Blackbird wordt warm in de stad

denbjer

Rookie
10 mei 2020
9
0
Hallo,
Ik heb geprobeerd eerdere mogelijke topics te vinden, maar kon er geen vinden, wat exact hetzelfde (mogelijke) probleem is, zoals ik met mijn Blackbird ervaar.

Inmiddels heb ik mijn Blackbird alweer 8,5 jaar en heb ik er heel veel plezier mee. Sinds mijn (stomme) valletje aan de rechterkant met wel 5 km/uur (wegrijden, randje modder, boem....lekker begin van de vakantie dus) heeft mijn koeling een beetje last dat hij (langzaam maar zeker) een heel stuk warmer wordt dan dat hij daarvoor heeft gedaan.

Vorig jaar heb ik tijdens zijn beurt naar de werking van het systeem laten kijken en hun zien geen rare dingen, thermostaat gaat open bij 85 graden, ventialtor gaat aan als hij rond de 100 graden komt. Begin deze maand ook de koelvloeistof laten vervangen bij de jaarbeurt (oude was een aantal jaren oud), en hierbij ook amper rotzooi te vinden.

Op de snelweg blijft hij prima qua temperatuur, alleen wanneer ik in de stad rijdt of stilsta, of tussen de file doorrijd, dat loopt de temperatuur op tot een 103-104 graden, bij stilstaan gaat hij gestaag door naar de 107 graden.

Ook gelezen dat mogelijk de radiatordop een probleem kon zijn, aangezien dit erg makkelijk te vervangen is, heb ik dit ook al gedaan, zonder resultaat.
Het is niet zo, dat de koelvloeistof, zoals anderen helaas hebben gehad, eruit spuit, maar voor het gevoel zit het niet lekker, aangezien hij hiervoor nooit heeft gedaan.
Ook schommelt de temperatuur tijdens het afkoelen nog al eens( van 95 naar 91, dan weer 94 etc) tot ie weer de gewone temperatuur heeft, dan blijft het wel weer netjes constant.

heeft iemand hier dezelfde soort ervaring mee, en wat zou een oplossing hiervoor kunnen zijn?

Alvast bedankt voorde reacties

Groeten,
Marcel
 
90 graden is een prima temperatuur en zeker in de stad met weinig rijwind zal de temperatuur met dit weer oplopen.

Zolang de fan maar aan springt en de kvs niet boven de 110 graden uit komt is er niets aan de hand.

Bij twijfel en "ander gedrag dan eerder" terwijl er niets defect lijkt (radiateur krom) is de eerste verdachte de thermostaat.

Een keer koelvloeistof vervangen en goed ontluchten kan overigens ook nooit kwaad.
 
Jouw temperaturen zijn niet ongewoon.

Vandaag heb ik met het mooie weer gereden en mijn temp schommelde tussen 81 rijdend en 104 kruipen door de stad. Overigens bij 105 springt de fan aan.
 
Bedankt voor de reacties!

Echter de koelvloeistof is op 5 mei 2020 vervangen, dus zou nog nieuw moeten zijn.
@sanscorp: kan het dan zijn dat de thermostaat dan niet meer helemaal open gaat? Anders zou ik daar nog wat info over kunnen inwinnen (kappen eraf weer terug gaat wel, knipperlichtjes vervangen ook, maar verder technisch moet ik niet gaan doen. alles losmaken zal wel lukken, maar alles weer goed terug ... _O-).

@Hanzzzz: VFR VTEC (800i uit 2002) heb ik ook gehad, en ook bij die kan ik me niet herinneren dat de temp. zo hoog werd.

Ik hou het (enigszins angstvallig) in de gaten!!
 
Kan het niet zo zijn dat je sinds het slippertje er meer op let dan normaal? De temperaturen klinken niet absurd hoog eigenlijk. Ook je fan slaat nog gewoon netjes op tijd aan.

Misschien onbewust. op die vakantie zagen we 1 keer een plasje koelvloeistof liggen, daarna is dat niet meer voorgekomen. maar het wordt wel iets erger (sneller hogere temp bij een lagere buitentemp), vandaar dat ik daar twijfels over heb. Slippertje waren schaafwond op de kuip en verbogen remhandel. Gelukkig niet meer.
Ja, gelukkig wel, als die niet aan zou slaan, was het een groter probleem geweest
 
ik ben maar even naar die van mij gelopen, de slang vanaf de radiateur loopt wel langs/achter een kuipdeel aan de rechterkant.
in theorie zou die dan wat meer bekneld kunnen zitten en dat zou je kunnen controleren, maar wat hierboven al genoemd is, zo heel erg schrikbarend zijn de getallen niet, het 1998 model heeft ook geen digitale display , gewoon een wijzer die oploopt ;)
 
ik ben maar even naar die van mij gelopen, de slang vanaf de radiateur loopt wel langs/achter een kuipdeel aan de rechterkant.
in theorie zou die dan wat meer bekneld kunnen zitten en dat zou je kunnen controleren, maar wat hierboven al genoemd is, zo heel erg schrikbarend zijn de getallen niet, het 1998 model heeft ook geen digitale display , gewoon een wijzer die oploopt ;)

Morgen weer op de motor naar kantoor, dus ik ga dan ff kijken of ik het zo kan zien. Anders wordt het van het weekend even de kuip loshalen om het beter te zien.
thnx voor de tip!
En ook wel goed om te horen dat het minder erg is, dan het bij overkomt 8-)
 
Geen blackbird maar herken het gevoel wel. Mijn zx12 leek ook warmer dan normaal terwijl het display een normale temperatuur aangaf. Kvs borrelde in het overloop tankje en stroomde ook niet meer terug. Ook liep de temperatuur vanuit koud veel sneller warm op. Een andere thermostaat en goed ontluchten leek voor zover wel te helpen. Dit was spontaan ontstaan overigens. Niet naar aanleiding van een val oid.
 
Mijn oude motor had geen getallen, enkel een wijzertje met links 'koud' en rechts 'fucking heet'. Koud is koud, zodra 't wijzertje beweegt is het blok warm genoeg. En heet is heet, dat was alles wat je weten moest. Dat liep op in de stad, maar nooit over de grens. En je wist het sowieso al wel, want 't frame werd ver voor die tijd al loeiheet. Ik hoefde nooit op dat metertje te kijken om genoeg te weten.
 
Je zou ook eens een keer de radiateur kunnen reinigen, en dan extern, er waait toch door de jaren heen heel wat doorheen.

En idd springt de cooling fan gauw aan bij de BB.
 
Veilige bovengrens van 110 zit ie nu zo nu en dan al bijna aan, terwijl het niet eens zo heel warm is op het moment, begin 20 graden buiten temp. Vandaar dat ik dus wel een beetje vrees heb, als het tegen de 30 graden gaat lopen.

Reinigen wil ik wel ff proberen. Welk spul kan ik hier dan het beste voor gebruiken? En voor de buitenkant hoor je ook nogal tegenstrijdige verhalen voor het schoonmaken, dus ik sta ook open voor tips :)
 
Meer dan dit heb je niet nodig:
temperature_gauge
 
Terug
Bovenaan Onderaan