Bistabiel / bipolair relais

tribute

MF veteraan
Donateur
7 sep 2008
1.225
622
enschede
Ik ben bezig om een Soes RF900 om te bouwen. Ik heb geen (praktische) plek meer voor mijn contactslot dus deze komt te vervallen.

Het volgende is de bedoeling:
Onder de budyseat komt een regelunit van een centrale deurvergrendeling (auto) Deze unit stuurt kortstondig een 12 volt signaal naar de motortjes om de deuren te openen. Deze motortjes komen te vervallen en hier wil ik een bistabiel relais op aansluiten die mijn + draad van het contactslot schakelt.
Het relais moet dus (denk ik) minimaal 30 Amp aan kunnen.

Iemand enig idee waar ik zo'n relais kan kopen?

(Ik wil de motor niet op afstand kunnen starten of zo. Het is puur omdat er geen ruimte meer is voor het contactslot)
 
Oplossing
Dit is geen bistabiel relais

Bekijk bijlage 1558541


Net effe niet duidelijk genoeg, geen P.-V. |(

Exact dit relais zou je zelf gegoogeld kunnen hebben


1603890773817.png
Het startrelais trekt geen dertig ampère, dat doet je startmotor misschien.
Vandaar dat je het startrelais met een klein elektrisch contact kunt bedienen.
Je kunt beter dat op afstand bedienbaar contact je motor op contact laten zetten en dan met een klein drukcontact de startmotor bedienen. Zou je op de afstandsbediening nog een knop over hebben zou je die ook de startmotor kunnen laten bedienen.
 
Je kunt beter dat op afstand bedienbaar contact je motor op contact laten zetten en dan met een klein drukcontact de startmotor bedienen.
Dit is dus ook de bedoeling. Maar alle stroom loopt normaal gesproken toch via de bedrading van het contactslot? Vandaar die dikke (2,5mm?) draden. Diezelfde stroom gaat nu permanent door mijn relais lopen (zolang het contact aan staat en de motor draait)
 

Bijlagen

  • SuzukiRF900R-wire-diagram-DA-cr.png
    SuzukiRF900R-wire-diagram-DA-cr.png
    149,1 KB · Weergaven: 7
Als ik het schema bekijk lijkt het mij dat alle stroom door je contactslot loopt, behalve de stroom die de startmotor trekt en de laadstroom. Als de motor niet draait en je gaat alle verbruikers aan zetten wordt je contactslot het zwaarst belast. Zodra de motor draait doet de dynamo mee en zal de belasting wel mee vallen.
De maximale stroom door je contactslot kan je dus vrij eenvoudig meten met een multimeter in serie en dan alle verbruikers aan zetten.
Wat je kan doen is met een simpele afstandsbediening je motor op contact zetten door bijvoorbeeld zo'n schakeling: KLIK Als het relais op zo'n printje niet zwaar genoeg is kan je deze zelf vervangen, of met dit relais een zwaarder relais schakelen. Als je 2 losse printjes zou gebruiken kan je deze beide zelfs met 1 afstandsbediening schakelen en ook je motor starten. (1 print neemt over voor contact, 1 pulseert voor starten).

Met een bistabiel relais kan dit ook wel trouwens, maar het nadeel is de aansturing. Je zal de spanning moeten omkeren om het relais weer af te laten vallen dus van contact af wordt wat lastig. Daarnaast blijft dit relais in de laatste positie hangen, dus na stroom uitval staat je motor meteen weer op contact. Mijn gevoel zegt dat dit niet heel veilig is maar kan dit even niet onderbouwen.
 
Ik ben bezig om een Soes RF900 om te bouwen. Ik heb geen (praktische) plek meer voor mijn contactslot dus deze komt te vervallen.

Het volgende is de bedoeling:
Onder de budyseat komt een regelunit van een centrale deurvergrendeling (auto) Deze unit stuurt kortstondig een 12 volt signaal naar de motortjes om de deuren te openen. Deze motortjes komen te vervallen en hier wil ik een bistabiel relais op aansluiten die mijn + draad van het contactslot schakelt.
Het relais moet dus (denk ik) minimaal 30 Amp aan kunnen.

Iemand enig idee waar ik zo'n relais kan kopen?

(Ik wil de motor niet op afstand kunnen starten of zo. Het is puur omdat er geen ruimte meer is voor het contactslot)
Die deurunit weet of je de "deuren" open of dicht drukt, zit er geen uitgang "aan" op.

Een bistabiel relais kan je het best een weersongevoelig type voor gebruiken zoals voor groot / dimlicht in aoudere auto's gebriuikt wordt, ook vanwege de makkelijke Faston aansluitingen



1603887864735.png
 
Het startrelais trekt geen dertig ampère, dat doet je startmotor misschien.
Vandaar dat je het startrelais met een klein elektrisch contact kunt bedienen.
Je kunt beter dat op afstand bedienbaar contact je motor op contact laten zetten en dan met een klein drukcontact de startmotor bedienen. Zou je op de afstandsbediening nog een knop over hebben zou je die ook de startmotor kunnen laten bedienen.
Dit vroeg hij niet
Als ik het schema bekijk lijkt het mij dat alle stroom door je contactslot loopt, behalve de stroom die de startmotor trekt en de laadstroom. Als de motor niet draait en je gaat alle verbruikers aan zetten wordt je contactslot het zwaarst belast. Zodra de motor draait doet de dynamo mee en zal de belasting wel mee vallen.
De maximale stroom door je contactslot kan je dus vrij eenvoudig meten met een multimeter in serie en dan alle verbruikers aan zetten.
Wat je kan doen is met een simpele afstandsbediening je motor op contact zetten door bijvoorbeeld zo'n schakeling: KLIK Als het relais op zo'n printje niet zwaar genoeg is kan je deze zelf vervangen, of met dit relais een zwaarder relais schakelen. Als je 2 losse printjes zou gebruiken kan je deze beide zelfs met 1 afstandsbediening schakelen en ook je motor starten. (1 print neemt over voor contact, 1 pulseert voor starten).

Met een bistabiel relais kan dit ook wel trouwens, maar het nadeel is de aansturing. Je zal de spanning moeten omkeren om het relais weer af te laten vallen dus van contact af wordt wat lastig. Daarnaast blijft dit relais in de laatste positie hangen, dus na stroom uitval staat je motor meteen weer op contact. Mijn gevoel zegt dat dit niet heel veilig is maar kan dit even niet onderbouwen.
Dit vroeg hij niet
Het is nog veel eenvoudiger. de maximale stroom hoef je niet te meten, de maximale stroom voor het contactslot word beperkt door een zekering die in het startrelais zit.
Dit vroeg hij niet
zo'n aan/uit schakeling met een bi-polair relais moet wel voorzien worden van een constante voeding, terwijl een contactslot mechanisch schakelt.
dit vroeg hij niet
Zeg maar zo, zeg maar niks???
 
Dit is geen bistabiel relais

Bekijk bijlage 1558541


Net effe niet duidelijk genoeg, geen P.-V. |(

Exact dit relais zou je zelf gegoogeld kunnen hebben


1603890773817.png
 
Oplossing
Ik ben bezig om een Soes RF900 om te bouwen. Ik heb geen (praktische) plek meer voor mijn contactslot dus deze komt te vervallen.

Het volgende is de bedoeling:
Onder de budyseat komt een regelunit van een centrale deurvergrendeling (auto) Deze unit stuurt kortstondig een 12 volt signaal naar de motortjes om de deuren te openen. Deze motortjes komen te vervallen en hier wil ik een bistabiel relais op aansluiten die mijn + draad van het contactslot schakelt.
Het relais moet dus (denk ik) minimaal 30 Amp aan kunnen.

Iemand enig idee waar ik zo'n relais kan kopen?

(Ik wil de motor niet op afstand kunnen starten of zo. Het is puur omdat er geen ruimte meer is voor het contactslot)
Ik heb dit.
Ook geen contactslot meer,Amerikaanse ECU aangeschaft en kabelboom 2e hands,Europese ECU heb je te maken met ring voor sleutelherkenning en is niet te omzeilen,werkt perfect.
 
Laatst bewerkt:
Dit is dus ook de bedoeling. Maar alle stroom loopt normaal gesproken toch via de bedrading van het contactslot? Vandaar die dikke (2,5mm?) draden. Diezelfde stroom gaat nu permanent door mijn relais lopen (zolang het contact aan staat en de motor draait)

De startmotor wordt niet via het contactslot gevoed. Dat kan niet, die stroom is veel te hoog. Kijk maar eens goed naar het schema, hoe de startmotor direct aan massa hangt en via het startrelais direct naar de + van de accu wordt geschakeld.

Verder zou ik niet weten waarom je een bistabiel relais wil hebben. Ik zou eerder een normaal/monostabiel relais gebruiken. Bistabiel blijft in de stand zoals deze staat en moet actief (door een stroompuls) uit worden gezet. Dat is iets wat je niet(!) wil. Stel dat door een ongeval de bekabeling van het 'uit' signaal beschadigd, dan is het niet mogelijk de voertuig elektronica uit te zetten.

Als je wil vast houden aan de afstandbediening:
- Gebruik een monostabiel relais ter vervanging van het contactslot
- Gebruik een bistabiel relais in serie met je noodstop schakelaar om het monostabiele relais te schakelen

Hiermee vervalt de normale functie van je noodstop (motor stilleggen zonder de voertuig elektronica/verlichting uit te schakelen). Wat je er voor terug krijgt is de mogelijkheid het voertuig dmv afstandbediening aan/uit te zetten en in geval van nood geheel uit te schakelen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan