Binnenkort motorrijbewijs binnen, een aantal vragen

keewnn

MF'er
19 jul 2015
57
0
Wat moet je weten over de Jawa? Dat is m'n knutselfiets.

Kettingset was 109 euro bij mpartz.com. GS500E is de moderne variant van mijn GS450E, ook een prima motorfiets! Beide kan je krijg voor een paar honderd euro. 1 op 25 is trouwens ook een leuk verbruik. Ben trouwens een professionele student, vandaar deze belachelijke prijzen.

Edit: Onderhoud zelf doen scheelt een hele hoop trouwens, maar je moet het wel kunnen/durven.

Ah oke een knutselfiets. Ik verwachtte een topic te vinden over hoe je op de een of andere manier een oor aan was genaaid of iets in die richting.

Het zelf kunnen vervangen van de ketting en tandwielen is een van de eerste dingen die ik wil leren zodra ik een motor heb gekocht. Voor ingewikkeldere dingen breng ik hem toch liever naar een garage. Een onderdelenshop had ik nog niet naar gekeken, bestel jij zelf alles bij mpartz?

1 op 25 is trouwens inderdaad een erg net verbruik. Die GS500s lijken wel een beetje veredelde brommers. Maar dan wordt het natuurlijk ook erg aantrekkelijk op de motor te stappen wanneer ik normaalgesproken de auto zou pakken. Misschien moet ik toch maar overwegen die auto achterwege te laten. Misschien een beetje tegenstrijdig met mijn eerste bericht (wat toch niemand heeft gelezen), maar een auto heb ik niet nodig voor woon-werkverkeer, want dat komt bij mij op het moment neer op 20 minuten fietsen.

Professionele student ben ik ook twee à drie jaar geweest, wat een tijden. Is dat wel te combineren met een klusser trouwens? Of skip je gewoon af en toe een dagje eten
 

keewnn

MF'er
19 jul 2015
57
0
Ok stel je koopt nu een motor met je spaargeld. Over een jaar gebeurt er iets en heb je geld nodig. In het aller ergste geval moet je je motor verkopen. Wat is dan de schade? Dat je een jaar lang met plezier hebt kunnen genieten van je motor en je eigen gespaarde centjes, in plaats van dat je nog een jaar hebt lopen piekeren of het het wel waard is.. Je zou dan echt niet denken "goh maar goed dat ik dat geld goed bewaard heb en mezelf van plezier heb weten te weerhouden!!1! Derp"

Wat ik met de tweede paragraaf bedoelde was, je maakt er nu al een big deal van, financieel en qua levensstijl, terwijl je nog geeneens een motor hebt. Op de weg gebeuren dingen die je niet kunt incalculeren. Misschien verlies je een wiel, rijd je ergens tegenaan, krijg je een wielrenfiets naar je hoofd gemieterd. Allemaal dingen die je niet kunt incalculeren (al zou je het waarschijnlijk doen als het kon). Je schiet er niets mee op zo'n speciaal plan van aanpak te maken. Ik wilde dus niet insinueren dat je als een mietje rijdt maar wel dat je zo aan het piekeren bent dat ik het nog wel zie gebeuren dat je straks eindelijk een fiets hebt en je er nog niet van kunt genieten vanwege alle externe factoren waar je geen controle over hebt.

JUST DO IT

Ik zou haast op de fiets stappen en die verkoper van de GS500 een rug naar zijn hoofd smijten en hem meenemen. Maar toen ik dacht dat ik nog rond de 2k uit moest gaan geven was het probleem vooral dat ik niet echt een motor nodig heb, want ik kan voor hetzelfde geld (in het weekend zelfs gratis) het ov pakken. Mijn leven is wel incompleter en ik moet in dat klote ov zitten, maar ik heb geen motor nodig.
Als ik een GS500e op de kop kan tikken voor minder dan €1.000 dan ga ik daar uiteraard geen twee keer over nadenken. Als ik een makkelijke manier wist om hem van de binnenstad naar mijn gebouw te krijgen (+/- 3km) zonder erop te rijden, dan had ik waarschijnlijk al een belletje gepleegd met de beste man. Een uur lopen met die motor aan de hand lijkt me in ieder geval niet relaxed.
 

keewnn

MF'er
19 jul 2015
57
0
Nee dat lijkt alleen maar zo, omdat de berichtvakken maar 640px breed zijn. In principe heeft bijna iedereen tegenwoordig schermen met een resolutie van 1920x1080px, maar om de achterlopende mensen tegenmoet te komen ondersteunen de meeste websites resoluties van minimaal 1280x720. Voor mobiele apparaten die vaak een kleinere resolutie hebben maken we de website responsive waardoor de website er op ieder formaat onder 1280x720 goed uitziet door delen van de layout te verplaatsen, te verkleinen en/of simpelweg niet te laten zien. Dan worden zelfs resoluties van minder dan 798px breed ondersteund, wat nu niet het geval is.

