blauwe rook

Fido

Rookie
29 mei 2002
1
0
Oost NL
Mijn BMW R100RS uit '76 met 70.000 km op de teller en altijd door de dealer onderhouden, geeft soms bij koude start blauwe rook uit de uitlaat.

Is dit ernstig?
Hoe kan ik dit (laten) verhelpen?
Op welke kosten moet ik rekenen?

-----------------------------
 
blauwe rook is olie ja, maar het is niet zo erg als het alleen bij de start is. Misschien idd eens slim om je zuigerveren/olieschraapveren te vervangen...

bij m'n autootje zie ik soms ook een blauw pluimpje bij het starten. nix aan het handje ;)
 
Staat je motor op de zijstandaard geparkeerd? En rooktie dan vooral uit de linkercilinder?

Blauwe rook is idd. olie. Omdat een boxer liggende cilinders heeft, kan er een beetje olie langs de zuigerveren lopen. Bij starten verbrandt dit, vandaar die blauwe rook.

Omdat je zegt dat het af en toe optreedt zou ik me er geen zorgen over maken voorlopig. Als de mensen die achter je rijden beginnen te klagen over stank en zwarte walm bij stevig doorrijden (zoals bij mij voor de revisie :+ ), zijn je zuigerveren echt versleten en moet je ze vervangen of eventueel je cilinders laten honen.

Edit: zuigerveren kosten een paar tientjes en een paar uur werk, honen kostte mij vorig jaar ca. fl.70,- per cilinder. Grootste kostenpost is dan de nieuwe zuigers, kostten circa fl.200. Per stuk dus...

Het werk is zelf goed te doen, maar als de dealer het doet, is het denk ik en dag werk + onderdelen, dus 8*40 + 200 + klein grut = 550 euro?? Hmm, klinkt wel erg duur. Zelf doen dan maar?
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan