Binnenband vervangen voorwiel: remschijven

casq

MF'er
13 dec 2011
212
51
Amersfoort
Vraagje: er zijn voldoende video’s te vinden over hoe je een binnenband vervangt. In een aantal wordt gezegd dat je een wiel niet op de remschijf moet neerleggen, wat uiteraard logisch is.
Maar nu…. Het voorwiel heeft twee remschijven, en een lekke band gebeurt meestal niet in de luxe en comfort van een garage. Dus nu de vraag: wat doen jullie met de remschijven in het voorwiel als je ergens op een track (of ergens anders) een binnenland moet vervangen. Haal je hem los, of leg je het voorwiel toch op een remschijf neer.
 
:? Een binnenband :? 99% van de motorfietsen hebben tubeless banden.

Maar als je dan echt aan het beunen bent dan haal je 1 of beide schijven eraf om zeker te zijn dat je ze niet verkloot.
Heb je echt een nood situatie dan kan nog altijd een 'veter' van buiten af in de band proppen. Kan je op meer geschikt moment de band laten vervangen, zeker als het de voorband betreft.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb een Guzzi met 2 remschijven en ook nog spaakwielen en binnenband....! Ik zou wiel op een ronde bak of iets wat de velg draagt plaatsen zodat remschijf vrij blijft liggen. Bijv. als er een een kliko in de buurt staat. Je wordt heel inventief als je uit de box denkt.
 
  • Leuk
Waarderingen: Loki
:? Een binnenband :? 99% van de motorfietsen hebben tubeless banden.

Maar als je dan echt aan het beunen bent dan haal je 1 of beide schijven eraf om zeker te zijn dat je ze niet verkloot.
Heb je echt een nood situatie dan kan nog altijd een 'veter' van buiten af in de band proppen. Kan je op meer geschikt moment de band laten vervangen, zeker als het de voorband betreft.
Een veter bij een binnenband? Daar ben ik erg benieuwd naar...
 
:? Een binnenband :? 99% van de motorfietsen hebben tubeless banden.
Gezien er steeds meer retro modellen komen met spaakwielen zal die 99% wel rap dalen .
Even voor de duidelijkheid ik heb een pest hekel aan gietwielen
Niet aan tubeless zit dan ook met smart te wachten op een Borani lijkende velg ( hoog schouder) voor spaken die echt tubeless geschikt is en niet tape en silecone moet afdichten
 
Gezien er steeds meer retro modellen komen met spaakwielen zal die 99% wel rap dalen .
Even voor de duidelijkheid ik heb een pest hekel aan gietwielen
Niet aan tubeless zit dan ook met smart te wachten op een Borani lijkende velg ( hoog schouder) voor spaken die echt tubeless geschikt is en niet tape en silecone moet afdichten
Mijn CT heeft spaakwielen met tubeless banden.
 
Als je remschijf op de grond liggen niet meer aan kan verwacht ik ook dat je al fors voorbij de minimale dikte bent.

Er komt zo achterlijk veel kracht op en jij denkt m met de hand even krom te trekken?

Het heeft niet de voorkeur, alleen al omdat het wiel dan alle kanten op kantelt, maar in geval van niet te moeilijk over doen.
 
Als je remschijf op de grond liggen niet meer aan kan verwacht ik ook dat je al fors voorbij de minimale dikte bent.

Er komt zo achterlijk veel kracht op en jij denkt m met de hand even krom te trekken?

Het heeft niet de voorkeur, alleen al omdat het wiel dan alle kanten op kantelt, maar in geval van niet te moeilijk over doen.
Een vergeten remschijfslot schijnt al problemen te kunnen geven met een schijf. En dat gaat nog redelijk in draairichting. Zou er zelf niet op gokken om eerlijk te zijn.
 
Mijn 2022 Honda Africa twin (base model) komt binnenbanden (vanwege het avontuurlijke karakter).
Mijn vraag gaat vooral om: wat doe je in the middle of nowhere en je hebt geen balkjes, steuntjes of andere zaken voorhanden. Uiteraard kan je zoeken naar iets dergelijks in een bos op in het veld, maar ben vast niet de eerste dienst bedenkt.
 
Mijn 2022 Honda Africa twin (base model) komt binnenbanden (vanwege het avontuurlijke karakter).
Mijn vraag gaat vooral om: wat doe je in the middle of nowhere en je hebt geen balkjes, steuntjes of andere zaken voorhanden. Uiteraard kan je zoeken naar iets dergelijks in een bos op in het veld, maar ben vast niet de eerste dienst bedenkt.
Gewoon neerleggen. Even iets tegen t zand in t wiellager, maar verder niet te zwaar over denken.

Tenminste, bij de 990, T7, F650 is t geen probleem. Nou zal Honda uiteraard kwalitatief wat minder zijn :9
 
  • Leuk
Waarderingen: casq
Mijn 2022 Honda Africa twin (base model) komt binnenbanden (vanwege het avontuurlijke karakter).
Mijn vraag gaat vooral om: wat doe je in the middle of nowhere en je hebt geen balkjes, steuntjes of andere zaken voorhanden. Uiteraard kan je zoeken naar iets dergelijks in een bos op in het veld, maar ben vast niet de eerste dienst bedenkt.
Nou mijn motor heeft ook een avontuurlijk karakter maar ik laat mij dar niet in meeslepen. O-)
 
Mocht je echt avontuurlijke routes gaan rijden, zou ik voor tubeless kiezen.
En een binnen band wisselen hoef je velg niet neer te leggen.
Motor daarentegen meestal wel
Voor een binnenband wissel de band niet neerleggen... Wil ik geen armpje drukken met jou 😅

Tubeless voor avontuurlijke routes kan wel, echter zijn de spaakvelgen onder de motor daar doorgaans niet geschikt voor.
 
Terug
Bovenaan Onderaan