Blackbird wordt warm in de stad

denbjer

Rookie
10 mei 2020
9
0
Hallo,
Ik heb geprobeerd eerdere mogelijke topics te vinden, maar kon er geen vinden, wat exact hetzelfde (mogelijke) probleem is, zoals ik met mijn Blackbird ervaar.

Inmiddels heb ik mijn Blackbird alweer 8,5 jaar en heb ik er heel veel plezier mee. Sinds mijn (stomme) valletje aan de rechterkant met wel 5 km/uur (wegrijden, randje modder, boem....lekker begin van de vakantie dus) heeft mijn koeling een beetje last dat hij (langzaam maar zeker) een heel stuk warmer wordt dan dat hij daarvoor heeft gedaan.

Vorig jaar heb ik tijdens zijn beurt naar de werking van het systeem laten kijken en hun zien geen rare dingen, thermostaat gaat open bij 85 graden, ventialtor gaat aan als hij rond de 100 graden komt. Begin deze maand ook de koelvloeistof laten vervangen bij de jaarbeurt (oude was een aantal jaren oud), en hierbij ook amper rotzooi te vinden.

Op de snelweg blijft hij prima qua temperatuur, alleen wanneer ik in de stad rijdt of stilsta, of tussen de file doorrijd, dat loopt de temperatuur op tot een 103-104 graden, bij stilstaan gaat hij gestaag door naar de 107 graden.

Ook gelezen dat mogelijk de radiatordop een probleem kon zijn, aangezien dit erg makkelijk te vervangen is, heb ik dit ook al gedaan, zonder resultaat.
Het is niet zo, dat de koelvloeistof, zoals anderen helaas hebben gehad, eruit spuit, maar voor het gevoel zit het niet lekker, aangezien hij hiervoor nooit heeft gedaan.
Ook schommelt de temperatuur tijdens het afkoelen nog al eens( van 95 naar 91, dan weer 94 etc) tot ie weer de gewone temperatuur heeft, dan blijft het wel weer netjes constant.

heeft iemand hier dezelfde soort ervaring mee, en wat zou een oplossing hiervoor kunnen zijn?

Alvast bedankt voorde reacties

Groeten,
Marcel
 
Ik weet niet wat jij voor tegenstrijdige verhalen hoort maar je kunt gewoon de radiateur van buiten reinigen, mss heb je een karcher oid en dan in de tegengestelde richting schoonspuiten, natuurlijk niet zo hard op de lamellen dat ze verbuigen. Dan droog blazen en dan ff nog wat matzwart erover, ziet ie er weer gelikt uit.😉
 
Ik weet niet wat jij voor tegenstrijdige verhalen hoort maar je kunt gewoon de radiateur van buiten reinigen, mss heb je een karcher oid en dan in de tegengestelde richting schoonspuiten, natuurlijk niet zo hard op de lamellen dat ze verbuigen. Dan droog blazen en dan ff nog wat matzwart erover, ziet ie er weer gelikt uit.😉

Precies dat dus!! De een zegt nooit doen met hogedruk spuit, jij zegt kan weinig kwaad, als je uitkijkt. Oftewel, dat is dus tegenstrijdig :)
 
Ik blijf ALTIJD doorrijden. Moet wel heel raar lopen als mijn hele voertuigenpark tot stilstand komt......................

Maar als je het echt niet meer kan afwachten dan neem contact met: AFS motorparts
Ik was een beetje aan het sukkelen door Zutphen, beetje lastige daar om over de IJssel te komen om vervolgens naar Loenen voor een bezoekje aan StarTwin. Mijn God, wat zijn nieuwe duc's duur.....|(
 
Daarom heb ik ook 2 Jappen.................

<off-topic>
Heel simpel!
Pak de Oude IJsselbrug. Dan naar Empe, net voor spoor LA.
Vanaf daar is het een (bijna) rechte weg tot het kanaal.
Links op de hoek daar zit ie!!

Deze route rijd ik wel vaker. Daarna effe Hoenderloo ijssie halen :t
<on-topic>
 
Laatst bewerkt:
Daarom heb ik ook 2 Jappen.................

<off-topic>
Heel simpel!
Pak de Oude IJsselbrug. Dan naar Empe, net voor spoor LA.
Vanaf daar is het een (bijna) rechte weg tot het kanaal.
Links op de hoek daar zit ie!!

Deze route rijd ik wel vaker. Daarna effe Hoenderloo ijssie halen :t
<on-topic>
Dan heb jij mooie rechte wegen 👍
 
Daarom heb ik ook 2 Jappen.................

<off-topic>
Heel simpel!
Pak de Oude IJsselbrug. Dan naar Empe, net voor spoor LA.
Vanaf daar is het een (bijna) rechte weg tot het kanaal.
Links op de hoek daar zit ie!!

Deze route rijd ik wel vaker. Daarna effe Hoenderloo ijssie halen :t
<on-topic>
Daarom ben ik door TomTom een stukje noordelijker direct langs de IJssel en dan via Empe/Klein Amsterdam naar Loenen gereden. Rechte wegen viel me trouwens mee.....

Hoofd vd VFR wel koel gebleven, en klepjes van mijn helm gingen ook open.
 
Ik was een beetje aan het sukkelen door Zutphen, beetje lastige daar om over de IJssel te komen om vervolgens naar Loenen voor een bezoekje aan StarTwin. Mijn God, wat zijn nieuwe duc's duur.....|(
En dan hebben we het nog niet over de verborgen kosten. :+

Mijn S1000RR is net zo'n heefhoofd als deze Blackbird.
En dan reed ik van de week nog in de avond om 21.30 (vliegen en muggen verkeer :X ).
In een vloek en zucht over de 100°C..
Het klinkt dus helemaal niet gek.

Ik zal zelf wel een keer met perslucht eens achter de lamelltjes blazen..
 
En dan hebben we het nog niet over de verborgen kosten. :+

Mijn S1000RR is net zo'n heefhoofd als deze Blackbird.
En dan reed ik van de week nog in de avond om 21.30 (vliegen en muggen verkeer :X ).
In een vloek en zucht over de 100°C..
Het klinkt dus helemaal niet gek.

Ik zal zelf wel een keer met perslucht eens achter de lamelltjes blazen..
Zolang dat ding niet onder me ontploft maak ik me niet druk mbt de temperatuur op het display. Zijn voor gebouwd en dus gaan.

Mocht er echt iets mis zijn dat hoort het rode ledje op het display te branden, dan hoor je hem uit te zetten, net als te weinig olie druk waarschuwing maar volgens mij ben je al te laat....
 
Daarom ben ik door TomTom een stukje noordelijker direct langs de IJssel en dan via Empe/Klein Amsterdam naar Loenen gereden. Rechte wegen viel me trouwens mee.....

Hoofd vd VFR wel koel gebleven, en klepjes van mijn helm gingen ook open.
Zag ik jou ook nog bij Kootwijk ,of was dat een andere blauwe vfr Toevallig ?
 
Tweede fan aan de rechterzijde plaatsen.... :?
Schakelaartje aanbrengen is makkelijker denk ik. Plus je kan dan voorkomen dat hij helemaal maar de max temperatuur gaat, voordat het gebeurd.
Standaard zal het koelwater in de stad oplopen tot 100-zoveel graden en dan pas zal de ventilator aanschakelen.
Met een schakelaartje kun je van de voren de ventilator alvast aanslingeren :)
(plus is makkelijk te doen)
 
Schakelaartje aanbrengen is makkelijker denk ik. Plus je kan dan voorkomen dat hij helemaal maar de max temperatuur gaat, voordat het gebeurd.
Standaard zal het koelwater in de stad oplopen tot 100-zoveel graden en dan pas zal de ventilator aanschakelen.
Met een schakelaartje kun je van de voren de ventilator alvast aanslingeren :)
(plus is makkelijk te doen)
Misschien wel een idee ivm opwarmen vd aarde, want zo koel is het in Nederland ook niet meer....of je moet blijven rijden.

Ik heb de fan niet gehoord want de radio mode stond aan....
 
Schakelaartje aanbrengen is makkelijker denk ik. Plus je kan dan voorkomen dat hij helemaal maar de max temperatuur gaat, voordat het gebeurd.
Standaard zal het koelwater in de stad oplopen tot 100-zoveel graden en dan pas zal de ventilator aanschakelen.
Met een schakelaartje kun je van de voren de ventilator alvast aanslingeren :)
(plus is makkelijk te doen)
In het verleden kon je ook zelf de ontsteking vervroegen bij het toerenbeuken en elke 100 meter de olie inspuiten met een balgje op het stuur. Tegenwoordig is het maar niks. :+
 
Ik zou mij met een maximum van 110 graden Celsius niet druk maken, maar het is met deze omgevingstemperaturen wel iets hoger dan normaal.
Controleer een paar dingen:
1. Wordt de hele radiator warm? En niet alleen de helft?
2. Loopt de ventilator vrij? Soms lopen ze aan, en dan heb je onvoldoende koeling
3. Hoe vervuild zijn de lamellen van de radiator? Schoonmaken is lastig, hoogstens een middelzachte (afwas?)borstel gebruiken. Absoluut GEEN hogedrukreiniger!
4. Als je in de koelvloeistofslangen knijpt, hoor je dan geborrel? Zo ja, dan ontluchten en zo nodig bijvullen
5. Hoe lang zit de koelvloeistof er in? Elke 5 jaar vervangen hoeft niet perse, maar 20 jaar oud is ook wat overdreven.....
6. Als je hem bij die 110 graden stilzet, en de motor uit doet, hoor je dan geborrel?

Mocht je het willen laten controleren, dan ben je bij mij welkom in Purmerend (na afspraak). Ik ben degene waarover eerder door enkelen hier over geschreven is....
 
Ach die displaywaarden moet je niet al te letterlijk nemen.
Je moet je meer zorgen maken als de aangegeven temp ineens anders is als gewoonlijk.
De Blackbird geeft bij 100 kmh exact op de GPS op de het display al 108 kmh aan.
(dus tot 112 op de teller met flitskast niks aan de hand!)

Tel dan effe terug van de displaywaarde van de temp van TS. Die was toch 107 'C?
De werkelijke temp is dan wrs gewoon 99'C
 
Terug
Bovenaan Onderaan