Blauwe plaat niet meer verkrijgbaar voor te jonge motor?

Mechanism

MF veteraan
3 jun 2009
10.135
3.275
Ik ga met mijn 125cc oldtimer naar de RDW voor een NL kenteken. Het kenteken wordt (na 4 maanden touwtrekken) verstrekt, maar helaas zijn ze niet bereid het bouwjaar te hanteren dat op mijn Engelse papieren staat, maar het bouwjaar dat ze zelf "vinden". De motor is hierdoor op kenteken niet uit 1977, maar uit 1980.

Ik denk, ach, ik laat gewoon een blauwe plaat maken en als ik bekeurd wordt, vette pech.

Krijg ik net na een week wachten een telefoontje van de lokale kentekenplaat-maker: "Sorry, ze maken geen blauwe plaat voor je want de motor is niet oud genoeg". Ik vroeg nog waarom, maar dat is "een nieuwe regel", werd gezegd.

WTF? Het is toch mijn eigen keuze om met de verkeerde plaat te gaan rijden? Weet iemand hier meer van? Ik vertik het om erbij te rijden alsof ik een China repro brommertje heb, terwijl het een echte klassieker is :N
 
Bij een beetje zaak kan je ze gewoon verkrijgen alleen krijg je er geen rijkskeurmerk op.
Succes,mzzllss,Rob.
 
Je kunt ze nog wel krijgen maar dan is het geen officiële plaat. Aangezien je toch niet met een blauwe mag rijden zal de bekeuring er niet meer of minder op zijn. Fourdeel Purmerend schijnt ze zonder vragen te maken en zelfs te versturen heb ik hier gelezen.
 
Bij een beetje zaak kan je ze gewoon verkrijgen alleen krijg je er geen rijkskeurmerk op.
Succes,mzzllss,Rob.

Dat was het eerste dat ik riep. Zonder stempel zijn zij toch niet aansprakelijk?

Maar goed, ik wist niet dat fourdeel ze maakte, die staat notabene op de klanten lijst! Eens kijken of hij me verder kan helpen!

Dank tot nu toe!
 
Op de website van een andere aanbieder staat wel:

"uitsluitend voor motoren van voor 1978 met een letter>cijfer combinatie"

Zijn ze dan toch ergens bang voor?
 
Er hoort een nummertje in de plaat gestanst te staan waaraan de maker herkenbaar is en een officieel nl teken. Diegene die de plaat maakt is dus traceerbaar en aansprakelijk voor foutieve afgifte.
Maar er zijn platenboeren die gewoon geen referentienummer en nl teken erin slaan, en dan heb je dus voor de wet een illegale plaat, ongeacht of die nou blauw of geel is...en daarop wordt jij vervolgens bekeurt. Als je met een blauwe plaat rijdt trekt dat eerder de aandacht, en omdat er veel (vooral rijkspolitie) agenten ook motorrijden en wel een beetje weten wat oud en echt oud is verhoog je de pakkans. Een illegale gele plaat valt doorgaans minder snel op en wordt in de regel alleen bij aanhouding of verkeerscontrole herkent.
 
Laatst bewerkt:
Maar er zijn platenboeren die gewoon geen referentienummer en nl teken erin slaan, en dan heb je dus voor de wet een illegale plaat, ongeacht of die nou blauw of geel is

Precies zonder referentienummer lopen ze geen risico ze zijn dan niet te traceren.
 
:^

jaren op mijn 80'er bol d'or gereden met een illegale blauwe plaat ( MB-16-GH )

nooit wat over gehoord.

Mocht het je écht niet lukken, drop ff een pm'etje, dan laat ik er hier bij kruitbosch en de weerd 1 maken voor je.
 
Laatst bewerkt:
wat ook nog wel eens helpt is zeggen dat je de blauwe plaat alleen voor show en beurs doeleinden wilt gebruiken.
 
Het een kwestie iemand te vinden die ze dus gewoon illegaal maakt. En die zijn er.
Het is een beetje hetzelfde met proppen in motorbanden laten plaatsen. Veel erkende bandenhandelaren doen het niet vanwege het risico. Echter er zijn er ook die het danwel zo doen zonder bonnetje en dus zonder aantoonbare verantwoordelijkheid als het achteraf fout is gegaan, of met een bonnetje waarop slecht vermeld staat "reparatie , eigen risico, geen garantie" zonder verdere voertuigspecificatie, zodat ontkenning mogelijk blijft.
 
Het bijzondere is dus dat ik bij de zaak in kwestie wel vaker blauwe plaatjes heb laten maken. Als het niet voor een "echte" oldtimer was dan werd er gezegd dat ik er geen stempeltje in kreeg, ik riep dan "PRIMA" en dan werd m'n plaat gemaakt.

Nu krijg ik echter bij dezelfde tent 0 op het rekest, of ik nou met of zonder stempel vraag.

Morgen hoor ik wel ff van Fourdeel of hij me kan helpen.
 
Ik rijd al een paar jaar met een illegale blauwe plaat dus zonder keurmerk op mijn xs750 uit 78.
Houden ze me aan dan kost het geld.
 
Zou hier een verzameltopic van maken en alle nummerplaatboeren opsommen die illegaal een nummerplaat maken.
Ze zijn vast blij met de gratis reclame |(
 
Laatst bewerkt:
Als ze er geen keurmerk of nummer in stempelen doen ze volgens mij niets strafbaars. Zoja, dan is het maken van een nummerplaat met "corrie" er op toch ook strafbaar :?
 
zijn er dan platenboeren die een GAIK plaat kunnen maken?

Die prutsers bij de RDW hebben bij mijn RG er een 1 op laten zetten
Bij BREZAN geven ze het kenteken op bij de RDW en die zeggen dan wat ze mogen/moeten maken

ik had een RG met een oude gele plaat de motor had lang stilgestaan.
Er moet voor de wet dus een Gaik plaat op en die kreeg ik terug met een 1

RDW gebeld en daar was de verklaring dat de vorige eigenaar er geen Gaik plaat op had laten zetten toen er een overgangsregeling was
daarom worden nu alle oude gele platen die vernieuwd worden afgegeven met een 1

spuuglelijk vind ik het :r :r

anders moet ik op zoek naar een RG frame met Gaik zonder 1 ...............
 
llyw.jpg


Laten maken bij velthuis reclame 30 euro incl porto kosten.
voorste is niet orgineel, achterste wel.
 
Laatst bewerkt:
Nummerplaten met 4 letters en 2 cijfers valt ook wel heel erg op in BLAUW.

Echter dan ook niet geheel onbelangrijk;

Wat is het boetebedrag voor een niet juiste, niet legale, nummerplaat?
 
Ik heb trouwens een GIAK plaat laten maken zonder het beruchte 1-tje. En dat terwijl de motor nog nooit een GIAK plaat had gehad (kreeg hem met zo'n grote gele plaat).

Het bedrijf dat mijn kentekenplaat heeft laten maken heeft gewoon contact opgenomen met de RDW en geregeld dat er geen 1 op hoeft (en daar was ik echt blij mee :Y ) Bedrijf was trouwens Auto Elektra in Naaldwijk (geen aandelen, maar zij hebben het voor mij toch voor elkaar gekregen, vandaar de vermelding).

Het heeft dan wel niet te maken met de blauwe platen maar wel met kentekenplaten.
 
Dan toch uitsluitsel!

Heb nu een hele mooi blauwe plaat klaar liggen, bedankt Fourdeel!
De een doet er blijkbaar vreselijk moeilijk over, terwijl de ander hem zo voor je maakt.
 
Er hoort een nummertje in de plaat gestanst te staan waaraan de maker herkenbaar is en een officieel nl teken. Diegene die de plaat maakt is dus traceerbaar en aansprakelijk voor foutieve afgifte.
Maar er zijn platenboeren die gewoon geen referentienummer en nl teken erin slaan, en dan heb je dus voor de wet een illegale plaat, ongeacht of die nou blauw of geel is...en daarop wordt jij vervolgens bekeurt. Als je met een blauwe plaat rijdt trekt dat eerder de aandacht, en omdat er veel (vooral rijkspolitie) agenten ook motorrijden en wel een beetje weten wat oud en echt oud is verhoog je de pakkans. Een illegale gele plaat valt doorgaans minder snel op en wordt in de regel alleen bij aanhouding of verkeerscontrole herkent.
Die gaan echt geen probleem maken over een 125cc uit 1977.

Over platen gesproken: Geel is nog tot daar aan toe, maar ik baal dan weer als een stekker dat ik een drieletter combi op mijn Benz heb zitten.
 
Terug
Bovenaan Onderaan