Blauwe gloed op Metzeler Sportec banden

VTR Jeroen

Street Triple RS, Rx, VFR400R en MT5-je
12 mrt 2002
5.832
2.322
Mijn kameraad heeft vandaag een SP1 gekocht.
Maar wat opvalt is de blauwe gloed op Metzeler Sportec banden.
De banden zijn niet ruw zoals je ze ziet op het circuit, maar gewoon tot aan de rand gereden waarbij de gloed vanaf één centimeter vanaf de rand ongeveer een 3-4 centimeter brede blauwe gloed aan beide zijden en zowel achter- als voorband vertonen.
Hoe komt dit? De motor is voorzien van Technoflex vering, voor én achter.
 
heb ik ook gehad op mn 020's... mij hadden ze verteld dat dit door de overvloedige warmte kwam...
 
Goed heet geweest? weten jullie dat zeker? :+
Maar hoe krijg je een band zo heet, zonder rolletjes zoals bij circuitgebruik en klaverblad rijden?
Zijn banden die blauw van de hitte geworden zijn ook slechter m.b.t. grip?
 
Goed heet geweest? weten jullie dat zeker? :+
Maar hoe krijg je een band zo heet, zonder rolletjes zoals bij circuitgebruik en klaverblad rijden?
Zijn banden die blauw van de hitte geworden zijn ook slechter m.b.t. grip?

gewoon weer heet rijden en op de juiste wijze laten afkoelen ;)
 
Goed heet geweest? weten jullie dat zeker? :+
Maar hoe krijg je een band zo heet, zonder rolletjes zoals bij circuitgebruik en klaverblad rijden?
Zijn banden die blauw van de hitte geworden zijn ook slechter m.b.t. grip?
Ja...
Die blauwe laag die erop zit is van stoffen in de band die naar buiten komen...
Als ze eens blauw zijn geweest wordt de grip minder...
 
Ja...
Die blauwe laag die erop zit is van stoffen in de band die naar buiten komen...
Als ze eens blauw zijn geweest wordt de grip minder...
Denk dat je het verschil in grip alleen merkt als
je akelig hard ermee rijd qua bochies..ik kan het mishebben..
maar ik merk het verschil nie zo.. :N
 
Volgens mij kan het ook iets anders zijn: de motor heeft lang stilgestaan. Telkens als mijn motor meer dan 2-3 maanden heeft stilgestaan (na winter ofzo) dan zit er een blauwe gloed over de banden. 1x rijden en het is weg.
 
Ja...
Die blauwe laag die erop zit is van stoffen in de band die naar buiten komen...
Als ze eens blauw zijn geweest wordt de grip minder...
Dat is wat ik ook al een keer gehoord had, maar wist niet zeker of het gewoon gelul was, of op waarheid berust.
Omdat de achterband nog ca. 1500 km heeft te gaan, heeft mijn kameraad een nieuw setje besteld, just in case.
Zou best zonde zijn als je door het beknibbelen op een paar bandjes je motor total loss zou rijden.
 
Eeeehhhhhhhh :? :? :? :? :? :? Ik denk dateeeehhhhhhh???/ Datie te heet is geweest.

Of zei iemand dat al?? O-) O-) O-)

Inderdaad is de bandenspanning dan te hoog (veel te hoog) Achter maximaal 2.8 maar liever 2.7 Voor Michelin PP 2.5 achter als basis.

Dat de banden hierdoor grip hebben verloern valt errug mee.
 
mm. heb dit ook op mijn BT-020 voorband.

k maak mij nog geen zorgen qua grip, maar zoekende of dat wel zo zou moeten zijn, kwam ik langs dit topic.

2 weken terug voor 't laatst gereden, en echt onwijs lekker. Beetje sportief, dat wel. Spanning is 2,5 bar, zoals voorgeschreven.
Zo warm is ie niet geworden, denk ik.
 
Terug
Bovenaan Onderaan