Blauwe schijven + klote remmen

Switch

Banned User
8 mrt 2003
4.442
0
r
Hey ,

Ik heb sinds kort een fzr400rr-sp gekocht , erg gaaf dingetje maar nou kwam ik er laatst achter dat hij na langdurig HARD remmen zeg maar van 120 naar 0 op volle kracht en dat een kwartiertje herhalen. Hij ineens heel klote ging remmen , leek wel of de schijven waren vet geslagen. Ik dus blokken eruit gehaald en opgeschuurd en vandaag weer testen. Dus weer naar een grote pakeerplaats en na een keer of 20 achter elkaar hard optrekken en gelijk weer tot 0 remmen (zo dat je achterwiel niet aan de grond te houden is) begon die het weer klote te doen. Schijven begonnen al een aardige blauwe gloed te krijgen en waren echt &^%&&^%&% heet (ja het deed zeer |( ) .. na dan weer 2x heen en weer rijden met rustig remmen waren ze wat afgekoeld en remde ze weer als een huis.

Heb ik dan gewoon kut blokken of rem ik te hard ? of wat kan het anders zijn ?
 
Hey ,

Ik heb sinds kort een fzr400rr-sp gekocht , erg gaaf dingetje maar nou kwam ik er laatst achter dat hij na langdurig HARD remmen zeg maar van 120 naar 0 op volle kracht en dat een kwartiertje herhalen. Hij ineens heel klote ging remmen , leek wel of de schijven waren vet geslagen. Ik dus blokken eruit gehaald en opgeschuurd en vandaag weer testen. Dus weer naar een grote pakeerplaats en na een keer of 20 achter elkaar hard optrekken en gelijk weer tot 0 remmen (zo dat je achterwiel niet aan de grond te houden is) begon die het weer klote te doen. Schijven begonnen al een aardige blauwe gloed te krijgen en waren echt &^%&&^%&% heet (ja het deed zeer |( ) .. na dan weer 2x heen en weer rijden met rustig remmen waren ze wat afgekoeld en remde ze weer als een huis.

Heb ik dan gewoon kut blokken of rem ik te hard ? of wat kan het anders zijn ?



Volgens mij is er niks mis met je remmen, je remt gewoon als een idioot |(

mijn bescheiden mening :+
 
Als ik een halfuurtje constant zo hard mogelijk en zo lomp mogelijk optrek van 0 naar 120 met mijn motor (je weet wel zodanig dat mijn voorwiel niet aan de grond te houden is) dan gaat mijn koppeling slippen...........heb ik nu een kutmotor gekocht?....................DUH!!!!!!!!!
 
UHmm nou oke jullie kunnen domme reacties achterwege laten want daar zijn er al genoeg van op het forum dus bewaar die voor de domme vragen ;)

Mijn vraag was dus wel serieus bedoeld aangezien ik op het circuit ga rijden met dat ding (vanavond nog :] ) en ik geen zin heb om aan het einde van het rechte stuk er achter te komen dat m'n rem weigerd .... met mijn gsxr heb ik nergens last :? van en die wordt echt niet anders bereden
 
Als de remmen heet worden weet je in ieder geval dat je voldoende frictie hebt.
Oftewel met je blokken zal niks mis zijn.

Check volgende eens:
1) voldoen de schijven nog aan de gespecificeerde minimun dikte
2) lopen de blokken "vrij" (stuk snelweg pakken, uit laten rollen op de vluchtstrook en checken)

Indien bovenstaande in orde is, is het waarschijnlijk zo dat de remmen wel goed functioneren maar onvoldoende geschikt zijn voor de belastingen die jij er voortdurend op zet.
 
Okee serieus dan.........ga je op het circuit straks een kwartier lang continue vanuit 120 naar stilstand afremmen?
Je remmen hebben nu eenmaal koeling nodig en die krijgen ze niet echt zo.
Het verschil tussen de twee motoren kan allerlei oorzaken hebben........hoe zijn de schijven?........verschil in diameter/ventilatie/vast of zwevend opgehangen?
Wat is de oppervlakte van de twee remblokken, hoe groter hoe beter de warmte afvoer is.
Wat voor materiaal remvoering zit er op? gewoon of gesinterde?
Hoe oud is je remvloeistof?
Loopt bij de ene motor de rem iets meer aan tov de ander?
Meer weet ik er even niet.........serieus genoeg? :)
 
Lijkt mij gewoon een typisch geval van Fading.
Je remmen zijn gekozen naar straatgebruik. Als jij ze dan als een gek gaat gebruiken, gebruik je ze op een manier waarvoor ze niet geschikt zijn.

Je gaat toch ook niet met een Harley het circuit op |( Die zijn daar ook niet geschikt voor.
 
Kijk mensen dit zijn tips waar ik wat aan heb :} .. ik ben net weer even naar me motor gelopen, schijven zijn dik zat bijna nieuw. Dat de blokken niet aanlopen had ik al getest is ook goed, wat voor blokken erin zitten :? geen idee ...

Maar de remvloeistof kan denk best eens vernieuwd worden, vergeleken met me andere motoren waar het netjes rood/roze eruit ziet is het bij deze een stukkk donkerder. Dat is dus weer een leuk klusje voor het weekend, vanavond ga ik lekker rijden en verwacht geen problemen maar doe het voor de zekerheid nog wel even iets rustiger aan met remmen

alvast bedankt !
 
Lijkt mij gewoon een typisch geval van Fading.
Je remmen zijn gekozen naar straatgebruik. Als jij ze dan als een gek gaat gebruiken, gebruik je ze op een manier waarvoor ze niet geschikt zijn.

Je gaat toch ook niet met een Harley het circuit op |( Die zijn daar ook niet geschikt voor.

UHmm oke jij heb dus duidelijk geen idee over wat voor fzr het gaat , een fzr400rr (RACE REPLICA) - sp (special production ofzo) deze fiets is gemaakt voor het circuit, vanaf de fabriek af zitten alle bouten al geborgd, heeft groter remmen als een normale,kortere versnelling bak, instelbare voor en achtervering... O-) geen vergelijking met een harley dus :(

switch%20fzr%20400rr1.jpg
 
Fading...?

Ik heb 't ook met m'n standaard gix. Als je een stevige sessie op circuit rijd merk je dat je steeds verder de rem in moet knijpen om de gewenste vertraging te krijgen.. het wordt meer een sponzig effect..

Stalen remleidingen monteren en remvloeistof verversen zou al een hoop kunnen schelen.

suc6

/edit: had jij ook niet zo'n fzr600 stuntfiets gekocht een tijdje terug?? of verwar ik je nu met iemand anders..?
 
Ik denk inderdaad ook dat de vloeistof in de klauw lichtjes aan de kook raakt.

:^

Vergeet alle andere opties maar.

Als jij als jij zo als een mongool remt krijg je gewoon last van "fading", dat is niet meer als het verdampen van het water in je remvloeistof.

Dot5.1 vloestof gebruiken helpt al iets, maar tegen dat brute geweld van jouw is geen enkele remvloeisof bestand.
 
Fading...?

Ik heb 't ook met m'n standaard gix. Als je een stevige sessie op circuit rijd merk je dat je steeds verder de rem in moet knijpen om de gewenste vertraging te krijgen.. het wordt meer een sponzig effect..

Stalen remleidingen monteren en remvloeistof verversen zou al een hoop kunnen schelen.

suc6

/edit: had jij ook niet zo'n fzr600 stuntfiets gekocht een tijdje terug?? of verwar ik je nu met iemand anders..?

Die jongen heeft geld zat en heeft inmiddels een hobby, fzr's verzamelen.
 
Ik ben weer terug , op het circuit weinig tot geen last gehad van me remmen maar dacht het wel een beetje te gaan merken. Daar is er even naar me vloeistof gekeken dat was perfect werd gezegt, toen dacht ik dat mijn schijven aanliepen misschien dus op de terugweg van amsterdam naar rotterdam gereden zonder me voorrem in te knijpen en bij de afrit even gestopt (met de achterrem geremd) schijven voelen: hand warm .. gewoon zo dat veolt dat ze idd iets warmer zijn maar absoluuuut niet dat je je handen eraan zal branden, is dit normaal of moeten ze gewoon helemaal koud zijn als ze een half uur niet gebruikt zijn ??

Als het fading zou zijn zoals jullie het noemen vind ik het erg raar dat zo'n fiets zo snel overhitte remmen heeft, heb het nog nooit meegemaakt met een andere fiets.

En ja ik heb pas ook een fzr600 stuntfiets gekocht ja :] heb er nu 1 voor te posen , een voor het stunten en een van het ciruit. Mooier kan toch niet :]
 
Hey ,

Ik heb sinds kort een fzr400rr-sp gekocht , erg gaaf dingetje maar nou kwam ik er laatst achter dat hij na langdurig HARD remmen zeg maar van 120 naar 0 op volle kracht en dat een kwartiertje herhalen. Hij ineens heel klote ging remmen , leek wel of de schijven waren vet geslagen. Ik dus blokken eruit gehaald en opgeschuurd en vandaag weer testen. Dus weer naar een grote pakeerplaats en na een keer of 20 achter elkaar hard optrekken en gelijk weer tot 0 remmen (zo dat je achterwiel niet aan de grond te houden is) begon die het weer klote te doen. Schijven begonnen al een aardige blauwe gloed te krijgen en waren echt &^%&&^%&% heet (ja het deed zeer |( ) .. na dan weer 2x heen en weer rijden met rustig remmen waren ze wat afgekoeld en remde ze weer als een huis.

Heb ik dan gewoon kut blokken of rem ik te hard ? of wat kan het anders zijn ?
Even een paar misverstanden uit de wereld helpen, ik zie iets over remvloeistof koken? :z

:^

Vergeet alle andere opties maar.

Als jij als jij zo als een mongool remt krijg je gewoon last van "fading", dat is niet meer als het verdampen van het water in je remvloeistof.

Dot5.1 vloestof gebruiken helpt al iets, maar tegen dat brute geweld van jouw is geen enkele remvloeisof bestand.
Onzin

Ik citeer een stuk uit een schoolboek van mij, zodat je een duidelijker beeld krijgt over fading:

'Fading is een hydrodynamische smering die de wrijving gedeeltelijk kan opheffen. Je zou kunnen zeggen dat de wrijvingscoëfficient onder bepaalde omstandighedenzal of kan verkleinen. Deze gevreesde fading zal ontstaan als tijdens het remmen de bewegingsenergie (kinetische energie) wordt omgezet in warmte.'

en

'Wanneer een gemiddelde middenklasse auto van 0 naar een snelheid van 130km/h gebracht moet worden, is daar een vermogen van 60kW voor nodig. Maar om dezelfde wagen van 130km/h terug te brengen naar stilstand, is daar ongeveer 210 kW voor nodig, en dat is wel bijna 4x zoveel als 60kW! De remvoering wordt daardoor zeer zwaar belast, want deze moet ervoor zorgen dat de wagen tot stilstand komt. Hierdoor zal de temperatuur van de remvoering aan het oppervlak zeer hoog oplopen. Het gevolg hiervan kan zijn dat het bindmiddel of vulmiddel in de remvoering door deze hoge temperatuur zal ontleden, waardoor de wrijvingscoëfficient zeer sterk terug kan lopen.'

'Nu is het wel zo dat de wrijvingswaarde van de meeste remvoeringen bij oververhitting enigzins zal teruglopen, maar dat gebeurd bij een frictiemateriaal van goede kwaliteit slechts zeer geleidelijk. De bestuurder wordt dan wel gewaarschuwd, omdat hij steeds harder op het rempedaal moet trappen om dezelfde vertraging te bereiken'

'Na afkoeling zal deze goede kwaliteit frictiemateriaal zich weer herstellen, dat wil zeggen dat de wrijvingswaarde geleidelijk aan, maar wel progressief, weer zal toenemen. Bij slechte soorten frictiemateriaal zal de herstelling van de oorspronkelijke eigenschappen meestal niet meer plaatsvinden nadat het frictiemateriaal erg heet is geweest. Het frictiemateriaal is dan vaak voorgoed vernield en zal meestal :

- Verharden
- Verglazen
- Scheuren
- Verbranden'

Ik hoop dat jullie hier iets aan hebben :]

Gr. Erwin
 
Laatst bewerkt:
Gewoon domweg iets quoten kan ik ook.

