Billenvraag bochtentechniek :)

Vermeulen77

MF'er
16 okt 2012
73
0
Amersfoort
ff een vraag naar aanleiding van de VRO die ik onlangs op het circuit van Lelystad heb gevolgd: hoe snijd je een bocht aan en hoe ligt je zitvlak dan op t zadel? Ik leerde t op de VRO namelijk anders dan ik t van mijn instructeur heb geleerd...

Op de VRO werd me verteld dat je de motor moet kantelen en zelf dus rechtop moet blijven zitten. Dus: rechterbocht, dan zitten op je linkerbil.

Tijdens mijn rijlessen heb ik geleerd om je hoofd recht te houden, maar je lichaam wel met de motor mee te kantelen. dus: zitten op beide billen.

Ok, beetje gek gesteld misschien, maar als ik nou eens een snelle linker of rechterbocht wil nemen, hoe doe ik t technisch dan goed? Ik zie op de weg eigenlijk alle varianten wel langskomen :]
 
Beide is goed, is situatieafhankelijk. Bij snel en kort kantelen is je gewicht naar de buitenbocht (motor naar binnen duwen) makkelijker omdat je minder gewicht verplaatst. Als het harder gaat en de hellingshoek gaat toenemen is het gunstig om zelf met de motor mee te leunen omdat je je zwaartepunt dan gunstig verplaatst.

Uiteindelijk is het bij 'normaal' rijgedrag leidend wat jij prettig vindt.

Is overigens al heel veel over te vinden op dit forum.
 
Laatst bewerkt:
Beide is goed, is situatieafhankelijk. Bij snel en kort kantelen is je gewicht naar de buitenbocht (motor naar binnen duwen) makkelijker omdat je minder gewicht verplaatst. Als het harder gaat en de hellingshoek gaat toenemen is het gunstig om zelf met de motor mee te leunen omdat je je zwaartepunt dan gunstig verplaatst.

Uiteindelijk is het bij 'normaal' rijgedrag leidend wat jij prettig vindt.

Is overigens al heel veel over te vinden op dit forum.
:^
 
ff een vraag naar aanleiding van de VRO die ik onlangs op het circuit van Lelystad heb gevolgd: hoe snijd je een bocht aan en hoe ligt je zitvlak dan op t zadel? Ik leerde t op de VRO namelijk anders dan ik t van mijn instructeur heb geleerd...

Op de VRO werd me verteld dat je de motor moet kantelen en zelf dus rechtop moet blijven zitten. Dus: rechterbocht, dan zitten op je linkerbil.

Tijdens mijn rijlessen heb ik geleerd om je hoofd recht te houden, maar je lichaam wel met de motor mee te kantelen. dus: zitten op beide billen.

Ok, beetje gek gesteld misschien, maar als ik nou eens een snelle linker of rechterbocht wil nemen, hoe doe ik t technisch dan goed? Ik zie op de weg eigenlijk alle varianten wel langskomen :]

Hoewel ik nietss.. met VRO cursussen heb... leren ze je het daar wel goed!
 
volgens mij is een beetje herziene inzichten tav motorrijden.
zelf heb ik idee dat een beetje afhankelijk van de snelheid waarmee je rijdt.
lage snelheid is motor kantelen en bovenlichaam recht op (cross style) gemakkelijker
om de bocht te maken. vooral bij scherpe bochten zeer doel treffend.
bij hogere snelheden gewoon meekantelen met de motor.
bij zeer hoge snelheid zelfs 'naast de motor' hangen.
 
Het heeft allemaal z'n nut. Wat hier van belang is, is het effectieve zwaartepunt. De motor heeft zijn eigen zwaartepunt, en de rijder ook. Samen heb je het totale (effectieve) zwaartepunt. Door in de bocht te gaan hangen komt dit zwaartepunt laag en in de binnenbocht te liggen, door af te schuinen hoog en in de buitenbocht. De reden dat je bij lage snelheden (en dit heb je als het goed is ook op je rijlessen gehad ;) ) de motor moet worden afgeschuind, is dat het effectieve zwaartepunt dan hetzelfde blijft, maar de motor veel schuiner staat. Een rechtopstaande motor kan geen stabiele bocht maken. Bijkomend voordeel is dat alleen het zwaartepunt van de motor een grote slag moet maken, en die zit laag. Jouw (hoge) zwaartepunt verschuift maar heel ietsje; je bent dus véél wendbaarder. Dat dit bij lage snelheden de beste methode is staat redelijk buiten discussie.

