Blauwe kentekenplaat ??

peerke1

Rookie
31 mrt 2007
13
0
Mierlo
Vraagje, kan iemand mij vertellen of ik op mijn Suzuki GS550 uit 1977 met het kenteken MD - 30 - SJ afgifte datum kenteken 04-07-1977 een blauwe plaat mag voeren ?
Ik heb wat op internet rond gekeken maar dan word er verteld dat alle motorvoertuigen tot en met bouwjaar 1977 een blauwe plaat mogen hebben maar als ik dan verder kijk is er ook nog een 2de criteria namelijk de letter/cijfer combinatie en dan mag het in mijn geval weer niet want de combinatie die ik heb is van 1978 ( wat ik dan ook weer niet begrijp zie afgifte datum kenteken ).

Ik heb er nu een oud type gele plaat op zitten dus er moet toch een andere op en zou ik er graag een blauwe op willen hebben.

Weet iemand hier hoe het nu werkelijk zit qua regelgeving ??
 
Donkerblauwe kentekenplaat

De donkerblauwe kentekenplaat is bestemd voor historische voertuigen met een "datum eerste toelating" van vóór 1 januari 1978 en waarvan het kentekennummer bestaat uit 2 groepen van 2 cijfers en 1 groep van 2 letters.





Ingevoerde voertuigen met een datum eerste toelating voor 1 januari 1973 en met een historisch kenteken mogen ook de donkerblauwe kentekenplaten voeren. Dit geldt ook voor ingevoerde personenauto’s met een datum eerste toelating tussen 31 december 1972 en 1 januari 1978, die zijn voorzien van een historisch kentekennummer (YA of YB als letters in het kenteken)

Bron: RDW
 
Kenteken beginnend met MD uit 1977 is een beetje vreemd, dat hoort een X serie te zijn, geen M.
Het kan zijn dat je motor ooit een nieuw kenteken heeft gekregen. Als je in de jaren 80 je papieren kwijt was kreeg je een compleet nieuw kenteken.
Dit moet de RDW je kunnen vertellen.
Als dat zo is kun je een aanvraag doen om je oude kenteken in ere te herstellen, en dan dus je blauwe plaat voeren.
 
Kenteken beginnend met MD uit 1977 is een beetje vreemd, dat hoort een X serie te zijn, geen M.
Het kan zijn dat je motor ooit een nieuw kenteken heeft gekregen. Als je in de jaren 80 je papieren kwijt was kreeg je een compleet nieuw kenteken.
Dit moet de RDW je kunnen vertellen.
Als dat zo is kun je een aanvraag doen om je oude kenteken in ere te herstellen, en dan dus je blauwe plaat voeren.
Toch klopt het vlgs de RDW-site ( en heeft hij hem sinds 31-03-2007 in z'n bezit ;) )
 
Kenteken beginnend met MD uit 1977 is een beetje vreemd, dat hoort een X serie te zijn, geen M.
Het kan zijn dat je motor ooit een nieuw kenteken heeft gekregen. Als je in de jaren 80 je papieren kwijt was kreeg je een compleet nieuw kenteken.
Dit moet de RDW je kunnen vertellen.
Als dat zo is kun je een aanvraag doen om je oude kenteken in ere te herstellen, en dan dus je blauwe plaat voeren.

Dat laatste heb ik ook gedaan. Het kostte destijds ( 4 jaar geleden) wel 28 euro.
 
Volgens de RDW site klopt het inderdaad. Eerste toelating 04-07-1977 evenals datum eerste afgifte. In dit geval zou ik maar eens kijken naar mijn framenummer op de motor en wat er op het kentekenbewijs staat. Kijk ook even naar je motornummer. Hier is iets duidelijk raars mee. Lijkt me zo......Alles zelf na te zoeken via www.rdw.nl en dan naar voertuiggegevens online raadplegen. Kenteken invullen en voila....

De MD serie is van een veel latere datum. Zie de link hieronder. Daar zie je dat die er is vanaf 01-1981. In de linkerkolom staat de eerste letter en de bovenste de tweede. ALLE kentekens staan daar op die site en nog veel meer info, en nee, ik heb niets met die site.....

Voor kenteken freaks volg deze link maar eens: hektra.nl
Wil je een compleet overzicht dan is het: hektra.nl
Greetz.
 
Laatst bewerkt:
efkes voor de zuivere lijn :

datum eerste toelating : van het MODEL op 's Neerlands wegen. Verder ; idd bouwjaar...

Dus met een ingevoerde met jouw kenteken een legale blauwe plaat : volgens mij wel. Heb zelf een 500K3 gehad en kreeg daar een officiele blauwe bij (kenteken iets van MS-...-...) *D
 
Er zit een verschil in "datum eerste toelating" en "datum eerste afgifte NL", zijn twee aparte dingen. "Datum eerste toelating" heeft betrekking op het framenummer, en "Datum eerste afgifte NL" heeft betrekking op je kenteken, oftewel het wel/niet legaal met blauwe plaat rijden...
 
Er zit iets mis met het kentekennummer. Ik zou eerst de nummers verifieren en dan contact opnemen met de rdw. Laat hun eventueel schriftelijk bevestigen dat je met een M kentekennummer met blauwe plaat de weg op mag want onze Hermandad kent zijn eigen regels niet. Kostte mij ook geld, vandaar. Maar één ding moet helder zijn.....er zijn voor 1981 geen M kentekens uitgegeven voor motoren.
 
er is niks mis met dat kenteken ; het ding is gewoon ingevoerd, danwel is ie afgemeld geweest en is het kenteken zoekgeraakt, waardoor je dus een nieuwe aan moet vragen.
 
Er zit een verschil in "datum eerste toelating" en "datum eerste afgifte NL", zijn twee aparte dingen. "Datum eerste toelating" heeft betrekking op het framenummer, en "Datum eerste afgifte NL" heeft betrekking op je kenteken, oftewel het wel/niet legaal met blauwe plaat rijden...


kijk..en da bedoel ik nou :P

maar je mag dus met een blauwe plaat rijden..ps. niet iedereen bij Brezan snapt dat overigens :+
 
Er zit iets mis met het kentekennummer. Ik zou eerst de nummers verifieren en dan contact opnemen met de rdw. Laat hun eventueel schriftelijk bevestigen dat je met een M kentekennummer met blauwe plaat de weg op mag want onze Hermandad kent zijn eigen regels niet. Kostte mij ook geld, vandaar. Maar één ding moet helder zijn.....er zijn voor 1981 geen M kentekens uitgegeven voor motoren.

met dat laatste ben ik het niet eens; heb een Moto Guzzi Le Mans uit 1980 waarvan het kenteken toch echt met M begint (MB-xx-xx) afgegeven 20 feb. 1980
 
Ik heb een motor gehad met eerste toelating NL op 04-80 met een ZE-plaat....een oud kenteken dus.
 
efkes voor de zuivere lijn :

datum eerste toelating : van het MODEL op 's Neerlands wegen. Verder ; idd bouwjaar...

Dus met een ingevoerde met jouw kenteken een legale blauwe plaat : volgens mij wel. Heb zelf een 500K3 gehad en kreeg daar een officiele blauwe bij (kenteken iets van MS-...-...) *D


Klopt de kentekenserie MB is begonnen op 11-1979. Ik bedoelde eigenlijk de kentekenserie MD omdat het topic daar over ging. Die begonnen op 01-01-1981
Indien het kenteken zoek is geraakt geeft de RDW je een vervangend kenteken. Indien dat het geval is wordt dat bij mijn weten op de site vermeld. alszijnde een ingevoerd kenteken. Dus staat er als datum eerste toelating en datum eerste afgifte een verschillende datum, doordat de eerste afgifte datum dan verlegd wordt.



MAARRRRRR, de Rdw heeft soms de neiging om kentekens op te schonen. Als je bijv "vergeet" om je geschorste fiets te verlengen dan kwam het vroeger vaak voor dat je kenteken geschoond werd en verviel. Daarnaast heeft de rdw als echte overheidsorganisatie de neiging nogal eens foutjes te maken met dezelfde resultaten.


Maar ik blijf erbij dat het topic kenteken een vreemd , maar waarschijnlijk gewoon legaal kenteken is. Maar dan wel een waar iets mee is gebeurd, want geloof me voor 1978 zijn er echt geen kentekens uitgeschreven beginnende met een M voor de motoren.

De Z kentekenserie is gewoon een vervangende kentekenserie. Ik heb ook een Z kenteken voor een import fiets uit 1971 op kenteken gezet in 1988


Blijft een interesante discussie zo....


Greetz
 
Laatst bewerkt:
mijn import fiets; bj 1985, eerste toelating 1985, kenteken afgifte 1999, heeft een MZ-xx-xx kenteken, heb ik ook nog eens nagevraagd bij de RDW, maar ik kwam niet in aanmerking voor een kenteken uit het bouwjaar
 
mijn import fiets; bj 1985, eerste toelating 1985, kenteken afgifte 1999, heeft een MZ-xx-xx kenteken, heb ik ook nog eens nagevraagd bij de RDW, maar ik kwam niet in aanmerking voor een kenteken uit het bouwjaar


3wheel:

vaak kun je via de FEHAC dit soort zaken regelen. Maar zoals gezegd de RDW is niet de meest flexibele overheidsorganisatie en hebben regelmatig hun interne zaken op een creative manier opgelost waardoor er soms een wat lastig te begrijpen beleid ontstond.
 
3wheel:

vaak kun je via de FEHAC dit soort zaken regelen. Maar zoals gezegd de RDW is niet de meest flexibele overheidsorganisatie en hebben regelmatig hun interne zaken op een creative manier opgelost waardoor er soms een wat lastig te begrijpen beleid ontstond.

Bedankt voor de tip, maar rij nu al weer 8 jaar met dat kenteken rond, dus het boeit me niet meer zo; toen ik 'm gekocht heb heb ik het nagevraagd (ik ben de eerste nederlandse eigenaar)
 
Het is toen een beetje raar gegaan. ik heb twee xs750 waarvan de een in feb 78 is toegelaten bij deze begint het kenteken met een m en bestaat uit 4 letters en twee cijfers. de tweede is van juni 78 (Later dus) en het kenteken hiervan begint met XZ en dan vier cijfers.
met de laatste ga ik gewoon met een blauwe plaat rijden, aan het kenteken kunnen ze het niet meteen zien dus dan zal je ook niet znel aangehouden worden.

je motor is van voor 01-01-1978 dat kan je dus altijd als commentaar gebruiken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan