Bizarre staandehouding vanwege filerijden. Ben ik fout?

Thorbecke

Rookie
10 dec 2016
4
0
Beste mede motorrijders. Af en toe lees ik dit forum om te zien wat andere motorrijders nou meemaken maar heb nooit de behoefte om mee te praten, maar heb vandaag zo iets bizars meegemaakt dat ik er toch een draadje aan ga besteden.

Ik reed vandaag op de A1 richting Amersfoort van Amsterdam en zoals altijd was er file. Op een gegeven moment, in de buurt van Baarn, kwam ik achter een motoragent te zitten die met knipperlichten aan (verboden volgens mij?) extreem langzaam door de file reed. De file reed zo'n 30 km/u en de agent reed een vrijwel identieke snelheid, het zal ongeveer 31/32 km/u zijn geweest. Ik vond dit erg vreemd, maar binnen een minuut kwam er een ambulance aanrijden met sirene dus gingen we allemaal aan de kant.

Nadat de ambulance voorbij was ging de file wat harder (zo'n 50 km/u). Ik ben toen de agent (reed nu in de linkerbaan) rechts voorbij gereden en ben met een snelheid van ongeveer 60/65 km/u verder gegaan met filerijden (matrixborden stonden op 70). Vrijwel direct kwam de agent achter mij aan en ik zag in mijn spiegels dat hij het "politie volgen" scherm voorop aan had gedaan, ik heb hem laten passeren en ben hem vervolgens gevolgd naar een pompstation.

Hier aangekomen vroeg hij mij of ik de verkeersregels wel kende. Ik gaf hem te kennen dat ik bij mijn weten niets fout had gedaan. Hierop begon hij een verhaal af te steken dat door de filerijden alleen mag als het verkeer langzamer rijd dan 30 km/u en dat ik gek was om dat bij 50 km/u te doen, en dat ik tussen twee vrachtwagens (was een bestelbus en een vrachtwagen, zat ruimte) doorging was helemaal gevaarlijk!

Ik was het daar natuurlijk totaal mee oneens en heb hem verteld dat wat ik gedaan was gewoon legaal was. Hierop begon de man tegen te sputteren dat filerijden alleen maar gedoogd wordt en dat het eigenlijk illegaal is (wtf? is gewoon legaal, niet gedoogd) en dat als het verkeer 50 km/u rijdt het geen file meer is, want dat is geen langzaam rijdend verkeer meer. Daarna zo'n 10 minuten staan discussiëren met de man over de definitie van een file. Uiteindelijk heeft hij mij met een waarschuwing laten gaan en heb ik geen boete gekregen.

Nou vraag ik aan jullie, wie zit er hier fout? Is het de agent of heb ik de regels niet begrepen?
 
Laatst bewerkt:
Op basis van wat je schrijft maak ik op dat de motoragent zelf de regels niet zo goed begrijpt. Was het wel een echte agent of was het zo'n wannabe plisie imitator?

Maar met +50 filteren kun je wel een art 5 voor krijgen.
Als je de gedragscode volgt zou je niet tegen problemen aan moeten lopen
 
Laatst bewerkt:
Ik was er niet bij en kan er geen oordeel over geven. Maar ik zou achter de motoragent gebleven zijn.
 
je was beide fout. gedragscode ( let op geen wet) geeft aan niet met meer dan 10 km/u verschil tussen motor en de auto's die hij inhaalt tot een snelheid van 40km/U. verboden is het nooit zolang je je aan de snelheid van de borden houd. maar houd je je niet aan de gedragsregel dan kijkt de rechter bij het bepalen van een schuldvraag na een ongeval wel meer naar de motorrijder en die zal ook (een gedeelte van) de schuld krijgen dan.
verder kan je als je je niet aan de gedragsregel houd ook een terechte boete krijgen voor het overtreden van artikel 5 (het kapstok artikel) zijnde het in gevaar brengen van je zelf en/of andere weggebruikers.
je bent dus goed weggekomen maar aan de kennis van de agent ontbrak ook wat zo te horen.
 
Beste mede motorrijders. Af en toe lees ik dit forum om te zien wat andere motorrijders nou meemaken maar heb nooit de behoefte om mee te praten, maar heb vandaag zo iets bizars meegemaakt dat ik er toch een draadje aan ga besteden.

Ik reed vandaag op de A1 richting Amersfoort van Amsterdam en zoals altijd was er file. Op een gegeven moment, in de buurt van Baarn, kwam ik achter een motoragent te zitten die met knipperlichten aan (verboden volgens mij?) extreem langzaam door de file reed. De file reed zo'n 30 km/u en de agent reed een vrijwel identieke snelheid, het zal ongeveer 31/32 km/u zijn geweest. Ik vond dit erg vreemd, maar binnen een minuut kwam er een ambulance aanrijden met sirene dus gingen we allemaal aan de kant.

Nadat de ambulance voorbij was ging de file wat harder (zo'n 50 km/u). Ik ben toen de agent (reed nu in de linkerbaan) rechts voorbij gereden en ben met een snelheid van ongeveer 60/65 km/u verder gegaan met filerijden (matrixborden stonden op 70). Vrijwel direct kwam de agent achter mij aan en ik zag in mijn spiegels dat hij het "politie volgen" scherm voorop aan had gedaan, ik heb hem laten passeren en ben hem vervolgens gevolgd naar een pompstation.

Hier aangekomen vroeg hij mij of ik de verkeersregels wel kende. Ik gaf hem te kennen dat ik bij mijn weten niets fout had gedaan. Hierop begon hij een verhaal af te steken dat door de filerijden alleen mag als het verkeer langzamer rijd dan 30 km/u en dat ik gek was om dat bij 50 km/u te doen, en dat ik tussen twee vrachtwagens (was een bestelbus en een vrachtwagen, zat ruimte) doorging was helemaal gevaarlijk!

Ik was het daar natuurlijk totaal mee oneens en heb hem verteld dat wat ik gedaan was gewoon legaal was. Hierop begon de (seniele?) man tegen te sputteren dat filerijden alleen maar gedoogd wordt en dat het eigenlijk illegaal is (wtf? is gewoon legaal, niet gedoogd) en dat als het verkeer 50 km/u rijdt het geen file meer is, want dat is geen langzaam rijdend verkeer meer. Daarna zo'n 10 minuten staan discussiëren met de man over de definitie van een file. Uiteindelijk heeft hij mij met een waarschuwing laten gaan en heb ik geen boete gekregen.

Nou vraag ik aan jullie, wie zit er hier fout? Is het de agent of heb ik de regels niet begrepen?

had hij lippenstift op ?
ik denk dat het een versierpoging was.
 
Beste mede motorrijders. Af en toe lees ik dit forum om te zien wat andere motorrijders nou meemaken maar heb nooit de behoefte om mee te praten, maar heb vandaag zo iets bizars meegemaakt dat ik er toch een draadje aan ga besteden.

Ik reed vandaag op de A1 richting Amersfoort van Amsterdam en zoals altijd was er file. Op een gegeven moment, in de buurt van Baarn, kwam ik achter een motoragent te zitten die met knipperlichten aan (verboden volgens mij?) extreem langzaam door de file reed. De file reed zo'n 30 km/u en de agent reed een vrijwel identieke snelheid, het zal ongeveer 31/32 km/u zijn geweest. Ik vond dit erg vreemd, maar binnen een minuut kwam er een ambulance aanrijden met sirene dus gingen we allemaal aan de kant.

Nadat de ambulance voorbij was ging de file wat harder (zo'n 50 km/u). Ik ben toen de agent (reed nu in de linkerbaan) rechts voorbij gereden en ben met een snelheid van ongeveer 60/65 km/u verder gegaan met filerijden (matrixborden stonden op 70). Vrijwel direct kwam de agent achter mij aan en ik zag in mijn spiegels dat hij het "politie volgen" scherm voorop aan had gedaan, ik heb hem laten passeren en ben hem vervolgens gevolgd naar een pompstation.

Hier aangekomen vroeg hij mij of ik de verkeersregels wel kende. Ik gaf hem te kennen dat ik bij mijn weten niets fout had gedaan. Hierop begon hij een verhaal af te steken dat door de filerijden alleen mag als het verkeer langzamer rijd dan 30 km/u en dat ik gek was om dat bij 50 km/u te doen, en dat ik tussen twee vrachtwagens (was een bestelbus en een vrachtwagen, zat ruimte) doorging was helemaal gevaarlijk!

Ik was het daar natuurlijk totaal mee oneens en heb hem verteld dat wat ik gedaan was gewoon legaal was. Hierop begon de (seniele?) man tegen te sputteren dat filerijden alleen maar gedoogd wordt en dat het eigenlijk illegaal is (wtf? is gewoon legaal, niet gedoogd) en dat als het verkeer 50 km/u rijdt het geen file meer is, want dat is geen langzaam rijdend verkeer meer. Daarna zo'n 10 minuten staan discussiëren met de man over de definitie van een file. Uiteindelijk heeft hij mij met een waarschuwing laten gaan en heb ik geen boete gekregen.

Nou vraag ik aan jullie, wie zit er hier fout? Is het de agent of heb ik de regels niet begrepen?
Ik zou lekker in de tuin gaan zitten met een biertje en de zonnegod op je knieën bedanken dat je je rijbewijs nog hebt _O-

Met 65 nog gaan filteren is art 5 waardig. Helemaal snugger om terwijl je doet een agent rechts in te halen.

Zoek de gedragscode maar op voor je een discussie aan gaat.
 
Ik reedfileagent rechts voorbij gereden en ben met een snelheid van ongeveer 60/65 km/u verder gegaan met filerijdenNou vraag ik aan jullie, wie zit er hier fout?
Jij.

Een politieagent mag gewoon zelf inschatten in hoeverre hij/zij vind dat er gevaar of hinder kan ontstaan door het rijgedrag dat-ie waarneemt. Natuurlijk moet-ie daar wel argumenten voor hebben, maar vaak zijn die niet heel moeilijk te bedenken, zeker niet als het op files en motorrijders daarin aankomt. Klaarblijkelijk vond de agent dat je een waarschuwing verdiende. Vind ik fideel, hij/zij had ook kunnen schrijven.

Gedragscode heeft er allemaal weinig mee te maken. Want dat is een afspraak tussen verzekeraars ( met wat adviserende inmenging van motorrijdersverenigingen zoals KNMV en MAG) met als doel om discussies rondom schadeafhandeling te vergemakkelijken.

Die 10 km/u snelheidsverschil uit de gedragscode betekent dat je er net geen 2 seconden over doet om een doorsnee personenauto voorbij te rijden. Dat geeft andere weggebruikers - vooropgesteld dat die af en toe in de spiegels kijken - voldoende tijd om jou tijdig waar te nemen, en b.v. te besluiten om nog even op hun eigen rijstrook te blijven.

Alles wat je sneller rijd, bijvoorbeeld minder dan 0.5 seconde snelheidsverschil ((ofwel meer dan 20 km/u harder) betekent dat je jezelf zo goed als onzichtbaar maakt: met de beste wil van de wereld kan een andere weggebruiker jou niet (tijdig) in een spiegeltje zien aankomen, laat staan dat-ie daar nog op kan reageren. Heel soms is dat handig trouwens, maar niet zonder risico.

Dat advies zal dus niet uit de lucht zijn gegrepen, want: die 2 seconden kenden we ook van de richtlijn m.b.t. de te hanteren veilige tussenafstand t.o.v. je voorligger. 2 seconden zou dan voldoende tijd en afstand moeten geven om te zien dat het vóór je een rommeltje wordt en daar op te reageren. Beetje jammer dat bijna geen weggebruiker dat nog doet: zowel opletten als afstand houden.

Lekker belangrijk allemaal :Z dus nou lekker van de vrijdag genieten :W ;)
 
Laatst bewerkt:
Het wachten is op het bizarre gedeelte van het verhaal. De agent heeft je erop gewezen dat je wat rustiger door de file heen moet gaan. Lijkt me niets mis mee. Zeker gezien het bij een waarschuwing bleef.
 
Alles wat jij gedaan hebt mag behalve sneller dan 50 km per uur er tussendoor rijden.

Ik ben denk ik ook een keer dezelfde (nep?) motor agent tegen gekomen die de regels niet (meer?) kent.

Ook hij hield mij staande en nog een ander. Ook hij dacht dat het een gedoogd regeling was en ook ik heb hem verteld dat het niet zo was.

Ik denk dat het een agent is die niet mee de moeite neemt om bij te scholen.
 
Filteren is niet verboden, dat weten we nu zo langzamerhand wel. Maar als je daarbij gevaar en/of hinder veroorzaakt, krijg je er wel een art. 5 voor.
We hebben met elkaar gedefinieerd dat als je het gewoon volgens de gedragscode doet, er in principe geen sprake is van gevaar enof hinder en dat je voor dit filefilteren op zich dus geen art. 5 kunt krijgen.

Er zijn genoeg andere handelingen die op zich toegestaan zijn, maar waarmee je toch een art. 5 riskeert. Bijv. als je inhaalt en de tegenligger is zó dichtbij dat hij schrikt en met de lichten seint. Dan maakt het niet uit dat inhalen op dat traject was toegestaan.

Als jij in meerdere opzichten afwijkt van de gedragscode (de file reed harder en het snelheidsverschil tussen jou en de file was groter) dan neem je het risico dat oom agent het inderdaad als gevaarlijk of hinderlijk bestempelt wat je doet. En blijkbaar vond hij het op het randje en een preek waardig.
Wees blij dat je geen boete hebt. Misschien heeft het zin gehad als je niet alleen de agent als seniel bestempelt, maar toch nog even over de risico's nadenkt.
 
Laatst bewerkt:
Zijn jullie nou allemaal zo braaf?

Rij vaak en veel file, ik kijk nooit op m'n snelheidsmeter, ik kijk voor me.
En als op de borden 70 staat, de auto's rijden rond de 50, en je rijdt er ongeveer 65 km/u tussen door, zou maar zo kunnen.

In de file schommeld de snelheid van auto's heel vaak. Als je dan telkens invoegen en dan er weer tussen door en weer terug en ..... Dat geeft pas een onrustig (en voor mijn gevoel) onveilig wegbeeld.

File rijden doe ik op gevoel. ongeacht de snelheid. In mijn optiek is er niet veel aan te merken op TS, had het zelf waarschijnlijk ook gedaan.
En die agent, die mag, als hij het nodig vindt altijd een preek houden
 
De motoragent heeft ontheffing voor alles, die mag gewoon doen waar ie zin in heeft.

een file is stilstaand tot langzaamrijdend verkeer.

boven de 30km in de rij gaan rijden
en het wordt gedoogd , net alsparkeren op de stoep ........

agenten hebben altijd gelijk
 
Alles wat jij gedaan hebt mag behalve sneller dan 50 km per uur er tussendoor rijden.
En zelfs dát mag, als je daar tenminste geen gevaar of hinder mee veroorzaakt of zou kunnen veroorzaken (Art. 5).

Persoonlijk denk ik dat een gemiddelde agent wel iets beters te doen heeft dan onverstandige of baldadige motorrijders staande te houden, en hou het dus op goedbedoeld advies van de agent aan TS. Niet in de laatste plaats omdat er niet geschreven werd. En dat laatste ondanks het feit dat TS klaarblijkelijk ook nog eens een potje bijdehand ging doen (dat werkt niet altijd erg goed voor het humeur van een politieagent...).
 
Zijn jullie nou allemaal zo braaf?

Rij vaak en veel file, ik kijk nooit op m'n snelheidsmeter, ik kijk voor me.
En als op de borden 70 staat, de auto's rijden rond de 50, en je rijdt er ongeveer 65 km/u tussen door, zou maar zo kunnen.

In de file schommeld de snelheid van auto's heel vaak. Als je dan telkens invoegen en dan er weer tussen door en weer terug en ..... Dat geeft pas een onrustig (en voor mijn gevoel) onveilig wegbeeld.

File rijden doe ik op gevoel. ongeacht de snelheid. In mijn optiek is er niet veel aan te merken op TS, had het zelf waarschijnlijk ook gedaan.
En die agent, die mag, als hij het nodig vindt altijd een preek houden

Dat doet er toch allemaal niks toe, hoe jij hier tegenover staat?

TS zit fout en heeft mazzel met slechts een waarschuwing.
 
Zijn jullie nou allemaal zo braaf?
nee. maar de regels en de gevolgen van je er niet aan houden kennen is toch iets anders. krijg ik een terechte prent of waarschuwing omdat ik me niet aan de regels hield dan ga ik daar hier geen verhaal over houden of vraag over stellen. wist ik het niet dan kan je wel een vraag hier verwachten.
maar ik probeer wel op de hoogte te blijven van wet en regelgeving en de gevolgen van gepakt worden voor een overtreding zodat ik zelf ken beslissen in hoe verre ik me er aan houd.
 
Alles wat jij gedaan hebt mag behalve sneller dan 50 km per uur er tussendoor rijden.

Ik ben denk ik ook een keer dezelfde (nep?) motor agent tegen gekomen die de regels niet (meer?) kent.

Ook hij hield mij staande en nog een ander. Ook hij dacht dat het een gedoogd regeling was en ook ik heb hem verteld dat het niet zo was.

Ik denk dat het een agent is die niet mee de moeite neemt om bij te scholen.
Als je er al 2x voor bent staande gehouden zou ik toch eens wat zelfreflectie proberen.
 
Dank allen voor de reacties. Ik denk dat er enige misverstanden bestaan.

Ten eerste, rechts inhalen in de file is toegestaan en de agent heeft dit verder niet ter sprake gebracht.

Ten tweede ben ik bekend met de gedragscode, maar deze heeft wettelijk geen enkele betekenis.

Ten derde zie ik veel mensen over artikel 5 praten. Het is niet zo dat ik als een maloot met 60 door een stil staande file ben gereden. De file reed 50 km/u en ik reed daar rustig met zo'n 60 km/u doorheen (dus 10 km/u verschil). De op dat moment geldende maximum snelheid was 70. Ik zie niet in hoe dit gevaarlijk of hinderlijk rijgedrag betreft. Gaan jullie echt met 50 km/u in een voortsukkelend treintje rijden tussen de appende en bellende automobilisten? Dat is vragen om een kop-staart botsing. Ik zou zeggen dat juist daar het echte gevaar zit.

maar ook dit is niet ter sprake gekomen. Waar het de agent om ging is dat volgens hem bij snelheden boven de 30km/u er geen file is, en DAAROM was wat ik deed verboden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan