Blauwe rook bij accelereren

Jorisch

MF'er
28 jan 2013
185
4
Valkenswaard
Hallo,

Ik heb van vrienden die achter me reden gehoord dat er nogal een blauwe walm uit mijn uitlaten kwam als ik flink doortrok in toeren.
Als ik echt ver doortrek (tot zo'n 9000 tpm) dan zie ik in mn spiegels ook wat rook hangen.

Dit komt natuurlijk door olie, maar mijn vraag is of dit waarschijnlijk wordt veroorzaakt door de zuigerveren of de klepseals?

Het gaat om een triumph sprint 900 uit 1996
Max toerental is 9500 dus 9000 is flink gasgeven dus

Bij normaal rijden rookt hij niet, ook niet bij veel belasting
Dus alleen bij hoge toeren
 
bijhouden hoeveel olie verbruikt wordt, als je elke 500km een liter moet bijvullen heb je een probleem, maar als het een liter voor een paar duizend km is valt het misschien nog binnen de marge :) Is natuurlijk wel een ouwe triumph ;)
 
Als het de klepseals zijn rookt hij voornamelijk bij afremmen op de motor.

Oke dat wist ik nog niet, dus dan zijn in dit geval de zuigerveren de oorzaak (waarschijnlijk)


bijhouden hoeveel olie verbruikt wordt, als je elke 500km een liter moet bijvullen heb je een probleem, maar als het een liter voor een paar duizend km is valt het misschien nog binnen de marge :) Is natuurlijk wel een ouwe triumph ;)

Ik zal het olieverbruik in de gaten houden ja, wat zou de marge ongeveer zijn?

En hoelang kan je met zoiets doorrijden, stel dat het 1 liter per 3000 km is (ik noem maar wat)
wordt dit dan snel erger of kan dit handig nog 15.000 km zo meegaan?


Misschien nog nuttig om te vermelden: De motor heeft nu 63.000 Km gelopen
 
Laatst bewerkt:
Heb je al andere olie geprobeerd? Volgens Castrol mag er ook 15w50 in.
Ik heb wel vaker gehoord dat bij oude beestjes een switch naar 10w50 of 15w50 het olieverbruik kan minimaliseren verminderen.
 
Laatst bewerkt:
Oke dat wist ik nog niet, dus dan zijn in dit geval de zuigerveren de oorzaak (waarschijnlijk)Ik zal het olieverbruik in de gaten houden ja, wat zou de marge ongeveer zijn?

En hoelang kan je met zoiets doorrijden, stel dat het 1 liter per 3000 km is (ik noem maar wat)
wordt dit dan snel erger of kan dit handig nog 15.000 km zo meegaan?


Misschien nog nuttig om te vermelden: De motor heeft nu 63.000 Km gelopen

Mijn motor gebruikte 1 liter op 2500 km bij 100000 km
en bij 250000 is het verbruik nog steeds 1 op 2500
 
Laatst bewerkt:
Geeft niet, weten ze alleen op MF, stel deze vraag maar eens bij een revisiebedrijf... ;)

Ja zeker, voordat ik er iets aan ga doen wil ik wel zeker weten hoe en wat, en niet zomaar alles aannemen.

Wat ik zelf denk m.b.t. olieverbruik door zuigerveren:
het olieverbruik komt door "pompende zuigerveren", dus als de speling te groot wordt dan maken ze een pompende beweging zodat de olie in de verbrandingsruimte kan komen. als dit het geval is lijkt het mij dat dit constant gebeurd, dus ook bij lagere toerentallen en voornamelijk bij veel belasting (veel koppel vragen) denk ik....
En juist bij hoge toerentallen lijkt het mij zo dat de olie simpelweg de tijd niet krijgt om via de zuigerveren omhoog te kruipen

de kleppenseals echter sluiten de klepsteel af tot een bepaalde snelheid, als deze snelheid te hoog wordt, dus bij hoge toerentallen dan kan hij gaan lekken. dit gebeurt dan alleen op dat moment, bij lagere toerentallen sluit hij weer af.

dit is wat ik er van denk, ik doe zelf HBO autotechniek dus ik heb er ook al wel veel over gehoord en gelezen, maar ervaring leer je natuurlijk niet in de boeken



Heb je al andere olie geprobeerd? Volgens Castrol mag er ook 15w50 in.
Ik heb wel vaker gehoord dat bij oude beestjes een switch naar 10w50 of 15w50 het olieverbruik kan minimaliseren verminderen.

dit zou ik ook kunnen proberen ja, oude blokken hebben zoiezo meer speling dan nieuwe blokken, en met dikkere olie kan je de speling prima opvullen
het handboek geeft echter wel 0w40 vol synthetisch aan, of 10w40 half synthetisch
15w50 lijkt mij dan opeens erg dik
 
Als het de klepseals zijn rookt hij voornamelijk bij afremmen op de motor.

om van te leren: hoe weet de olie dat de motor gasgeeft of afremt? ik snap het verschil niet goed. Bij de een gaan de toeren omhoog, of de toeren gaan omlaag bij het afremmen op de motor. Maar de olie maakt toch gewoon zijn ronde door het blok, zit daar zo'n significant verschil in effect op olieverbruik? wie weet hoe dat zit?
 
om van te leren: hoe weet de olie dat de motor gasgeeft of afremt? ik snap het verschil niet goed. Bij de een gaan de toeren omhoog, of de toeren gaan omlaag bij het afremmen op de motor. Maar de olie maakt toch gewoon zijn ronde door het blok, zit daar zo'n significant verschil in effect op olieverbruik? wie weet hoe dat zit?
Als je afremt op de motor dan ontstaat er een vacuum in de cilinder.
Als dan je klepseals niet goed afdichten zuigt hij de olie langs de klepstelen de cilinder in waar de olie zal verbranden.
 
welnee, compressie gebeurt ook als het gas dichtstaat hoor ;) Maar vulling zal minder zijn dus de druk zal lager zijn tijdens decelleratie (ook geen explosie).

Waarom lekt een klepseal alleen bij hogere toerentallen? ben benieuwd :)
 
welnee, compressie gebeurt ook als het gas dichtstaat hoor ;) Maar vulling zal minder zijn dus de druk zal lager zijn tijdens decelleratie (ook geen explosie).

Waarom lekt een klepseal alleen bij hogere toerentallen? ben benieuwd :)
Niet alleen, wel voornamelijk.
Als de zuiger naar beneden gaat moet er lucht/mengsel de cilinder in maar dat gaat moeilijk als het gas bijne helemaal de inlaat dicht houd.
Als je de inlaat helemaal zou afsluiten was er ook niks om te comprimeren.
Naarmate de inlaat verder gesloten is zal er meer aan de klepseal worden gezogen.
Als het toerental lager is krijgt het mengsel langer de gelegenheid om door de kleine opening van de gasschuif naar binnen te gaan.
Bij een hoog toerental zal er nauwelijks mengsel naar binnen gaan en is het vacuum groter en daarmee ook het olieverbruik.
pak eens een injectiespuit en houd de tip dicht.
Als je de spuit dan uitrekt en je drukt hem weer in zal je zien dat hij vanzelf weer in gaat door het vacuum.
Is het gaatje bijna dicht dan zal er een groter vacuum ontstaan als je het snel doet dan dat je het traag doet.
 
Compressie kan alleen maar ontstaan als er lucht aan valt te zuigen.
Wat denk je zelf als je bij 9Ktpm het gas dicht gooit hoevel lucht het blok nog via de carbs kan aanzuigen?
Ben toch altyd wel diep onder de indruk van het goede technische kennis nivo en inzicht van de gemiddelde MFer.

@TS Het ligt er aan of je nog lang met deze motor wilt door rijden en of je er dagelijks hele lange afstanden mee rijdt maar over het algemeen genomen is het goedkoper om elke 500km er een liter olie in te mikken ipv een volledige blok revisie.
Wat je ook nog kan proberen is om er ipv een full of semi syntheet olie die je er nu waarschijnlijk in hebt, een gewone minerale motorfiets olie er in te gooien. Scheelt ook nog eens geld btw.
 
Laatst bewerkt:
Volgens mij ontstaat het vacuum in het inlaat kanaal en kan een minder goede klepafdichting gaan lekken

(het vlamfront van een brandbaar benzine lucht mengsel is niet hoog genoeg om een explosie te zijn vandaar dat we onze motoren ook verbrandings motoren noemen)
 
Laatst bewerkt:
E.e.a hangt af van de verdere technische staat van de motor. Als hij verder in goede staat is en de compressie in orde is, kan het wel interessant zijn om alleen nieuwe klepseals te monteren. Zuigers en veren vervangen + cilinders aanpakken zou ik zeker niet doen, dat is bij zo'n relatief moderne Triumph eigenlijk nooit rendabel.

Je kan echter wel de klepseal truc doen door hem van jetje te geven in zijn 2 en dan gas dicht en uitrollen (in de versnelling wel te verstaan). Als hij dan meteen rookt als een containerschip, weet je al meer.

Overigens kunnen de klepgeleiders zelf ook gewoon verslijten en precies dezelfde symptomen geven als versleten klepseals, maar dat komt bij moderne fietsen niet zo veel meer voor.

Laat je niet verleiden om wondermiddeltjes in je olie te mikken, dat zijn lap oplossingen die hoogstens tijdelijk lijken te werken.
 
Het effect van de aangezogen olie langs de klepseal lijkt mij vrij minimaal, de klep staat open en dan zuigt hij lucht aan via de volledige inlaat + de openingen in de carb voor het stationaire mengsel. Ik zie het eerder gebeuren dat het inlaatrubber vacuum trekt dan dat er olie langs de seal af wordt gezogen.

maargoed, hij rookt niet bij gas los laten, dus daar zit het probleem niet

m.b.t. het niet afdichten bij hoge toerentallen, ik denk dat je dat kan zien als aquaplaning bij banden, bij een te hoge snelheid kan de band het water niet meer afvoeren en ontstaat er een waterfilm.
in het geval van de klep, er ontstaat een oliefilm op de klepsteel die moet worden doorbroken door de klepseal, als de seal te oud is en dus niet meer genoeg kracht uitoefent om de oliefilm te doorbreken dan is hij lek. bij lagere toerentallen is de seal nog wel afdichtend genoeg aangezien er dan minder olie tegen te houden is.

dit is hoe ik het zie
 
O.K, plan B:

Leakdown test

Leakdown test...
dus wat je zei, flink gas in zn 2, en dan kijken wanneer hij rookt?

zal eens kijken of ik een camera kan fixen ofzo, want gewoon in mn spiegels kijken is niet echt een betrouwbaar beeld


iedereen trouwens bedankt voor de reacties

Ik ben niet van plan om deze motor nog jaren te houden, maar hij moet wel gewoon goed zijn, hij heeft mij €1500 gekost, dus de reparaties mogen niet te duur worden
 
Ik ben niet van plan om deze motor nog jaren te houden, maar hij moet wel gewoon goed zijn, hij heeft mij €1500 gekost, dus de reparaties mogen niet te duur worden
Ontzettend slecht uitgangspunt.

Reparaties zijn niet afhankelijk van de prijs die ooit iemand heeft betaald voor een voertuig.

En je wilt het goed, zeg je. Dan moet het goed, en de bijbehorende prijs. :)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Terug
Bovenaan Onderaan