Blauwe kentekenplaat ?

BraBrik

MF'er
28 sep 2004
75
0
Eindhoven
Dag brikkers! Jullie denken vast: alwéér zo'n topic over kentekenplaten. I know, maar ik snap er nu helemaal niets meer van!

Ik heb onlangs een motor gekocht van augustus 1977. Op de motor zit een gele GAIK-kentekenplaat. Hier op het forum werd ik er op gewezen dat een mooie blauwe plaat niet zou misstaan en daar was ik het wel mee eens. Er werd verteld dat er 2 eisen zijn voor een blauwe plaat:
1- Motor van voor 1 januari 1978
2- Kentekencombinatie van één keer 2 letters en twéé keer 2 cijfers

Dus ik vanmiddag vrolijk met mijn kentekenbewijs naar een kentekenplaatfabrikant, zegt ie dat ie geen blauwe mag geven, omdat er al een GAIK-stempel in het kentekenbewijs zit. ;(

Ik weer terug naar huis en gelijk maar even het RDW gebeld. Daar werd me, na het even nagevraagd te hebben, verteld dat de bovenstaande datum (1) alleen geldt voor auto's bij wijze van uitzondering en dat voor motoren 1973 geldt als overgangsjaar. :? (discriminatie?!? :r )

Ik snap er in ieder geval niets meer van. Dus heb ik even een beetje rond zitten neuzen op de site van de overheid. En daar stond dan weer het volgende:

Regeling kentekens en kentekenplaten, Artikel 3:

1. Kentekens moeten zijn aangebracht op kentekenplaten in zwarte, onuitwisbare tekens op retroreflecterende achtergrond, [...] De kleur van de achtergrond is geel voor de modellen 27.1A tot en met 27.2F [...] De in dit lid genoemde kleuren moeten voldoen aan de Regeling eisen goedkeuring kentekenplaten 2000.

2. In afwijking van het bepaalde in het eerste lid:

a. mogen kentekens zijn aangebracht op kentekenplaten in witte, onuitwisbare tekens op donkerblauwe achtergrond:

1°. volgens de modellen 1.1 tot en met 10.1 van de bijlage voor voertuigen die voor 1 januari 1977 in gebruik zijn genomen en waarvoor, voor wat betreft de modellen 1.1, 2.1, 3.1 en 4.1 van de bijlage, geen kenteken is opgegeven dat bestaat uit twee groepen van twee letters en één groep van twee cijfers, dan wel één groep van twee letters, één groep van drie cijfers en één letter of één groep van twee cijfers, één groep van drie letters en één cijfer en waarvoor, voor wat betreft de modellen 8.1, 9.1 en 10.1 van de bijlage een kenteken bevattende de lettergroep AA, CDJ of vóór 1 februari 1991 een kenteken bevattende de lettergroep CD is opgegeven;

2°. volgens de modellen 11.1 tot en met 17.3 van de bijlage voor voertuigen die voor 1 januari 1978 in gebruik zijn genomen en waarvoor, voor wat betreft de modellen 11.1 en 12.1 van de bijlage, geen kenteken is opgegeven dat bestaat uit twee groepen van twee letters en één groep van twee cijfers dan wel één groep van twee letters, één groep van drie cijfers en één letter of één groep van twee cijfers, één groep van drie letters en één cijfer en waarvoor voor wat betreft de modellen 15.1 tot en met 17.3 van de bijlage een kenteken bevattende de lettergroep AA, CDJ of vóór 1 februari 1991 een kenteken bevattende de lettergroep CD is opgegeven;

3°. volgens model 18.1 van de bijlage voor voertuigen die voor 1 januari 1977 in gebruik zijn genomen en waarvoor geen kenteken is opgegeven dat bestaat uit twee groepen van twee letters en één groep van twee cijfers, dan wel één groep van twee letters, één groep van drie cijfers en één letter of één groep van twee cijfers, één groep van drie letters en één cijfer;

Er worden heel wat modellen in genoemd, die ik nergens terug kan vinden, maar volgens mij blijkt hier uit dat een blauwe plaat weer wél mag.

Sorry voor de lange lap tekst, maar ik snap d'r helemaal niets meer van. |( Ik zie door de regeltjes het bos niet meer, maar hoop dat een van jullie er meer over weet...
 
Ik zou haast zeggen gebruik de zoekfuntie even.

Maar uh, gewoon even een blauwe plaat erop laten zetten en gaaaaaan met die handel.
 
Nee klopt als er 1 maal een GAIK plaat is afgegeven mogen ze geen andere plaat meer verstrekken, dus domme zet van de vorige eigenaar.
 
Maar zoek er dan 1 die wel een blauwe plaat wil leveren, je mag hem alleen niet monteren :) Dus dan ligt het risico bij jezelf voor een boete. Maar ach je moet er wat voor over hebben.
 
Gewoon aangeven dat het voor 'showgebruik' is. Werkte bij mij ook. Heb nu en een blauwe plaat met leeuw, en een gele GAIK plaat.. 8-)
 
Ik ben gewoon bij de lokale Profile naar binnen gelopen en uitgelegd wat ik wilde, was geen probleem.
 
Terug
Bovenaan Onderaan