oldskoolgsxr
MF veteraan
- 3 jun 2013
- 1.318
- 1.981
Het probleem kwam mij gisteren ter ore.
Een aprilia rsv1000 van 2002 heeft een bizar koppelingsprobleem met 30000km ervaring.
Ze zitten bovenop het probleem met (hopelijk) kundige ervaren aprilia monteurs, op zoek naar een oplossing.
Wat uitleg :
Eens op temperatuur slipt de koppeling. vanaf 85°C. Niet meer vooruit te komen.
Alles onder die temperatuur geen vuiltje aan de lucht. Het komt plots opdagen.
-juiste nieuwe olie
-koppelingsplaten van aprilia in de juiste hoeveelheid en volgorde met alle druklagers en rondellen (ook in de juiste volgorde) Dit is x nagekeken en opgemeten.
-veren origineel en binnen tolerantie.
- ontlucht en nog en nog. Was tiptop.
- gedemonteerd voor inspectie aan de hydraulische kant en terug gemonteerd.
De eerste technieker was ook draaier en frezer en heeft de koppelingsstang vervangen door een zelfgemaakt exemplaar en 2mm langer.
Hoera, het euvel verschoof naar 90°C bedrijfstemperatuur. Daarna volop slippen.
Andere stang die 4mm langer was en het was tot 95°C bedrijfstemperatuur uit te houden en dan plots geen koppeling meer. Alle versnellingen waren schakelbaar, maar van zijn 1 naar N niet meer mogelijk.
Het heeft precies te maken met uitzetting, maar de stang zit gevangen en kan niet buigen...
Het is niet opgelost, het was een test....
De motor is nu naar een (Belgische) motorzaak gegaan die ik niet ken. Engels Filip Motos te Wetteren.
Het is trouwens een Belgische motor....
De zaakvoerder zou veel ervaring hebben en de knepen geleerd hebben van een oude rot.
Ik deel deze post om eens te horen of iemand dit euvel herkent en ook al heeft meegemaakt of heeft gehoord.
Een aprilia rsv1000 van 2002 heeft een bizar koppelingsprobleem met 30000km ervaring.
Ze zitten bovenop het probleem met (hopelijk) kundige ervaren aprilia monteurs, op zoek naar een oplossing.
Wat uitleg :
Eens op temperatuur slipt de koppeling. vanaf 85°C. Niet meer vooruit te komen.
Alles onder die temperatuur geen vuiltje aan de lucht. Het komt plots opdagen.
-juiste nieuwe olie
-koppelingsplaten van aprilia in de juiste hoeveelheid en volgorde met alle druklagers en rondellen (ook in de juiste volgorde) Dit is x nagekeken en opgemeten.
-veren origineel en binnen tolerantie.
- ontlucht en nog en nog. Was tiptop.
- gedemonteerd voor inspectie aan de hydraulische kant en terug gemonteerd.
De eerste technieker was ook draaier en frezer en heeft de koppelingsstang vervangen door een zelfgemaakt exemplaar en 2mm langer.
Hoera, het euvel verschoof naar 90°C bedrijfstemperatuur. Daarna volop slippen.
Andere stang die 4mm langer was en het was tot 95°C bedrijfstemperatuur uit te houden en dan plots geen koppeling meer. Alle versnellingen waren schakelbaar, maar van zijn 1 naar N niet meer mogelijk.
Het heeft precies te maken met uitzetting, maar de stang zit gevangen en kan niet buigen...
Het is niet opgelost, het was een test....
De motor is nu naar een (Belgische) motorzaak gegaan die ik niet ken. Engels Filip Motos te Wetteren.
Het is trouwens een Belgische motor....
De zaakvoerder zou veel ervaring hebben en de knepen geleerd hebben van een oude rot.
Ik deel deze post om eens te horen of iemand dit euvel herkent en ook al heeft meegemaakt of heeft gehoord.
Laatst bewerkt: