Binnenbanden levensgevaarlijk toch?

Peter Soest

Rookie
16 okt 2001
15
0
Ik heb al een paar jaar een chopper met binnenbanden. Maar dit kan een klapband geven bij een spijker of iets dergelijks. Waarom maken ze nog steeds gespaakte wielen in de velggaatjes. De virago heeft spaakwielen maar is zo gespaakt dat er geen gaatjes in de velg zitten, en dus tubeless gemonteerd kan worden.
Ik las hier een stuk over de macht over het stuur verliezen, wel, met een lekke band (binnenband) gaat het snel.
Met een tubeless band heb je een langzaamleeglopende band en kan je er op tijd bij zijn.
Een binnenband is alleen voor de styling van het gespaakte wiel.
 
Als je b.v. een schroef in een tubelessband rijdt sluit deze vaak het gat af. Dus je band loopt niet gelijk leeg maar dat duurt ff.
Met een binnenband daarintegen loopt de band gelijk leeg.
Klappen doet een moderne band haast niet meer of hij moet zo slecht zijn dat de koorden helemaal verrot zijn.

Er zijn wel spaakvelgen voor tubeless banden maar dan hebben ze vaak een andere constructie voor velgbed. De spaken lopen er niet doorheen, omdat deze niet luchtdicht bevestigd kan worden. Kijk maar eens naar b.v. BMW1100 GS velgen.
 
Laatst bewerkt:
'tube' banden/binnen banden zijn niet gevaarlijker dan 'tubeless'
alleen als de snelhied tehoog wordt wordt het nadelig, gewicht ed.
 
Terug
Bovenaan Onderaan