Binnenkort motorrijbewijs binnen, een aantal vragen

keewnn

MF'er
19 jul 2015
57
0
Het lijkt erop dat ik bijna een boek vol heb geschreven en heb daarom een aantal TL;DR's toegevoegd die mijn iets te uitgebreid beschreven levensverhaal buiten beschouwing laten en direct over de belangrijke dingen gaan: de motorzaken

Er gaat natuurlijk niemand door deze lap tekst heen scrollen dus hier de samenvatting:

Algemene info:
  • Ik ben 22 jaar oud
  • Ik woon in Utrecht en heb ook rijles in Utrecht
  • 8 Uur AVB gehad, gehaald met versnelling/vertraging + langzame slalom mislukt
  • 16 Uur AVD ingepland, afrijden op 17 augustus
  • Nu 24 uur, waarvan 8 uur simulator, autorijles gehad (rijtechniek in orde, werken aan scannen/kijken), in totaal 34 uur gepland staan, afrijden op 2 september(beetje laat, maar goed)

1. Wat is jullie ervaring met het halen van je motorrijbewijs zonder een autorijbewijs te hebben? Heb ik het mezelf extra zwaar gemaakt?

2. Is het eigenlijk wel verstandig meteen een motor te kopen?

Alleen toegang tot een slecht beschutte parkeerplek. Weinig verstand van motoren. Voormalig luilak te lui om brommer te onderhouden. Nu hopelijk niet meer. Als ik niet rijd als een idioot, ben ik dan relatief veilig op een motor?

3. Is een motor het waard een flinke deuk in mijn spaargeld/inkomen aan te brengen?

3. TL;DR: TL;DR: Inkomstenoverschot dit jaar: €6.790. Volgend jaar: €2.790. Blijft drie jaar hetzelfde. Resterend vermogen na aanschaf motor(à €2.000)+auto(à €700): €1.000,-

4. Ga ik motorrijden om de juiste redenen?
4. TL;DR: Motorrijden is een hobby. Ov. Motorrijders zijn ontzettende tof onder elkaar. Haters inwrijven met mijn beide rijbewijzen. Stoer doen. Touren in de zon/regen is relaxed, in de sneeuw niet zo.

Het voelt een beetje als te veel gevraagd voor mijn eerste post, maar het zou top zijn als jullie mijn motorcarrière zouden kunnen helpen kickstarten. De voornaamste reden dat ik niet met 100% zekerheid een motor wil gaan kopen is dat het me al mijn spaargeld gaat kosten, anders was de keuze duidelijk geweest. Elk advies is welkom.

Natuurlijk hoor ik net zo graag waarom jullie zijn gaan motorrijden, op welke leeftijd, en wat jullie tegenargumenten waren, waar jullie achteraf lak aan hadden :) . Dit helpt me ook een beter beeld te vormen bij wat de juiste redenen zijn om te gaan motorrijden en of ik zelf eigenlijk wel de juiste redenen heb.

p.s. Weet er iemand of je bij Bruinsma voor AVD bij het oefenterrein of op de rijschool moet zijn? Ik ben van plan morgen even te gaan bellen, maar als een van jullie het weet is dat net zo makkelijk.

Beste toekomstige motorbroeders,

Na te lang moeten hebben aangehoord dat ik geen rijbewijs heb, heb ik begin deze zomer besloten niet één maar meteen twéé rijbewijzen te gaan halen, jawel: een autorijbewijs én een motorrijbewijs.

Het autorijbewijs ga ik halen omdat mijn ouders speciaal daarvoor een spaarrekening voor me hebben aangemaakt en een eigen auto voor mij gewoon heel praktisch is. Het motorrijbewijs omdat ik van mijn zestiende tot mijn negentiende schakelbrommer heb gereden (Rieju Spike RR). Ik moet er helaas bij zeggen dat ik inderdaad zo'n jochie was met een opgevoerde brommer, die ook nog eens reed als een idioot. Uiteraard had mijn brommer ook geen spiegels, want die zijn niet cool.
Na al die jaren ben ik er toch eindelijk achter dat de enige gast met beide spiegels op zijn brommer eigenlijk het coolst van iedereen was.
Degene die de praktijkexamens voor brommers heeft bedacht mogen ze wat mij betreft dan ook een lintje geven. En nog eentje als de examens nog strenger worden gemaakt.

Nu ben ik ongeveer een maand geleden begonnen met AVB, waarbij meteen naar boven kwam dat ik mezelf erg slechte gewoontes heb aangeleerd met brommerrijden. Desnoods heb ik toch met 8 uur les en twee mislukte oefeningen (langzame slalom en versnelling/vertraging), waarbij ik mezelf voorhoud dat het kwam door de druk en mijn speciaal voor het examen gekochte handschoenen met leren grip waardoor het gas bleef hangen O-) Halve draai, noodstop, precisiestop, uitwijkoefening en parkeren wel in één keer gehaald gelukkig. En één keer gevallen met een proefles toen ik na een bocht stopte met het stuur nog scheef :$ Dit is waarschijnlijk niet een heel precieze manier om mijn rijkunsten te bepalen, maar dit geeft jullie misschien wel een idee.

Maar goed, AVB heb ik dus binnen. Nu begin ik komende dinsdag met AVD en heb ik van verschillende mensen gehoord dat het niet vaak voorkomt dat je je motorrijbewijs voor je autorijbewijs haalt of allebei tegelijkertijd. Ik heb daarom met mijn rijschool afgesproken dat ze me maar een ruim aantal lessen moeten geven, omdat ik toch graag in één keer wil slagen en we zijn dan ook voor 16 uur les gegaan, die allemaal al staan ingepland. Ik les overigens voor de auto en motor bij dezelfde rijschool.

TL;DR: Een beetje samengevat en extra info:
  • Ik ben 22 jaar oud
  • Ik woon in Utrecht en heb ook rijles in Utrecht
  • 8 Uur AVB gehad, gehaald met versnelling/vertraging + langzame slalom mislukt
  • 16 Uur AVD ingepland, afrijden op 17 augustus
  • Nu 24 uur, waarvan 8 uur simulator, autorijles gehad (rijtechniek in orde, werken aan scannen/kijken), in totaal 34 uur gepland staan, afrijden op 2 september(beetje laat, maar goed)

Na deze lange introductie wordt het toch maar eens tijd voor de vragen:

1. Wat is jullie ervaring met het halen van je motorrijbewijs zonder een autorijbewijs te hebben? Heb ik het mezelf extra zwaar gemaakt?

Nog wat extra info omtrent mijn autorijbewijs vorderingen: Ik heb nu in totaal 24 uur les gehad, waarvan 8 uur simulatorles(wat een hel en weggegooide uren). Volgens mijn rijinstructeur moet ik me vanaf nu vooral focussen op het kijken/scannen en is mijn rijtechniek in principe dik in orde (schakelen zonder nadenken, goede controle over de auto blabla). Het kijken/scannen ben ik volledig met hem eens aangezien ik nogal wel eens met mijn gedachten ergens ander zit. Het enige wat ik zelf vind waar ik nog aan moet werken is het kiezen van de juiste baan op een groot verkeersplein/rotonde. Het is tot nu toe nog iedere keer goed gegaan, maar ik twijfel vaak toch een beetje (bedankt gandhi plein).

Als ik het goed begrijp leer je tijdens AVD (mocht je je autorijbewijs al hebben) vooral opnieuw hoe je moet spiegelen, maar niet hoe je kruispunten, rotondes etc. moet nemen. Nou is dit natuurlijk in principe allemaal niet lastig, maar áls ik een fout maak zit er niemand naast me die op de rem kan drukken. Zou de instructeur geen rem hebben gehad dan had ik me nu toch al een keer in een auto geplant, een fietser aangetikt en een oud vrouwtje overhoop gereden (die door rood liep, maar dat terzijde).

1. TL;DR: Tegelijkertijd auto- en motorrijbewijs. Goed idee?


2. Is het eigenlijk wel verstandig meteen een motor te kopen?
Er zijn een aantal afwegingen die ik moet maken:

  • Ik woon in een appartementencomplex met beperkte parkeerplaats voor motoren (een soort carport, waar je geluk moet hebben dat jouw motor er nog bij past). Daarnaast kan ik hem eventueel (en sowieso in de winter) bij mijn ouders kwijt onder een stuk zeil of als het even meezit in het tuinhuisje.

  • Ik heb weinig verstand van motoren. Ik kan net de carburateur aanwijzen en daar heb je het ongeveer mee gehad.

  • Ik heb mijn oude brommer ontzettend slecht onderhouden. In de winter was ik bijvoorbeeld te lui om de brommer schoon te maken na het rijden door de pekel. Kettingspanning koos ik maar willekeurig, soms te strak soms te los. WD-40 gebruiken om de ketting in te vetten :N Überhaupt het schoonmaken van de brommer vond ik maar verspilling van mijn tijd. Op een gegeven moment heeft een kennis die motor rijdt maar aangeboden hem een keer schoon te maken (ik denk dat hij medelijden had met de brommer).

    Ik heb me in ieder geval voorgenomen dit totaal anders aan te pakken zodra ik een motor heb. Ik heb vrij veel vrije tijd en ga iets zorgvuldiger met mijn spullen om. Daarnaast kan ik natuurlijk iedereen heel stoer laten zien "kijk dit is mijn motor" als ik hem naast het gebouw sta schoon te maken.

  • Mijn ouders zijn niet dolgelukkig dat ik motor wil gaan rijden. Ze weten hoe ik brommer reed en denken dat ik weer allerlei rare capriolen uit ga halen, wat ik absoluut niet van plan ben (mijn 16-jarige ik voorzag de gevolgen hiervan helaas niet). Voor praktisch vervoer ben ik van plan mijn auto te gebruiken, de motor enkel voor de hobby. Van haast zal dus vrijwel nooit sprake zijn.

    Nu ligt het aantal verkeersdoden onder motorrijders wel een stuk hoger dan onder autorijders, maar als iedereen dit gebruikt als punt om niet te gaan motorrijden zouden er geen motorrijders zijn. Daarnaast lijkt het me dat de kans op een ongeluk een stuk lager is zolang je niet als een idioot gaat rijden? Klopt het dat een groot deel van de ongelukken een gevolg zijn van een andere onoplettende weggebruiker?

    Mij zal dit er niet van weerhouden motor te gaan rijden, maar ik hoop ook mijn ouders te overtuigen dat motorrijden veiliger is dan ze denken.

2. TL;DR: Alleen toegang tot een slecht beschutte parkeerplek. Weinig verstand van motoren. Voormalig luilak te lui om brommer te onderhouden. Nu hopelijk niet meer. Als ik niet rijd als een idioot, ben ik dan relatief veilig op een motor?

3. Is een motor het waard een flinke deuk in mijn spaargeld/inkomen aan te brengen?

Mijn ouders hebben een spaarrekening voor me bijgehouden voor het autorijbewijs, leveren een bijdrage van €500,- voor een auto en hebben tot nu toe altijd mijn collegegeld betaald, wat ik nu zelf moet gaan betalen. Voor de rest betaal ik alles zelf, dus inclusief motorrijlessen, motor, verzekeringen, wegenbelasting. Wat eigenlijk ook niet meer dan normaal is.

Ik studeer op het moment en moet vanaf volgend jaar zelf mijn collegegeld gaan betalen (à €1.900,- per jaar) en na volgend jaar krijg ik geen studiefinanciering meer. Ik heb wel al besloten de rest van mijn studietijd (hopelijk nog maar drie jaar) gewoon maximaal te lenen à €500,- per maand. Ik heb al uitgerekend dat ik na mijn studie elke maand €135,- moet afstaan om deze lening af te betalen, dus dat is het voor mij wel waard om het nu iets ruimer te hebben.

Daarnaast heb ik ook een bijbaan van +/- 18 uur per week waar ik ongeveer €800,- per maand en heb ik sporadisch klussen waar ik een extra zakcent mee binnenhaal. Ik heb het dus gelukkig voor een gemiddelde student wel ruim. Maar:

  • Ik krijg een a2 rijbewijs en moet zoals jullie weten een motor met een vermogen van max. 35kw gaan rijden. Nou vind ik 35kw meer dan voldoende, maar het is lastig er eentje te vinden onder de €2.000, die ook nog een standaard < 35kw is.

    Het liefste heb ik een naked bike, maar een van de weinige betaalbare motoren die ik kan vinden is een Yamaha xj 600s diversion uit 1995 voor €1.750 euro en +/- €200 afknijpen bij een dealer. Ik heb er ook een aantal gezien onder de €1.000 bij een handelaar (die ook hier op het forum bekend is) die er om bekend staat motoren af te leveren waar nog net een paar wielen en een stuur aan zitten en vervolgens met allerlei smoesjes komt dat de gebreken niet binnen de garantie vallen.

    Met mijn Rieju had ik bijvoorbeeld binnen een week na aanschaf problemen met lekkende olie. Ik had hem gelukkig wél gekocht bij een dealer, inclusief garantie, die netjes het motorblok heeft gerepareerd en de brommer heeft opgehaald en teruggebracht. Dit scheelde me weer enkele honderden euro's en vooral veel gezeik.

  • Ik ga ook een auto kopen. Het staat nu al vast dat dit een polo'tje gaat worden van max. €700,- waarvan mijn ouders een bijdrage van €500,- leveren. De aankoop ervan is dus in principe geen probleem, maar de vaste lasten heb ik natuurlijk ook. Jaarlijks komt dit ongeveer neer op €1.000,-
  • Nu zijn de vaste lasten van een motor gelukkig niet zo hoog, ruimberekend max. €250,- per jaar.
  • Na het aanschaffen van de motor en de auto zal ik nog zo'n €1.000,- op mijn rekening hebben staan. Wat in mijn ogen een vrij minimaal noodfonds is als je zowel een auto als een motor hebt.
  • Alle rijlessen zijn gelukkig al betaald. Betalingsplan ammehoela.
  • Deze bedragen zullen de komende drie jaren niet veel veranderen. Als ik eenmaal klaar ben met mijn studie hoef ik me hier in principe geen zorgen meer over te maken, dan komen de volgende obstakels. Als ik dus aan het eind van mijn studie een bankrekening heb van €0,- en een goed onderhouden motor en auto ben ik blij.

3. TL;DR:
Een ruim genomen overzichtje van mijn jaarlijkse uitgaven en inkomsten (inclusief schatting auto + motor vaste lasten):
Uitgaven (€13.710)
€1.900,- collegegeld
€4.560,- huur
€5.000,- eten/drinken etc. (ik ben nogal een vreetzak en te lui om naar een goedkopere super te gaan)
€1.000,- verzekering + wegenbelasting auto
€250,- verzekering + wegenbelasting motor
€500,- benzine (beetje willekeurig, nog geen idee hoeveel ik ga rijden)
€500,- overig (sportschool abbo, tijdschrift abbo's etc. heel ruim)
Inkomsten (€20.500, €16.500 na een jaar)
€10.000,- loon (incl. vakantiegeld)
€6.000,- lening
€4.000,- studiefinanciering (nog één jaar, daarna NUL :()
€500,- freelancewerk

Jaarlijkse inkomsten: €7.290,- dit jaar en volgend jaar €3.290
Resterend vermogen na aanschaffen motor + auto: €1.000,-

3. TL;DR: TL;DR: Inkomstenoverschot dit jaar: €6.790. Volgend jaar: €2.790. Blijft drie jaar hetzelfde. Resterend vermogen na aanschaf motor+auto: €1.000,-

4. Ga ik motorrijden om de juiste redenen?

  • De voornaamste reden waarom ik ga motorrijden is omdat ik het leuk vind. Ik ben niet van plan de motor te gaan gebruiken voor woon-werkverkeer, daar heb ik mijn auto voor. Motorrijden is een hobby en dat moet het ook blijven. Toen ik brommer reed voelde ik me op de een of andere manier ook een stuk vrijer. Dat gevoel mis ik een beetje. Kies een richting en rij die kant op, zeg maar.

    Daarnaast wonen mijn ouders ongeveer 125km bij me vandaan, waardoor even op en neer gaan al gauw een heel karwei is. Even lekker op de motor stappen en op en neer gaan klinkt daarentegen als een leuk uitstapje.
  • Openbaar vervoer. Spreek voor zich.
  • Het bevalt me tot nu toe ontzettend goed tussen de motorrijders bij mijn rijschool. Op de een of andere manier hoor je toch bij een clubje. Apart slag volk die motorrijders wil ik eigenlijk zeggen ;). Misschien een beetje een rare vergelijking, maar het gaf me een beetje het zelfde soort verbroedering als ik met mijn vriendengroep heb na een ontgroening van een studentenvereniging (nee ik ben geen corpsbal)
  • Ik word er al jaren raar op aangekeken dat ik nog STEEDS geen rijbewijs heb (heb ik lekker wel, want ik heb een brommerrijbewijs), dus om het ze lekker in te wrijven ga ik niet alleen een autorijbewijs halen, maar ook een motorrijbewijs, en een auto, en een motor. En als het even meezit alles in éen poging.
  • Uiteraard is het natuurlijk ook mooi meegenomen dat het ontzettend stoer is om motor te rijden. Een beetje indruk maken met je glimmende motor etc.
  • Ik wou mijn motorrijbewijs voor de zomer hebben zodat ik in de zomer lekker kon gaan touren. Of ik zou gaan rijden in mindere omstandigheden had ik zo mijn twijfels bij, maar na twee regenachtige blokken AVB moet ik zeggen dat rijden in de regen totaal niet erg is. Ik weet wel bijna zeker dat ik de motor in zijn stalling laat als het sneeuwt.

4. TL;DR: Motorrijden is een hobby. Ov. Motorrijders zijn ontzettende tof onder elkaar. Haters inwrijven met mijn beide rijbewijzen. Stoer doen. Touren in de zon/regen is relaxed, in de sneeuw niet zo.

