(Blauwe) rookt als een ketter!!!

29 feb 2008
14
0
Hallo,

Allereerst nog bedankt voor iedereen die op mijn vorige topic had gereageert. Mijn lofbetuigingen konden daar niet meer worden geuit omdat er meer dan 14 dagen waren verstreken. O-)

Ondertussen is er een volgend probleem, waar ik niet uitkom:
Heb koelvloeistof vervangen, olie en filter vervangen (allemaal het juiste spul) en heb m vanmiddag laten synchroniseren. Gelijk maar ff een stukkie toeren en bleek dat ie haperde in de lage toeren. Lekker voor in de bochtjes :N In de hoge toeren was er geen enkel probleem.....
Ben terug gegaan naar de dealer die wat aan het luchtmengsel heeft lopen klieren, nieuwe boegies en boegiedoppen erin en wat bleek reed als een zonnetje.....maar een blauwe rook dat er vanaf kwam, alsof een raket opsteeg. Heb andere topics hierover gelezen maar die wijzen allemaal op een kapotte zuigveer of klepseal, maar ik kan mij dat niet voorstellen aangezien die zelfde middag er nog niks aan de hand was. Een zuigveer slijt toch niet plotseling???

Het oliepeil lijkt wat aan de te hoge kant, maar heb de voorgeschreven hoeveelheid uit het WPHB overgenomen. Maar de rook ruikt niet echt naar olie, dus ik denk aan de benzine, maar ja die dealer heeft m gesynchroniseerd....dus je mag aannemen dat ie weet wat hij doet... :Y

Wat is jullie opinie (zou het ook iets te maken kunnen hebben met mijn vlotterhoogte??) :?

Dudes help mij af van die blauwe rook, want het lijkt wel een oud brik (dit is die Intruder uit 87 ook, maar zo ziet ie er niet uit 8-)
 
Hallo,

Allereerst nog bedankt voor iedereen die op mijn vorige topic had gereageert. Mijn lofbetuigingen konden daar niet meer worden geuit omdat er meer dan 14 dagen waren verstreken. O-)

Ondertussen is er een volgend probleem, waar ik niet uitkom:
Heb koelvloeistof vervangen, olie en filter vervangen (allemaal het juiste spul) en heb m vanmiddag laten synchroniseren. Gelijk maar ff een stukkie toeren en bleek dat ie haperde in de lage toeren. Lekker voor in de bochtjes :N In de hoge toeren was er geen enkel probleem.....
Ben terug gegaan naar de dealer die wat aan het luchtmengsel heeft lopen klieren, nieuwe boegies en boegiedoppen erin en wat bleek reed als een zonnetje.....maar een blauwe rook dat er vanaf kwam, alsof een raket opsteeg. Heb andere topics hierover gelezen maar die wijzen allemaal op een kapotte zuigveer of klepseal, maar ik kan mij dat niet voorstellen aangezien die zelfde middag er nog niks aan de hand was. Een zuigveer slijt toch niet plotseling???

Het oliepeil lijkt wat aan de te hoge kant, maar heb de voorgeschreven hoeveelheid uit het WPHB overgenomen. Maar de rook ruikt niet echt naar olie, dus ik denk aan de benzine, maar ja die dealer heeft m gesynchroniseerd....dus je mag aannemen dat ie weet wat hij doet... :Y

Wat is jullie opinie (zou het ook iets te maken kunnen hebben met mijn vlotterhoogte??) :?

Dudes help mij af van die blauwe rook, want het lijkt wel een oud brik (dit is die Intruder uit 87 ook, maar zo ziet ie er niet uit 8-)


Heb je koelvloeistof? Anders is misschien je koppakking lek???
 
blauwe rook wil zeggen dat koelvloeistof verbrand, en dus in de cilinder komt, meestal dus lekke kop of voetpakking..

witte rook is olie dat verbrand, en is vaak keering
 
Laatst bewerkt:
Heerlijk die verwarring....

Bedankt alvast voor jullie reacties....bij koelvloeistof zou ik een lager peil moeten hebben! Heb net nog gecheckt en heeft exact hetzelfde niveau ... Dus dat duidt niet op koelvloetstof of lekke koppakking....

Kan het komen door een wat te hoog oliepeil?? Of gooit ie dit automatisch eruit via een verloopje oid?

Terugbrengen naar de dealer gaat denk ik niet. Ben al drie keer teruggeweest...en ik kan niet bewijzen dat er voorheen geen blauwe rook uitkwam aangezien die drie weken heeft stilgestaan. Ben wel een stukje naar de dealer toegereden...hij liep al niet zo lekker en bij stationair toerental viel hij steeds uit, maar ik had geen last van blauwe rook....
 
Laatst bewerkt:
ik heb al vaak op verschillende manier olie zien verbranden, maar wit is wel de laatste kleur die ik dan zie :)
Terug gaan, anders op zoek naar een andere betrouwbare garage
 
Hallo,

Allereerst nog bedankt voor iedereen die op mijn vorige topic had gereageert. Mijn lofbetuigingen konden daar niet meer worden geuit omdat er meer dan 14 dagen waren verstreken. O-)

Kan wel!
Je kunt een ieder topic, welke niet is afgesloten, nog steeds benutten voor vragen en antwoorden! :Y
Gewoon Oma-MF een kussie geven, en type maar raak.....

Ineens blauwe rook, ná een onderhoudsbeurt,...."klinkt" idd verdacht veel, op een te veel aan olie in het blok.
Het roken zal ná terugbrengen van oliepeil op normaal niveau, vlug over moeten zijn.

Als dit in orde is, dan beluisteren, hoe de motor 'loopt'( staionair).
 
blauwe rook wil zeggen dat koelvloeistof verbrand, en dus in de cilinder komt, meestal dus lekke kop of voetpakking..

witte rook is olie dat verbrand, en is vaak keering

blauwe rook is altijd olie .. grijs/zwart is brandstof, .. wit is meestal koelvloeistof (of heel extreme olieverbranding)..

En dan is het vaak een koppakking ...maar kan inderdaad ook een keerring zijn
 
Laatst bewerkt:
blauwe rook is altijd olie .. grijs/zwart is brandstof, .. wit is meestal koelvloeistof (of heel extreme olieverbranding)..

En dan is het vaak een koppakking ...maar kan inderdaad ook een keerring zijn
ja zo heb ik het ook geleerd.
Misschien te veel olie in het blok, te hoge carterdruk waardoor er olie terug in je luchtfilter word geblazen door de carteronluchting.
Bij hoge hoeveelheid zal deze beetje bij beetje door het luchtfilter gaan en meeverbranden :)
 
thnx guys, 8-)

ga vanmiddag maar ff wat olie uit het blok halen dan, kijken of dat wat oplost! Wat ik mij ook nog bedacht is dat ik misschien het flush spul niet voldoende uit het koelvloeistofsysteem heb gehaald (kan me ni voorstellen). Maar er ging maar 1,3 l in plaats van 1,7 wat volgens het WPHB er inmoet kunnen. Maar als ik goed redeneer...moet het lampje 'temp' dan aangaan omdat het systeem dan niet goed koelt...toch? :?

Eerst maar s kijken of kawaidioot gelijk heeft, want volgens mij zag ik ook ergens blauwe rook uit mijn blok komen, in iedergeval niet uit de uitlaten....(hehe oeps...) :X
 
thnx guys, 8-)

ga vanmiddag maar ff wat olie uit het blok halen dan, kijken of dat wat oplost! Wat ik mij ook nog bedacht is dat ik misschien het flush spul niet voldoende uit het koelvloeistofsysteem heb gehaald (kan me ni voorstellen). Maar er ging maar 1,3 l in plaats van 1,7 wat volgens het WPHB er inmoet kunnen. Maar als ik goed redeneer...moet het lampje 'temp' dan aangaan omdat het systeem dan niet goed koelt...toch? :?

Eerst maar s kijken of kawaidioot gelijk heeft, want volgens mij zag ik ook ergens blauwe rook uit mijn blok komen, in iedergeval niet uit de uitlaten....(hehe oeps...) :X
..ruik even aan de olie of die niet vreselijk naar benzine stinkt,..als hij veel te rijk staat afgesteld, kan onverbrande benzine langs de zuigerveren gaan..in de olie terecht komen en stijgt je oliepijl & verbruikt hij ook ineens olie (smering te weinig / verbruik olie omhoog)
 
ARGH.... :X :X :X :X :X :X :X :X :X :X :( :( :(

Blijkt ook ineens de emulsieschroef te ontbreken in een van mijn carbs...Ben direct terug naar de dealer gegaan, maar die zegt daar niet aan gedraaid te hebben en zegt dat ik m zelf kwijt ben geraakt op straat...... SURE!!! :( :( :(

Ff of topic:
Heeft iemand nog een leuk adresje waar ik zo, n schroef kan halen?? Tis van een Dellotro Carb. PHF34??
 
ARGH.... :X :X :X :X :X :X :X :X :X :X :( :( :(

Blijkt ook ineens de emulsieschroef te ontbreken in een van mijn carbs...Ben direct terug naar de dealer gegaan, maar die zegt daar niet aan gedraaid te hebben en zegt dat ik m zelf kwijt ben geraakt op straat...... SURE!!! :( :( :(

Ff of topic:
Heeft iemand nog een leuk adresje waar ik zo, n schroef kan halen?? Tis van een Dellotro Carb. PHF34??
bij startrick in Loenen..= de importeur :) [NORML]http://startrick.nl/[/NORML]
 
Heerlijk die verwarring....

Bedankt alvast voor jullie reacties....bij koelvloeistof zou ik een lager peil moeten hebben! Heb net nog gecheckt en heeft exact hetzelfde niveau ... Dus dat duidt niet op koelvloetstof of lekke koppakking....

Kan het komen door een wat te hoog oliepeil?? Of gooit ie dit automatisch eruit via een verloopje oid?

Terugbrengen naar de dealer gaat denk ik niet. Ben al drie keer teruggeweest...en ik kan niet bewijzen dat er voorheen geen blauwe rook uitkwam aangezien die drie weken heeft stilgestaan. Ben wel een stukje naar de dealer toegereden...hij liep al niet zo lekker en bij stationair toerental viel hij steeds uit, maar ik had geen last van blauwe rook....

Witte rook : je motor heeft net een nieuwe Paus gekozen. :+ ........eehmm verbrand koelvloeistof
hemelsblauwe rook : je motor verbrand olie (kan o.a. door te hoog oliepeil komen)
donkerblauwe / zwarte rook : je motor staat erg rijk afgesteld, dwz: krijgt meer benzine dan hij verbranden kan.

Ik denk dat het bij jouw motor een combinatie van 2 en 3 is. Waarschijnlijk stond de motor na de dynorun te mager en staat hij nu erg rijk. Neem daarbij het te hoge oliepeil en je motor rookt harder dan Naftakraker 3 van DSM op affakkelstand, langs de A2 bij Geleen.
 
je moet zoieso nie uitgaan van de voorgeschreven hoeveelheid olie. er blijft altijd wat achter in het blok.beter is elke keer wat bijgooien en dan peilen totdat die op op het goede peil zit
 
Roger u saved the day *O* *O*

a.c.a.b daar zat ik inderdaad ook al aan te denken...

Haal morgen ff wat olie uit mijn blok, maar helaas moet ik nog ff wachten omdat ik een schroef 'kwijt' ben van mijn carb waardoor hij nu helemaal ni meer loopt ..... '( .

Thnx alvast voor alle reacties.... Ik laat wanneer ik die schroef binnen krijg wel horen of het probleem opgelost is of niet...
 
sorry hoor maar ik begrijp enkele dingen niet??
Je hebt zelf je olie en filter gedaan, je koelsysteem geflushed, en je dealer heeft hem gesynchroniseerd en dell orto carburateurs op een intruder???????
Na het synchroniseren rookt de motor blauwe rook en je mist een emulsie??????schroef.
Vertel eens wat is een emulsieschroef en waarom denk je dat het de dealer zijn schuld is dat je motor rookt, terwijl je ook zelf hebt gesleuteld aan je motor?????
Rare vragen van mij maar het zelfde is dat je je carburatie laat synchroniseren bij de dealer en daarna kom je erachter dat je een lekke achterband hebt.
ff eerst nadenken deze combinatie klopt gewoon niet!!!!!!!!!!!
 
Ha!

Heb die schroef binnen... (to Kevin: tis een soort sproeier dan aan de buitenkant van de carb zit, die bij het stellen best kan kwijt geraakt zijn). Anycow hij zit er nu weer op... Heb wat olie eruit gehaald en heb m daarna warm gereden...blauwe rook verdween onmiddelijk.... PROBLEM SOLVED

De olie ruikt wel wat naar benzine...had met het te volle oliepeil nog geen kilometer gereden, moet ik wel de olie vervangen, of kan dit geen kwaad??? :?

Ps: er kwam bij het warmrijden nog wel witte rook uit mijn blok, bij de uitlaatpakking (?, ter hoogte van uitlaat-cilinder).. daar zaten ook wat olieresten... :?
 
Trudi Intrutter schreef op 13 april 2008 @ 15:23:
Ha!

Heb die schroef binnen... (to Kevin: tis een soort sproeier dan aan de buitenkant van de carb zit, die bij het stellen best kan kwijt geraakt zijn). Anycow hij zit er nu weer op... Heb wat olie eruit gehaald en heb m daarna warm gereden...blauwe rook verdween onmiddelijk.... PROBLEM SOLVED >> MOOI ZO !!! *O*

De olie ruikt wel wat naar benzine...had met het te volle oliepeil nog geen kilometer gereden, moet ik wel de olie vervangen, of kan dit geen kwaad??? :? ja, want nu is de smeerfunctie aanzienlijk minder, olie wisselen voor nieuwe !!!

Ps: er kwam bij het warmrijden nog wel witte rook uit mijn blok, bij de uitlaatpakking (?, ter hoogte van uitlaat-cilinder).. daar zaten ook wat olieresten... :?
dat zal dan wel spoedig verdampen / oproken ..
 
Terug
Bovenaan Onderaan