Deze website is 798px breed. Stel we laten het gebruikersvak even groot (158px), dan kunnen we het berichtvak op 1122px zetten. Oftewel 75% winst in de breedte! Dit betekent ook meteen dat mijn "bijbelteksten" een stuk minder lang lijken. Daarnaast kunnen er nog een aantal aanpassingen worden gedaan als een ander font of een grotere/kleinere regelhoogte, waardoor het lezen van mijn lappen tekst een stuk gemakkelijker wordt. En plotseling staat dit topic vol met relevante antwoorden, die niet alleen gaan over hoe lang mijn teksten wel niet zijn, maar waar ik ook werkelijk iets wijzer van word.

Dit leidt weer tot meer unieke content (want niet steeds bla bla lange tekst bla bla) en dus een hogere score van motor-forum.nl binnen Google. Hogere score binnen Google betekent meer bezoekers, meer bezoekers betekent meer content, ja je begrijpt het wel denk ik.

Bij deze bied ik mijn diensten als webdeveloper aan. In ruil voor een motor.
 

Bike_Explorer

MF veteraan
4 jun 2012
2.897
1
-
Ik ken jou niet, maar ikzelf kan ook vrij moeilijk en overdreven uitgebreid over dingen nadenken.

Toen ik de leeftijd had om motorrijbewijs te halen, ging ik eerst autorijbewijs halen en zat aldoor te twijfelen of ik niet motor zou gaan rijden. Want als ik motor ging rijden, kon ik er geen auto bij betalen.
Uiteindelijk ga je er allerlei dingen bij verzinnen etc etc.

Mijn advies: Vergeet alles, ga gewoon een motor kopen en zie dan maar verder. Het is geen huis oid wat je koopt, dus je kan altijd weer je motor verkopen of je auto later (ver)kopen..
Gewoon doen en niet teveel nadenken dus. Anders maak je jezelf helemaal gek.

Oja, ik heb je eerste bericht ook maar voor 5% gelezen ofzo :P
 

keewnn

MF'er
19 jul 2015
57
0
Ik ken jou niet, maar ikzelf kan ook vrij moeilijk en overdreven uitgebreid over dingen nadenken.

Toen ik de leeftijd had om motorrijbewijs te halen, ging ik eerst autorijbewijs halen en zat aldoor te twijfelen of ik niet motor zou gaan rijden. Want als ik motor ging rijden, kon ik er geen auto bij betalen.
Uiteindelijk ga je er allerlei dingen bij verzinnen etc etc.

Mijn advies: Vergeet alles, ga gewoon een motor kopen en zie dan maar verder. Het is geen huis oid wat je koopt, dus je kan altijd weer je motor verkopen of je auto later (ver)kopen..
Gewoon doen en niet teveel nadenken dus. Anders maak je jezelf helemaal gek.

Oja, ik heb je eerste bericht ook maar voor 5% gelezen ofzo :P

Ik verwacht inmiddels niet eens meer dat iemand het gaat lezen ;) In ieder geval bedankt voor je reactie. Ik ben er inmiddels wel uit denk ik: als ik mijn rijbewijs heb ga ik opzoek naar een GS500 voor een mooi prijsje.

"too long, didn't read" in je eigen post. Heel zinnig lijkt me.

Dit is erg gebruikelijk om te doen op ongeveer elk ander forum.
 
Laatst bewerkt:

Dropje73

MF veteraan
27 feb 2006
27.546
1.260
Wat is nu eigenlijk precies de vraag ?


Ik zeg; "Proefrijden !!" (denk ik.....)
 

JoR6y

MF veteraan
1 nov 2006
1.517
2
Beste TS:


1: je enthausiastme, hou die vast! :}

2: alles op zijn tijd, haal eerst je motorrijbewijs, ga dan eens proefrijden hier en daar, koop dan pas een motor. (niet andersom)

3: in je budgetberekeningen zie ik nergens motorkleding, slot etc terugkomen, hou er rekening mee dat je fatsoenlijke kleding aanmoet op een motor.

4: (niet jouw opmerking) €1500,- onderhoud per jaar??? What the %$^%^&??
Een grote beurt per 2 jaar, uiteraard afhankelijk hoeveel je rijdt, en af en toe eens een setje banden. Dat kost nooit never geen €1500,- per jaar.

5: Benzine: iedere keer dat je gaat rijden verbruik je benzine. Ikzelf rij meestel 300 ~ 400km per rit. En dan ga ik ook nog ergens op een terrasje wat eten, drinken etc.. Dit kost mij gemiddeld een €50,- per "motorrijdag". Hoeveel wil je per jaar rijden en hoeveel kost je dit aan benzine?

6: Motorrijden gaat over vrijheid, alledaagse verplichtingen laten varen en gewoon lekker je voorwiel achterna..
zoals al velen voor mij zeiden: Just do it! en pieker er niet te veel over :]

Veel plezier en success met je examen!
 
Laatst bewerkt:

Twigsterify

Die hard MF'er
2 feb 2012
982
256
Je moet gewoon doen waar je, je het beste bij voelt. Iedereen hier kan wel gaan zeggen wat je wel en niet moet doen, maar het is toch jouw tijd en jouw geld wat je uitgeeft en niet dat van mij.
Ik heb mijn motor rijbewijs gehaald toen ik 18 was, omdat ik wilde gaan enduro rijden, en de nieuwe rijbewijs regels kwamen, dus moest ik wel snel zijn. Ik ben nu 21
Achteraf geen moment spijt van gehad, mijn hobby is nu wel een beetje uit de hand gelopen, ik heb inmiddels twee motors en een brommer in de schuur staan. _O-

Je woont op jezelf neem ik aan van wat ik lees. Waarom maak je, je dan druk over je ouders? Het is jouw keus om motor te rijden, beetje rebels zijn hoort bij het motor leven :+
 

stefan1990

MF veteraan
17 mrt 2012
19.578
4.628
Nee dat lijkt alleen maar zo, omdat de berichtvakken maar 640px breed zijn. In principe heeft bijna iedereen tegenwoordig schermen met een resolutie van 1920x1080px, maar om de achterlopende mensen tegenmoet te komen ondersteunen de meeste websites resoluties van minimaal 1280x720. Voor mobiele apparaten die vaak een kleinere resolutie hebben maken we de website responsive waardoor de website er op ieder formaat onder 1280x720 goed uitziet door delen van de layout te verplaatsen, te verkleinen en/of simpelweg niet te laten zien. Dan worden zelfs resoluties van minder dan 798px breed ondersteund, wat nu niet het geval is.

Deze website is 798px breed. Stel we laten het gebruikersvak even groot (158px), dan kunnen we het berichtvak op 1122px zetten. Oftewel 75% winst in de breedte! Dit betekent ook meteen dat mijn "bijbelteksten" een stuk minder lang lijken. Daarnaast kunnen er nog een aantal aanpassingen worden gedaan als een ander font of een grotere/kleinere regelhoogte, waardoor het lezen van mijn lappen tekst een stuk gemakkelijker wordt. En plotseling staat dit topic vol met relevante antwoorden, die niet alleen gaan over hoe lang mijn teksten wel niet zijn, maar waar ik ook werkelijk iets wijzer van word.

Dit leidt weer tot meer unieke content (want niet steeds bla bla lange tekst bla bla) en dus een hogere score van motor-forum.nl binnen Google. Hogere score binnen Google betekent meer bezoekers, meer bezoekers betekent meer content, ja je begrijpt het wel denk ik.

Bij deze bied ik mijn diensten als webdeveloper aan. In ruil voor een motor.
Maar als al die nieuwe bezoekers zulke lappen tekst gaan typen is er geen hond meer die het leest _O- _O- _O-
 

Wimg

Die hard MF'er
26 feb 2015
259
2
Ha, hier nog iemand die normaal lange lappen schrijft - tik overgehouden uit mijn opleidingen :).

Ok, mijn verhaal is anders en hetzelfde :).

Ik wilde al een motor ergens rond mijn 4e, 5e, and had op mijn 6e de nodige motorposters aan de slaapkamermuur hangen, aan mijn kant :). Voornamelijk Harley's :).

Van mijn ouders mocht ik geen motorrijbewijs halen, dus (pas) op mijn 21e gelijk gaan doen (toen konden ze je nog stoppen als je nog niet officieel meerderjarig was), en ik was ook student. In die tijd mocht je nog een L-plaatje hebben, dus vergunning aanvragen, en buiten de stad en op specifieke wegen daarbinnen rondrijden.

In ieder geval eerst kleding en helm gekocht - doe dit eerst als je het al niet gedaan hebt. Destijds een Arai gekocht toen het nog niet zo bekend was, voor rond de 100 gulden in de aanbieding :). Kleding in die tijd was voor de armoedzaaier een dikke vliegeniersjas van de dump - werkte goed, later mee over de weg gegleden in Italië, de jas had geen schade, tweedehands legerschoeisel, en een extra dikke spijkerbroek. En bij koud weer gewoon extra truien en een paar goede warme handschoenen.

Eerste motor was een AMF Harley Davidson, 350 cc 1-cilinder, eigenlijk een Aermacchi dus, van de nodige jaren oud. Kostte 1100 gulden, wat meer dan een maand "inkomen" was. Geweldige motor destijds om het op te leren, overigens, 'k hem 2 jaar gehad. Topsnelheid 135-140 kph, echte km's. Niet al te veel, maar meer dan genoeg om vrachtwaggels voor te blijven op de snelweg :).

Dus, volgens mij is een kleinere, goedkopere motor is een goed idee om mee te beginnen. Je kunt hem waarschijnlijk ook nog eens voor ongeveer hetzelfde geld verkopen als dat je er zelf voor betaald hebt - was bij mij ook van toepassing.

Zelf onderhoud plegen: ik deed zelf de ketting en de tandwielen, en de olie etc., dat was geen problem, is ook niet moeilijk, al helemaal niet met een lichte motor. Overigens was dat veel werk toen, ketting en tandwielen, als je het goed wilde doen - er waren nog geen kettingen met O-ringen. Ketting koken in vet en zo, en elke 100 km inspuiten.
Groot onderhoud laten doen, inclusief afstelling - nou, dat werd helemaal verklooid door de garage, dus van toen af gewoon alles maar zelf gaan doen, beetje-bij-beetje. Als je het op die manier doet, steeds weer iets nieuws leren als het moet gebeuren, is het prima te doen.

In ieder geval, motor verkocht, en rustig verder gekeken naar een andere, omdat we er wat makkelijker met zijn tweeën op moesten kunnen rijden, en omdat ik ook voor de studie 3 à 4 maanden naar Italië moest, openbaar vervoer veel te duur was en bovendien onpraktisch in the middle of nowhere, en ik ook nog geen autorijbewijs had, plus een auto veel te duur zou zijn.

Vervolgens een Yamaha 650XS aangeschaft, ook alweer een oude, kostte 1350 gulden. Daar heb ik in nog geen 2 jaar 40000+ km mee gereden (veldwerk Italië, plus vakanties). G-e-w-e-l-d-i-g. Kan ik waarschijnlijk boekdelen over schrijven.

Minpunt: kettingonderhoud. Ik had 2 kettingen, en een camping gaz brander; elke 1500 km ketting verwisselen, daarom wel ook 40000 km gedaan met 2 kettingen en 1 set tandwielen.
Al het onderhoud deed ik zelf, inclusief vorkolie etc., maar de Yamaha was een zeer betrouwbare fiets, en erg makkelijk in het onderhoud. Een keertje stilgestaan omdat hij niet wilde starten. Ik was vergeten de accu te checken - die stond echt helemaal droog. Wat gedestilleerd water erin, van een vrachwagenchauffeur die stond te kijken, even schudden, en hij startte weer (kickstarter), bij de eerste trap. Wel maar meteen eerst een nieuwe accu gaan ophalen :).

Na de 650 alleen nog maar af en toe een leenmotor gereden, van een vriend of zo, van alles en nog wat. In 1984 de laatste keer, een crossmotor, tot vorig jaar. Wilde altijd al weer eentje hebben, kwam er nooit van - een gezin en zo. Vorig jaar buitenkansje, Yamaha XVS1300A aangeschaft. Heerlijk. Een Harley, maar dan beter. :) Wat verbeteringen aangebracht, etc. Ik doe nu het onderhoud niet zelf, maar da's vanwege tijdgebrek. Kleine dingetjes soms wel.

Da's tot begin mei dit jaar - proefritje gemaakt met z'n grotere broertje, de XV1900. Voor mij de ultieme fiets. Met 1300 toeren in zijn 5 door de dorpen hier, en stuurt nog steeds gruwelijk goed, en al helemaal voor een chopper. Op zoek gegaan, en sinds een maand geleden dus een XV1900.

Ook alles financieel goed doorgerekend, vroeger en nu, daarom rij ik deze keer op de zaak, heerlijk goedkoop, geen bijtelling :). Ik doe alles met de motor als ik tenminste geen grote dingen hoef te vervoeren.
Ik blijf nu rijden tot ik het niet meer kan.

Onderhoud laten doen is niet goedkoop, maar ik heb een goed motorzaak gevonden bij mij in de buurt die fantastisch werk levert, en die altijd proberen geld voor je te besparen.

Overigens had ik me voorgenomen nooit meer een motor met kettingaandrijving te nemen; ik ben hier na 40000 km in de oude tijd volkomen op afgeknapt, echt zo'n verplicht nummer dat je goed moest doen om geld te besparen.

Dus zelfs met de betere kettingen en automatische smeersystemen de beide laatste met riem, maar cardan zou ook goed geweest zijn. Niet alleen vanwege het gemak, maar ook vanwege de rotzooi. Je moet nog steeds smeren, semi-automatisch of handmatig, en nog steeds de ketting regelmatig schoonmaken. Nee dank je, liever niet meer.

Al met al, met je rekenkunsten en je enthousiasme, moet het gewoon goed te doen zijn, en het onderhoud kun je langzaam aan leren. Lees "Zen and the art of motorcycle maintenance" (is een reisverhaal met filosofische inslag, met weinig over onderhoud, maar het gaat om de filosofie ervan; gewoon doen dus :), en je begrijpt wel wat ik bedoel. En het enthousiasme wordt alleen maar groter als je ook rijdt - en dat is gewoon het belangrijkste. Er is niks boven motor rijden, je bent gewoon een met alles, je ziet, hoort, voelt alles, je zit overal midden in. Een auto wordt niet voor niets een koekblik genoemd, of een "cager" op zijn Engels :).

Onderhoud is allemaal niet zo moeilijk en tegen de tijd dat het moeilijker wordt heb je niet alleen genoeg ervaring om het allemaal zelf te kunnen, maar vind je het nog leuk ook. Als ik de tijd had, zou ik alles ook zelf doen. Zoals gezegd, doe ik nu zelf alleen de wat kleinere klusjes. Het is gewoon fun om dingen uit te zoeken en dan te doen, het geeft een bijna net zo grote voldoening as het rijden zelf :).

Tenslotte: je zegt dat de motor waarin je interesse hebt 3 km van je vandaan te bezichtigen is. Ga er gewoon heen, neem iemand mee die er wat van af weet, en als het je bevalt, laat de huidige eigenaar het ding naar je toe rijden, eventueel met jou achterop. Laat hem dan vooral staan, totdat je je rijbewijs hebt, behalve voor het onderhoud dat je zelf gaat doen :). Zo simpel is het.

Zo, da's mijn 3 cent (meer dan 2 ;)).

Groetjes, Wim
 

HeeroYuy

Die hard MF'er
29 apr 2015
865
15
Nee dat lijkt alleen maar zo, omdat de berichtvakken maar 640px breed zijn. In principe heeft bijna iedereen tegenwoordig schermen met een resolutie van 1920x1080px, maar om de achterlopende mensen tegenmoet te komen ondersteunen de meeste websites resoluties van minimaal 1280x720. Voor mobiele apparaten die vaak een kleinere resolutie hebben maken we de website responsive waardoor de website er op ieder formaat onder 1280x720 goed uitziet door delen van de layout te verplaatsen, te verkleinen en/of simpelweg niet te laten zien. Dan worden zelfs resoluties van minder dan 798px breed ondersteund, wat nu niet het geval is.

Deze website is 798px breed. Stel we laten het gebruikersvak even groot (158px), dan kunnen we het berichtvak op 1122px zetten. Oftewel 75% winst in de breedte! Dit betekent ook meteen dat mijn "bijbelteksten" een stuk minder lang lijken. Daarnaast kunnen er nog een aantal aanpassingen worden gedaan als een ander font of een grotere/kleinere regelhoogte, waardoor het lezen van mijn lappen tekst een stuk gemakkelijker wordt. En plotseling staat dit topic vol met relevante antwoorden, die niet alleen gaan over hoe lang mijn teksten wel niet zijn, maar waar ik ook werkelijk iets wijzer van word.

Dit leidt weer tot meer unieke content (want niet steeds bla bla lange tekst bla bla) en dus een hogere score van motor-forum.nl binnen Google. Hogere score binnen Google betekent meer bezoekers, meer bezoekers betekent meer content, ja je begrijpt het wel denk ik.

Bij deze bied ik mijn diensten als webdeveloper aan. In ruil voor een motor.

Nu nog denken aan UX ;)

Maar even wat serieuzer (als mede devver), ook begonnen met rijbewijs A (heb hem nu wel al 2 maanden!) en nog geen spijt van gehad. Snap sowieso niet waarom je perse een auto moet kopen omdat je ouders voor je gespaard hebben, dat geld kan je toch nog wel een jaartje of 2 aan de kant zetten? Je wilt motor rijden, dus koop een motor. Al ga je van fiets / ov naar een motor is dat al een hele verademing!
 

keewnn

MF'er
19 jul 2015
57
0
Bedankt voor de reacties weer allemaal :)

Wat is nu eigenlijk precies de vraag ?


Ik zeg; "Proefrijden !!" (denk ik.....)

Dat ben ik inmiddels zelf ook vergeten :$ Vandaag eerste les op de weg gehad en die motor gaat er komen.

Beste TS:


1: je enthausiastme, hou die vast! :}

2: alles op zijn tijd, haal eerst je motorrijbewijs, ga dan eens proefrijden hier en daar, koop dan pas een motor. (niet andersom)

3: in je budgetberekeningen zie ik nergens motorkleding, slot etc terugkomen, hou er rekening mee dat je fatsoenlijke kleding aanmoet op een motor.

4: (niet jouw opmerking) €1500,- onderhoud per jaar??? What the %$^%^&??
Een grote beurt per 2 jaar, uiteraard afhankelijk hoeveel je rijdt, en af en toe eens een setje banden. Dat kost nooit never geen €1500,- per jaar.

5: Benzine: iedere keer dat je gaat rijden verbruik je benzine. Ikzelf rij meestel 300 ~ 400km per rit. En dan ga ik ook nog ergens op een terrasje wat eten, drinken etc.. Dit kost mij gemiddeld een €50,- per "motorrijdag". Hoeveel wil je per jaar rijden en hoeveel kost je dit aan benzine?

6: Motorrijden gaat over vrijheid, alledaagse verplichtingen laten varen en gewoon lekker je voorwiel achterna..
zoals al velen voor mij zeiden: Just do it! en pieker er niet te veel over :]

Veel plezier en success met je examen!

Ik heb nu handschoenen en schoenen, voor een jas, helm en broek heb ik nog zo'n €500 aan de kant gelegd.

Benzine was ik inderdaad misschien een beetje te optimistisch mee, maar dat zie ik later wel.
Ha, hier nog iemand die normaal lange lappen schrijft - tik overgehouden uit mijn opleidingen :).

Ok, mijn verhaal is anders en hetzelfde :).

Ik wilde al een motor ergens rond mijn 4e, 5e, and had op mijn 6e de nodige motorposters aan de slaapkamermuur hangen, aan mijn kant :). Voornamelijk Harley's :).

Van mijn ouders mocht ik geen motorrijbewijs halen, dus (pas) op mijn 21e gelijk gaan doen (toen konden ze je nog stoppen als je nog niet officieel meerderjarig was), en ik was ook student. In die tijd mocht je nog een L-plaatje hebben, dus vergunning aanvragen, en buiten de stad en op specifieke wegen daarbinnen rondrijden.

In ieder geval eerst kleding en helm gekocht - doe dit eerst als je het al niet gedaan hebt. Destijds een Arai gekocht toen het nog niet zo bekend was, voor rond de 100 gulden in de aanbieding :). Kleding in die tijd was voor de armoedzaaier een dikke vliegeniersjas van de dump - werkte goed, later mee over de weg gegleden in Italië, de jas had geen schade, tweedehands legerschoeisel, en een extra dikke spijkerbroek. En bij koud weer gewoon extra truien en een paar goede warme handschoenen.

Eerste motor was een AMF Harley Davidson, 350 cc 1-cilinder, eigenlijk een Aermacchi dus, van de nodige jaren oud. Kostte 1100 gulden, wat meer dan een maand "inkomen" was. Geweldige motor destijds om het op te leren, overigens, 'k hem 2 jaar gehad. Topsnelheid 135-140 kph, echte km's. Niet al te veel, maar meer dan genoeg om vrachtwaggels voor te blijven op de snelweg :).

Dus, volgens mij is een kleinere, goedkopere motor is een goed idee om mee te beginnen. Je kunt hem waarschijnlijk ook nog eens voor ongeveer hetzelfde geld verkopen als dat je er zelf voor betaald hebt - was bij mij ook van toepassing.

Zelf onderhoud plegen: ik deed zelf de ketting en de tandwielen, en de olie etc., dat was geen problem, is ook niet moeilijk, al helemaal niet met een lichte motor. Overigens was dat veel werk toen, ketting en tandwielen, als je het goed wilde doen - er waren nog geen kettingen met O-ringen. Ketting koken in vet en zo, en elke 100 km inspuiten.
Groot onderhoud laten doen, inclusief afstelling - nou, dat werd helemaal verklooid door de garage, dus van toen af gewoon alles maar zelf gaan doen, beetje-bij-beetje. Als je het op die manier doet, steeds weer iets nieuws leren als het moet gebeuren, is het prima te doen.

In ieder geval, motor verkocht, en rustig verder gekeken naar een andere, omdat we er wat makkelijker met zijn tweeën op moesten kunnen rijden, en omdat ik ook voor de studie 3 à 4 maanden naar Italië moest, openbaar vervoer veel te duur was en bovendien onpraktisch in the middle of nowhere, en ik ook nog geen autorijbewijs had, plus een auto veel te duur zou zijn.

Vervolgens een Yamaha 650XS aangeschaft, ook alweer een oude, kostte 1350 gulden. Daar heb ik in nog geen 2 jaar 40000+ km mee gereden (veldwerk Italië, plus vakanties). G-e-w-e-l-d-i-g. Kan ik waarschijnlijk boekdelen over schrijven.

Minpunt: kettingonderhoud. Ik had 2 kettingen, en een camping gaz brander; elke 1500 km ketting verwisselen, daarom wel ook 40000 km gedaan met 2 kettingen en 1 set tandwielen.
Al het onderhoud deed ik zelf, inclusief vorkolie etc., maar de Yamaha was een zeer betrouwbare fiets, en erg makkelijk in het onderhoud. Een keertje stilgestaan omdat hij niet wilde starten. Ik was vergeten de accu te checken - die stond echt helemaal droog. Wat gedestilleerd water erin, van een vrachwagenchauffeur die stond te kijken, even schudden, en hij startte weer (kickstarter), bij de eerste trap. Wel maar meteen eerst een nieuwe accu gaan ophalen :).

Na de 650 alleen nog maar af en toe een leenmotor gereden, van een vriend of zo, van alles en nog wat. In 1984 de laatste keer, een crossmotor, tot vorig jaar. Wilde altijd al weer eentje hebben, kwam er nooit van - een gezin en zo. Vorig jaar buitenkansje, Yamaha XVS1300A aangeschaft. Heerlijk. Een Harley, maar dan beter. :) Wat verbeteringen aangebracht, etc. Ik doe nu het onderhoud niet zelf, maar da's vanwege tijdgebrek. Kleine dingetjes soms wel.

Da's tot begin mei dit jaar - proefritje gemaakt met z'n grotere broertje, de XV1900. Voor mij de ultieme fiets. Met 1300 toeren in zijn 5 door de dorpen hier, en stuurt nog steeds gruwelijk goed, en al helemaal voor een chopper. Op zoek gegaan, en sinds een maand geleden dus een XV1900.

Ook alles financieel goed doorgerekend, vroeger en nu, daarom rij ik deze keer op de zaak, heerlijk goedkoop, geen bijtelling :). Ik doe alles met de motor als ik tenminste geen grote dingen hoef te vervoeren.
Ik blijf nu rijden tot ik het niet meer kan.

Onderhoud laten doen is niet goedkoop, maar ik heb een goed motorzaak gevonden bij mij in de buurt die fantastisch werk levert, en die altijd proberen geld voor je te besparen.

Overigens had ik me voorgenomen nooit meer een motor met kettingaandrijving te nemen; ik ben hier na 40000 km in de oude tijd volkomen op afgeknapt, echt zo'n verplicht nummer dat je goed moest doen om geld te besparen.

Dus zelfs met de betere kettingen en automatische smeersystemen de beide laatste met riem, maar cardan zou ook goed geweest zijn. Niet alleen vanwege het gemak, maar ook vanwege de rotzooi. Je moet nog steeds smeren, semi-automatisch of handmatig, en nog steeds de ketting regelmatig schoonmaken. Nee dank je, liever niet meer.

Al met al, met je rekenkunsten en je enthousiasme, moet het gewoon goed te doen zijn, en het onderhoud kun je langzaam aan leren. Lees "Zen and the art of motorcycle maintenance" (is een reisverhaal met filosofische inslag, met weinig over onderhoud, maar het gaat om de filosofie ervan; gewoon doen dus :), en je begrijpt wel wat ik bedoel. En het enthousiasme wordt alleen maar groter als je ook rijdt - en dat is gewoon het belangrijkste. Er is niks boven motor rijden, je bent gewoon een met alles, je ziet, hoort, voelt alles, je zit overal midden in. Een auto wordt niet voor niets een koekblik genoemd, of een "cager" op zijn Engels :).

Onderhoud is allemaal niet zo moeilijk en tegen de tijd dat het moeilijker wordt heb je niet alleen genoeg ervaring om het allemaal zelf te kunnen, maar vind je het nog leuk ook. Als ik de tijd had, zou ik alles ook zelf doen. Zoals gezegd, doe ik nu zelf alleen de wat kleinere klusjes. Het is gewoon fun om dingen uit te zoeken en dan te doen, het geeft een bijna net zo grote voldoening as het rijden zelf :).

Tenslotte: je zegt dat de motor waarin je interesse hebt 3 km van je vandaan te bezichtigen is. Ga er gewoon heen, neem iemand mee die er wat van af weet, en als het je bevalt, laat de huidige eigenaar het ding naar je toe rijden, eventueel met jou achterop. Laat hem dan vooral staan, totdat je je rijbewijs hebt, behalve voor het onderhoud dat je zelf gaat doen :). Zo simpel is het.

Zo, da's mijn 3 cent (meer dan 2 ;)).

Groetjes, Wim

Mooi verhaal Wim. Je hebt al aardig wat motoren versleten dus. Wat een ding trouwens die XV1900, mooi man. En op de zaak, lucky bastard.

Dat terug laten brengen had ik niet eens aan gedacht, maar dan moet de eigenaar daar natuurlijk wel mee instemmen. Ik zal er nog eens over nadenken.
Nee dat lijkt alleen maar zo, omdat de berichtvakken maar 640px breed zijn. In principe heeft bijna iedereen tegenwoordig schermen met een resolutie van 1920x1080px, maar om de achterlopende mensen tegenmoet te komen ondersteunen de meeste websites resoluties van minimaal 1280x720. Voor mobiele apparaten die vaak een kleinere resolutie hebben maken we de website responsive waardoor de website er op ieder formaat onder 1280x720 goed uitziet door delen van de layout te verplaatsen, te verkleinen en/of simpelweg niet te laten zien. Dan worden zelfs resoluties van minder dan 798px breed ondersteund, wat nu niet het geval is.

Deze website is 798px breed. Stel we laten het gebruikersvak even groot (158px), dan kunnen we het berichtvak op 1122px zetten. Oftewel 75% winst in de breedte! Dit betekent ook meteen dat mijn "bijbelteksten" een stuk minder lang lijken. Daarnaast kunnen er nog een aantal aanpassingen worden gedaan als een ander font of een grotere/kleinere regelhoogte, waardoor het lezen van mijn lappen tekst een stuk gemakkelijker wordt. En plotseling staat dit topic vol met relevante antwoorden, die niet alleen gaan over hoe lang mijn teksten wel niet zijn, maar waar ik ook werkelijk iets wijzer van word.

Dit leidt weer tot meer unieke content (want niet steeds bla bla lange tekst bla bla) en dus een hogere score van motor-forum.nl binnen Google. Hogere score binnen Google betekent meer bezoekers, meer bezoekers betekent meer content, ja je begrijpt het wel denk ik.

Bij deze bied ik mijn diensten als webdeveloper aan. In ruil voor een motor.

Nu nog denken aan UX ;)

Maar even wat serieuzer (als mede devver), ook begonnen met rijbewijs A (heb hem nu wel al 2 maanden!) en nog geen spijt van gehad. Snap sowieso niet waarom je perse een auto moet kopen omdat je ouders voor je gespaard hebben, dat geld kan je toch nog wel een jaartje of 2 aan de kant zetten? Je wilt motor rijden, dus koop een motor. Al ga je van fiets / ov naar een motor is dat al een hele verademing!

Haha er zijn inderdaad meer verbeteringen mogelijk (wysiwyg bv.), maar dan is het wellicht verstandiger over te stappen op een compleet ander systeem.

Na mijn eerste les op de weg te hebben gehad vandaag denk ik inderdaad dat ik gewoon beter alleen een motor kan gaan kopen. Stukken goedkoper, sneller, leuker en ga zo maar door.
 

mean-machine

uut Ee
3 jun 2013
6.915
2.445
Veluwe
Ha, hier nog iemand die normaal lange lappen schrijft ...............................
.............................Groetjes, Wim

Weer zo'n lang verhaal als van TS.
Bij het zien van lengte tekst ben ik al gelijk afgehaakt.

Niet gelezen dus!!!!!!!!!!!
 

DirkB86

Rookie
5 jul 2015
6
0
Schijndel
Over dat onderhoud, ik was precies zo. Brommer zat altijd onder de troep. Ketting smeren was al teveel werk. En nu heb ik een motor en ben ik compleet omgeslagen. Onderhoud hoeft niet vervelend te zijnen vind ik nu zelfs leuk om te doen. Beetje sleutelen, je motor leren kennen. Overigens moet je er dan wel een beetje handigheid in hebben en natuurlijk ook de tijd ervoor.

Kwa kosten viel het bij mij ook gruwelijk mee.
Cbr600f uit 1991: 450 euro
Verzekering: 84 euro per jaar
Belasting: 120 euro per jaar
Nieuw filter, olie enz: 50 euro
Broek,jas,laarzen,handschoenen: 60 euro
Helm: 120 euro

En het rijdt leuk hoor.
 

keewnn

MF'er
19 jul 2015
57
0
Over dat onderhoud, ik was precies zo. Brommer zat altijd onder de troep. Ketting smeren was al teveel werk. En nu heb ik een motor en ben ik compleet omgeslagen. Onderhoud hoeft niet vervelend te zijnen vind ik nu zelfs leuk om te doen. Beetje sleutelen, je motor leren kennen. Overigens moet je er dan wel een beetje handigheid in hebben en natuurlijk ook de tijd ervoor.

Kwa kosten viel het bij mij ook gruwelijk mee.
Cbr600f uit 1991: 450 euro
Verzekering: 84 euro per jaar
Belasting: 120 euro per jaar
Nieuw filter, olie enz: 50 euro
Broek,jas,laarzen,handschoenen: 60 euro
Helm: 120 euro

En het rijdt leuk hoor.

Alright, verstand komt met de jaren zeggen ze altijd :) Hopelijk bij mij ook. Ik denk ook niet dat ik het over mijn hart kan verkrijgen om nogmaals een fiets zo te vernachelen.

Zojuist toch maar de knoop doorgehakt trouwens en een GS500 gekocht van een mede MF-er. Nu nog een maandje wachten tot ik er op mag rijden.
 
Bovenaan Onderaan