Blauwe rook

Laverdina

MF'er
12 apr 2004
44
0
Wie kent hier iets van Laverda's? Ik kwam zondag thuis van een ritje en er kwam blauwe/ grijze rook uit langs de voorkant '( .
Kan dat een dichting zijn die gesprongen is en dat er zo olie op de moteur lekt? Mag ik nog met de motor naar de dealer rijden of zou ik hem beter laten ophalen met de remorque (kost wel veel geld)?
Ik zie een natte plek boven aan de moteur, precies ergens iets die lekt. Hij start wel nog, maar sputtert soms een beetje bij het optrekken.
Wie kan me raad geven :? ?
 
kan je geen raad geven maar mocht je in de buurt wonen en je mag er niet mee rijden en het kost teveel geld om hem te laten halen enzo dan wil ik hem wel opladen in bus en hem zo wegbrengen
 
Erreg lief van je ;) , maar vrees dat ik een beetje te veraf woon.
Misschien zou ik best iemand laten kijken naar de motor bij me thuis, die kan misschien zeggen of ik er nog mee mag rijden naar de dealer.
 
Een pakking of dichting gesprongen zou erg goed kunnen.. in dat geval: het is natuurlijk nooit aan te raden met een kapotte motor te rijden, maar als hij niet te heet wordt zou ik er gewoon mee naar de dealer rijden (kijk wel even naar wat hij precies doet..lekt hij heel veel olie: niet gaan rijden, maar van enkele druppels olie op of uit het blok rookt hij al veel en vies)..hoe ver is het rijden naar de dealer ? loopt hij nog wel goed ??
 
goeie naam trouwens !! als je moeilijke vragen hebt: Laverdino zit hier ook op het forum en is ook Laverdafiel
Thx ;) . Nu hopen dat hij m'n post ziet.
Tjach, Italiaanse motoren, spannend zijn ze wel, start ie nu wel, of start ie nu niet :? ?
Hum, het is ongeveer 100 km rijden naar de dealer...dichter is er ook ene, maar die is wel heel duur, heb daar de motor trouwens ook niet gekocht.
 
Laatst bewerkt:
kleppendekselpakking vervangen, niks ernstigs dus :)
der zit niks anders in die geburen dat olie kan lekken.
of je cilinderkoppakking moest erdoor zijn maar dan heb je ergere dingen voor dan dit alleen.
Thx, nu weet ik iets meer van wat er misschien kapot zou kunnen zijn. Ik had er geen flauw benul van.
Wat heb je dan erger voor als de cilinderkoppakking erdoor is? Hij rijdt wel nog redelijk goed. Hij wou alleen wat moeilijker starten de dag nadat ik het ontdekt had, misschien dat er olie op de bougie terecht gekomen was?
 
Je zou ons natuurlijk ook effe een piccie kunnen laten zien van de lekplek.... :X , dat bekijkt wat makkelijker en geeft een betere kans op een juiste diagnose (Ja zuster,nee zuster).
Sputteren bij lage toerentallen,lekken in de regionen van kop/cylinder,nauwelijks trekkracht bij lage toerentallen duiden wèl op een lekke koppakking.... :(
 
Doordat hij niet standaard staat heeft hij al altijd gesputterd in de lage toeren. Eerst is het alsof hij niet vooruit wil en plots heeft hij wel power, soms moeilijk doseerbaar en gevaarlijk als het glad ligt. Maar toen ik hem gisteren nog eens startte was het wel alsof hij verzopen was en hij maar op 1 poot draaide, toen ik er een eindje mee gereden had kwam hij er wel door.
Natte plek zit achter carnage. Morgen pak ik die eraf en kan ik gelijk een foto nemen.
Degelijk Duitse moto? neen, dat dacht ik niet, is trouwens een Italiaan, formula 750. Kende de motor al. Hij is heel apart om mee te rijden, maar je moet er de rest er ook wel bijnemen.
 
Laatst bewerkt:
De foto is niet heel duidelijk, maar de lekplek heb ik aangeduid met een kringetje:
full
 
Sloop eerst eens dat Tupperware eraf (stik: ge rijdt een moderne Lav... :( ),en neem dan nog eens een foto.
Maar het lijkt er sterk op dat er inderdeed een ringetje lekt zoals Rogier al opperde....
Misschien is die externe olieleiding door trillen gescheurd?
 
Oef, hoop dat het dat maar is, want het is toch schrikken als je die stinkende rook eruit ziet komen. Precies de motor die het begeven heeft.
De tupperware zal ik er wel af doen, maar niet alleen, want heb eens de vijzen er weer scheef ingedraaid, vrouwen en mechaniek |( ...
Kan heel goed zijn dat er iets losgekomen is van de trillingen, want de motor loopt heel hard en trilt gelijk een vibrator 8-) :P .
 
Laatst bewerkt:
We hebben hem open gedaan. Zeer slecht nieuws. Stukje die van de bougie gebroken is ofwel volledig weggebrand doordat hij lucht zoog, stukje zit nu in cilinder en heeft al schade veroorzaakt waarschijnlijk want we hebben een braampje gevonden.
Bougie zat los, nafte die eruit kwam, dat was dus de lekplek.
Dat betekent: moteur open, grote kosten, kan ik niet betalen, bye leuke zomer, snif ;) .
 
ai, das inderdaad minder. zie het nog positief, voor t'zelfde geld stond ie in de fik of vliegt de bougie richting de ruimte! (en die dingen gaan overal door dan).

schade aan je blok kan, maar kan ook ni. haal gewoon de kop eraf (kan terwij ie gemonteerd zit normaal) en kijk, als je geen scharren in de cilinder hebt is dat alvast in orde! kijk ook effe naar de zuigerveren en dan naar de kop want je hebt meer kans op klepschade (braam die tussen de kleppen komt of zo).
ik hoop voor jou dat het nog meevalt.
 
wow, een stuk van de bougie af? Daar heb ik nou nog nooit van gehoord. Lijkt me wel een grove fout voor degene die 'm erin heeft gedraaid.

Succes ermee!
 
Terug
Bovenaan Onderaan