Binnenkort weer afrijden

Outsync

MF'er
30 jun 2005
112
14
Leuven
Na de eerste keer niet geslaagd te zijn voor mijn praktisch examen ga ik het nu voor de tweede keer proberen.. Wat me maar niet wil lukken zijn die @#@#' achten maken. Een bocht naar links in de acht lukt me perfect maar als ik naar rechts wil zet ik altijd een voet en dat mag niet :(

Dat is eigenlijk het enigste wat me weerhoudt van mijn definitief rijbewijs te halen. De eerste keer dat ik afreed was met een GS 500 (25kw) nu zal het met een Honda CB(R)500 zijn van 2005...

Is deze iets wendbaarder want ik zal het toch echt nodig hebben... Tips, hints of pointers laat ze aub weten of het is weer 260 euro down the drain ;(
 
Laatst bewerkt:
Kijken Kijken Kijken (ik citeer hier de instructeur van mijn vrouw :+ )

En niet je voet aan de grond zetten omdat je bang bent om te vallen. Zo snel gebeurt dat niet en blijf kijken waar je heen wilt

Succes :)
 
Het blijft moeilijk om zoiets uit te leggen, maar probeer je lichaam tijdens het maken van de bochten in een achtje eens recht te houden (althans zo recht mogelijk) en 'leg' de motor onder je als het ware een beetje schuin tijdens het maken van de bocht. Beter uitleggen lukt me niet, maar het is wel de manier.
Veel succes!! :Y
 
Beetje raar dat je instructeur je laat afrijden als je niet een 8je kan maken :?
Ik zou nog maar eens een uurtje gaan oefenen. Op een gegeven moment heb je het, en dan gaat het nooit meer fout.
 
Kijken Kijken Kijken (ik citeer hier de instructeur van mijn vrouw :+ )

En niet je voet aan de grond zetten omdat je bang bent om te vallen. Zo snel gebeurt dat niet en blijf kijken waar je heen wilt

Succes :)


Kijk techniek inderdaad, maar ik vind dat ik het gevoel heb dat je motor al zo schuin gaat dat je wel eens op je plaat kan gaan :X

Beetje raar dat je instructeur je laat afrijden als je niet een 8je kan maken :?
Ik zou nog maar eens een uurtje gaan oefenen. Op een gegeven moment heb je het, en dan gaat het nooit meer fout.

Heb nog 2 uur extra les genomen, hopelijk gaat het met die CB beter.. Bij de rijschool zeggen ze dat ie iets meer wandbaarder is dan mijn GS maar toch!
 
Kijk techniek inderdaad, maar ik vind dat ik het gevoel heb dat je motor al zo schuin gaat dat je wel eens op je plaat kan gaan :X

Nooit bij je instructeur achterop gezeten. Heeft mijn vrouw de eerste les wel gedaan en die kerel reed ff een strak rondje met de beugels aan de grond
 
Kijktechniek is het belangrijkst en de ook de motor 'trekkend' houden. Dus gas
en een beetje de achterrem erop. Gas constant houden en dan komt het helemaal goed.
 
Gas constant houden en dan komt het helemaal goed.
Oja, dat was het! Althans, bij mij deed dat de truuk. Neem een goeie lange aanloop (kan jou het schelen) en zorg ervoor dat je minimaal al enkele meters de juiste en constante snelheid hebt voor dat je begint!
 
Ja, je mag alle oefeningen 1x overdoen (tenzij je bij een remproef op de grond flikkert, dan is het hele examen gelijk voorbij)... Je bent pas gezakt als je meer dan 2 oefeningen niet bij de 2e poging gehaald hebt. Dan heb je nog die regeltjes dat als je 2 oefeningen niet haalt deze niet in dezelfde categorie mogen zijn enz enz maar dat is ook wel op internet te vinden verder. Als alleen 8jes niet lukken NP toch? :)
 
wat ook zeer zeker niet onbelangrijk is ,is goed over je schouder blijven kijken
dan gaat het als het waren al als vanzelf
je rijdt namelijk in de richting waar je kijkt

veel heel veel succes

mvg 1500vulcano :] :] :] :] :] :]
 
Oefenen, oefenen en nog eens oefenen. Vraag gewoon eens of je een kwartiertje mag kutten in je eentje en ga dan zo kort mogelijk proberen te draaien (afschuinen dus!). Zodra je het afschuinen beheerst is een 8tje echt een eitje!
 
Nooit bij je instructeur achterop gezeten. Heeft mijn vrouw de eerste les wel gedaan en die kerel reed ff een strak rondje met de beugels aan de grond


Dit heeft mijn instructeur ook gedaan.. 5 minuten lang en met 1 hand.. Ik vond het een goede les..
 
Tis idd wat ze zeggen.
Motor van je afduwen en zelf proberen rechter te blijven.

Maar schaam je niet.
Was mijn favoriete gedeelte ook niet.
Ben nog met een (oud) opgesteld examen totaal gezakt (dus handelingen en rijden in 1.)
Toen ging bij mij het 8tje ook niet.
Op de nieuwe manier zakte ik wederom op de oefeningen (deed ze allemaal goed maar volgens de examinator reed ik bij 2 oefeningen niet de goede snelheid :? )
En de derde keer ben ik lekker geslaagd met alles goed :Y en daarna het rijden gelukkig ook voldoende *O*

Tis alleen klote voor wat betreft het geld. :X
 
Oefenen, oefenen en nog eens oefenen. Vraag gewoon eens of je een kwartiertje mag kutten in je eentje en ga dan zo kort mogelijk proberen te draaien (afschuinen dus!). Zodra je het afschuinen beheerst is een 8tje echt een eitje!

Dat is een goede tip.

Het lullige bij dit soort dingen is dat het gewoon echt tussen je oren zit. Ik heb het vanaf de eerste lessen zonder problemen gedaan tot ik een keer een slechte dag had en op mijn plaat ging. Het heeft ontzettend veel moeite gekost om het weer voor elkaar te krijgen. Terwijl ik gewoon wist dat ik het kon, want ik had het immers al zo vaak gedaan. Voordeel daarvan is wel dat ik nu bewust heb moeten leren dat het vooral in kijken zit.

Gewoon rondjes draaien en steeds krapper leert je inderdaad dat de motor schuiner kan, en je hebt even niet de drang om tussen die pylonen te blijven want daar komt die angst vandaan.

Mike
 
Maak je geen zorgen, iedereen leert het op den duur op de goede manier. Ik heb 2 middagen geoefend voor mijn examen voertuigbeheersing. Eigenlijk ging alles zoals de instructeur dat wilde zien. De dag van het examen verknalde ik de 8 (ik schuinde niet genoeg af en ik verknalde nog een oefening (weet niet meer welke).
Maar toch geslaagd, dus laat je niet gek maken en het is gewoon een kwestie van oefenen en oefenen. Een motor kan schuiner hangen dan je denkt, zolang je maar kijkt naar waar je naar toe wilt en de motor trekkend houd.
 
Terug
Bovenaan Onderaan