Blade op 3 cilinders

sighvatssohn

MF'er
1 mei 2005
112
25
Zoetermeer
Ik heb een probleempje waar ik niet direct uitkom.
Mijn 99er fireblade loopt op 3 cilinders. Ik zie de uitlaat temperatuur van alle cilinders vrijwel gelijk oplopen, maar die van cilinder 3 blijft steken op ca 114°C.
Hij ploft vervolgens in de uitlaat dus ik neem aan dattie genoeg brandstof krijgt.
Sproeiers zijn schoon, bougie ziet er zelfs goed uit. Ik meet in koude toestand niks vreemds qua weerstand in de bobines/kabels/kappen. Bougies zijn net nieuw.
Heeft iemand een idee wat er moeilijk kan gaan doen wanneer een bepaalde temperatuur is bereikt?
 
Zet er eens voor proef een nieuw bougieKAPJE op; valt meestal niets aan te zien of zinvol te meten maar kan sinds de verplichte radio/tv-onstoring op enige merkwaardige manieren ziek worden, met als voornaamste begin-verschijnsel dat bij toenemend toerental vonken worden "overgeslagen".

Ik vind nergens op Net hoeveel carbs erop zitten; indien 4 stuks, dan zou ik 1 vlotternaald(punt)je wantrouwen.
 
Laatst bewerkt:
Bougiekabels kun je niet met een multimeter doormeten. Multimeter gebruikt een lage spanning en een lage stroom. Het kan best dat die kabel het prima doet op lage spanning, maar niet met de hoge spanningen en stromen die een bougie nodig heeft.

Voor de dop geldt hetzelfde.

Als het een Blade met carburateurs is, is het een SC28 (SC29) of een SC33. Die hebben 4 carburateurs. Je vertelt niet of de carburateurs gesynchroniseerd zijn, dus dat kan het probleem ook zijn.

Als hij pas bij warm worden op 3 cylinders gaat lopen, dan zou ik de bobine verdenken.

Maar misschien dat er ook iets mis is met een klep (klepseal) of een zuiger. Schroef de demper er eens af en controleer eens of er olie in de uitlaat zit (dus in dat deel waar de demper aan vastgeschroefd wordt, om duidelijk te zijn :)).

Dit zijn mijn ideeen tot nog toe...
 
Alle 4 carbs stonden afgesteld op 0.5cm kwikkolom.
Als het de bobine is dan zou cilinder 2 ook rot moeten doen. Olieverbruik is nihil.
Ik begrijp dat je niet alles kunt doormeten met een multimeter maar daar houdt het bij mij thuis even mee op.
 
In principe kan je de kabels wel doormeten op Ohmse waarden , in het WPH staan de ohmse waarden . Maar de doorslagspanning doormeten kan je alleen doen met een Megger die stuurt een aantal Kilovolts er door heen en meet of de kabel doorslaat of niet. Weet niet zeker of de kabels los zitten op de bobine of aangegoten? Dop zou je ff kunnen verwisselen met een ander.
 
Als het de bobine is dan zou cilinder 2 ook rot moeten doen.

Ik weet helaas niet of de bobine's gescheiden wikkelingen hebben. Zo niet, dan heb je gelijk.

Ik begrijp dat je niet alles kunt doormeten met een multimeter maar daar houdt het bij mij thuis even mee op.

Wissel de kabel en dop eens met die van een andere cylinder, als dat gaat lukken met de lengtes?
 
gescheiden wikkelingen ? elke bobine stuurt twee bougies aan en in die bobine zit een 1 primaire wikkeling en 1 secundaire wikkeling .

bobines.jpg


zit de kabel nu gesealed met de bobine of is deze los te krijgen? dat weet ik dus niet.
 
Laatst bewerkt:
Mooi dan kan je ff twee kabels om wisselen als de kabel of dop kapot zou wezen of slecht functioneren dan zou de andere cilinder het niet moeten doen. Maak het niet uit en blijft cilinder 3 niet mee doen dan is er mogelijk iets in de carb 3 aan de hand of de cilinder 3 is er wat loos.

PS loopt de motor direct op 3 cilinders of pas na enkele minuten ?
Hoe is je bougie van deze cilinder ?
Het zou ook kunnen dat je vlotter blijft hangen ?
 
Laatst bewerkt:
Wielen zijn er nu onderuit dus laten lopen gaat ff niet.
Hij komt zoals gezegd snel op temp en bougietje ziet er prima uit, die van 1 en 4 zijn zelfs een tikje donkerder.
Omwisselen is meestal niet het eerste wat ik doe omdat er dan vaak weer andere problemen naar voren komen, bij mij wel iig.
 
dat een bougie donkerder is wil niet gelijk zeggen dat ie slechter is, draai er voor de gein eens een nieuwe bougie in..

doet ie dan nog niks dan zou ik inderdaad de bougiedoppen eens omdraaien, daar kan niks kwaads uit komen... hoewel ik de kans op een breuk in de bougiekabel klein schat..

de bobine is het niet kan ik je uit eigen ervaring vertellen, dan doen inderdaad beide aangestuurde cilinders niks meer dus dat kun je uitsluiten..

niet-gesynchroniseerde carbs zorgen er niet gelijk voor dat een hele cilinder niet meer meedraait dus dat lijkt me ook sterk..

dus eerst eff nieuwe bougie indraaien en dan verder kijken...

kijk ook eens in je werkplaatshandboek trouwens, daar staan veel stappen/oplossingen in beschreven..
 
Holy, nog nooit een update gegeven. Ik ben nog een tijd wezen experimenteren met de balgen in de carbs, inclusief uitwisselen. Met de beste wil van de wereld geen logica in kunnen ontdekken. Andere set carbs er op (carbs staat voor carburateurs, met deze uitleg maak ik de bespaarde tekst weer goed), en hij liep weer als een zonnetje. Tot op de dag van vandaag geen idee wat het probleem was. BTW, nog iemand belangstelling voor een setje carburateurs, van een absoluut probleemloze motor geweest?
 
Terug
Bovenaan Onderaan