Het voelt een beetje als te veel gevraagd voor mijn eerste post, maar het zou top zijn als jullie mijn motorcarrière zouden kunnen helpen kickstarten. De voornaamste reden dat ik niet met 100% zekerheid een motor wil gaan kopen is dat het me al mijn spaargeld gaat kosten, anders was de keuze duidelijk geweest. Elk advies is welkom.

Natuurlijk hoor ik net zo graag waarom jullie zijn gaan motorrijden, op welke leeftijd, en wat jullie tegenargumenten waren, waar jullie achteraf lak aan hadden :) . Dit helpt me ook een beter beeld te vormen bij wat de juiste redenen zijn om te gaan motorrijden en of ik zelf eigenlijk wel de juiste redenen heb.

p.s. Weet er iemand of je bij Bruinsma voor AVD bij het oefenterrein of op de rijschool moet zijn? Ik ben van plan morgen even te gaan bellen, maar als een van jullie het weet is dat net zo makkelijk.
 
Laatst bewerkt:
Als je zo'n boek moet schrijven met voors- en tegens en situatieschetsen en berekeningen (heb alleen de helft van de tldr's gelezen overigens), dan is het misschien niets voor jou.

Wil je motor rijden, dan koop je een motor en dan ga je rijden. Ingewikkelder dan dat is het echt niet.
 
1. Motorrijbewijs zonder auto gehaald. Ging prima. Nog steeds geen B na vier jaar, geen spijt. Beter eerst A en vervolgens B dan andersom in mijn ervaring.

2. In je onderhoudsgedrag komt geen verandering. Koop aub een motor met cardan en ga niet in pekel rijden. Als het echt moet met een tuinslang schoonsproeien. Zoek een goede dealer in de buurt. Qua veiligheid moet je het zelf inschatten, elke motorrijder speelt weleens onderweg, maar als je jezelf niet kunt inhouden in de bebouwde kom zou ik toch iets anders zoeken voor de adrenaline.

3. Afhankelijk van wat je allemaal zelf doet zal een motor duur of goedkoop zijn. Reken op minimaal 1500 euro per jaar aan onderhoud bij hobbymatig gebruik. Auto+motor voor student raad ik af, gebruik voor vervoer gewoon OV. Kijk even naar een CB500, GS500 of ER-5. Lekker goedkoop en vaak ook nog 35kw mogelijk.
 
Als je zo'n boek moet schrijven met voors- en tegens en situatieschetsen en berekeningen (heb alleen de helft van de tldr's gelezen overigens), dan is het misschien niets voor jou.

Wil je motor rijden, dan koop je een motor en dan ga je rijden. Ingewikkelder dan dat is het echt niet.

Dit dus..

Zelf ben ik momenteel nog bezig met het behalen van mijn motor-rijbewijs, toen ik nog op school zat had ik zeker wel oren naar een motor-rijbewijs maar ik kon met mijn auto-rijbewijs overal komen waar ik wou komen..

Mocht je je motor echt voor woon-werk (lees woon-school) verkeer willen gebruiken zal ik persoonlijk afstand doen van de auto.

Ga lekker genieten van je studentenleven en ga daarna kijken naar een motor+rijbewijs, dan heb je geen geld zorgen en kun je dan je budget eens goed opmaken..

Als je al aangeeft dat je in het verleden je brommer/scooter erg slecht hebt onderhouden, raad ik aan om 'onderhoud' zeker in het budget mee te nemen, motor-rijden vind ik fantastisch om te doen, maar dat zeker op een veilige manier, dat houdt dus in dat onderhoud een hoge prioriteit moet worden.

Mbt veilig rijden heb je uiteraad grotendeels zelf in de hand, met het hierboven genoemde meegenomen.

Dit is puur mijn mening, wat je er mee doet moet je natuurlijk helemaal zelf weten.

Succes met de keuze.
 
Laatst bewerkt:
Teringjantje wat een verhaal.

Ik heb geen autorijbewijs; gewoon lekker gaan rijden of het nou naar je werk is of naar de Himalaya. Koop een motor die je mooi vindt en die je kan betalen, ook al gaat al je spaargeld eraan(je spaart niet voor niks toch?). Sowieso lekker al je geld opmaken nu, je bent nog jong, lekker zuipen en blazen met dat ding *O*
 
1. Motorrijbewijs zonder auto gehaald. Ging prima. Nog steeds geen B na vier jaar, geen spijt. Beter eerst A en vervolgens B dan andersom in mijn ervaring.

2. In je onderhoudsgedrag komt geen verandering. Koop aub een motor met cardan en ga niet in pekel rijden. Als het echt moet met een tuinslang schoonsproeien. Zoek een goede dealer in de buurt. Qua veiligheid moet je het zelf inschatten, elke motorrijder speelt weleens onderweg, maar als je jezelf niet kunt inhouden in de bebouwde kom zou ik toch iets anders zoeken voor de adrenaline.

3. Afhankelijk van wat je allemaal zelf doet zal een motor duur of goedkoop zijn. Reken op minimaal 1500 euro per jaar aan onderhoud bij hobbymatig gebruik. Auto+motor voor student raad ik af, gebruik voor vervoer gewoon OV. Kijk even naar een CB500, GS500 of ER-5. Lekker goedkoop en vaak ook nog 35kw mogelijk.


Bedankt voor je reactie. Hier kan ik wat mee.

Ik kan in principe de planning van mijn rijbewijzen niet meer aanpassen, maar goed om te weten dat het niet uitmaakt.

Je hebt gelijk wat betreft mijn onderhoudsgedrag. Ik heb inderdaad ook al een dealer een aantal km hiervandaan opgezocht (rbmotoren), waar overigens ook de cj600s stond.

Zoeken op CB500 levert inderdaad al direct veel goedkopere resultaten op. Ik ga nog even verder kijken.

Als je zo'n boek moet schrijven met voors- en tegens en situatieschetsen en berekeningen (heb alleen de helft van de tldr's gelezen overigens), dan is het misschien niets voor jou.

Wil je motor rijden, dan koop je een motor en dan ga je rijden. Ingewikkelder dan dat is het echt niet.

Ik denk liever eerst na voordat ik iets aanschaf wat me in de financiële problemen zou kunnen brengen. Dat ik er bijna een heel boek over heb geschreven komt gewoon door mijn enthousiasme.
 
Als je zoveel kunt schrijven, kun je ook vast wel lezen.
Er staat een bibliotheek aan informatie over exact datgene wat jij vraagt hier op het forum.
Gewoon effe induiken en lezen.
Je hoeft niet alles te vragen om alles te weten.
 
Ik mis je medisch dossier, naaktfoto's, kopieen van bankafschriften en identiteitsbewijzen, gebitsfoto's en een kort overzicht van je huisdieren en favoriete recepten etc om een goed advies te kunnen geven. Het is wel zeer summier, de informatie die je verstrekt.
 
Het lijkt erop dat ik bijna een boek vol heb geschreven en heb daarom een aantal TL;DR's toegevoegd die mijn iets te uitgebreid beschreven levensverhaal buiten beschouwing laten en direct over de belangrijke dingen gaan: de motorzaken

Er gaat natuurlijk niemand door deze lap tekst heen scrollen dus hier de samenvatting:

Algemene info:
  • Ik ben 22 jaar oud
  • Ik woon in Utrecht en heb ook rijles in Utrecht
  • 8 Uur AVB gehad, gehaald met versnelling/vertraging + langzame slalom mislukt
  • 16 Uur AVD ingepland, afrijden op 17 augustus
  • Nu 24 uur, waarvan 8 uur simulator, autorijles gehad (rijtechniek in orde, werken aan scannen/kijken), in totaal 34 uur gepland staan, afrijden op 2 september(beetje laat, maar goed)

1. Wat is jullie ervaring met het halen van je motorrijbewijs zonder een autorijbewijs te hebben? Heb ik het mezelf extra zwaar gemaakt?

2. Is het eigenlijk wel verstandig meteen een motor te kopen?

Alleen toegang tot een slecht beschutte parkeerplek. Weinig verstand van motoren. Voormalig luilak te lui om brommer te onderhouden. Nu hopelijk niet meer. Als ik niet rijd als een idioot, ben ik dan relatief veilig op een motor?

3. Is een motor het waard een flinke deuk in mijn spaargeld/inkomen aan te brengen?

3. TL;DR: TL;DR: Inkomstenoverschot dit jaar: €6.790. Volgend jaar: €2.790. Blijft drie jaar hetzelfde. Resterend vermogen na aanschaf motor(à €2.000)+auto(à €700): €1.000,-

4. Ga ik motorrijden om de juiste redenen?
4. TL;DR: Motorrijden is een hobby. Ov. Motorrijders zijn ontzettende tof onder elkaar. Haters inwrijven met mijn beide rijbewijzen. Stoer doen. Touren in de zon/regen is relaxed, in de sneeuw niet zo.

Het voelt een beetje als te veel gevraagd voor mijn eerste post, maar het zou top zijn als jullie mijn motorcarrière zouden kunnen helpen kickstarten. De voornaamste reden dat ik niet met 100% zekerheid een motor wil gaan kopen is dat het me al mijn spaargeld gaat kosten, anders was de keuze duidelijk geweest. Elk advies is welkom.

Natuurlijk hoor ik net zo graag waarom jullie zijn gaan motorrijden, op welke leeftijd, en wat jullie tegenargumenten waren, waar jullie achteraf lak aan hadden :) . Dit helpt me ook een beter beeld te vormen bij wat de juiste redenen zijn om te gaan motorrijden en of ik zelf eigenlijk wel de juiste redenen heb.

p.s. Weet er iemand of je bij Bruinsma voor AVD bij het oefenterrein of op de rijschool moet zijn? Ik ben van plan morgen even te gaan bellen, maar als een van jullie het weet is dat net zo makkelijk.

Jezus, wat een verhaal.
Volgens mij wordt jij zo'n figuur die het verbruik in excel gaat bij houden.
 
Dit dus..

Zelf ben ik momenteel nog bezig met het behalen van mijn motor-rijbewijs, toen ik nog op school zat had ik zeker wel oren naar een motor-rijbewijs maar ik kon met mijn auto-rijbewijs overal komen waar ik wou komen..

Mocht je je motor echt voor woon-werk (lees woon-school) verkeer willen gebruiken zal ik persoonlijk afstand doen van de auto.

Ga lekker genieten van je studentenleven en ga daarna kijken naar een motor+rijbewijs, dan heb je geen geld zorgen en kun je dan je budget eens goed opmaken..

Als je al aangeeft dat je in het verleden je brommer/scooter erg slecht hebt onderhouden, raad ik aan om 'onderhoud' zeker in het budget mee te nemen, motor-rijden vind ik fantastisch om te doen, maar dat zeker op een veilige manier, dat houdt dus in dat onderhoud een hoge prioriteit moet worden.

Mbt veilig rijden heb je uiteraad grotendeels zelf in de hand, met het hierboven genoemde meegenomen.

Dit is puur mijn mening, wat je er mee doet moet je natuurlijk helemaal zelf weten.

Succes met de keuze.

Zoals ik zei elk advies is welkom en neem het dan uiteraard ook gewoon mee.

Ik ben inmiddels al een ouwe lul wat betreft het studentenleven en heb de eerste jaren meer dan genoeg genoten. Uitgaan kost me haast niets meer, omdat we tegenwoordig vaak thuis biertjes drinken of in de goedkope kroeg hier in het gebouw.


Mijn ouders verwachten een beetje van me dat ik een auto ga kopen en rijden. Ik moet ook bekennen dat ik autorijden niet vervelend vind. Natuurlijk kan het niet op tegen motorrijden, maar ik vind het gewoon praktisch een auto te hebben.

Je bent al de tweede die dat zegt over mijn onderhoudgedrag en ben er inderdaad zelf ook een beetje bang voor.

Teringjantje wat een verhaal.

Ik heb geen autorijbewijs; gewoon lekker gaan rijden of het nou naar je werk is of naar de Himalaya. Koop een motor die je mooi vindt en die je kan betalen, ook al gaat al je spaargeld eraan(je spaart niet voor niks toch?). Sowieso lekker al je geld opmaken nu, je bent nog jong, lekker zuipen en blazen met dat ding *O*

Spaargeld is er inderdaad voor om opgemaakt te worden.. aan een motor :) Ik heb in mijn eerste jaren genoeg gezopen voor de komende jaren en hou het nu eigenlijk alleen nog bij festivalletjes (zijn wel duurder, maarja niet drie keer per week).

Veel mensen zonder autorijbewijs hier. Hierboven stond het al: Ik vind het hebben van een auto gewoon praktisch, zeker als ik in de winter ergens heen moet en niet met mijn motor door de sneeuw ga baggeren.

Wat wil je dan doen met je spaargeld eigenlijk? Bestek kopen voor later?

Zodra ik hier vertrek neem ik gewoon een vork, een mes en een lepel mee en dan ben ik voorzien.
Maar even serieus: een motor kopen natuurlijk, maar dan moet ik wel genoeg gespaard hebben ;)
Ik heb de eerste drie jaar van mijn studententijd als een armoedzaaier geleefd en pas sinds iets meer dan een jaar een relatief goed betalende baan waardoor het geld ineens is gaan opstapelen.
 
Jezus, wat een verhaal.
Volgens mij wordt jij zo'n figuur die het verbruik in excel gaat bij houden.

Nee waarschijnlijk maak ik daar dan speciaal een app voor mocht de nood er ooit zijn.
Als je zoveel kunt schrijven, kun je ook vast wel lezen.
Er staat een bibliotheek aan informatie over exact datgene wat jij vraagt hier op het forum.
Gewoon effe induiken en lezen.
Je hoeft niet alles te vragen om alles te weten.
Ja klopt, doe ik normaal ook en ga ik de rest van de dag ook even doen. Heb alleen aan niemand kwijt gekund dat ik een motor wil gaan kopen aangezien mijn maten me
raar aankijken als ik zelfs al over het rijbewijs begin en mijn ouders niet bepaald staan te springen om het idee dat ik motor ga rijden.

Ik mis je medisch dossier, naaktfoto's, kopieen van bankafschriften en identiteitsbewijzen, gebitsfoto's en een kort overzicht van je huisdieren en favoriete recepten etc om een goed advies te kunnen geven. Het is wel zeer summier, de informatie die je verstrekt.

- Medisch dossier staat niet veel soeps in
- Naaktfoto's plaats ik liever niet
- Bankafschriften eigenlijk liever ook niet, maar meeste geld gaat naar rijlessen
- Huisdieren mogen we niet hebben hier in het gebouw
- Id is kapot dus niet geldig
- Heb te veel koffie gedronken waardoor mijn tanden een beetje geel zijn. Kun je dat eigenlijk zien op een gebitsfoto?
- Favoriete recept: 100g tartaar, 15ml olijfolie, 150g rösti zooi, één ei, beetje sambal (à 500kcal)


Maare ja ik zou mijn hele verhaal kunnen verwijderen, maar vind dit soort reacties eigenlijk wel leuk.

In ieder geval allemaal nogmaals bedankt voor de reacties.
 
Laatst bewerkt:
Ik denk liever eerst na voordat ik iets aanschaf wat me in de financiële problemen zou kunnen brengen. Dat ik er bijna een heel boek over heb geschreven komt gewoon door mijn enthousiasme.

Je bent 22. Hoe denk je in financiële problemen te kunnen komen met aankoop van een motortje? Je hebt er nota bene voor gespaard. Het is niet of je een auto/huis koopt met een lening. Ik denk ook na over aankopen maar dit is echt wel zwaar over the top overdreven hoor.

Straks heb je na veel overwegingen, berekeningen, betogen, seminars en adviezen eindelijk een motor. Ga je dan met zijwieltjes rijden onder de snelheidslimiet om maar te voorkomen dat er ongelukken gebeuren die niet in je begroting en plan van aanpak staan opgenomen? Vergeet niet held opzij te leggen voor doekjes waarmee je de dooie vliegen van je helm kunt vegen. (Als die stapvoets blijven plakken tenminste) :+

Nogmaals, je bent 22. Koop een motor en ga genieten. Sowieso ga je jezelf financieel niet slopen erdoor en je hebt straks nog meeeeer dan genoeg tijd om je zorgen te maken over dingen die echt belangrijk zijn. Als je nu al zo'n topic maakt over een motor wil ik echt niet weten wat voor dossiers je straks aanlegt als je een eigen woning wilt hebben :P
 
Heb alles gelezen, ben zelf 21 en rijd rond op een CBF600S uit 2006 (25kw)
Mijn motorrijbewijs heb ik 3 maanden na mijn Autorijbewijs gehaald. (op mijn 18e), Eerst A1 en nu A2.

Koop gewoon een motor die jij zelf mooi vind / fijn vind rijden. En spaar desnoods wat meer geld om die motor te kopen. Een mooie CBF600 kost bijvoorbeeld rond de 3000 euro. Dan heb je een degelijke motor. (kan op 25kw gezet worden) en later op vol vermogen bij je A rijbewijs, dan hoef je niet weer een nieuwe motor te kopen.
 

:^

Wilde zelf al een dergelijke reactie schrijven maar kwam er niet uit en hier is die dan, alleen van een ander :+

Heb zelf ook wel eens de neiging om té lang een aankoop te overwegen maar zoals al door meerdere personen vermeld wordt; door een motor ga je financieel echt niet zomaar over de kop.

Bekijk dit filmpje eens:
https://www.youtube.com/watch?v=nuHfVn_cfHU

JUST DO IT!
 
Laatst bewerkt:
Je bent 22. Hoe denk je in financiële problemen te kunnen komen met aankoop van een motortje? Je hebt er nota bene voor gespaard. Het is niet of je een auto/huis koopt met een lening. Ik denk ook na over aankopen maar dit is echt wel zwaar over the top overdreven hoor.

Straks heb je na veel overwegingen, berekeningen, betogen, seminars en adviezen eindelijk een motor. Ga je dan met zijwieltjes rijden onder de snelheidslimiet om maar te voorkomen dat er ongelukken gebeuren die niet in je begroting en plan van aanpak staan opgenomen? Vergeet niet held opzij te leggen voor doekjes waarmee je de dooie vliegen van je helm kunt vegen. (Als die stapvoets blijven plakken tenminste) :+

Nogmaals, je bent 22. Koop een motor en ga genieten. Sowieso ga je jezelf financieel niet slopen erdoor en je hebt straks nog meeeeer dan genoeg tijd om je zorgen te maken over dingen die echt belangrijk zijn. Als je nu al zo'n topic maakt over een motor wil ik echt niet weten wat voor dossiers je straks aanlegt als je een eigen woning wilt hebben :P

Als het aan mij ligt koop ik de eerste de beste motor die in goede staat is en betaalbaar is. Het gaat mij er meer om dat ik hem niet na een jaar weer moet verkopen, omdat de vaste lasten toch te hoog zijn. Misschien kan ik hem dan beter aan de muur hangen als decoratie naast de gitaar die ik zonder na te denken heb gekocht.

Nu ik dit zo typ snap ik ook wel dat ik dit makkelijk allemaal zelf had kunnen uitzoeken, wat ik qua financiën ook redelijk heb gedaan, maar blijkbaar vond ik het nodig het op dit forum te posten. Ik ben er in ieder geval wel weer iets wijzer van geworden.

Waar maak je trouwens uit op dat ik als een mietje rijd? Vind je hele tweede paragraaf een beetje zwaar over the top overdreven.




Grapje. Ik snap wat je bedoelt.
 
:^

Wilde zelf al een dergelijke reactie schrijven maar kwam er niet uit en hier is die dan, alleen van een ander :+

Heb zelf ook wel eens de neiging om té lang een aankoop te overwegen maar zoals al door meerdere personen vermeld wordt; door een motor ga je financieel echt niet zomaar over de kop.

Bekijk dit filmpje eens:
https://www.youtube.com/watch?v=nuHfVn_cfHU

JUST DO IT!

Ik heb al een mooie GS500 gevonden in Utrecht voor een aardig prijsje. Het liefst zou ik morgen even bellen om te vragen of ik langs mag komen, maar dan koop ik hem en staat hij hier een maand stil. Of wat waarschijnlijker is: ik ga er de weg mee op voordat ik mijn rijbewijs heb.
 
Ik heb al een mooie GS500 gevonden in Utrecht voor een aardig prijsje. Het liefst zou ik morgen even bellen om te vragen of ik langs mag komen, maar dan koop ik hem en staat hij hier een maand stil. Of wat waarschijnlijker is: ik ga er de weg mee op voordat ik mijn rijbewijs heb.

Ik heb ook vorige week mijn eerste motor gekocht, nog niet in het bezit van een motorrijbewijs. Ik laat hem gewoon even stil staan, rijden zonder je rijbewijs zal ik niet doen, want mocht je gepakt worden (pak kans is natuurlijk minimaal, maar dat soort dingen overkomt mij dan altijd -O- ) dan kun je ook wel even fluiten naar je rijbewijs.
 
Inderdaad, GS450 à 400 euro, nieuwe ketting + tandwielen a 120 euro = 520 euro aanschaf.
53 euro per jaar verzekering, 120 euro per jaar wegenbelasting = 173 euro per jaar vaste lasten.
Geluk hebben met kleding kopen = 50 euro.
Goede helm = 120 euro.
Olie en diversen had ik nog staan. Zal op een paar tientjes uitkomen nieuw...

Ik zit nog ruim onder de 1000 euro hiero... Gewoon geduldig inkopen doen, wat het lastigste is bij je eerste motor (die fout heb ik al bij de Jawa gemaakt en dat kostenplaatje is heel wat meer als hierboven).

Ik heb ook vorige week mijn eerste motor gekocht, nog niet in het bezit van een motorrijbewijs. Ik laat hem gewoon even stil staan, rijden zonder je rijbewijs zal ik niet doen, want mocht je gepakt worden dan kun je ook wel even fluiten naar je rijbewijs.

Zover ik heb kunnen vinden krijg je alleen een dikke vette boete, en dan moet je dus pech hebben of slecht rijden wil je aangehouden worden. Inhouden rijbewijs is alleen bij dronken zijn volgens mij... Google het maar, nergens wordt gezegd dat men je recht op een rijbewijs ontneemt of je aankomende rijbewijs ongeldig verklaard, etc.

Neemt niet weg dat het gewoon niet slim is. Brokken maken is betalen uit eigen zak en dat zijn geen leuke bedragen. Sommige vinden het het risico waard... KUCH :9
 
Laatst bewerkt:
Heb alles gelezen, ben zelf 21 en rijd rond op een CBF600S uit 2006 (25kw)
Mijn motorrijbewijs heb ik 3 maanden na mijn Autorijbewijs gehaald. (op mijn 18e), Eerst A1 en nu A2.

Koop gewoon een motor die jij zelf mooi vind / fijn vind rijden. En spaar desnoods wat meer geld om die motor te kopen. Een mooie CBF600 kost bijvoorbeeld rond de 3000 euro. Dan heb je een degelijke motor. (kan op 25kw gezet worden) en later op vol vermogen bij je A rijbewijs, dan hoef je niet weer een nieuwe motor te kopen.

Top, heb ik het toch niet voor niets geschreven :) Heb je op je 18e nog op een andere motor rondgereden of heb je gewacht tot je twee jaar je A1 had? Lijkt me anders behoorlijk zwaar die twee jaar wachten.

Ik zou inderdaad het liefst meteen een motor willen kopen die ik mooi en fijn vind. Ik ben niet zo lang (1m70), dus dat verkleint de kans op het vinden van een fijne motor helaas ook weer (is me verteld). Ik kan in principe nog wel een aantal maanden gaan sparen om zo mijn droommotor te kunnen kopen, maar ik koop nu liever een iets goedkopere en nadat ik klaar ben met studeren een duurdere. Een GS500e vind ik qua uiterlijk bijvoorbeeld niets mis mee. Als hij daarnaast nog fijn rijdt en in goede staat is ben ik al gelukkig.

Ik heb al een mooie GS500 gevonden in Utrecht voor een aardig prijsje. Het liefst zou ik morgen even bellen om te vragen of ik langs mag komen, maar dan koop ik hem en staat hij hier een maand stil. Of wat waarschijnlijker is: ik ga er de weg mee op voordat ik mijn rijbewijs heb.

Ik heb ook vorige week mijn eerste motor gekocht, nog niet in het bezit van een motorrijbewijs. Ik laat hem gewoon even stil staan, rijden zonder je rijbewijs zal ik niet doen, want mocht je gepakt worden (pak kans is natuurlijk minimaal, maar dat soort dingen overkomt mij dan altijd -O- ) dan kun je ook wel even fluiten naar je rijbewijs.

Ja zoiets zou mij waarschijnlijk ook overkomen. Ik denk overigens dat ik mezelf wel in kan houden, maar ik vind het vooral niks om hem hier een maand lang onder de carport te laten staan. Het is niet dat ik in een slechte buurt woon, maar die carport zit vast aan een kroeg.

Ik neem aan dat jij wel een goede stalling voor je motor hebt? En heb je je examens al gepland trouwens?
 
Inderdaad, GS450 à 400 euro, nieuwe ketting + tandwielen a 120 euro = 520 euro aanschaf.
53 euro per jaar verzekering, 120 euro per jaar wegenbelasting = 173 euro per jaar vaste lasten.
Geluk hebben met kleding kopen = 50 euro.
Goede helm = 120 euro.
Olie en diversen had ik nog staan. Zal op een paar tientjes uitkomen nieuw...

Ik zit nog ruim onder de 1000 euro hiero... Gewoon geduldig inkopen doen, wat het lastigste is bij je eerste motor (die fout heb ik al bij de Jawa gemaakt en dat kostenplaatje is heel wat meer als hierboven).Zover ik heb kunnen vinden krijg je alleen een dikke vette boete, en dan moet je dus pech hebben of slecht rijden wil je aangehouden worden. Inhouden rijbewijs is alleen bij dronken zijn volgens mij... Google het maar, nergens wordt gezegd dat men je recht op een rijbewijs ontneemt of je aankomende rijbewijs ongeldig verklaard, etc.

Neemt niet weg dat het gewoon niet slim is. Brokken maken is betalen uit eigen zak en dat zijn geen leuke bedragen. Sommige vinden het het risico waard... KUCH :9

Dat zijn inderdaad geen astronomische bedragen. Ik wist niet dat een nieuwe ketting en tandwielen zo goedkoop waren. Zoiets betaalde ik geloof ik ook voor mijn brommer. En die moest ik ook nog eens vaker vervangen, omdat WD-40 :$

Wel apart dat het bij een boete blijft. Maarja, maak je ernstige brokken dan ben je natuurlijk wel gewoon finaal de lul.

Je Jawa heb je vast een topic over aangemaakt? Ik ga even zoeken.
 
Dat zijn inderdaad geen astronomische bedragen. Ik wist niet dat een nieuwe ketting en tandwielen zo goedkoop waren. Zoiets betaalde ik geloof ik ook voor mijn brommer. En die moest ik ook nog eens vaker vervangen, omdat WD-40 :$

Wel apart dat het bij een boete blijft. Maarja, maak je ernstige brokken dan ben je natuurlijk wel gewoon finaal de lul.

Je Jawa heb je vast een topic over aangemaakt? Ik ga even zoeken.

Wat moet je weten over de Jawa? Dat is m'n knutselfiets.

Kettingset was 109 euro bij mpartz.com. GS500E is de moderne variant van mijn GS450E, ook een prima motorfiets! Beide kan je krijg voor een paar honderd euro. 1 op 25 is trouwens ook een leuk verbruik. Ben trouwens een professionele student, vandaar deze belachelijke prijzen.

Edit: Onderhoud zelf doen scheelt een hele hoop trouwens, maar je moet het wel kunnen/durven.
 
Laatst bewerkt:
Als het aan mij ligt koop ik de eerste de beste motor die in goede staat is en betaalbaar is. Het gaat mij er meer om dat ik hem niet na een jaar weer moet verkopen, omdat de vaste lasten toch te hoog zijn. Misschien kan ik hem dan beter aan de muur hangen als decoratie naast de gitaar die ik zonder na te denken heb gekocht.

Nu ik dit zo typ snap ik ook wel dat ik dit makkelijk allemaal zelf had kunnen uitzoeken, wat ik qua financiën ook redelijk heb gedaan, maar blijkbaar vond ik het nodig het op dit forum te posten. Ik ben er in ieder geval wel weer iets wijzer van geworden.

Waar maak je trouwens uit op dat ik als een mietje rijd? Vind je hele tweede paragraaf een beetje zwaar over the top overdreven.




Grapje. Ik snap wat je bedoelt.

Ok stel je koopt nu een motor met je spaargeld. Over een jaar gebeurt er iets en heb je geld nodig. In het aller ergste geval moet je je motor verkopen. Wat is dan de schade? Dat je een jaar lang met plezier hebt kunnen genieten van je motor en je eigen gespaarde centjes, in plaats van dat je nog een jaar hebt lopen piekeren of het het wel waard is.. Je zou dan echt niet denken "goh maar goed dat ik dat geld goed bewaard heb en mezelf van plezier heb weten te weerhouden!!1! Derp"

Wat ik met de tweede paragraaf bedoelde was, je maakt er nu al een big deal van, financieel en qua levensstijl, terwijl je nog geeneens een motor hebt. Op de weg gebeuren dingen die je niet kunt incalculeren. Misschien verlies je een wiel, rijd je ergens tegenaan, krijg je een wielrenfiets naar je hoofd gemieterd. Allemaal dingen die je niet kunt incalculeren (al zou je het waarschijnlijk doen als het kon). Je schiet er niets mee op zo'n speciaal plan van aanpak te maken. Ik wilde dus niet insinueren dat je als een mietje rijdt maar wel dat je zo aan het piekeren bent dat ik het nog wel zie gebeuren dat je straks eindelijk een fiets hebt en je er nog niet van kunt genieten vanwege alle externe factoren waar je geen controle over hebt.

JUST DO IT
 
Terug
Bovenaan Onderaan