blauwe rook

gh3tt0

MF'er
1 nov 2003
75
0
gent
hi, hier ben ik weer. Ik heb me juist een gsx 400 E aangeschaft. Het beestje rijdt schiterend, alleen bij het starten na een paar uren stil staan komt er uit de ene uitlaat een enorme blauwe rookwolk. na een tijdje is dit euvel weg maar bij het starten is het echt geen zicht! |(
de bougie heeft wat wit aanhangsel...
mogelijk schraapveer ???
 
Ik zou eens compressie meten, dat kost niks en geeft je al een goede indruk van verschil tussen de cylinders. (koud en warm meten).
En de voorgeschreven bougies er in zetten, maar dat lost je probleem niet op.
Het kan natuurlijk slijtage zijn, maar ook vervuiling.


wel het is niet echt een groot probleem maar de buren die met open raam slapen vinden het 's morgens niet zo fijn...
verder ondervindt ik geen vermogensverlies...
 
Blauwe rook is benzine.

Zwarte rook is olie.

nee andersom, zwarte rook is benzine.

verder ben ik het met de vorige sprekers eens: klepseals.
ik gok op de inlaat omdat hij het doet met gasterug, dan krijgt hij onderdruk in je inlaattraject.

sealtjes kan je vervangen zonder je kop te lichten.
door een verloopstuk te maken waarmee je een compressor op je bougiegat aan kan sluiten en met overdruk je kleppen op je zittingen drukt.
dan kun je de veren verwijderen en de sealtjes vervangen.
je kan ook een touwtje het bougiegat in laten zakken, als je dan je zuiger in de compressiestand drukt houd je ook de kleppen op hun plek.
wel een stukje touw buiten laten hangen :+
 
Heeft een vorige eigenaar het blok open gehad?
Zo ja, dan heb je 2 sterke opties:
-zuigerveren
-klepseals

zo niet, dan heb je 1 optie:
-klepseals

Vervanging daarvan valt heel best mee, je moet er alleen iemand bij hebben met wat verstand van brommers ;)

Tipje: als je de seals vervangt door een stel nieuwe.. haal dan ff een rietje bij de locale snack-bar... en schuif deze over je klep-steel heen. De meeste kleppen hebben namenlijk een randje waar de borgclipjes in komen. Deze randjes vermoorden je klepseals als je niet oppast (en soms ook als je wel oppast!)

Verder vind ik het een mooie fiets die je daar hebt! lekker cruise-ding :]
 
Dat hattie al gezegd. Ik blijf toch aan die seals/geleiders denken. Als je hem stilzet zakt er nog wat olie door en dat zieje als je hem na een paar uur weer start. Ik herken dit van mijn CD-tje (liggende cilinder, geen seals)
 
okeej hiet ben ik weer,
nu komt het! het is geen olie maar een veel te rijk mengsel volgens de fietsenboer.
en als ik na 10 km rijden mijn linker uitlaat vast neem dan staat men pijp niet in men hand gebrand... dus niet echt normaal
dus ik gister mijn carbs er vanonder en eens uitgeblazen...
geen effect
suggesties?
 
okeej hiet ben ik weer,
nu komt het! het is geen olie maar een veel te rijk mengsel volgens de fietsenboer.
en als ik na 10 km rijden mijn linker uitlaat vast neem dan staat men pijp niet in men hand gebrand... dus niet echt normaal
dus ik gister mijn carbs er vanonder en eens uitgeblazen...
geen effect
suggesties?
Nou, dan komt er weer een lijstje..
Stationairsproeier afstelling controleren.
Vlotterwerking controleren en kijken of de naald wel goed afsluit.
Gasnaald controleren.
Luchtdoorstroom controleren.
carbs synchroniseren.

Misschien eens bij dynorun langsgaan? Kunnen ze hem meteen helemaal netjes afstellen en synchroniseren.

Verder best een mooie fiets!
 
okeej hiet ben ik weer,
nu komt het! het is geen olie maar een veel te rijk mengsel volgens de fietsenboer.
en als ik na 10 km rijden mijn linker uitlaat vast neem dan staat men pijp niet in men hand gebrand... dus niet echt normaal
dus ik gister mijn carbs er vanonder en eens uitgeblazen...
geen effect
suggesties?

Lijkt me vreemd, het verschil tussen olie en benzine ruik je echt wel. En als je met benzine zo'n rookgordijn aan kunt leggen moet je dat terug zien in je verbruik.
En als de motor rook produceert door een overschot aan benzine als je gas geeft, zul je er niet gauw witte bougies aan overhouden.

Heb je al een beetje inzicht in je olie- en brandstofverbruik?
Kun je hem ook starten zonder choke?
 
Laatst bewerkt:
als je bougi wit is wordt hij te heet probeer in een werkplaats boek te kijken voor de juiste bougies en volgens mij dichten je kleppen niet goed meer af ik zou ff kontact opnemen met de verkoper en nog wat van de prijs afpraten en dan gewoon rijden lijkt mij en olie peil in de gaten houden en zou zeker tunap reinigings spul in je tank mieteren :]
 
Terug
Bovenaan Onderaan