Bij gemiddelde snelheden (rond de 50) krijg je een twijfelgeval. Afschuinen is in principe altijd net zo snel, totdat je onderdelen aan de grond gaat rijden. Op dat moment zul je je eigen gewicht naar binnen moeten verplaatsen als je nog harder wilt gaan, net zo lang tot je grip begint te verliezen en het echt klaar is met sneller gaan. Als dat gripverlies al optreedt voordat er onderdelen op de grond zitten, heeft in de bocht hangen géén meerwaarde, en eventueel wegglijden is ook eenvoudiger op te vangen als je afschuint. Vandaar ook dat supermoto's (smal en hoog) hun eigen stijl hebben, waarbij knee-downs gewoon niet voorkomen (kan wel, maar is geen onderdeel van de 'stijl').

Bij hoge snelheden en veel grip (racebanden etc.) is afschuinen echt niet genoeg meer, dan zul je sowieso je gewicht in de strijd moeten gooien om het effectieve zwaartepunt naar binnen te krijgen en dan pas worden kneedowns zinnig.

Hoe dan ook, zo lang je niets aan de grond rijdt, is afschuinen het makkelijkste. Je gaat er mooi soepel van rijden en hebt geen gedoe met verzitten. Het zijn wel geen stoere kneedowns, maar ik moet de figuur nog tegenkomen die een afschuinende ikke op m'n KTM op de gewone dagelijkse straat zoek rijdt, terwijl ze fervent aan het kneedownen zijn. Dat geeft wel extra gewicht in de bocht, maar zoals ik zei... als je niks aan de grond rijdt is het zinloos. Ik blijf zelfs op klaverbladen gewoon bij de kneedowners hangen, en ik sta op (wait for it...) 50-50 allroadbanden, praktisch noppen _O-

Dan lach je je best wel een ongeluk, als je ziet wie er al niet op supersportbanden moeten staan om niet onderuit te gaan :')
 
Laatst bewerkt:
Het heeft allemaal z'n nut. Wat hier van belang is, is het effectieve zwaartepunt. De motor heeft zijn eigen zwaartepunt, en de rijder ook. Samen heb je het totale (effectieve) zwaartepunt. Door in de bocht te gaan hangen komt dit zwaartepunt laag en in de binnenbocht te liggen, door af te schuinen hoog en in de buitenbocht. De reden dat je bij lage snelheden (en dit heb je als het goed is ook op je rijlessen gehad ;) ) de motor moet worden afgeschuind, is dat het effectieve zwaartepunt dan hetzelfde blijft, maar de motor veel schuiner staat. Een rechtopstaande motor kan geen stabiele bocht maken. Bijkomend voordeel is dat alleen het zwaartepunt van de motor een grote slag moet maken, en die zit laag. Jouw (hoge) zwaartepunt verschuift maar heel ietsje; je bent dus véél wendbaarder. Dat dit bij lage snelheden de beste methode is staat redelijk buiten discussie.

Bij gemiddelde snelheden (rond de 50) krijg je een twijfelgeval. Afschuinen is in principe altijd net zo snel, totdat je onderdelen aan de grond gaat rijden. Op dat moment zul je je eigen gewicht naar binnen moeten verplaatsen als je nog harder wilt gaan, net zo lang tot je grip begint te verliezen en het echt klaar is met sneller gaan. Als dat gripverlies al optreedt voordat er onderdelen op de grond zitten, heeft in de bocht hangen géén meerwaarde, en eventueel wegglijden is ook eenvoudiger op te vangen als je afschuint. Vandaar ook dat supermoto's (smal en hoog) hun eigen stijl hebben, waarbij knee-downs gewoon niet voorkomen (kan wel, maar is geen onderdeel van de 'stijl').

Bij hoge snelheden en veel grip (racebanden etc.) is afschuinen echt niet genoeg meer, dan zul je sowieso je gewicht in de strijd moeten gooien om het effectieve zwaartepunt naar binnen te krijgen en dan pas worden kneedowns zinnig.

Hoe dan ook, zo lang je niets aan de grond rijdt, is afschuinen het makkelijkste. Je gaat er mooi soepel van rijden en hebt geen gedoe met verzitten. Het zijn wel geen stoere kneedowns, maar ik moet de figuur nog tegenkomen die een afschuinende ikke op m'n KTM op de gewone dagelijkse straat zoek rijdt, terwijl ze fervent aan het kneedownen zijn. Dat geeft wel extra gewicht in de bocht, maar zoals ik zei... als je niks aan de grond rijdt is het zinloos. Ik blijf zelfs op klaverbladen gewoon bij de kneedowners hangen, en ik sta op (wait for it...) 50-50 allroadbanden, praktisch noppen _O-

Dan lach je je best wel een ongeluk, als je ziet wie er al niet op supersportbanden moeten staan om niet onderuit te gaan :')

Thx! Helder verhaal en idd vermakelijk ;) Ik rijd nog niks aan de grond maar ik heb wel weer wat geleerd voor die eerste drie superkorte klotebochtjes (>90 graden) die ik elke ochtend vers uit de parkeergarage voor m'n kiezen krijg: afschuinen!
 
Het heeft allemaal z'n nut. Wat hier van belang is, is het effectieve zwaartepunt. De motor heeft zijn eigen zwaartepunt, en de rijder ook. Samen heb je het totale (effectieve) zwaartepunt. Door in de bocht te gaan hangen komt dit zwaartepunt laag en in de binnenbocht te liggen, door af te schuinen hoog en in de buitenbocht. De reden dat je bij lage snelheden (en dit heb je als het goed is ook op je rijlessen gehad ;) ) de motor moet worden afgeschuind, is dat het effectieve zwaartepunt dan hetzelfde blijft, maar de motor veel schuiner staat. Een rechtopstaande motor kan geen stabiele bocht maken. Bijkomend voordeel is dat alleen het zwaartepunt van de motor een grote slag moet maken, en die zit laag. Jouw (hoge) zwaartepunt verschuift maar heel ietsje; je bent dus véél wendbaarder. Dat dit bij lage snelheden de beste methode is staat redelijk buiten discussie.

Bij gemiddelde snelheden (rond de 50) krijg je een twijfelgeval. Afschuinen is in principe altijd net zo snel, totdat je onderdelen aan de grond gaat rijden. Op dat moment zul je je eigen gewicht naar binnen moeten verplaatsen als je nog harder wilt gaan, net zo lang tot je grip begint te verliezen en het echt klaar is met sneller gaan. Als dat gripverlies al optreedt voordat er onderdelen op de grond zitten, heeft in de bocht hangen géén meerwaarde, en eventueel wegglijden is ook eenvoudiger op te vangen als je afschuint. Vandaar ook dat supermoto's (smal en hoog) hun eigen stijl hebben, waarbij knee-downs gewoon niet voorkomen (kan wel, maar is geen onderdeel van de 'stijl').

Bij hoge snelheden en veel grip (racebanden etc.) is afschuinen echt niet genoeg meer, dan zul je sowieso je gewicht in de strijd moeten gooien om het effectieve zwaartepunt naar binnen te krijgen en dan pas worden kneedowns zinnig.

Hoe dan ook, zo lang je niets aan de grond rijdt, is afschuinen het makkelijkste. Je gaat er mooi soepel van rijden en hebt geen gedoe met verzitten. Het zijn wel geen stoere kneedowns, maar ik moet de figuur nog tegenkomen die een afschuinende ikke op m'n KTM op de gewone dagelijkse straat zoek rijdt, terwijl ze fervent aan het kneedownen zijn. Dat geeft wel extra gewicht in de bocht, maar zoals ik zei... als je niks aan de grond rijdt is het zinloos. Ik blijf zelfs op klaverbladen gewoon bij de kneedowners hangen, en ik sta op (wait for it...) 50-50 allroadbanden, praktisch noppen _O-

Dan lach je je best wel een ongeluk, als je ziet wie er al niet op supersportbanden moeten staan om niet onderuit te gaan :')

Dit is nu eens een goeie uitleg! Ik ben in mijn hoofd eens nagegaan hoe ik rijd, en dit is inderdaad wat ik doe. En zelfs op een Fazer is afschuinen in 90% van de tijd het snelst, en in tegenstelling tot wat al die journalisten beweren zit ik echt niet met de stepjes aan de grond in elke bocht. En het gaat wel degelijk vooruit...
 
En wat nu als je in een bocht wel je stepjes aan de grond rijd (van een SV650S) maar nog geen knie aan de grond heb gehad?

Zit ik dan niet ver genoeg? Ik zit dan met 1 bil nog op het zadel.
Ben ik te lang voor de motor waardoor mij knie te hoog zit?
 
Daar is een ander topic voor, maar ga er maar vanuit dat je gewoon niet ver genoeg bent gaan zitten of je motor niet erg plat kan. Lengte is alleen maar makkelijker :)
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan