Het lijkt erop dat ik bijna een boek vol heb geschreven en heb daarom een aantal TL;DR's toegevoegd die mijn iets te uitgebreid beschreven levensverhaal buiten beschouwing laten en direct over de belangrijke dingen gaan: de motorzaken
Er gaat natuurlijk niemand door deze lap tekst heen scrollen dus hier de samenvatting:
Algemene info:
1. Wat is jullie ervaring met het halen van je motorrijbewijs zonder een autorijbewijs te hebben? Heb ik het mezelf extra zwaar gemaakt?
2. Is het eigenlijk wel verstandig meteen een motor te kopen?
Alleen toegang tot een slecht beschutte parkeerplek. Weinig verstand van motoren. Voormalig luilak te lui om brommer te onderhouden. Nu hopelijk niet meer. Als ik niet rijd als een idioot, ben ik dan relatief veilig op een motor?
3. Is een motor het waard een flinke deuk in mijn spaargeld/inkomen aan te brengen?
3. TL;DR: TL;DR: Inkomstenoverschot dit jaar: €6.790. Volgend jaar: €2.790. Blijft drie jaar hetzelfde. Resterend vermogen na aanschaf motor(à €2.000)+auto(à €700): €1.000,-
4. Ga ik motorrijden om de juiste redenen?
4. TL;DR: Motorrijden is een hobby. Ov. Motorrijders zijn ontzettende tof onder elkaar. Haters inwrijven met mijn beide rijbewijzen. Stoer doen. Touren in de zon/regen is relaxed, in de sneeuw niet zo.
Het voelt een beetje als te veel gevraagd voor mijn eerste post, maar het zou top zijn als jullie mijn motorcarrière zouden kunnen helpen kickstarten. De voornaamste reden dat ik niet met 100% zekerheid een motor wil gaan kopen is dat het me al mijn spaargeld gaat kosten, anders was de keuze duidelijk geweest. Elk advies is welkom.
Natuurlijk hoor ik net zo graag waarom jullie zijn gaan motorrijden, op welke leeftijd, en wat jullie tegenargumenten waren, waar jullie achteraf lak aan hadden . Dit helpt me ook een beter beeld te vormen bij wat de juiste redenen zijn om te gaan motorrijden en of ik zelf eigenlijk wel de juiste redenen heb.
p.s. Weet er iemand of je bij Bruinsma voor AVD bij het oefenterrein of op de rijschool moet zijn? Ik ben van plan morgen even te gaan bellen, maar als een van jullie het weet is dat net zo makkelijk.
Er gaat natuurlijk niemand door deze lap tekst heen scrollen dus hier de samenvatting:
Algemene info:
- Ik ben 22 jaar oud
- Ik woon in Utrecht en heb ook rijles in Utrecht
- 8 Uur AVB gehad, gehaald met versnelling/vertraging + langzame slalom mislukt
- 16 Uur AVD ingepland, afrijden op 17 augustus
- Nu 24 uur, waarvan 8 uur simulator, autorijles gehad (rijtechniek in orde, werken aan scannen/kijken), in totaal 34 uur gepland staan, afrijden op 2 september(beetje laat, maar goed)
1. Wat is jullie ervaring met het halen van je motorrijbewijs zonder een autorijbewijs te hebben? Heb ik het mezelf extra zwaar gemaakt?
2. Is het eigenlijk wel verstandig meteen een motor te kopen?
Alleen toegang tot een slecht beschutte parkeerplek. Weinig verstand van motoren. Voormalig luilak te lui om brommer te onderhouden. Nu hopelijk niet meer. Als ik niet rijd als een idioot, ben ik dan relatief veilig op een motor?
3. Is een motor het waard een flinke deuk in mijn spaargeld/inkomen aan te brengen?
3. TL;DR: TL;DR: Inkomstenoverschot dit jaar: €6.790. Volgend jaar: €2.790. Blijft drie jaar hetzelfde. Resterend vermogen na aanschaf motor(à €2.000)+auto(à €700): €1.000,-
4. Ga ik motorrijden om de juiste redenen?
4. TL;DR: Motorrijden is een hobby. Ov. Motorrijders zijn ontzettende tof onder elkaar. Haters inwrijven met mijn beide rijbewijzen. Stoer doen. Touren in de zon/regen is relaxed, in de sneeuw niet zo.
Het voelt een beetje als te veel gevraagd voor mijn eerste post, maar het zou top zijn als jullie mijn motorcarrière zouden kunnen helpen kickstarten. De voornaamste reden dat ik niet met 100% zekerheid een motor wil gaan kopen is dat het me al mijn spaargeld gaat kosten, anders was de keuze duidelijk geweest. Elk advies is welkom.
Natuurlijk hoor ik net zo graag waarom jullie zijn gaan motorrijden, op welke leeftijd, en wat jullie tegenargumenten waren, waar jullie achteraf lak aan hadden . Dit helpt me ook een beter beeld te vormen bij wat de juiste redenen zijn om te gaan motorrijden en of ik zelf eigenlijk wel de juiste redenen heb.
p.s. Weet er iemand of je bij Bruinsma voor AVD bij het oefenterrein of op de rijschool moet zijn? Ik ben van plan morgen even te gaan bellen, maar als een van jullie het weet is dat net zo makkelijk.
Beste toekomstige motorbroeders,
Na te lang moeten hebben aangehoord dat ik geen rijbewijs heb, heb ik begin deze zomer besloten niet één maar meteen twéé rijbewijzen te gaan halen, jawel: een autorijbewijs én een motorrijbewijs.
Het autorijbewijs ga ik halen omdat mijn ouders speciaal daarvoor een spaarrekening voor me hebben aangemaakt en een eigen auto voor mij gewoon heel praktisch is. Het motorrijbewijs omdat ik van mijn zestiende tot mijn negentiende schakelbrommer heb gereden (Rieju Spike RR). Ik moet er helaas bij zeggen dat ik inderdaad zo'n jochie was met een opgevoerde brommer, die ook nog eens reed als een idioot. Uiteraard had mijn brommer ook geen spiegels, want die zijn niet cool.
Na al die jaren ben ik er toch eindelijk achter dat de enige gast met beide spiegels op zijn brommer eigenlijk het coolst van iedereen was.
Degene die de praktijkexamens voor brommers heeft bedacht mogen ze wat mij betreft dan ook een lintje geven. En nog eentje als de examens nog strenger worden gemaakt.
Nu ben ik ongeveer een maand geleden begonnen met AVB, waarbij meteen naar boven kwam dat ik mezelf erg slechte gewoontes heb aangeleerd met brommerrijden. Desnoods heb ik toch met 8 uur les en twee mislukte oefeningen (langzame slalom en versnelling/vertraging), waarbij ik mezelf voorhoud dat het kwam door de druk en mijn speciaal voor het examen gekochte handschoenen met leren grip waardoor het gas bleef hangen Halve draai, noodstop, precisiestop, uitwijkoefening en parkeren wel in één keer gehaald gelukkig. En één keer gevallen met een proefles toen ik na een bocht stopte met het stuur nog scheef Dit is waarschijnlijk niet een heel precieze manier om mijn rijkunsten te bepalen, maar dit geeft jullie misschien wel een idee.
Maar goed, AVB heb ik dus binnen. Nu begin ik komende dinsdag met AVD en heb ik van verschillende mensen gehoord dat het niet vaak voorkomt dat je je motorrijbewijs voor je autorijbewijs haalt of allebei tegelijkertijd. Ik heb daarom met mijn rijschool afgesproken dat ze me maar een ruim aantal lessen moeten geven, omdat ik toch graag in één keer wil slagen en we zijn dan ook voor 16 uur les gegaan, die allemaal al staan ingepland. Ik les overigens voor de auto en motor bij dezelfde rijschool.
TL;DR: Een beetje samengevat en extra info:
- Ik ben 22 jaar oud
- Ik woon in Utrecht en heb ook rijles in Utrecht
- 8 Uur AVB gehad, gehaald met versnelling/vertraging + langzame slalom mislukt
- 16 Uur AVD ingepland, afrijden op 17 augustus
- Nu 24 uur, waarvan 8 uur simulator, autorijles gehad (rijtechniek in orde, werken aan scannen/kijken), in totaal 34 uur gepland staan, afrijden op 2 september(beetje laat, maar goed)
Na deze lange introductie wordt het toch maar eens tijd voor de vragen:
1. Wat is jullie ervaring met het halen van je motorrijbewijs zonder een autorijbewijs te hebben? Heb ik het mezelf extra zwaar gemaakt?
Nog wat extra info omtrent mijn autorijbewijs vorderingen: Ik heb nu in totaal 24 uur les gehad, waarvan 8 uur simulatorles(wat een hel en weggegooide uren). Volgens mijn rijinstructeur moet ik me vanaf nu vooral focussen op het kijken/scannen en is mijn rijtechniek in principe dik in orde (schakelen zonder nadenken, goede controle over de auto blabla). Het kijken/scannen ben ik volledig met hem eens aangezien ik nogal wel eens met mijn gedachten ergens ander zit. Het enige wat ik zelf vind waar ik nog aan moet werken is het kiezen van de juiste baan op een groot verkeersplein/rotonde. Het is tot nu toe nog iedere keer goed gegaan, maar ik twijfel vaak toch een beetje (bedankt gandhi plein).
Als ik het goed begrijp leer je tijdens AVD (mocht je je autorijbewijs al hebben) vooral opnieuw hoe je moet spiegelen, maar niet hoe je kruispunten, rotondes etc. moet nemen. Nou is dit natuurlijk in principe allemaal niet lastig, maar áls ik een fout maak zit er niemand naast me die op de rem kan drukken. Zou de instructeur geen rem hebben gehad dan had ik me nu toch al een keer in een auto geplant, een fietser aangetikt en een oud vrouwtje overhoop gereden (die door rood liep, maar dat terzijde).
1. TL;DR: Tegelijkertijd auto- en motorrijbewijs. Goed idee?
2. Is het eigenlijk wel verstandig meteen een motor te kopen?
Er zijn een aantal afwegingen die ik moet maken:
- Ik woon in een appartementencomplex met beperkte parkeerplaats voor motoren (een soort carport, waar je geluk moet hebben dat jouw motor er nog bij past). Daarnaast kan ik hem eventueel (en sowieso in de winter) bij mijn ouders kwijt onder een stuk zeil of als het even meezit in het tuinhuisje.
Ik heb weinig verstand van motoren. Ik kan net de carburateur aanwijzen en daar heb je het ongeveer mee gehad.
- Ik heb mijn oude brommer ontzettend slecht onderhouden. In de winter was ik bijvoorbeeld te lui om de brommer schoon te maken na het rijden door de pekel. Kettingspanning koos ik maar willekeurig, soms te strak soms te los. WD-40 gebruiken om de ketting in te vetten Überhaupt het schoonmaken van de brommer vond ik maar verspilling van mijn tijd. Op een gegeven moment heeft een kennis die motor rijdt maar aangeboden hem een keer schoon te maken (ik denk dat hij medelijden had met de brommer).
Ik heb me in ieder geval voorgenomen dit totaal anders aan te pakken zodra ik een motor heb. Ik heb vrij veel vrije tijd en ga iets zorgvuldiger met mijn spullen om. Daarnaast kan ik natuurlijk iedereen heel stoer laten zien "kijk dit is mijn motor" als ik hem naast het gebouw sta schoon te maken.
- Mijn ouders zijn niet dolgelukkig dat ik motor wil gaan rijden. Ze weten hoe ik brommer reed en denken dat ik weer allerlei rare capriolen uit ga halen, wat ik absoluut niet van plan ben (mijn 16-jarige ik voorzag de gevolgen hiervan helaas niet). Voor praktisch vervoer ben ik van plan mijn auto te gebruiken, de motor enkel voor de hobby. Van haast zal dus vrijwel nooit sprake zijn.
Nu ligt het aantal verkeersdoden onder motorrijders wel een stuk hoger dan onder autorijders, maar als iedereen dit gebruikt als punt om niet te gaan motorrijden zouden er geen motorrijders zijn. Daarnaast lijkt het me dat de kans op een ongeluk een stuk lager is zolang je niet als een idioot gaat rijden? Klopt het dat een groot deel van de ongelukken een gevolg zijn van een andere onoplettende weggebruiker?
Mij zal dit er niet van weerhouden motor te gaan rijden, maar ik hoop ook mijn ouders te overtuigen dat motorrijden veiliger is dan ze denken.
2. TL;DR: Alleen toegang tot een slecht beschutte parkeerplek. Weinig verstand van motoren. Voormalig luilak te lui om brommer te onderhouden. Nu hopelijk niet meer. Als ik niet rijd als een idioot, ben ik dan relatief veilig op een motor?
3. Is een motor het waard een flinke deuk in mijn spaargeld/inkomen aan te brengen?
Mijn ouders hebben een spaarrekening voor me bijgehouden voor het autorijbewijs, leveren een bijdrage van €500,- voor een auto en hebben tot nu toe altijd mijn collegegeld betaald, wat ik nu zelf moet gaan betalen. Voor de rest betaal ik alles zelf, dus inclusief motorrijlessen, motor, verzekeringen, wegenbelasting. Wat eigenlijk ook niet meer dan normaal is.
Ik studeer op het moment en moet vanaf volgend jaar zelf mijn collegegeld gaan betalen (à €1.900,- per jaar) en na volgend jaar krijg ik geen studiefinanciering meer. Ik heb wel al besloten de rest van mijn studietijd (hopelijk nog maar drie jaar) gewoon maximaal te lenen à €500,- per maand. Ik heb al uitgerekend dat ik na mijn studie elke maand €135,- moet afstaan om deze lening af te betalen, dus dat is het voor mij wel waard om het nu iets ruimer te hebben.
Daarnaast heb ik ook een bijbaan van +/- 18 uur per week waar ik ongeveer €800,- per maand en heb ik sporadisch klussen waar ik een extra zakcent mee binnenhaal. Ik heb het dus gelukkig voor een gemiddelde student wel ruim. Maar:
- Ik krijg een a2 rijbewijs en moet zoals jullie weten een motor met een vermogen van max. 35kw gaan rijden. Nou vind ik 35kw meer dan voldoende, maar het is lastig er eentje te vinden onder de €2.000, die ook nog een standaard < 35kw is.
Het liefste heb ik een naked bike, maar een van de weinige betaalbare motoren die ik kan vinden is een Yamaha xj 600s diversion uit 1995 voor €1.750 euro en +/- €200 afknijpen bij een dealer. Ik heb er ook een aantal gezien onder de €1.000 bij een handelaar (die ook hier op het forum bekend is) die er om bekend staat motoren af te leveren waar nog net een paar wielen en een stuur aan zitten en vervolgens met allerlei smoesjes komt dat de gebreken niet binnen de garantie vallen.
Met mijn Rieju had ik bijvoorbeeld binnen een week na aanschaf problemen met lekkende olie. Ik had hem gelukkig wél gekocht bij een dealer, inclusief garantie, die netjes het motorblok heeft gerepareerd en de brommer heeft opgehaald en teruggebracht. Dit scheelde me weer enkele honderden euro's en vooral veel gezeik.
Ik ga ook een auto kopen. Het staat nu al vast dat dit een polo'tje gaat worden van max. €700,- waarvan mijn ouders een bijdrage van €500,- leveren. De aankoop ervan is dus in principe geen probleem, maar de vaste lasten heb ik natuurlijk ook. Jaarlijks komt dit ongeveer neer op €1.000,-
- Nu zijn de vaste lasten van een motor gelukkig niet zo hoog, ruimberekend max. €250,- per jaar.
- Na het aanschaffen van de motor en de auto zal ik nog zo'n €1.000,- op mijn rekening hebben staan. Wat in mijn ogen een vrij minimaal noodfonds is als je zowel een auto als een motor hebt.
- Alle rijlessen zijn gelukkig al betaald. Betalingsplan ammehoela.
- Deze bedragen zullen de komende drie jaren niet veel veranderen. Als ik eenmaal klaar ben met mijn studie hoef ik me hier in principe geen zorgen meer over te maken, dan komen de volgende obstakels. Als ik dus aan het eind van mijn studie een bankrekening heb van €0,- en een goed onderhouden motor en auto ben ik blij.
3. TL;DR:
Een ruim genomen overzichtje van mijn jaarlijkse uitgaven en inkomsten (inclusief schatting auto + motor vaste lasten):
Uitgaven (€13.710)
€1.900,- collegegeld
€4.560,- huur
€5.000,- eten/drinken etc. (ik ben nogal een vreetzak en te lui om naar een goedkopere super te gaan)
€1.000,- verzekering + wegenbelasting auto
€250,- verzekering + wegenbelasting motor
€500,- benzine (beetje willekeurig, nog geen idee hoeveel ik ga rijden)
€500,- overig (sportschool abbo, tijdschrift abbo's etc. heel ruim)Inkomsten (€20.500, €16.500 na een jaar)
€10.000,- loon (incl. vakantiegeld)
€6.000,- lening
€4.000,- studiefinanciering (nog één jaar, daarna NUL )
€500,- freelancewerk
Jaarlijkse inkomsten: €7.290,- dit jaar en volgend jaar €3.290
Resterend vermogen na aanschaffen motor + auto: €1.000,-
3. TL;DR: TL;DR: Inkomstenoverschot dit jaar: €6.790. Volgend jaar: €2.790. Blijft drie jaar hetzelfde. Resterend vermogen na aanschaf motor+auto: €1.000,-
4. Ga ik motorrijden om de juiste redenen?
- De voornaamste reden waarom ik ga motorrijden is omdat ik het leuk vind. Ik ben niet van plan de motor te gaan gebruiken voor woon-werkverkeer, daar heb ik mijn auto voor. Motorrijden is een hobby en dat moet het ook blijven. Toen ik brommer reed voelde ik me op de een of andere manier ook een stuk vrijer. Dat gevoel mis ik een beetje. Kies een richting en rij die kant op, zeg maar.
Daarnaast wonen mijn ouders ongeveer 125km bij me vandaan, waardoor even op en neer gaan al gauw een heel karwei is. Even lekker op de motor stappen en op en neer gaan klinkt daarentegen als een leuk uitstapje.
- Openbaar vervoer. Spreek voor zich.
- Het bevalt me tot nu toe ontzettend goed tussen de motorrijders bij mijn rijschool. Op de een of andere manier hoor je toch bij een clubje. Apart slag volk die motorrijders wil ik eigenlijk zeggen . Misschien een beetje een rare vergelijking, maar het gaf me een beetje het zelfde soort verbroedering als ik met mijn vriendengroep heb na een ontgroening van een studentenvereniging (nee ik ben geen corpsbal)
- Ik word er al jaren raar op aangekeken dat ik nog STEEDS geen rijbewijs heb (heb ik lekker wel, want ik heb een brommerrijbewijs), dus om het ze lekker in te wrijven ga ik niet alleen een autorijbewijs halen, maar ook een motorrijbewijs, en een auto, en een motor. En als het even meezit alles in éen poging.
- Uiteraard is het natuurlijk ook mooi meegenomen dat het ontzettend stoer is om motor te rijden. Een beetje indruk maken met je glimmende motor etc.
- Ik wou mijn motorrijbewijs voor de zomer hebben zodat ik in de zomer lekker kon gaan touren. Of ik zou gaan rijden in mindere omstandigheden had ik zo mijn twijfels bij, maar na twee regenachtige blokken AVB moet ik zeggen dat rijden in de regen totaal niet erg is. Ik weet wel bijna zeker dat ik de motor in zijn stalling laat als het sneeuwt.
4. TL;DR: Motorrijden is een hobby. Ov. Motorrijders zijn ontzettende tof onder elkaar. Haters inwrijven met mijn beide rijbewijzen. Stoer doen. Touren in de zon/regen is relaxed, in de sneeuw niet zo.
Het voelt een beetje als te veel gevraagd voor mijn eerste post, maar het zou top zijn als jullie mijn motorcarrière zouden kunnen helpen kickstarten. De voornaamste reden dat ik niet met 100% zekerheid een motor wil gaan kopen is dat het me al mijn spaargeld gaat kosten, anders was de keuze duidelijk geweest. Elk advies is welkom.
Natuurlijk hoor ik net zo graag waarom jullie zijn gaan motorrijden, op welke leeftijd, en wat jullie tegenargumenten waren, waar jullie achteraf lak aan hadden . Dit helpt me ook een beter beeld te vormen bij wat de juiste redenen zijn om te gaan motorrijden en of ik zelf eigenlijk wel de juiste redenen heb.
p.s. Weet er iemand of je bij Bruinsma voor AVD bij het oefenterrein of op de rijschool moet zijn? Ik ben van plan morgen even te gaan bellen, maar als een van jullie het weet is dat net zo makkelijk.
Laatst bewerkt: