Bizarre staandehouding vanwege filerijden. Ben ik fout?

Oeh, weer dezelfde onzin. Nog maar een keertje:

Filerijden is niet verboden, en dus kan er geen sprake zijn van gedogen.

Iets wat verboden is kan wel gedoogd worden, maar filerijden is niet verboden.

De regels over filerijden zijn samengevat in een gedragscode, geen geschreven wet of regelgeving. Maak je het te gek, dan kan je er natuurlijk altijd een artikel 5 voor krijgen, maar dat kan je voor wel meer dingen krijgen die bij de letter van de wet niet verboden zijn.
 
Geen boete gekregen, dan is het goed afgelopen.

Hou het maar op een verschillende kijk op gevaar of hinder.

Echter zou een agent zijn mening kunnen bekrachtigen met een boete, en kunnen burgers dan alleen tegensputteren of in beroep gaan als deze in de bus valt.

Dus vriendelijk bedanken voor de waarschuwing en je weg snel vervolgen.

Ik had hem waarschijnlijk al niet rechts ingehaald want rij liever achter de politie als andersom }) :P
 
Dank allen voor de reacties. Ik denk dat er enige misverstanden bestaan.

Ten eerste, rechts inhalen in de file is toegestaan en de agent heeft dit verder niet ter sprake gebracht.

Ten tweede ben ik bekend met de gedragscode, maar deze heeft wettelijk geen enkele betekenis.

Ten derde zie ik veel mensen over artikel 5 praten. Het is niet zo dat ik als een maloot met 60 door een stil staande file ben gereden. De file reed 50 km/u en ik reed daar rustig met zo'n 60 km/u doorheen (dus 10 km/u verschil). De op dat moment geldende maximum snelheid was 70. Ik zie niet in hoe dit gevaarlijk of hinderlijk rijgedrag betreft. Gaan jullie echt met 50 km/u in een voortsukkelend treintje rijden tussen de appende en bellende automobilisten? Dat is vragen om een kop-staart botsing. Ik zou zeggen dat juist daar het echte gevaar zit.

maar ook dit is niet ter sprake gekomen. Waar het de agent om ging is dat volgens hem bij snelheden boven de 30km/u er geen file is, en DAAROM was wat ik deed verboden.
bij 50 - 60 km/u ga ik inderdaad meestal weer tussen de file rijden. de kans dat mensen dan weer van baan gaan wisselen wordt namelijk een stuk groter omdat de afstand tussen de auto's toeneemt. en met die snelheid ben je lang niet zo wendbaar op een motor als in de auto. en als je bang bent voor een kop staart aanrijding dan moet je zelf beter opletten. als er met dat soort snelheden voor me geremd wordt zit ik direct weer in het midden tussen de rijstroken in, laat die niet oplettende auto achter me maar lekker op het koekblik voor hem knallen zonder mij daar in mee te nemen.
by the way in de wet is ook geen snelheid genoemd waar er over file gesproken wordt. file wordt alleen omschreven als iets van vertraging veroorzaakt door drukte of externe oorzaak. theoretisch zou een file dus ook 110 km/u kunnen rijden waar je 130 mag.
 
Laatst bewerkt:
Oeh, weer dezelfde onzin. Nog maar een keertje:

Filerijden is niet verboden, en dus kan er geen sprake zijn van gedogen.

Iets wat verboden is kan wel gedoogd worden, maar filerijden is niet verboden.

De regels over filerijden zijn samengevat in een gedragscode, geen geschreven wet of regelgeving. Maak je het te gek, dan kan je er natuurlijk altijd een artikel 5 voor krijgen, maar dat kan je voor wel meer dingen krijgen die bij de letter van de wet niet verboden zijn.
:^


Daarnaast geeft de gedragscode een indicatie. Max 10 kmu verschil en tot een snelheid vd file van 50 kmu.
Autos 50, motor dus 60.

En nog wat, rechts inhalen van een file mag. Ook al rijdt die file 100 kmu.
 
