Blauwe plaat?

kornfed

MF veteraan
31 mei 2007
5.370
400
Helmond
Vandaag heb ik een blauwe plaat besteld voor mijn caferacer in aanbouw.
Dat gaf aanvankelijk nogal wat onduidelijkheid bij de zaak waar ik de platen heb besteld.
Mijn XS750 is van april '78 en mag dus officieel geen blauwe plaat meer hebben. Ik heb nu een plaat besteld maar die wordt dan niet gestempeld. Dus je rijdt dan zonder geldige kentekenplaat rond.
Heeft iemand ervaring met (illegaal) blauwe plaat rijden v.w.b. boetes ed.?
 
Kan de RDW je niet aan een geldige plaat helpen, van welke kleur dan ook? Als het framenummer goed geregistreerd staat zou dat geen probleem moeten geven.
 
Als het voertuig een kenteken heeft met side code 1, 2 of 3 en als de datum eerste toelating vóór 1 januari 1978 ligt, mag een blauwe kentekenplaat worden gevoerd. Een voertuig waarvan de datum eerste toelating na 1 januari 1978, doch voor september 1978 ligt, kan wel over een oldtimerkenteken beschikken, doch mag geen blauwe oldtimerplaat voeren.

Nederlands kenteken - Wikipedia

http://www.om.nl/onderwerpen/boetes/?&boete_tree=10621,10614,10465,3115#keuzes

Tja. Wat is de kans dat ze je controleren en dat de agent dit weet????
 
Kan de RDW je niet aan een geldige plaat helpen, van welke kleur dan ook? Als het framenummer goed geregistreerd staat zou dat geen probleem moeten geven.

Nee.
Kleurtjes staan vast. Geel met zwart.

Oldtimer blauw met wit.

Je kunt altijd platen laten nameken, maar dat zijn dan geen 'echte'. En een niet echte plaat is hetzelfde als geen plaat, bekeuringstechnishc dan: geen geldige plaat voeren.

Er wordt hier bedoeld dat met wel een plaatje heeft gemaakt. Blauw met witte letter. Maar deze is dan niet officieel gemerkt als kentekenplaat (er staat een stempel in, kijk maar even bij je eigen plaat). Een neppert dus.

Ik hebbum zelluf ook :) Een blauwe, niet officiëel, motor is van 1989. Ik neem het risico op de koop toe.
 
Als het voertuig een kenteken heeft met side code 1, 2 of 3 en als de datum eerste toelating vóór 1 januari 1978 ligt, mag een blauwe kentekenplaat worden gevoerd. Een voertuig waarvan de datum eerste toelating na 1 januari 1978, doch voor september 1978 ligt, kan wel over een oldtimerkenteken beschikken, doch mag geen blauwe oldtimerplaat voeren.

Nederlands kenteken - Wikipedia

http://www.om.nl/onderwerpen/boetes/?&boete_tree=10621,10614,10465,3115#keuzes

Tja. Wat is de kans dat ze je controleren en dat de agent dit weet????

0,158%
 
ik heb ook blauwe platen op 2 van mijn motoren de ene van 79 en de andere van 87.. nog nooit iets over gehoord..

zonder problemen te bestellen trouwens als je http://www.americanbikeshop.com/winkel.asp?winkelCat=True&categorie=Kentekenplaat%20houders&headerName=Winkel (hier)ff heen surft.

maar goed.. bij een HD denkt oompje agent al gouw dat het ee oud hok is..
 
Er wordt hier bedoeld dat met wel een plaatje heeft gemaakt. Blauw met witte letter. Maar deze is dan niet officieel gemerkt als kentekenplaat (er staat een stempel in, kijk maar even bij je eigen plaat). Een neppert dus.

Ik hebbum zelluf ook :) Een blauwe, niet officiëel, motor is van 1989. Ik neem het risico op de koop toe.

Als ie niet officieel is gemerkt betekent dat dan als ik geflitst word, niet dat ik ooit te hard rijd O-) , ik geen bekeuring krijg omdat het een nepplaat is?
Oja ik weet het antwoord al _O-
 
De opmerking bij die Harley zaak geeft weer wat verwarring net zoals in mijn platenzaak. Dat is trouwens gewoon een automaterialenhandel.
Ze zeggen dat kentekens na 1978 met 4 letters en 2 cijfers geen NL goedgekeurd stempel krijgt.
Hoe zit het dan met 2 letters en 4 cijfers? Want dat heb ik.
 
De opmerking bij die Harley zaak geeft weer wat verwarring net zoals in mijn platenzaak. Dat is trouwens gewoon een automaterialenhandel.
Ze zeggen dat kentekens na 1978 met 4 letters en 2 cijfers geen NL goedgekeurd stempel krijgt.
Hoe zit het dan met 2 letters en 4 cijfers? Want dat heb ik.

Alle regeltjes taan gewoon op de site.


En die blauwe 'sierplaten' kun je nagenoeg bij elke levernacier van reguliere platen ook kopen. Plus nog een aantal extra adressen.
 
~
Vandaag heb ik een blauwe plaat besteld voor mijn caferacer in aanbouw.
Dat gaf aanvankelijk nogal wat onduidelijkheid bij de zaak waar ik de platen heb besteld.
Mijn XS750 is van april '78 en mag dus officieel geen blauwe plaat meer hebben. Ik heb nu een plaat besteld maar die wordt dan niet gestempeld. Dus je rijdt dan zonder geldige kentekenplaat rond.
Heeft iemand ervaring met (illegaal) blauwe plaat rijden v.w.b. boetes ed.?~


Kost momenteel € 100,--
 
ik rij al 2 jaar rond met een caferacer uit 1986 maar met een blauwe plaat,2x staande gehouden maar ze zeiden niks over de blauwe plaat.

volgens mij kan motorzaak fourdeel wel het echte oude logo er inmaken.
 
Tja. Wat is de kans dat ze je controleren en dat de agent dit weet????

Zelfde gedoe als met de side mount. Weten de meeste agenten ook niet, maar ze schrijven driftig. Wat je dan rest is de gang naar de rechtbank. Kost je een vrije dag en hoop gelazer. Side mount win je overigens wel itt die blauwe plaat.
 
Geen punt zo'n blauwe plaat. Rij ik al jaren mee rond. Nog nooit is er iets van gezegd. Zelfs een keer een aanrijding gehad in België, geen probleem met de plaatselijke bromsnorren.

Een blauwe plaat mag je voeren als je motor voor 1 januari 1978 op kenteken is gezet.

Is je motor na 1 januari 1978 opnieuw op kenteken gezet (import) dan ben je verplicht om een europees kenteken te voeren. Gele platen dus, ook al is je motor van vóór 1-1-1978. Is je motor van vóór 1974 dan kun je een oldtimer kenteken aanvragen en mag je dus weer wel met een blauwe plaat rijden.

In de praktijk wordt er dus niet of nauwelijks op gecontroleerd, niet zo verwonderlijk met zo'n ingewikkelde regelgeving.
 
Ik ben niet zo handig met linkjes. Als deze hieronder het niet doet, moet je even naar brikkers en klassiekers en dan zoeken op: blauwe plaat.
In dit topic heb ik ook de teksten van de site van de RDW geplakt. Voor motoren gelden weer andere regels dan voor auto's.
Voor auto's geldt voor 1978, voor motoren voor 1973

beetje onderaan pagina 1

Blauwe plaat
 
Laatst bewerkt:
Ik ben niet zo handig met linkjes. Als deze hieronder het niet doet, moet je even naar brikkers en klassiekers en dan zoeken op: blauwe plaat.
In dit topic heb ik ook de teksten van de site van de RDW geplakt. Voor motoren gelden weer andere regels dan voor auto's.
Voor auto's geldt voor 1978, voor motoren voor 1973

beetje onderaan pagina 1

Blauwe plaat

Even goed lezen hoor! Het gaat in de post waar je naar verwijst om invoer van een motor, niet om een originele Nederlandse oldtimer. Daarnaast gaat het ook nog eens over 'datum eerste toelating' en niet over het bouwjaar.

Mijn oldtimer is net oud genoeg voor de blauwe plaat. Eind 1977 op Nederlands kenteken gezet.
 
Mevr. tuthola rijdt met een zwart-met-witte-letters plaat, paar keer staande gehouden met dat ouwe hok en nooit gezeik gehad. Onze Pao (auto) is van '89 maar ziet eruit als een 50-er jaren auto, we rijden met een Amerikaans model (smal) blauwe plaat. Al twee keer staande gehouden met de vraag wat voor auto het nou precies is en waar hij vandaan komt. Gewoon verteld dat het een Pao uit Japan is, en dattie van '89 is, nooit gezeur.
Gewoon je stomste gezicht opzetten en altijd vriendelijk blijven.
En bijdeweej, het kost 100 euro, ik ben ervaringsdeskundige voor het rijden met een onleesbare plaat, is hetzelfde als geen geldige plaat geloof ik...
 
Terug
Bovenaan Onderaan