Bizar probleem aprilia rsv 1000 2002

oldskoolgsxr

MF veteraan
3 jun 2013
1.318
1.981
Het probleem kwam mij gisteren ter ore.
Een aprilia rsv1000 van 2002 heeft een bizar koppelingsprobleem met 30000km ervaring.
Ze zitten bovenop het probleem met (hopelijk) kundige ervaren aprilia monteurs, op zoek naar een oplossing.

Wat uitleg :

Eens op temperatuur slipt de koppeling. vanaf 85°C. Niet meer vooruit te komen.
Alles onder die temperatuur geen vuiltje aan de lucht. Het komt plots opdagen.

-juiste nieuwe olie
-koppelingsplaten van aprilia in de juiste hoeveelheid en volgorde met alle druklagers en rondellen (ook in de juiste volgorde) Dit is x nagekeken en opgemeten.
-veren origineel en binnen tolerantie.
- ontlucht en nog en nog. Was tiptop.
- gedemonteerd voor inspectie aan de hydraulische kant en terug gemonteerd.

De eerste technieker was ook draaier en frezer en heeft de koppelingsstang vervangen door een zelfgemaakt exemplaar en 2mm langer.
Hoera, het euvel verschoof naar 90°C bedrijfstemperatuur. Daarna volop slippen.
Andere stang die 4mm langer was en het was tot 95°C bedrijfstemperatuur uit te houden en dan plots geen koppeling meer. Alle versnellingen waren schakelbaar, maar van zijn 1 naar N niet meer mogelijk.
Het heeft precies te maken met uitzetting, maar de stang zit gevangen en kan niet buigen...
Het is niet opgelost, het was een test....

De motor is nu naar een (Belgische) motorzaak gegaan die ik niet ken. Engels Filip Motos te Wetteren.
Het is trouwens een Belgische motor....
De zaakvoerder zou veel ervaring hebben en de knepen geleerd hebben van een oude rot.

Ik deel deze post om eens te horen of iemand dit euvel herkent en ook al heeft meegemaakt of heeft gehoord. :?
 
Laatst bewerkt:
Google staat er vol mee.

 
"Usually when slipping comes on as the engine warms it indicates that fluid is not being allowed to flow back to the reservoir. As the fluid in the slave cylinder heats up it expands. If it can't flow to the reservoir it pushes against the clutch pressure plate releasing the clutch. This can be caused by simply overfilling the reservoir. You actually want to see a reasonable amount of air above the fluid in the reservoir. So that's the easiest thing to test. Just remove a good deal of fluid and test.

Next is the clutch lever. If the actuator pin is adjusted too tight fluid cannot return. The most direct way to check this is to unbolt the slave from the engine ans see if you can push the piston in with your thumbs. If you cannot then that is the problem.

One other problem that rarely comes up is a blocked crank case breather. If this has been modified it could be a problem. If crank case pressure builds up it pushes on the clutch diaphragm releasing the clutch.

If all else fails roughen the steel plates. You don't say what year your bike is. It matters. 98-2000 was especially prone to slipping. The clutch was upgraded for the 01 year model to fix these early issues."
 
Heren en dames. Ik dank nederig. :Y
Ik lees hier genoeg dingen die ze toch aan het denken en testen moeten zetten.

Waarom en hoe bepaalde testen zijn gedaan op deze motor weet ik niet, want was er niet bij.....
Maar, nogmaals, mijn verhaal geeft heel wat constructieve reacties.
thx :t
 
Er zit een afstel pin in de hendel, als die verkeerd staat krijg je dit soort problemen.
Eigen ervaring met aprilia falco zoals jij beschrijft . Had andere hendels erop gezet en deze pin niet afgesteld in het begin prima maar als de motor opgewarmt was slipt de koppeling steeds erger door geen speling meer en zelfs drukt de pin de koppeling slave zelfs in .Afgekoeld deed alles het weer want er kwam weer wat speling .
Achteraf bleek ----> Er moet een free play inzitten anders gaat het echt mis.
Let op er zit een heel ieniemienie inbusboutje die moet eruit en dan kun je de stelschroef van die pin verdraaien.
Het inbus boutje is er voor dat het schroefje niet kan verdraaien .

Filmpje zegt meer als 1000 woorden.


 
Laatst bewerkt:
Hartelijk dank voor het filmpje.
Ik heb spijt dat ik de motorfiets niet heb gezien of in mijn garage heb staan. Mijn vingers jeuken om eraan te prutsen....;) tot het weer werkt.
Ook dit stuur ik door.
 
Zitten er nieuwe platen in?

Ik heb ooit eens gehad dat de koppeling ook erg slipte, platen waren nog ruim binnen de toleratie qua dikte, toen een set dunnere platen er in gezet die ik nog had liggen, en toen was het goed.
Beide sets zagen er hetzelfde uit, geen idee waarom die ene set slipte.
 
Terug
Bovenaan Onderaan