Dank allen voor de reacties. Ik denk dat er enige misverstanden bestaan.

Ten eerste, rechts inhalen in de file is toegestaan en de agent heeft dit verder niet ter sprake gebracht.

Ten tweede ben ik bekend met de gedragscode, maar deze heeft wettelijk geen enkele betekenis.

Ten derde zie ik veel mensen over artikel 5 praten. Het is niet zo dat ik als een maloot met 60 door een stil staande file ben gereden. De file reed 50 km/u en ik reed daar rustig met zo'n 60 km/u doorheen (dus 10 km/u verschil). De op dat moment geldende maximum snelheid was 70. Ik zie niet in hoe dit gevaarlijk of hinderlijk rijgedrag betreft. Gaan jullie echt met 50 km/u in een voortsukkelend treintje rijden tussen de appende en bellende automobilisten? Dat is vragen om een kop-staart botsing. Ik zou zeggen dat juist daar het echte gevaar zit.

maar ook dit is niet ter sprake gekomen. Waar het de agent om ging is dat volgens hem bij snelheden boven de 30km/u er geen file is, en DAAROM was wat ik deed verboden.
Je kan het zo vaak herhalen als je wil om het voor jezelf te proberen recht te lullen.
Maar, als er niks mis was met je rijgedrag was je niet staandegehouden. Meneer agent heeft wel wat beters te doen dan zinloze discussies aangaan.

Overigens vind ik het door zulk gejammer jammer dat er vrij vaak waarschuwingen worden gegeven ipv bekeuringen. Het is vrij duidelijk dat je er geen reet hebt geleerd.
Niet dat je dat wel had gedaan van een prent waarschijnlijk maar dan had je iig een bijdrage geleverd aan wat nieuw asfalt.
 
Ach, ik ben een keer- vrij langdurig zelfs- staandegehouden omdat oom motoragent vond dat mijn banden niet op mijn motor hoorden..
dan valt dit reuze mee..
 
En dat staat waar?
Een file is niet gedefinieerd hè.
Ik ben het wel eens met je, maar volgens mij is dat meer "gezond verstand" dan officieel geregeld.


2 banen, links een conga-line / rode lichtjesparade 100 rijdend waar je 130 kan en mag.
rechts helemaal leeg... Ik rij daar gewoon 130 rechts... ga een beetje mee doen aan die filevorming....
Zie daar een 'file' sneller dan 30km/u... als de voorste in die lijn zijn remmen aan tikt, staat de achterste stil.
 
Laatst bewerkt:
Het wordt tijd dat het filerijden verboden wordt.
Als je even iets te hard rijdt krijg je een hoge boete, terwijl filerijden veel gevaarlijker is.
 
Het wordt tijd dat het filerijden verboden wordt.
Als je even iets te hard rijdt krijg je een hoge boete, terwijl filerijden veel gevaarlijker is.

Dat is gewoon onzin...ik rij elke dag van Tongeren naar Machelen (= Brussel, +- 120KM) en terug, de helft ervan in file.

Appende/bellende/lezende/onoplettende/... koekblikkers maken filerijden gevaarlijk.
95% van de chauffeurs zijn voorbeeldig en geven ruim plaats (ook vrachtwagens !).
 
Laatst bewerkt:
Dat is gewoon onzin...ik rij elke dag van Tongeren naar Machelen (= Brussel, +- 120KM) en terug, de helft ervan in file.

Appende/bellende/lezende/onoplettende/... koekblikkers maken filerijden gevaarlijk.
95% van de chauffeurs zijn voorbeeldig en geven ruim plaats (ook vrachtwagens !).
Ik hoor het wel als de klap gevallen is...
Hoe langzamer je tussen de files door rijdt hoe minder hard het aankomt.
 
Ik hoor het wel als de klap gevallen is...
Hoe langzamer je tussen de files door rijdt hoe minder hard het aankomt.

Mijn woorden niet draaien, jij zegt even te hard rijden geeft een hoge boete en is minder gevaarlijk dan filerijden.

Niet dus, bij filerijden zijn de anderen een gevaar voor mij...als ik te hard rij dan ben IK een gevaar voor de anderen

Duidelijk ?

Ps. 10km te hard (gecorrigeerd) kost 50 EUR dus uw definitie van een beetje te snel is anders dan de mijne
 
Laatst bewerkt:
Mijn woorden niet draaien, jij zegt even te hard rijden geeft een hoge boete en is minder gevaarlijk dan filerijden.

Niet dus, bij filerijden zijn de anderen een gevaar voor mij...als ik te hard rij dan ben IK en gevaar voor de anderen

Duidelijk ?

Ps. 10km te hard (gecorrigeerd) kost 50 EUR dus uw definitie van een beetje te snel is anders dan de mijne
Jouw mentale gesteldheid is verduidelijkt.
 
Dat is gewoon onzin...ik rij elke dag van Tongeren naar Machelen (= Brussel, +- 120KM) en terug, de helft ervan in file
Dus omdat jij elke dag 60 km door de file rijdt is dat veilig? Interessant, die ga ik onthouden voor als ik eens bizar staandegehouden wordt...

bij filerijden zijn de anderen een gevaar voor mij...als ik te hard rij dan ben IK een gevaar voor de anderen
Dit klopt ook niet helemaal, althans, in beide situaties is de gevaarzetting tweeledig, en geldt dat jij als motorrijder nu eenmaal kwetsbaarder bent dan een (vracht)auto.

Als jij - ongeacht of dat in de file is of niet - 10 km/u sneller rijdt dan de rest (= 1 à 2 seconde snelheidsverschil t.o.v. een autolengte) dan is dat al niet zonder risico, maar in ieder geval kun jij nog op anderen reageren, en kunnen anderen jou zien aankomen. Als je met een groter snelheidsverschil gaat rijden:

- Reduceer je je zichtbaarheid tot nihil: zodra een andere weggebruiker jou ziet ben je er al.
- Je ontneemt jezelf waardevolle ruimte om tijdig te kunnen reageren als het een keertje rommelig wordt.
- Risico neemt toe naarmate het snelheidsverschil groter wordt.

Als het mis gaat en je raakt een (vracht)auto, dan ben jijzelf in verreweg de meeste situaties de grootste verliezer. Want die ander veegt het stof van z'n (vracht)auto en rijdt verder. Je bent dan dus nog steeds een gevaar voor jezelf, en veel minder voor anderen (tenzij die anderen onoplettende motorrijders betreft...).

Ik ga niet ontkennen dat ik wss regelmatig met een groter snelheidsverschil dan die 10 km/u rij - niet heilig immers - maar ik pas mijn snelheid wel aan op de momenten dat het spannend kan worden. Bijvoorbeeld bij het passeren van voertuigen waar ik niet doorheen kan kijken: daar kan (zeker t.h.v. toeritten) zomaar een onvoorzichtige motorrijder achter vandaan komen, zoals ik in files nog weleens meemaak.

In ieder geval ga ik mezelf niet wijsmaken dat e.e.a. zonder risico is, alleen maar omdat nergens wettelijk is vastgelegd dat wat ik doe niet mag.
 

Rij jij wel eens in de file ?

Uit mijn ervaring zit het gevaar bij het veranderen van wegstrook zonder gebruik van spiegels of richtingaanwijzers, afwijken van rijvlak of asociaal gedraag.

Natuurlijk zijn er soms mensen die slecht kunnen inschatten hoe snel wij er aan komen.
Maar wanneer die keurig hun richtingaanwijzers gebruiken dan geeft dat zelden een probleem.

Maar dit is een loze discussie... ieder zijn wijsheid
 
Altijd Discussie...
Altijd even meekijken en lezen...

De gedragscode in NL is bekend, o.a. hier via de MAG weer gevonden
Samenspel in de file - Motorplatform

Meestal gaan de "splitters" in typische doordeweekse NL spits met iets meer dan 10km/h snelheidsverschil, en de meeste filerijdende koekblikkers zijn redelijk tolerant (niet altijd oplettend, maar in de randstad wel redelijk tolerant)
Weekenden en zomers, en ook "buiten de randstad" : ben ik veeeel voorzichtiger dan doordeweeks van DH naar Utr. Weekendverkeer blijft een vreemd beest.

Ergernispunten in NL:
- Slingerende koekblikkers (wil je even langs-kijken, ok, maar ga dan snel terug en geef de motor ruimte)
- 1 blik dat de hele split-baan blokkeert, niet kijken en niet opzij gaan.... (maar ik weiger te gaan Revven)
- te trage of te snelle andere motorrijder (maar Respect.. ik ga niet duwen of revven.. ieder zijn tempo)
- buiten randstad: haantjes in blik, bv A1 oostelijk van Barneveld, van die linksrijdende duwtreintjes... .zucht.
- extreem geval: als er links een duwend treintje gaat/staat... en dat Ene Blik dat dan toch naar rechts komt zodat ik niet even 20 blikken met beschaafd snelheidsverschil kan inhalen ... tja.
- stilstaande files op tweebaanswegen: ga A.U.B. / S.V.P. aan de kant als dat kan.. in vgl met Frankrijk is hier nog heel veel te winnen.

In B: voornamelijk ervaring met Ring Antwerpen in ochtendspits: daar gaat het meestal heeel soepel (Dank aan de Vlaamse vrienden): lekker brede banen en tolerant verkeer.
Tweebaanswegen in B zijn een mixed-geval: soms lekker, soms intolerant.

Hier een link naar belgische regels (geen idee of dit helemaal klopt..), lijkt me iets "ruimer" dan de NL gedragscode:
Motorrijders die inhalen tussen twee rijvakken: mag dit? - Europ Assistance

Duitsland: Daar mag splitten gewoon niet. Jammer. (gebeurt trouwens wel af en toe)

Verbeterpunten, zendingswerk...
- tolerantie door koekblikkers in de file, vooral buiten randstadn en weekenden: nog veel zendingswerk nodig.
- tolerantie bij stoplichten: ik zou graag, net als in IT en FR, zien dat filteren gewoon gaat worden, en dat men wat makkelijker ruimte maakt. Die Jaloezie eruit halen...
- links-rijdende treintjes.... sta dan op zn minst toe dat een Motor er met klein snelheidsverschil rechts-langs komt, en houd afstand (ben soms op zoek naar een gat-in-de-linkstrein, wring ik mezelf er nog wel eens tussen en dan hoor ik toooeeet - toch weer een blikker in zn kuif gepikt... )

Ik denk zelf dat we als (serieuze-)motorrijders vooral tolerant en correct moeten blijven, Goodwill kweken.
En tegelijk moeten we aan het "zendingswerk"... Het hele verkeer heeft baat bij soepele motorrijders, meer motorrijders en zodoende minder verstopping.
in extremis: geen asfalt meer leggen: laat vastlopen die boel. dan komen er vanzelf meer scooters en motoren bij.

Ten overvloede en tegen alle tends in: Dit lijkt me wel iets voor een EUropese lobby. Deze regelgeving en de gewoontes varieren nu nogal tussen bv NL, D, FR, IT etc..
Ik vind zelf dat we veel van de Fransen kunnen leren.
 
Laatst bewerkt:
Als het 100 rijdt is het geen file meer...
De definitie van file vloeit voort uit uitspraken rechtbanken. Even heel kort door de bocht:

Een rijtje van minimaal 4 voertuigen
Die langzamer rijden dan de max toegestane snelheid

Astublief...
 
De definitie van file vloeit voort uit uitspraken rechtbanken. Even heel kort door de bocht:

Een rijtje van minimaal 4 voertuigen
Die langzamer rijden dan de max toegestane snelheid

Astublief...

Dank!

Betekend dit dat ik er bij pakweg 90km/h nog gewoon tussen mag splitten ?
(tis 1 april)
 
Terug
Bovenaan Onderaan