Maar als dat je zoiets doet, maak het verhaal dan wel compleet.
Hieronder zijn alle typen "fading" uitgelegd.

Green Fade:

This is typical of new pads. The lighter compounds of the binders will volatilize and form a "gas bearing" between the pads and rotor. When green fade happens, the pedal is typically still solid. As the driver begins to panic and tries to push the brake pedal through the floor, the car just barely slows down.
Cross drilled or grooved rotors are attempts to prevent this problem. Some pads come pre-baked or burnished to try and remove these volatile compounds. I'm not sure how effective it is. After you've suffered green fade once or twice, it is usually done for the life of the pads.


Boiling Fluid:

This happens when the fluid in the calipers gets hot enough to boil. When you step on the brakes, the pedal goes all the way to the floor. You think, "This can't be good" as you pump wildly to generate some pressure at the calipers. Gasses really do compress more easily than fluids.
There are a few things you can do to prevent this. First, use fresh brake fluid. Street cars should be bled one a year and track cars should be bled before every event. As fluid ages, it absorbs moisture from the air, which lowers its boiling point. This means the you'll want to use a brand new sealed can of fluid no more than a few days before a track event.

Next, not all brake fluid is created equal. Some have a higher boiling point than others. For a street car, I like Castrol LMA since its boiling point is fairly high and it is less affected by moisture. Ford heavy duty fluid is acceptable too. For a track car, I like Motul 600 since its boiling point (574° F dry/ 421° F wet) is about as high as you can get for a reasonable price. AP550 and Performance Friction's new fluid are also quite good. If you've really gone off the edge, you can try Castrol SRF but it's about $70/liter.

If that still isn't enough, it's time to add some cooling to the brakes. Either add brake ducts to channel air or get wheels that allow more hot air to escape. The brake ducts need to deliver the air as close to the center of the brake rotor as possible. This isn't easy with the steering arms and such getting in the way. A little ingenuity will be required to get it to work properly but it's well worth the effort.


Spongy brakes from outgasing fluid:


Most (all?) brake fluid will dissolve small amounts of N2 and CO2 from the air. When subjected to repeated heat and pressure cycles, these gasses will come out of solution forming tiny gas bubbles. This manifests itself in a spongy pedal. This will cure itself somewhat when the brakes cool and the gasses redissolve. My friend, who races motorcycles, ties his brake handle down overnight to force these bubbles back into solution. It's only mildly effective. Bleeding is a better fix.

Over heating pad compound:

This is probably the most common form of brake fade. The Coefficient of Friction (Cf) of the pads will vary with temperature. As you exceed the max. temperature, the Cf falls off dramatically. Again, push hard and hope the car slows enough.
Here again, cooling ducts can help somewhat. Chosing pad compounds that will still work at high temperatures is also effective. The trouble is that they tend to be rather expensive and don't work well at normal street car temperatures. In fact, many Carbon/Kevlar compounds will absolutely chew up rotors at cooler temperatures. That's the price you pay for their wonderful characteristics at high temperatures.


Wearing through pads until your caliper pistons come out of their bores:

A friend experimented with this a few years ago at Laguna Seca. I hear it's no fun. He had no front brakes to speak of and went spinning off into a gravel trap. It was only through some very quick thinking that he kept from totalling his car. When driving on a race track, you need to check your pads before every session.

Ik blijf er bij dat in zijn geval de remvloeistof de schuldige is.
Welk type vloeistof zit er nu in? En hoe oud is het. De kleur van remvloestof zegt namelijk ook niet alles.
 
Terug
Bovenaan Onderaan