Blackbird wordt warm in de stad

denbjer

Rookie
10 mei 2020
9
0
Hallo,
Ik heb geprobeerd eerdere mogelijke topics te vinden, maar kon er geen vinden, wat exact hetzelfde (mogelijke) probleem is, zoals ik met mijn Blackbird ervaar.

Inmiddels heb ik mijn Blackbird alweer 8,5 jaar en heb ik er heel veel plezier mee. Sinds mijn (stomme) valletje aan de rechterkant met wel 5 km/uur (wegrijden, randje modder, boem....lekker begin van de vakantie dus) heeft mijn koeling een beetje last dat hij (langzaam maar zeker) een heel stuk warmer wordt dan dat hij daarvoor heeft gedaan.

Vorig jaar heb ik tijdens zijn beurt naar de werking van het systeem laten kijken en hun zien geen rare dingen, thermostaat gaat open bij 85 graden, ventialtor gaat aan als hij rond de 100 graden komt. Begin deze maand ook de koelvloeistof laten vervangen bij de jaarbeurt (oude was een aantal jaren oud), en hierbij ook amper rotzooi te vinden.

Op de snelweg blijft hij prima qua temperatuur, alleen wanneer ik in de stad rijdt of stilsta, of tussen de file doorrijd, dat loopt de temperatuur op tot een 103-104 graden, bij stilstaan gaat hij gestaag door naar de 107 graden.

Ook gelezen dat mogelijk de radiatordop een probleem kon zijn, aangezien dit erg makkelijk te vervangen is, heb ik dit ook al gedaan, zonder resultaat.
Het is niet zo, dat de koelvloeistof, zoals anderen helaas hebben gehad, eruit spuit, maar voor het gevoel zit het niet lekker, aangezien hij hiervoor nooit heeft gedaan.
Ook schommelt de temperatuur tijdens het afkoelen nog al eens( van 95 naar 91, dan weer 94 etc) tot ie weer de gewone temperatuur heeft, dan blijft het wel weer netjes constant.

heeft iemand hier dezelfde soort ervaring mee, en wat zou een oplossing hiervoor kunnen zijn?

Alvast bedankt voorde reacties

Groeten,
Marcel
 
Met zulke buitentemperaturen vorig was het enigszins met koelvest aan uit te houden. Koelwatertemperatuur kwam rijdend tegen de honderd graden aan. Fan sprong iig vlot aan wachtend voor de verkeerslichten.

Zolang hij niet ploft, en geen rood ledje brandt is er niks aan de hand.

87C6C426-4EBD-4657-94C8-21DB5EE36B8E.jpeg
 
De Blackbird produceert idd best veel warmte.
Boven 25'C ga je de hitte van het blok al heel best voelen. Blijven rijden is dan het devies!
Ik weet niet of je er heel blij mee gaat zijn als je afzakt tot diep in Spanje?
 
Met zulke buitentemperaturen vorig was het enigszins met koelvest aan uit te houden. Koelwatertemperatuur kwam rijdend tegen de honderd graden aan. Fan sprong iig vlot aan wachtend voor de verkeerslichten.

Zolang hij niet ploft, en geen rood ledje brandt is er niks aan de hand.

Bekijk bijlage 1505873
Is dit n BB ?, ik heb n carburateur versie en die gaat maar tot 11k tpm. Bij jou tot 11,7k.
🤔
 
Ik zou mij met een maximum van 110 graden Celsius niet druk maken, maar het is met deze omgevingstemperaturen wel iets hoger dan normaal.
Controleer een paar dingen:
1. Wordt de hele radiator warm? En niet alleen de helft?
2. Loopt de ventilator vrij? Soms lopen ze aan, en dan heb je onvoldoende koeling
3. Hoe vervuild zijn de lamellen van de radiator? Schoonmaken is lastig, hoogstens een middelzachte (afwas?)borstel gebruiken. Absoluut GEEN hogedrukreiniger!
4. Als je in de koelvloeistofslangen knijpt, hoor je dan geborrel? Zo ja, dan ontluchten en zo nodig bijvullen
5. Hoe lang zit de koelvloeistof er in? Elke 5 jaar vervangen hoeft niet perse, maar 20 jaar oud is ook wat overdreven.....
6. Als je hem bij die 110 graden stilzet, en de motor uit doet, hoor je dan geborrel?

Mocht je het willen laten controleren, dan ben je bij mij welkom in Purmerend (na afspraak). Ik ben degene waarover eerder door enkelen hier over geschreven is....
Thnx voor je reactie!
1. zowel links als rechts worden de slangen en radiator warm / heet
2. Ventilator lijkt goed te draaien, je hoort hem wel, mssn ff dubbel checken dat ie vol draait.
3. Ik zal een eens proberen om er vuil er van tussen te krijgen.
4. knijpen met warme of koude motor?
5. Koelvloeistof is nog geen maand geleden vervangen :)
6. met laatste stukje rijden en is weer iets gedaald tot 103 - 104, maar als ik hem dan uitzet, hoor ik geen geborrel.
 
Thnx voor je reactie!
1. zowel links als rechts worden de slangen en radiator warm / heet
2. Ventilator lijkt goed te draaien, je hoort hem wel, mssn ff dubbel checken dat ie vol draait.
3. Ik zal een eens proberen om er vuil er van tussen te krijgen.
4. knijpen met warme of koude motor?
5. Koelvloeistof is nog geen maand geleden vervangen :)
6. met laatste stukje rijden en is weer iets gedaald tot 103 - 104, maar als ik hem dan uitzet, hoor ik geen geborrel.
Voor het vervangen van de koelvloeistof gaf hij lagere waardes aan? Zo ja, dan klopt dat niet. Zo nee, waar maak je je dan druk om? :+
In de slangen knijpen gaat makkelijker als hij warm is (dan zijn ze minder stug), maar pas op dat je je niet brand.....
 
Voor het vervangen van de koelvloeistof gaf hij lagere waardes aan? Zo ja, dan klopt dat niet. Zo nee, waar maak je je dan druk om? :+
In de slangen knijpen gaat makkelijker als hij warm is (dan zijn ze minder stug), maar pas op dat je je niet brand.....

Voor het wisselen van de koelvloeistof was het ongeveer hetzelfde, alleen langer geleden bleef ie koeler. Heb met een zachte borstel iig alvast de voorkant van de radiateur een beetje geborsteld (niet erin gedrukt) , en kwam wel al wat zand en dergelijke uit. Lijkt in die zin al wel te helpen, dat hij iets koeler blijft bij het wachten en dat de ventilator hem ook makkelijker verder kan koelen, dus die ga ik nog een keer verder beter proberen schoon te maken.

Niet dat het vaak voorkomt maar een thermostaat kan ook stuk.

mogelijk dat ie niet volledig opent dan, zodat de doorstroming iets minder is?
 
Voor het wisselen van de koelvloeistof was het ongeveer hetzelfde, alleen langer geleden bleef ie koeler. Heb met een zachte borstel iig alvast de voorkant van de radiateur een beetje geborsteld (niet erin gedrukt) , en kwam wel al wat zand en dergelijke uit. Lijkt in die zin al wel te helpen, dat hij iets koeler blijft bij het wachten en dat de ventilator hem ook makkelijker verder kan koelen, dus die ga ik nog een keer verder beter proberen schoon te maken.



mogelijk dat ie niet volledig opent dan, zodat de doorstroming iets minder is?
Daarom vroeg ik ook of de radiator overal gelijkmatig warm werd.......
 
Ik had laatst ook zoiets met mijn honda x-11.
Probleem lag uiteindelijk bij mijn ventilatorweerstand.
Dit veroorzaakte dat de ventilator niet de volledige rpm maakte en dus niet goed koelde.

edit:


Het bleek toch aan de sensor zelf te liggen. Die gaf een slechte massa af.
Sensor vervangen en probleem opgelost.
 
Terug
Bovenaan Onderaan