Bisan-Lifan pacific150 afstelling of truc voor meer toeren

andy150

Rookie
21 jun 2013
9
0
Veghel
Hallo ik ben nieuw op dit forum om dat ik al zeker 30 jaar geen motor meer gereden heb, nu heb ik voor de fun een Bisan-Lifan motor scooter gekocht 2e hands hij is van 2009 en heeft maar 300 Km op de teller staan, het ding ziet er ook als nieuw uit en het rijd best wel goed moet ik toegeven.
Maar nu mijn probleem, deze scooter maakt niet meer dan 6000 toeren en rijd daar door ook niet sneller dan 65 a 70Km/uur. en hij gaat dan ook erg inhouden als ik heel erg voorzichtig met het gas omga is het wel te doen maar dit is volgens mij niet normaal.
Ik heb er geen papieren bij gekregen dus ik weet verder niks van deze scooter maar wat ik wil weten is zit hier een toeren begrenzer op net zoals op die bromscooters die als je dat kortsluit of iets mee doet dan gelijk meer toeren maken en dus ook harder rijden of zou dit gewoon een afstelling zijn?
Het lijkt mij dat een 150cc toch zeker 90 a 100km/uur moet kunnen halen en met een beetje kietelen hier en daar misschien nog wel iets meer.
Wie heeft hier ervaring mee of weet hoe dit in elkaar steekt, graag uw reacties hier op.
 
Er zijn al meer topics van. Zoek eens op "Bisan".

Als de scooter gaat inhouden tenzij je erg voorzichtig met het gas omgaat, zou ik eens beginnen de inlaat schoon te maken en na te kijken. Zit er al verse benzine in? Is de scooter ooit onderhouden?

Als de scooter daarna goed rijdt en je wil 'm nog wat sneller hebben, zou je iets lichtere rollen in de vario kunnen doen. Dan maakt'ie iets meer toeren en trekt'ie sneller op. De topsnelheid is weinig aan te doen. Als ik het zo eens lees zou dat tussen 80 - 90 moeten liggen.

Succes!
 
Dat dacht ik ook opabert en die lieten we toen ook met gemak 110 lopen dus ik dacht nu dat moet toch kunnen.en ja Karl ik heb dat al nagekeken en de tank gespoeld enz. en de reactie van buldozer zal ik maar niet op reageren.
 
Die Bisan Lifan is een viertakt. Ook als die goed loopt, loopt die niet harder dan 75-80 (echte) km/h.
 
Hoe ziet de bougie eruit en zijn de carb en het luchtfilter schoon?

Inderdaad, een viertakt opvoeren is lastiger dan een tweetakt opvoeren. Een grote cilinder en/of andere (bewerkte vierkleps)-kop werken wel. Maar bij een tweetakt is een andere uitlaat en grotere sproeier al voldoende. Bij een viertakt moet je veel meer onderdelen op elkaar aanpassen. Dus inlaat + uitlaat + cdi etc. Als de snelheid een issue is, kun je beter een andere acooter kopen. Normaal ben ik de laatste om dat te propageren, maar volgens mij zijn er voor Bisan weinig aftermarket onderdelen te krijgen (?)
 
Ok ik ben zelf auto monteur en de bougie is natuurlijk vernieuwd en alles is schoongemaakt en nagekeken zelfs de kleppen zijn opnieuw gesteld dus nu is het alleen nog een kwestie van de carburateur goed afstellen, maar de vraag was of iemand wist of dit ding begrenst is op de een of andere manier, en die tips van die lichtere rollen in de vario en die snellere CDI zal ik zeker gaan proberen als het interessant qua kosten is natuurlijk die rollen zullen wel mee vallen en zo een snelle CDI ik heb echt geen idee waar ik dan aan moet denken qua prijs maar dat vraag ik wel aan een plaatselijke scooterboer. in ieder geval bedankt voor de tips zo ver.
 
Vreselijk begrensd zal die scooter niet zijn, hij heeft gewoon weinig vermogen voorhanden. Het blokje van een Bisan geen fijn staaltje hoogwaardige high tech.

In een ander topic had iemand voor een Kymco Agility 125 een goedkope, grotere cilinder gevonden. Dát zal wel helpen.
 
Ok het inhouden was eigenlijk verzuipen en dat heb ik opgelost door de gasnaald te verzetten nu rijd hij als een zonnetje alleen de max. snelheid komt niet boven de 70Km./uur bij 6000RPM en dat wil ik nog verbeteren.
 
Zo ik ben der veel mee bezig geweest ten eerste is de originele motor vastgelopen omdat de olie pomp niet werkte en dat heeft hij waarschijnlijk nooit gedaan. Omdat ik zelf automonteur ben geweest ben ik echt niet bang om een beetje te sleutelen maar hier was geen redden meer aan, dus bij www.brinkmotoren.nl een nieuw blok besteld en gelijk ook maar een race bobine mee genomen, ondertussen had ik ook wat bedrijven in Duitsland gevonden en Bij Racing Planet een compleet nieuwe race vario besteld en deze ook er op gezet ondertussen heb ik ook alweer 700 Km. met de nieuwe motor gereden dus heb ik bij Karsemeier een snelle cdi besteld maar deze bleek niet te werken op mijn scooter dus die heb ik weer terug gestuurd en ik heb ook mijn geld hiervoor teruggekregen. Toen heb ik in Duitsland bij naam ben ik kwijt een andere cdi race uitvoering besteld en deze werkt als een tierelier, Ik ben erg blij met mijn chinees want nu al rijd hij ruim 90 en ik heb de smaak te pakken gekregen dus heb ik ook maar een 30mm carburateur race luchtfilter en een andere uitlaat, v riem pakkingen extra sproeiers enz. besteld waar ik nu op zit te wachten deze zullen eind van de week geleverd worden door GY6-motor.de en dan moet ik er klaar mee zijn ik heb ondertussen meer dan 1000km met de scooter gereden en het werkt nu allemaal perfect en ik wil hem niet meer kwijt ik heb er echt lol in gekregen nu. Hij zal straks tegen de 100Km rijden maar dat is goed genoeg voor waar ik hem voor gebruik gewoon toeren door de polders en de snelwegen mijden daar is toch geen fun aan, nee van dorpje naar dorpje toeren af en toe een terrasje pakken en weer door rijden en ja ik doe dit vaak samen met mijn vrouw en het maakt niks uit met snelheid of ik er alleen of dat we er met zijn 2en op zitten het loopt gewoon erg lekker en het verbruik is ook redelijk ik heb het af en toe een keer bij gehouden maar dan kom ik in de richting van de 1 op 30 wat ook wel nodig is met een tankinhoud van 3,5 Ltr. maar gelukkig zijn er in Nederland overal benzinepompen gebouwd dus kom je nooit zonder te zitten als je op let en op tijd zo een pomp opzoekt.
 
Pfoe da's een héle lange zin ;)

Mooi dat je nu met plezier op de Bisan rijdt én dat je aanpassingen z'n vruchten afwerpen!
 
Prachtig toch. Met wat aanpassingen een (veel) beter lopende scooter te krijgen.

Vindt het wel vreemd dat de oliepomp stuk kan gaan. Toch een eenvoudig, maar essentieel, stukje techniek. Overigens 300km rijden zonder oliepomp lijkt mij erg veel.

Hopelijk blijft je dit soort ellende in de toekomst bespaard.
 
Inderdaad, zonder oliepomp kom je nauwelijks 300 meter ver, iig geen 300km. Kan wel zijn dat de pomp een tijdlang te weinig olie afgegeven heeft, wat tot voortijdig overlijden vh blokje geleid heeft.

@ts: laat maar weten wat het resultaat vd grote carb is, ben heel benieuwd!
 
Terug
Bovenaan Onderaan