Binnenkant gelaste buis behandelen

Makrolon

MF veteraan
5 aug 2008
19.499
44
Apeldoorn
Ik ben een motoraanhanger aan t maken. Probeer het allemaal zo te doen dat hij lang meegaat zonder omkijken er naar.

Nu, als ik een balk aan het hoofdframe las, slijp ik de galvanisatielaag weg. logisch. maar, aan de binnenkant van de balk is het nu dus nog kaal. Gaat dit niet roesten? Zou ik dit niet met iets moeten behandelen, is daar uberhaupt iets voor te krijgen?

Laatst bewerkt:

Raphaël-s

Oderint dum metuant
21 nov 2007
22.524
41.637
Arnhem
Hoe wil je vocht IN de buis krijgen? Als je alles echt goed dichtlast lijkt me dat dat niet zo snel zal gebeuren.

En ben je er wel bang voor kan je het oplossen op een "gore" manier door hem van binnen gewoon vol te knallen met hamerite....

Raphaël-s

Oderint dum metuant
21 nov 2007
22.524
41.637
Arnhem
Nou hup terug en rondom lassen dan!

:+

En ja, in hollandia is er overal vocht ja.... ik zou zeggen verhuis naar de sahara, is je aanhanger iig veilig voor roest en hoef je em niet te behandelen van binnen.

The Screaming Chief

MF veteraan
7 jun 2005
27.804
3
Spijkenisse
met tectyl de binnenkant behandelen.... her en der klein gaatje boren en daarlangs de boel in de binnenkant spuiten

TECTYL%20ML%20MET%20TOEBEHOREN.jpg

Laatst bewerkt:

kilowattknijper

MF veteraan
21 nov 2004
5.701
4
breda
Action heeft toch geen tectyl?!

Je moet de buizen luchtdicht lassen, zo goed mogelijk en dik intsjetten met primer en enkele lagen verf.
Eventueel maak je de openingen schoon en kit je ze dicht met overschilderbare kit of 2K lijm.

Overigens duurt het nog jaren voordat zo'n buis is doorgerot want die zijn ook aan de binnenzijde verzinkt. Het zijn de lassen die gaan doorroesten.

gassen

Wegen? Waar wij gaan zijn geen wegen!
Donateur
26 apr 2004
12.277
1.056
Venray
Zaakje moet kunnen luchten, dichtlassen is imho geen optie. Ik heb al meer dan 20 jaar een zelbouw aanhanger waar elke pijp open is, water kan erin en eruit, de lucht droogt de rest. Binnenkant van de boom zit een laagje bodycoating op (van dat dikke zwarte spul).

Makrolon

MF veteraan
5 aug 2008
19.499
44
Apeldoorn
De buizen die ik aan het bestaande frame heb gelast zijn niet verzinkt. Ook heb ik het verzinkte er af geslepen op de plekken waar ik er aan heb gelast. Ik ga gewoon voor safe denk ik en behandel t zo goed mogelijk met dat ml spul.

vroembert

MF nightmare
Crew
24 mrt 2003
25.250
9.180
Je kan ook alle buizen dicht lassen, 1 moer op een strategische plek lassen, gebruikte olie in de buizen pompen en de moer met een bout afdichten. Roest nooit meer 8-)

Ik heb het idee van een auto monteur, die in het verleden met een stokoude peugeot 504 reed. In de tijd dat die krengen nog roesten in de folder, vooral de kokerbalken. Die lastte hij dicht, gebruikte motorolie erin en rijden maar. Het klotste een beetje tijdens het remmen, maar hij is niet van binnenuit doorgeroest en dat was hem ook wat waard.

bluesrider

MF veteraan
4 aug 2009
1.850
223
Drenthe
Lassen uitwendig voorzien van zinkspray. Betere keus was geweest om hem uit zwart materiaal te maken en vervolgens thermisch laten verzinken. (hier bijv. www.zincoat.nl )

Grtz,

Cees

Laatst bewerkt:

The Screaming Chief

MF veteraan
7 jun 2005
27.804
3
Spijkenisse
Je kan ook alle buizen dicht lassen, 1 moer op een strategische plek lassen, gebruikte olie in de buizen pompen en de moer met een bout afdichten. Roest nooit meer 8-)

Ik heb het idee van een auto monteur, die in het verleden met een stokoude peugeot 504 reed. In de tijd dat die krengen nog roesten in de folder, vooral de kokerbalken. Die lastte hij dicht, gebruikte motorolie erin en rijden maar. Het klotste een beetje tijdens het remmen, maar hij is niet van binnenuit doorgeroest en dat was hem ook wat waard.

Dit is wel een hele mooie oplossing....... zeker uit het toetsenbord van een motorrijder :N :N :N lekker kans op olie op het wegdek, als je aanhanger een gescheurde las heeft. |( |( |(

Laatst bewerkt:

Hulzie

MF veteraan
10 nov 2002
9.321
3
Staphorst
Ik heb zelf een mercedes van 31 jaar oud, als ik olie ververs gaat de oude olie altijd in de balken en kokers, dat lekt er voor een deel wel weer uit, maar ach zo zit ook nog eens een dagje langs de waterkant met een vishengel in de hand te wachten tot ie niet meer drupt, en hij is roestvrij en wel 31 jaar oud, bijna 32 jaar.

Bovenaan Onderaan