Blauwe rook uit de uitlaat

ktm RUUD

MF'er
19 aug 2004
151
0
kaatsheuvel
Heey,

ik heb een KTM 620 Lc4. Hij loopt echt hardstikke goed. op wat knallen in de uitlaat na. Als hij start of stationair loopt rookt hij geen blauwe rook. Nou reed ik er van de week mee op het land.
En Na een tijdje rijden, volle bak gereden te hebben. Komt erin een keer een Gruwelijke Blauwe rookwalm uit de uitlaat. achter me was het een grote mist geworden.

Dus ik vroeg me af wat hier de oorzaak van kan zijn. ik zelf dacht Blauwe rook =>
dus OLIE. Ik zat dus te denken dat de zuigerveren versleten waren. Maar ja, waarom deed hij het na een tijdje intensief rijden. als k hem nu start merk ik d'r echt nix aan.

Iemand IDEE'N
 
Is zo'n ding vloeistof gekoeld? Want ik denk koppakking kaduk, en koelvloeistof in de verbranding is vieze blauwe rook.
Ik dacht dat koelvloestof witte rook gaf
Misschien Heb je er teveel olie in zitten.
Als je dan veel toeren maakt, dan gooit hij de olie door de carterontluchting in je filterkast en je motor zuigt die dan weer op.
Kijk een of je filterkast niet vol met olie zit aan de buitenkant.
 
Onlangs misschien de olie ververst en de hoeveelheid aangehouden voor als je een nieuw oliefilter plaatst, maar geen nieuw filter geplaatst?

Ik heb d'r wel pas olie bij gegooid. De vorige eigenaar had daar niet echt naar gekeken. en staan een eindje onder het minimum. maar heb d'r idd geen nieuwe filter in gedaan.

Met filterkas wordt hier de luchtfilerkast bedoeld?
 
Ik heb d'r wel pas olie bij gegooid. De vorige eigenaar had daar niet echt naar gekeken. en staan een eindje onder het minimum. maar heb d'r idd geen nieuwe filter in gedaan.

Met filterkas wordt hier de luchtfilerkast bedoeld?
Ja, ik bedoel de luchtfilterkast
Je moet je olie peilen met de stok ingedraaid. Hij mag niet boven het max. komen.
Ik heb het ook gehad met de mijne. Bij hoge toeren gooide hij allemaal olie in mijn luchtfilterkast en als overmaat van ramp koste het ook nog mijn krukaskeeringen.
 
Dan zal ik d'r eens wat olie uit gooien. want ik had d'r een beetje extra ingedaan. niet extreem hoor.

Maar dan ben k bij deze geholpen denk ik.


Ik vind het alleen vreemd dat de overloop van je carter uitkomt in je luchtfilter. Dan vragen ze toch om problemen lijkt mij :?

Of heeft dit ook nog een reden
 
Zo'n LC 4 is erg gevoelig voor teveel olie, ik raad je aan om hem maar net boven minimum te houden en regelmatig te controleren. (en ook erg belangrijk is de juiste olie te gebruiken omdat het big end daar weer gevoelig voor is)
Carterventilatie komt bijna altijd in het luchtfilterhuis uit om milieutechnische redenen mag het niet zomaar in de buitenlucht.
Normaal komt daar ook alleen maar oliedamp en verbrandingsresten uit ipv olie.
Vervang gelijk je luchtfilter even als het vet is geworden anders loopt je motor veel te rijk door gebrek aan lucht.
 
Ik zou er volsynthetische 5w50 in gebruiken (Valvoline of putoline is erg goed).
Heb je een beetje ervaring met zo'n KTM?
Als je het ding niet goed onderhoud heb je zo een massa onkosten hoor!
Aan de andere kant als je olie en luchtfilter op tijd vervangt heb je er een wereldfiets aan!
 
Ik zou er volsynthetische 5w50 in gebruiken (Valvoline of putoline is erg goed).
Heb je een beetje ervaring met zo'n KTM?
Als je het ding niet goed onderhoud heb je zo een massa onkosten hoor!
Aan de andere kant als je olie en luchtfilter op tijd vervangt heb je er een wereldfiets aan!

Het is de eerste motor die ik rij. maar dan zal ik dat eens goed gaan bij houden.
Onderhoud is natuurlijk altijd beter als repareren. :}
 
Dan zal ik d'r eens wat olie uit gooien. want ik had d'r een beetje extra ingedaan. niet extreem hoor.

Maar dan ben k bij deze geholpen denk ik.


Ik vind het alleen vreemd dat de overloop van je carter uitkomt in je luchtfilter. Dan vragen ze toch om problemen lijkt mij :?

Of heeft dit ook nog een reden

Ja dat heeft een reden: wetgeving. Het is nl. verplicht dat de carterventilatie aangesloten is op het luchtinlaatcircuit van de motor. Dit omdat olie en brandstofdampen uit het carter en onder het kleppendeksel niet rechtstreeks het milieu in gaan maar door de motor heengeleid worden zodat ze daar kunnen verbranden.

Combinatie van hoge carterdruk (versleten zuigerveren/klepgeleiders of zeer hoog toerental) en teveel olie in het carter kan er dus voor zorgen dat er olie via de carterventilatie in de cilinders terechtkomt. Dat zal bij jou wel het geval geweest zijn.
 
Hallo,

Ik heb me onlangs een KTM LC4 620cc gekocht. Nu wist ik wel dat de motor niet perfect in orde was maar sinds een week komt er hevige blauwe rook uit de uitlaat, dus olie volgens mij, waardoor ik denk dat de zuigerveren versleten zijn volgens mij. Ik heb een filmpje om het wat duidelijker te maken. Hij rookt ook vanuit de inlaat en aan de demper.

filmpje:

Is het zoals ik vermoed dat de zuigerveren kapot zijn? Of misschien de koppakking?

alvast bedankt

Grtz,

Sepp
 
het is gewoon slijtage aan de zuiger en zuigerveren.
is niet stuk, en zeker geen koppakking.
zolang de motor goed blijft lopen en het olieverbruik niet te gek is, lekker laten zitten.
nadeel daarvan is dat de nicasilcilinderwand (of hoe dat ook mag heten bij ktm) ook meer versleten raakt.
KTM zuigers zijn wel wat aan de dure kant.
olieverbruik is geen probleem zolang je maar blijft bijvullen.
wil je dat niet, dan zul je de zuiger en zuigerveren moeten vervangen.
klepseals vervangen lijkt mij vanzelfsprekend als je alles uit elkaar hebt liggen.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan