wel dat het helpt, niet veel maar wel iets. :Y
 
Laatst bewerkt:
ik denk ook dat het iets helpt. al is het maar voor het gevoel van bochtjes maken. ik heb zelf nooit brommer gereden, was de fiets of deuto gewend en klinkt misschien stom maar moest toch echt ff de gewoonte om met mijn stuur te sturen afleren :X
 
Ik heb in 25 jaar motorrijden nog nooit een achtje hoeven rijden.
Ik begrijp dan ook niet dat dit een exameneis is. :?

Vermoedelijk is dit in het verleden bedacht door een rijinstructeur die naar de oorzaken van zijn bestaan op zoek was. :+
lol.. de bedoeling zal ongetwijfeld zijn dat je kan laten zien dat je controle hebt. Ik heb ook nog nooit hoeven slalommen om 8 pionnetjes op een rijtje *D :+

Wat betreft de brommer. Ik heb ook gebrommerd en ik had een crosser. Helpt wel iets wat betreft de handigheid met schakelen enzo. Maar een motor is zoveel zwaarder dat het toch wel anders is. Voor het koppelings gevoel enzo is het zeker wel nuttig.
 
Ik heb gewoon voortijdig een motor gekocht, die op zondagmiddag door een ander naar het industrieterrein laten rijden en daar geoefend. Ik denk dat dat toch beter werkt dan een brommer ervoor kopen ;)
 
In principe werkt een achtje rijden hetzelfde, maar je moet weten wat je moet doen wil het met een schakelbrommer ook lukken. Aangezien de "feel" van een brommer veel instabieler en lichter is dan die van een motor voel je veel minder goed wat je moet doen wil je oefening onder controle krijgen. wellicht zal het ook helpen indien je al een paar lessen hebt gevolgd om wat "off-line" te oefenen op een schakelbrommer, maar meer verfijnen van reeds geleerde technieken.
Mee eens dat je eerst een paar lessen moet nemen :Y . Bij sommige mensen gaat alles in een keer geweldig; bij mij dus niet....
Met de brommer kon ik op m'n gemak oefenen. En wat betreft het gewicht; als het goed is voel je het gewicht van de motor niet, toch? Je moet bij een motor wel veel meer je eigen gewicht gebruiken, dat wel. De manier waarop je dat doet, die is volgens mij hetzelfde.
Erg veel lol gehad ook; 8-tjes draaien met iemand achterop, dat soort dingen...
 
Op een brommer is het AVB easy mode natuurlijk... maar sja.... het zou mischien kunnen helpen...
 
Hallo wart,

Helpt volgens mij alleen maar om te leren schakelen.

Heb zelf veel lessen moeten volgen om dit onder de knie te krijgen, bij mij lukte het achtje beter als de halve draai. ivm kijk techniek bij een achtje kijk je naar de middelste pion dus door te kijken waar je heen wilt lukt dat steeds beter.

De instructeur had bij een halve draai in het midden zijn handschoen gelegd en lukte de halve draai (soms) wel.

volgens hem deed ik het buiten de pionnen als je weer terug moet komen wel goed.
Ik kreeg wat van die pionnen!!!!

Succes en volhouden hoor.
Eens.................~[/img]
 
Hallo wart,

Helpt volgens mij alleen maar om te leren schakelen.
Succes en volhouden hoor.
Het schakelen was eigenlijk niet het probleem. Probleem was; kijken waar je naartoe gaat, klemmen van de tank, en daarbij nog het coordineren van handen en voeten; teveel dingen tegelijk, zoiets...Dank voor de aanmoediging ;) maarre...Het AVB-examen heb ik inmiddels op zak :Y
 
Ik denk toch echt dat het gereden hebben van een schakelbrommer alvorens je motorlessen gaat volgen weldegelijk nut heeft.

oa je kunt dan al schakelen , in bochten hangen, remmen met meer dan fietssnelheid heb je al meegemaakt. overig verkeer om je heen.

Heeft toch wel zijn voordelen.... maar om er speciaal 1 te kopen. :?
 
Goede tip. Als het je niet makkelijk afgaat is een schakelbrommert een mooie opstap. Tuurlijk is het niet hetzelfde. Het is makkelijker, maar komt wel het dichtste in de buurt.
 
106_0692.JPG


Het is een beetje als seks oefenen op een oplaaspop ( hoe weet ie dit :X )
Maar ik denk zeker dat je een voorsprong hebt zolang je maar uit je heupen stuurt. 8-)
 
Laatst bewerkt:
dat met je heupen sturen kan je ook met die pop nog wel oefenen.... :]
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat het alleen goed is voor het leren van de proefjes zelf. Wat je ookalweer moest doen zoals bij de uitwijk of vertragings oefening. Niet om de beheersing zelf.
 
alsof die motorrijlessen niks kosten...

rijlessen zijn daarbij verdomd lastig door te verkopen

Dat zeg ik niet, maar een beetje fatsoenlijke brommert heb je ook niet voorniks.
En hoelang denk jij te doen over het aanleren van de spec verrichtingen dan?

Als dat al te lang gaat duren zou ik me beperken tot alleen die brommer en geen motor te gaan rijden. ;)
 
Dat zeg ik niet, maar een beetje fatsoenlijke brommert heb je ook niet voorniks.
En hoelang denk jij te doen over het aanleren van de spec verrichtingen dan?

Als dat al te lang gaat duren zou ik me beperken tot alleen die brommer en geen motor te gaan rijden. ;)
zo groot is het topic nou ook weer niet toch? kleine moeite om het eerst even te lezen :W
 
Terug
Bovenaan Onderaan