blauwe rook cr250

wilcocr

Rookie
7 okt 2007
27
0
dag allemaal!

vandaag ben ik wezen crossen maar mijn cr op het maisland begon te roken als een gek!
er kwam blauwe rook uit!
in het begin was het helemaal erg maar nu rookt hij wat minder
kan dit ook een teveel aan 2tact olie zijn want ik rij 1 op 25
is dit schadelijk voor de motor?


mvg
 
Laatst bewerkt:
als het erg heel erg rookt dan is er misschien een oliekeerring in het carter lek.
controleer of er nog olie in je carter zit.
1: 25 is wat aan de vette kant , dat kan wel een stuk minder.
 
ja dat zou kunnen ja ik zou binnenkort het oliepeil controleren! ik heb een half jaar geleden vast loper gehad dus ik smeer in een wat hogere verhouding liever
 
maar dat lijkt mij niet de oorzaak. zou het ook kunnen dat ik een tijdje hem niet doorgeblazen heb dat hij nu moet uitroken (uitlaat) en vandaag 1e x dat ik weer echt kon doorblazen. maar ik zou dan denken dat het zwarte rook moet zijn
 
als er motorolie verbrand wordt geeft dat blauwe rook.
als je wilt voorkomen dat je zuiger vastloopt kun je beter een juiste mengverhouding kiezen en de juiste sproeier monteren.
de sproeier zou je wat groter kunnen kiezen dan standaard,om aan de veilige kant te blijven ivm angst voor vastlopen.
vastlopen van de zuiger komt meestal door een te arm mengsel.
 
1:40 mengen iig.
Versnellingsbak olie kan ook witte/grijze rookwolken geven, en niet te zuinig.
Met een lekker keerring loopt de motor ook niet lekker, overslaan en weinig vermogen.
 
de eerste 5 min had ik wel minder vermogen als normaal maar voor de rest merkte ik niet echt dat hij minder vermogen had! ik heb voor de winter er nog nieuwe krukaskeringen ingedaan. ik heb na de tijd wel gereden maar niet super veel dus en ook niet hard
 
Als dit spontaan is begonnen, grote kans dat je krukkas keering er weer uitligt... als die het na het tanken pas deed , dan weetje dat je teveel smeert....
blauwe rook staat voor olie(vaak hangt er dan ook een drup(pen) olie aan je demper)
witte rook is koelvloeistof, maar dat heeft een cr250 ?wel/niet?
 
ik had wel getankt voor de tijd maar ik heb er precies hetzelfde ingegooit! zat in zelfde bus. ik heb gekeken voor de olie er ging ongeveer half theekopje bij in! mijn bougie was wel redelijk aan de witte kant!
 
Maar als je dus die meer benzine gaat toevoegen,dan krijg je automatisch ook weer de olie mee.Die zit toch door de benzine ;)

Dus gewoon minder vet mengen ;) Dus niks met sproeiers kloten...

Wat Willem bedoelt is, als je vetter gaat mengen dan wordt je mengsel anders, want waar olie zit , kan geen brandstof zitten.
Bijvoorbeeld bij 1:40 gebruik je sproeier 200 en bij 1:25 gebruik je sproeier 215 (is een voorbeeld).
 
dus meer benzine?;) is trouwens mengverhouding met euro 98 anders? nee toch
Als je 98-er (hopelijk toch ZONDER loodvervanger en dat soort ongein) gebruikt, zul je ook de ontsteking iets moeten vervroegen anders geen krachtwinst maar wel meer hitte met eerste risico's: bougie en krukas-keerring; volgrisico: vastloper.
HoeVEEL (weinig) vervroegen: weet ik niet, zou ik aan een tweetakt niet eens willen uitproberen.

NB: crossertjes begrijp ik inderdaad niet, eigenlijk zomin de machientjes als hun beulen
;(

Moderne straatmachientjes 2-takt met gescheiden mengsmering uit apart tankje heb ik (49cc en clandestien iets dikker) een beetje in de gaten gehouden en die smeren tamelijk nauwkeurig gemiddeld 1:30 gerekend uit getankte liters over pakweg 1000 afgelegde kilometers.
 
Laatst bewerkt:
Raar; is de compressie dan erg hoog (ongewoon voor tweetakt)? Op Net vind ik daar geen waarde voor.

de compressie is niet ongewoon hoog.
een 250cc heeft gewoon meer vierkante cm dan een brommer waardoor deze lastig is aan te trappen.
dit voelt aan als meer compressie.
de ouwe 500cc motoren waren al bijna niet te starten terwijl deze een lagere compressieverhouding hebben dan een 125 of 250.
250 van 2005 compressieverhouding van 8,5:1
500 van 2001 compressieverhouding van 6,8:1
 
Laatst bewerkt:
de compressie is niet ongewoon hoog.
een 250cc heeft gewoon meer vierkante cm dan een brommer waardoor deze lastig is aan te trappen.
dit voelt aan als meer compressie.
de ouwe 500cc motoren waren al bijna niet te starten terwijl deze een lagere compressieverhouding hebben dan een 125 of 250.
250 van 2005 compressieverhouding van 8,5:1
500 van 2001 compressieverhouding van 6,8:1

da's helemaal niet hoog.
1:10 begint er pas een beetje op te lijken.
 
komt ook een beetje door de manier van meten bij een 2takt. Bij het berekenen neemt men niet de hele slag maar vanaf bovenkant uitlaatpoort. Op de viertaktmanier kom je wel hoger uit, maar de vergelijking blijft hetzelfde.
 
Terug
Bovenaan Onderaan