biobrandstoffen

Voodoo child

MF veteraan
25 jun 2006
1.088
0
Lelystad
``de Europese Commissie wil dat benzine en diesel in 2010 voor 5,75 procent uit biobrandstoffen, zoals plantaardige olie en alcohol, bestaan.``
Wat zou dat betekenen voor motoren, kunnen die met dit spul overweg??
 
Nee, motoren kunnen er niet mee overweg dus je kan meteen een eind aan je hobby maken in 2010. :+ Ik zet 'm nu al te koop, jij ook? :]
 
ik krijg zo de schijt van dit soort regeltjes dat ik m'n hele tank er wel mee zou kunnen vullen.
bevat genoeg brandbare gassen om te kunnen knallen....... alleen nog ff op zoek naar een paar dikkere brandstofleidingen :+ :X
 
laats heb ik op tv een programma gezien waar 2 studenten een kart hadden ontwikkeld welke reed op enkel bio brandstof...die gasten hadden een compleet nieuwe verbrandingsmotor ontwikkeld volgens mij.
ze hadden daar geloof ik al een wereldwijd patent op ...slimme mannen die hollanders.
dat ding bleek superzuinig en was ook nog eens retesnel.
dus zal er voor de motor ook nog wel een toekomst zijn weggelegd.


[onzin] leuk bij de pomp..... volschijten/zeiken meneer? _O- [/onzin]
 
In principe lopen de motoren en prima op, alleen lost het methanol (dat is wat ze erbij mixen) wel een hoop rubbers en kunststoffen op. Ruimen ze dus ook gelijk die oude troep van de weg af. Ik ben er niet blij mee in ieder geval, maak gvd zelf wel uit wat ik in de tank wil hebben, zeker voor 1,40+ de liter. Daarbij werkt het roest aan de onderdelen binnen in het blok ook nog eens enorm in de hand, vanwege het zuurstof dat in methanol opgesloten zit.

grz Thijs
 
Daarbij werkt het roest aan de onderdelen binnen in het blok ook nog eens enorm in de hand, vanwege het zuurstof dat in methanol opgesloten zit.

grz Thijs
En waarom doen ze met turbomotoren dan zo'n moeite om er intercoolers tussen te plaatsen (liefst 2) om meer zuurstof in het mengsel te krijgen (koude lucht bevat immers meer zuurstof).
En waarom rijden die dragracers op methanol, niet meteen aankomen met 'die hoeven ook maar 1 race mee' want dat is ook alleen omdat alles veel lichter is gebouwd t.o.v. een straatblok en omdat ze daar ook echt alles uithalen wat erin zit.
 
ik las dat startwin een motor heeft op diesel,
vw lupo blok ofzo, superzuinig en ook nog zeer snel,
als ze die nu gelijk ombouwen naar een bio blok....
dan zijn ze gelijk hun tijd jaren vooruit!!

maar...meestal verdwijnen deze goeie uitvindingen
weer naar een stoffig schuurtje...

www.startwin.com
 
En waarom doen ze met turbomotoren dan zo'n moeite om er intercoolers tussen te plaatsen (liefst 2) om meer zuurstof in het mengsel te krijgen (koude lucht bevat immers meer zuurstof).
En waarom rijden die dragracers op methanol, niet meteen aankomen met 'die hoeven ook maar 1 race mee' want dat is ook alleen omdat alles veel lichter is gebouwd t.o.v. een straatblok en omdat ze daar ook echt alles uithalen wat erin zit.

Dat heeft niks met elkaar te maken. Zuurstof is immers o2, en is in die toestand ook niet aggresief. Op het moment dat een o'tje los is, is deze echter wel aggresief. Een los o atoom zal er alles aan doen om een binding aan te gaan. Zo lang de motor loopt maakt dat niks uit, omdat ie zich toch bindt aan de brandstof. Op het moment dat de motor stilstaat, en er een restje brandstof in de cilinder bevindt, zal deze zich direct met metalen onderdelen willen binden, roesten dus. Zeker in combinatie met een hoge materiaaltemperatuur.
Wie wat hoe precies met de ladingen ed moet je me ook niet vragen, ben immers geen chemicus, maar ik weet wel dat een los o atoom enorm graag een binding aan wil gaan.
Dragracemotoren zijn gemaakt om te lopen op methanol, dwz andere zuigerveren, andere zuigers, andere compressieverhouding enz enz. Methanol heeft hele andere eigenschappen als benzine, waaronder dat de energie die vrijkomt bij het verstoken minder is als bij benzine. Omdat methanol zuurstof in zichzelf heeft zitten, komt dat de volledige verbranding ten goede. Omdat methanol zo'n klein molecuul is (CH3OH) zal deze dus makkelijker te vermengen zijn met de lucht, omdat molecuul makkelijker te "slopen" is. Ook is methanol klopvaster als benzine, en kun je dus met een hogere compressieverhouding rijden, vroegere ontsteking enz enz. Dacht dat met een lambda 7 je een stoichiometrische lucht/brandstofverhouding hebt, in tegenstelling tot benzine met 1:14,7. Ook hier heb je weer een voordeel omdat er dus meer brandstof de cilinder in kan, en dus ook een grotere knal.
En het gedoe met IC's, dat heeft niks met methanol of wat dan ook te maken. Dat heeft er puur mee te maken dat de compressieeindtemperatuur niet te hoog wordt in de cilinder, om zo detoneren te voorkomen. Met een turbo die in zijn goede gebied draait, maakt de lucht (naar verhouding) nauwelijks warmer. Een turbo begint de lucht pas echt op te warmen zodra deze buiten het werkgebied draait. Turbomotoren hebben ook wel eens een bypass klep die de IC uitsluit erin zitten, dus meer koeling is zeker niet per definitie beter. Bij hoog opgeladen ottomotoren kan het misschien wel zo lijken, maar het is zeker niet altijd zo. Kijk maar naar een R5 GTT, bypass is nodig om het mengsel goed contstant te houden. Rallyeauto's ed zullen het idd niet hebben, maar kijk maar eens wat voor drukken hun draaien.
Sorry voor het offtopic geleuter :X

grz Thijs
 
Ik ben er niet blij mee in ieder geval, maak gvd zelf wel uit wat ik in de tank wil hebben,


:? ik kan bij de pomp uit 4 slangetjes kiezen, en uit 2 daarvan komt iets waar mijn motor niet op loopt.

Wat gooi jij dan in je tank? gebruik je hem als kippenhok ofzo?
 
Turbo's warmen wel degelijk op. De samengeperste lucht is veel warmer dan de temp. van de aangezogen lucht. Als deze dus gekoeld wordt daalt de druk iets en kan de turbo er nog meer in persen. Het rendeert zeker met de duizenden liters die een motor per minuut verbruikt.
 
Turbo's warmen wel degelijk op. De samengeperste lucht is veel warmer dan de temp. van de aangezogen lucht.

Klopt als een bus, vandaar dat ik ook zei, naar verhouding. Als je een goed gekozen turbo toepast, en geen exotische drukverhoudingen draait, valt de opwarming best mee. De lucht wordt natuurlijk een stuk heter, maar als je kijkt wat die extra temperatuur doet tegenover wat de extra druk doet met het vermogen, valt het verschil in vermogen afhankelijk van de opwarming best mee. Ga je flinke drukverhoudingen draaien, dan ontkom je er inderdaad niet aan. Dat de lucht opwarmt is een feit ja :Y .

Ethanol is inderdaad ook een biobrandstof, maar dat is niet waar de overheid het nu over heeft. In Zweden hebben ze nu al een beste tijd E85, (85% ethanol, en 15% benzine) maar met deze brandstof zul je meer zaken moeten aanpassen aan de huidige motoren. Saab heeft een model dat op E85 meer vermogen eruit perst als op benzine. Turbo motor met een compressieverhouding van 1:10, best wel flink. Er zijn wel meer merken die motoren gereed hebben geschikt voor E85, maar Saab loopt vooralsnog voorop.

Wat ze nu bij de benzine gaan mixen is methanol, dus er komt geen andere pomp voor, maar het wordt gewoon bijgemengt. Dat percentage gaan ze dan ook over de jaren opvoeren. Ruimen ze ook gelijk alle oude meuk van de weg af die er niet tegen kan, en daar ben ik het zo niet mee eens.

grz Thijs
 
De vraag is , hoe komen de zweden aan zoveel biobrandstof?

In Brazilie is het duidelijk, elke m2 wordt verbouwd met suikerriet. Dat wordt vergist (volgens mij) en later destileren ze daar de alcohol uit.
Maar in zweden moet dat op een andere manier gebeuren. die hebben niet zoveel suikerriet. Of kopen ze het in.
 
Het interesseert me niet wat in de tank gaat, als het geluid wat uit de uitlaat komt maar hetzelfde blijft..
 
Dat heeft niks met elkaar te maken. Zuurstof is immers o2, en is in die toestand ook niet aggresief. Op het moment dat een o'tje los is, is deze echter wel aggresief. Een los o atoom zal er alles aan doen om een binding aan te gaan. Zo lang de motor loopt maakt dat niks uit, omdat ie zich toch bindt aan de brandstof. Op het moment dat de motor stilstaat, en er een restje brandstof in de cilinder bevindt, zal deze zich direct met metalen onderdelen willen binden, roesten dus. Zeker in combinatie met een hoge materiaaltemperatuur.
Dragracemotoren zijn gemaakt om te lopen op methanol, dwz andere zuigerveren, andere zuigers, andere compressieverhouding enz enz...

grz Thijs
Oke, maar dan nog, de meeste moderne motoren zijn al voorzien van exotische materialen zoals titanuim zuigerveren en andere cilinderbussen.
Wat rest zijn de wat oudere motoren en daarvoor zijn doorgaans ook zulke onderdelen te krijgen (euhh... te koop) wat volgens mij nog wel een betaalbare investering is.
Vlak daarbij de kop ook iets af en je hebt meteen een hogere compressie en is een hoger vermogen haalbaar.
Het is dan verder te hopen (en dat durf ik maar heel stiekum in dit kleed-jan-modaal-uit land) dat de prijs van de brandstof omlaag gaat want een belastingkorting voor aangepaste motoren schiet ook niet op met die €60,- p/jaar
 
@Kilowattknijper,
Zweden importeert het gros van de ethanol via Brazilie en de USA.
Ze winnen zelf volgens mij ook wat uit houtsnippers, maar het overgrote deel wordt geimporteerd.
@Deadly paradox,
Vind het een beetje flauw dat op deze manier door de overheid het hele oudere wagen- en motorpark in principe gewoon de nek om wordt gedraaid. Ik ben niet van plan om 100'en euro's te gaan investeren zodat mijn motor wel op die troep kan lopen. (en dan bedoel ik niet E85, maar wat ze nu erbij gaan mixen)
Ze proberen wel de eigenschappen van de brandstof hetzelfde te houden met de methanol mix, maar je kan nu eenmaal niet benzine vervangen met wat anders. Een mix met benzine is natuurlijk nooit hetzelfde als "pure" benzine. (benzine is ook maar een mix van koolwaterstoffen)
Daarbij hoef je je ook geen dikke benen te maken over de prijs, want denk maar niet dat het goedkoper wordt, we wonen wel in Nederland he ;) :+ .
Het is wel ietsje meer aanpassen als een tiende van de kop af te halen en dan te gaan rijden. Methanol veroorzaak roest, en vreet rubbers en bepaalde kunststoffen op. Denk maar niet dat ik voor mijn oude brik nog een setje nieuwe membranen kan krijgen die wel tegen de methanol mix kunnen, vandaar ook mijn punt dat ik er niet op zit te wachten. Ik vind dat ze dan maar helemaal over moeten gaan op E85, en dat gaan subsidieren en stimuleren. Die paar procent methanol zet mijnsinziens geen zoden aan de dijk, dus ik vind helemaal over op ethanol (E85 dan), of niet.

grz Thijs
 
Volgens mij wordt er nu al wat alternatieve brandstof aan de benzine toegvoegd.
De EURO95 ruikt enigszins naar ether; heel anders dan de bezine vroeger rook.
Volgens mij zit er al iets van een alcohol doorheen.

In het WPH van mijn Radian ('86) staat dat, speciaal voor Californie, als er alcohol in de benzine zit, je dat niet moet tanken.....
Er is niets anders dan EURO95, dus dat gooi ik er maar in....
 
Terug
Bovenaan Onderaan