Blanke lak over geschuurd alu

mario2012

Die hard MF'er
17 okt 2009
783
3
Bleiswijk
Goedemorgen,

Ik wil alle alu delen van mijn shadow een matte look geven, dus veel gepoetst met skottelbraai en wd40. Dit geeft een mooi effect, echter niet voor lange duur. Pas heb ik een alu kapje met grove vegen met de scotchbrite een laatste "look" gegeven, en daar een laag blanke lak overheen gespoten. En het resultaat was eigenlijk verassend mooi, smaken verschillen uiteraard, maar ik vind het vet. Beetje donkere glans.

Is dit alleen laktechisch verstandig ? Als je alu gaat spuiten word vaak aangeraden een alu primer te gebruiken, dus blijft dit zitten? Ook al is het oppervlak ruw genoeg om hechting te creeeren, lijkt mij. Ik heb ook een bus hittebestendige blanke lak van Motip gekocht, voor de zijkappen van het blok, is dit mis zowiezo beter voor de rest van de motor? Omdat dit vaak wat harder opdroogt, hoor ik dan weleens. Lijkt mij weer alleen als je het id heet stookt maar goed.

Graag advies en bedankt,

Gr Mario
 
Bedankt. Dit geeft echter een onzichtbare finish. Ik vind juist de look van geborsteld/geschuurd in combinatie met het effect van blanke lak erg mooi. En mijn voorpoten afbakken om ze bestand te maken tegen olie etc, vind mijn vrouw niet zo leuk.. Ik ook niet trouwens.

Maar ik vind net info over de 2K Blanke lak van Motip, en daar staat duidelijk dat dit direct over alu, messing etc kan..
 
Goedemorgen,

Ik wil alle alu delen van mijn shadow een matte look geven, dus veel gepoetst met skottelbraai en wd40. Dit geeft een mooi effect, echter niet voor lange duur. Pas heb ik een alu kapje met grove vegen met de scotchbrite een laatste "look" gegeven, en daar een laag blanke lak overheen gespoten. En het resultaat was eigenlijk verassend mooi, smaken verschillen uiteraard, maar ik vind het vet. Beetje donkere glans.

Is dit alleen laktechisch verstandig ? Als je alu gaat spuiten word vaak aangeraden een alu primer te gebruiken, dus blijft dit zitten? Ook al is het oppervlak ruw genoeg om hechting te creeeren, lijkt mij. Ik heb ook een bus hittebestendige blanke lak van Motip gekocht, voor de zijkappen van het blok, is dit mis zowiezo beter voor de rest van de motor? Omdat dit vaak wat harder opdroogt, hoor ik dan weleens. Lijkt mij weer alleen als je het id heet stookt maar goed.

Graag advies en bedankt,

Gr Mario
kun je wat foto's plaatsen, ben zelf al een tijd bezig om van mijn Achterbrug wat beschadigingen weg te poetsen.
 
Heej Mario,

Ik zit een beetje met hetzelfde "probleem" al is het in mijn geval niet echt een probleem. Ik heb een blanke aluminium tank die ik ook met scotchbrite heb opgepoetst.... en dat uiterlijk moet zo blijven :-) Het is een circuitmotor, dus het uiterlijk is iets minder belangrijk, onderhoudsvriendelijk is belangrijker ;-)

Owatrol polytrol is een optie. Spul is niet permanent maar wel best goed, en het bladert er niet vanaf als lak omdat het olie is. Volgens mij op basis van lijnolie?!?

Ik heb mijn tank nu ingesmeerd met een blanke natuurverf op basis van diezelfde olie (op het flesje staat dat het voor hout is, maar dat maak ik zelf wel uit :-) ). Gewoon met een kwastje of doek opbrengen en uitwrijven! Werkt heel goed tot nu toe. En je kan het gewoon bijwerken met iets meer olie.... De tank oxideert niet meer en geeft ook niet af zoals onbehandeld.

Heb alleen geen idee of dat is waar je naar op zoek bent.

Op de site van owatrol staan nog meer producten speciaal voor alu delen van auto's en motoren.

Succes!

Later,

Loek
 
Heej Mario,

Ik zit een beetje met hetzelfde "probleem" al is het in mijn geval niet echt een probleem. Ik heb een blanke aluminium tank die ik ook met scotchbrite heb opgepoetst.... en dat uiterlijk moet zo blijven :-) Het is een circuitmotor, dus het uiterlijk is iets minder belangrijk, onderhoudsvriendelijk is belangrijker ;-)

Owatrol polytrol is een optie. Spul is niet permanent maar wel best goed, en het bladert er niet vanaf als lak omdat het olie is. Volgens mij op basis van lijnolie?!?

Ik heb mijn tank nu ingesmeerd met een blanke natuurverf op basis van diezelfde olie (op het flesje staat dat het voor hout is, maar dat maak ik zelf wel uit :-) ). Gewoon met een kwastje of doek opbrengen en uitwrijven! Werkt heel goed tot nu toe. En je kan het gewoon bijwerken met iets meer olie.... De tank oxideert niet meer en geeft ook niet af zoals onbehandeld.

Heb alleen geen idee of dat is waar je naar op zoek bent.

Op de site van owatrol staan nog meer producten speciaal voor alu delen van auto's en motoren.

Succes!

Later,

Loek

Ik denk dat als je alleen je tank die look wilt geven, en je skottelbraait hem met wd40, dan zou ik het daar lekker bij láten. Dat geeft nog de meest strakke look, en ffkes bijpoetsen is ook zo gebeurd. Bij mij gaat het ook om blokdelen.
 
kun je wat foto's plaatsen, ben zelf al een tijd bezig om van mijn Achterbrug wat beschadigingen weg te poetsen.

Wat voor motor/achterbrug heb je? Die zijn meestal poedergecoat en dan ken je nog veel poetsen. Dan zou je het helemaal kaal moeten schuren tot op het alu, en dan een nieuwe laklaag(alukleur..) erop. Of mat maken/poetsen maar dan een matte blanke lak.
 
Ik heb echt Ff geen idee wat je bedoeld.. doorzichtige oxide. Wtf

Nou je ken wtf-en, maar zo werkt Alu nou eenmaal, als je dit kaal maakt en je doet er niks aan dan gaat het Alu een oxide laagje maken Door de verbinding met zuurstof, wat het materiaal van zichzelf deels corrosiewerend maakt. Dit oxide laagje zorgt er ook voor dat alu alleen met AC te lassen is.

Maar voor je op je kale tank WD40 doet, als je deze ooit nog wilt spuiten zou ik dit niet doen, de silicone krijg je er nooit meer uit
 
Wat voor motor/achterbrug heb je? Die zijn meestal poedergecoat en dan ken je nog veel poetsen. Dan zou je het helemaal kaal moeten schuren tot op het alu, en dan een nieuwe laklaag(alukleur..) erop. Of mat maken/poetsen maar dan een matte blanke lak.
Gaat om een 2007 Aprilia rsv met chromen achterbrug met wat lichte krasjes van de uitlaat.
Met commandant gaat het glanzen, wil graag de matte Look houden.
 
Maar als je een matte look wilt, low budget en enigzins beschermd, is scotchbrite met wd40 een prima optie. Moet je mis twee keer per jaar Ff opnieuw doen. Zo gebeurd.

Maar die jongens op de glimmende cruisers staan elke maand/week te poetsen. Dus ach. Maar zoals ik al zei, ik vond specifieke nfo over de 2k blanke lak van Motip, na het starten van dit topic uiteraard, dat dit gewoon geschikt is voor aluminium onder andere. Nu heb ik dan wel al een bus Motip hittebestendige lak gekocht, geen 2k, en daar kan ik dan weer niks over vinden. Staat alleen op de bus; geen primer gebruiken..

Iemand nog ideeën over de cilinders? Die ga ik niet spuiten, het blok is er niet uit te krijgen, maar het blok krijgt uiteraard wel een zo goed mogelijke poetsbeurt. Kan ik daar nog iets van bescherming op aanbrengen? De kleppendeksels krijgen wel de mat+blanke lak behandeling.
 
Het nadeel van action de lak 1 k lak is dat het vocht door laat en word ook geel maar nog erger na een tijdje kun je weer over nieuw beginnen ;(

Daarom gebruik ik 2 k lak het is ook in spuitbus te verkrijgen je trek aan de lip beneden de harder en lak mengt zich door het schudden en dan spuiten wel de bus op maken er is genoeg voor meer dus divdie ook in de lak moeten klaar houden .


full
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan