Blauwe wolk rook uit uitlaten bij starten

El Pollo Diablo

MF veteraan
14 jul 2007
7.122
104
Drechtsteden
Luitjes,

Heb een Tuono 1000R uit 2006, welke regelmatig een blauwe wolk rook uit de uitlaten puft bij het starten. Zit niet teveel olie in. Wat kan dit zijn, kan het te maken hebben met staat op de zijstandaard? Thanks :)
 
gebeurt dit vooral als je de motor voor niet al te lange tijd parkeert, en m weer start als ie nog warm is? Of gebeurt het ook wel eens bij koude start?

Als het bij warme start gebeurt is de meest voor de hand liggende oorzaak, lekkende klepsteel afdichtingen.
 
De volgende keer dat de motor warm is:

Hou hem recht, laat hem stationair lopen en draai de olievuldop eraf. 10 tegen 1 dat de olie eruit stroomt.

Echt, sommige motorzaken begrijpen nog steeds niet wat dry-sump is...
 
Verkoop dat barrel toch man :X
We zullen jou verkopen :j

De volgende keer dat de motor warm is:

Hou hem recht, laat hem stationair lopen en draai de olievuldop eraf. 10 tegen 1 dat de olie eruit stroomt.

Echt, sommige motorzaken begrijpen nog steeds niet wat dry-sump is...
Hmm, het oliepeil is goed, en ja, ik meet volgens de dry-sump regels :+

Dat jij nog weet dat er blauwe rook uit kwam, je hebt dat ding al zo lang niet meer.. :+
Och, je denkt weleens aan je motor als je er niet op kan rijden...
 
Laatst bewerkt:
De volgende keer dat de motor warm is:

Hou hem recht, laat hem stationair lopen en draai de olievuldop eraf. 10 tegen 1 dat de olie eruit stroomt.

Echt, sommige motorzaken begrijpen nog steeds niet wat dry-sump is...

Dat zou het inderdaad goed kunnen zijn. Meestal gooit me er te veel olie in. De procedure is; rondje van zo'n 15 km rijden (opwarmen in de garage e.d. geeft totaal andere waardes)
Dan met stationair draaiend blok op een vlaake vloer en rechtop controleren. Het peil moet dan halverwege max en min staan in je peilglas. Hooguit 3/4. Hoger is niet goed en komt in je airbox en filter terecht.
Ook het gebruik van 100% sinthetische olie kan dit veroorzaken. Aprilia schrijft 10W50 of 15W50 semi-sinthetisch voor. Ik rij nu al jatren met een 5W50 100% sinthetische olie en het bakkie met nu 69.000 kms. gebruikte 1/8 l. olie op 5000 km, dat is altijd zo geweest. Vooral in Nederland is me opgevallen dat men steeds vaker 10W30 of 10W40 in de motoren gooit. De getallen voor de "W" geven de viscositeit bij koude start aan, de getallen na de "W" bij warme motor. Dus voor kud weer gedraagt zich een 5W50 zich identiek als een 5/30 of 5/40, de olie is snel op de nodige plaatsen bij koude motor. Echter is de 50 bij warme motor beter dan een w40 of w30 die dan veel dunner zijn, en zelfs te dun.
Controleer dus ook wat voor olie je nu in je motor hebt en wat daarvoor erin zat.
Ik rij veel enduro's en voor de hele club verzorgen we al het onderhoud. Enkele mensen met KTM's 4takten gingen van 10W50 Motorex (half syntheet) over op 5W50 vol syntheet, dezelfde die ik al jaren in mijn Aprilia en mijn Husky stop. De Ktm's (moet zeggen dat die al erg veel zware draaiuren hebben) begonnen te roken en olie te verbruiken. Terug naar de vertrouwde oile en het was weer over.
 
Ik rij veel enduro's en voor de hele club verzorgen we al het onderhoud. Enkele mensen met KTM's 4takten gingen van 10W50 Motorex (half syntheet) over op 5W50 vol syntheet, dezelfde die ik al jaren in mijn Aprilia en mijn Husky stop. De Ktm's (moet zeggen dat die al erg veel zware draaiuren hebben) begonnen te roken en olie te verbruiken. Terug naar de vertrouwde oile en het was weer over.
Dat is onmogelijk, Motorex heeft helemaal geen 10W50 halfsyntheet.
http://www.motorexoil.nl/index.php?option=com_content&task=view&id=42&Itemid=28
 
hangt er een beetje vanaf.

als jij bijv. heel veel op de motor remt zou dat kunnen ja.
Als je dan het gas weer opentrekt, zie je dan een blauwe walm?

Dit zou je eventueel kunnen testen, door met iemand achter je aan, te gaan rijden.
 
Laatst bewerkt:
hangt er een beetje vanaf.

als jij bijv. heel veel op de motor remt zou dat kunnen ja.
Als je dan het gas weer opentrekt, zie je dan een blauwe walm?

Dit zou je eventueel kunnen testen, door met iemand achter je aan, te gaan rijden.
Nope, niet tijdens het rijden, al eens laten kijken door iemand :) Het is echt alleen tijdens het starten.

En remmen op de motor, tja, het is een twin, dus ik rem wel veel op de motor ja.
 
Zou het niet gewoon slecht verbrande benzine zijn?

Aprilia's willen nog wel eens tegen het randje van verzuipen aan lurken bij de start. Zelfs wel eens over het randje, dan sta je met je goeie gedrag en een tweetal cilinders vol benzine.
Maar jij hebt het nieuwere type, dus die regelt zelf de mate van "choke / stationair verhoging" dacht ik?
 
Motorzaak waar hij gekocht is heeft er overigens 10W40 ingedonderd.. terwijl Aprilia toch 15W30 voorschrijft.. maar dat het daar aan ligt lijkt me sterk.

motorzaak is officieel appie dealer en onderhoud plekkie?
dan gewoon terug gaan en zeggen dat de voorgeschreven olie er maar weer in moet aangezien je klachten hebt. maar wel vriendelijk blijven als je naar binnen stapt, kom je veel verder mee
 
Motorzaak waar hij gekocht is heeft er overigens 10W40 ingedonderd.. terwijl Aprilia toch 15W30 voorschrijft.. maar dat het daar aan ligt lijkt me sterk.


Hierbij een link van alle service manuals van Aprilia.

http://www.serviceaprilia.com/public/lum/index.asp?l=Tuono 1000

In het servicemanual voor de Tuono, ik meen op pagina 58 (is identiek aan dat van de RSV of ander V60 blokken) is als voorgeschreven olie 15W50 MINERAAL van goede kwaliteit aangegeven, dus niet 10W40 of 15W30.
Met sommige vol synthetische oliemerken, zelfs als de viscositeitswaarden goed zijn, kun je last krijgen met de koppeling (slippen bij volle belasting). Dunnere olie, vooral als die synthetisch of half synthetisch zijn kunnen hoger olie verbruik (blauwe walm) veroorzaken, vooral als er ook nog eens te veel in gedaan wordt.
Zelfs Aprilia dealers deden (doen?) dit niet goed en ik heb hetb gedurende de servicebeurten (veplicht gedurende de 2 jarige garantie periode) enkele keren meegemaakt dat het peil gewoon te hoog was ondanks hier speciaal op te wijzen vóór de beurt. Was bijna blij dat de garantie over was, kon je het onderhoud gelukkig zelf doen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan