Blij dat ik gevallen ben

pipopopo

MF'er
10 apr 2008
159
0
bennekom
Facebook
okej, het klinkt natuurlijk onlogies, maar het is toch zo.

het zit zo:

had net mijn eerste motor, [yamaha r6] en had iets van 600 km gereden in 2 weken tijd.
nu was er een lekker warm zondagje, dacht maand geleden. en gingen met 5 mensen, waar eentje achterop lekker stuk toeren. de gene met de meeste ervaring voorop, daarna me broer, met ook 4 jaar ervaring, daarna ik en dan een vriend van mij. nu was er dus een S bocht. [daar bij kootwijk. we reden zo rond de 70 a 100 km per uur. de eerste bocht naar rechts ging goed. toen kwam de ander. maar nam de bocht te vroeg, waardoor ik iets te veel aan de linker kant kwam. ik probeerde de motor te corrigeren, maar ging richting de berm. dus zonder bij na te denken trok ik de motor recht, en ging recht door, de berm in. [gras voornamelijk] klapte van links naar recht, en gleed klein stukje verder. denk met een snelheid van zo rond de 40 a 30. had al in de bocht geprobeerd te remmen. nu was dus mijn linker spiegel er af, en me kappen zaten iets los. nou later spiegel er weer opgedaan, [schroefje was gebroken] en kappen weer goed gezet. wonder boven wonder geenn schade. snap er zelf niks van.
wat ik uiteindelijk wil vertellen is: stel dat ik met andere jongens mee ging die NOG harder gingen, en je weet dat je soms jezelf laat opfokken. WAT was er dan gebeurd.
nu kijk ik bij bochten stuk meer uit. ben zekerder van mezelf, al was dat de eerste week helemaal niet, na het vallen. zijn er nog meer mensen die deze ervaring hebben ondernomen? daar ben ik dus erg benieuwd naar.

groette martin
 
Je hebt geluk gehad, en belangrijker er van geleerd :)
Hou de glimmende kant in het vervolg boven ;)
 
Je moet niet blij zijn dat je gevallen bent, maar blij dat je niks hebt :P Anyways, als je een val nodig hebt om je te realiseren dat je goed moet uitkijken, dan heb je toch iets gemist ... ;)

Anyways, blij dat je er nog bent! Er staan genoeg topics hier over mensen die je dat niet na kunnen doen....
 
kijk jij bekijkt het glas halfvol. ik ben zelf ook een keer gevallen omdat er bende op de weg lag, maar heb daar zeker ook van geleerd. mooi dat je er niks aan overgehouden hebt.
 
nou heb altijd extreme sporte gedaan, om het mooi te zeggen...
en heb al aardig wat gebroken. en had geen gevoel van wat ik wel en niet kon.
toch test je je zelf een beetje uit. niet te veel natuurlijk. maar reed gewoon achter de andere 2 aan. en had geen flauw idee wat voor soort bochten er kwamen. en met welke snelheid het beste was voor een beginnen.¨ik dacht, ik rij lekker achter ze aan, en kijken hoe het gaat. ik ga toch niet vallen, want zo gek ga ik niet doen. nou bij de eerste kleine fout ging het dus toch mis.
en toen dacht ik dus echt: damn, dat gaat wel heel makkelijk, je bent zoooo kwetsbaar op z'n ding. ik had gelukkig helemaal niks. anders nog, ik dacht lettelijk dat ik droomde, na mij idee stond ik direct op, maar die vriend die achter mij reed zij dat ik wel 10 sec bleef liggen. en toen ik opstond realiseerde ik me dat het echt was gebeurd. NU al gevallen, en de motor kapot. nee he, hoe kan dat. zo hard reden we toch niet???
nou jah, blijkbaar weet je gewoon niet beter als je een beginnende bestuurder bent.
ik heb gelukt dat mijn motor niks mankeerde, en gelukkig ikzelf ook niet. daarom ben ik zo blij dat ik hiervan heb kunnen leren, op de nog goede manier gelukkig!!!
 
Ik heb het ook op die manier moeten leren.
Alleen lag mijn R6 totall-loss tegen de vangrail, en ik lag ernaast met een gecompliceerde armbreuk...
Acht weken in het gips, en ik kon niet wachten tot ik op mijn nieuwe R6 kon kruipen :P

Goede raad: rijd altijd je eigen tempo en laat je door niemand opfokken of afleiden op de motor.
Bij jou valt de schade gelukkig mee, maar ik hoop alleen wel dat je er van geleerd hebt.

Veel mooie en veilige kilometers gewenst! :]
 
vind het zelf ook niet chill om in groepen te rijden, ben mezelf niet en voel me een beetje opgefokt.
 
ik had een bijna-val nodig om er even stil bij te gaan staan... ik vloog de bocht uit, ontweek een paar bomen en kwam tot stilstand zonder erbij te gaan liggen..

hart in m'n keel en ik stond echt verbaast dat ik nog overeindstond.. sindsdien hou ik wat meer afstand en let ik op m'n eigen bochten :Y
 
Er is in de motor-wereld een regel dat beginners in een "toerrit" altijd vooraan rijden en het tempo bepalen. De ervaren rijders moeten dan maar even wat langzamer tuffen, maar zo heb je zeker geen ongelukken. :Y

Ik vind die regel uitstekend werken, met de opmerking dat je niet helemààl vooraan moet rijden: je leert van een snellere/betere rijder je tuttigheids-grenzen te verleggen en je rijstijl wat bij te schaven. :]
 
ik heb gelukt dat mijn motor niks mankeerde, en gelukkig ikzelf ook niet. daarom ben ik zo blij dat ik hiervan heb kunnen leren, op de nog goede manier gelukkig!!!

Goed dat je er van geleerd hebt maar als de motor en jezelf niks mankeerde, wat is dan het probleem geweest?
Trouwens, wat leer je als er niks aan de hand is na een "crash"?

Ik bedoel dit echt niet lullig maar toen ik het las kwam het nogal eigenaardig over zeg maar....
 
Goed dat je er van geleerd hebt maar als de motor en jezelf niks mankeerde, wat is dan het probleem geweest?
Trouwens, wat leer je als er niks aan de hand is na een "crash"?

Ik bedoel dit echt niet lullig maar toen ik het las kwam het nogal eigenaardig over zeg maar....
geloof me, als jij dan afstapt met shakende handjes en je hart in je keel ga je toch wel een beetje nadenken over waar je mee bezig bent...
 
geloof me, als jij dan afstapt met shakende handjes en je hart in je keel ga je toch wel een beetje nadenken over waar je mee bezig bent...

Ja duh.......Ik ben ook niet ongevalvrij.
Het aparte is dat TS schadevrij is en dat ben ik na een ongeval nooit geweest.
Ik weet echt wel hoe dat werkt voor zover men dat over 1 kam kan scheren.

Maar geen schade, geen letsel..........kom op zeg. Zal me een ongeval geweest zijn.

Vooral geen schade viel me op, ik vraag me echt af wat er gebeurd is.
 
Ja duh.......Ik ben ook niet ongevalvrij.
Het aparte is dat TS schadevrij is en dat ben ik na een ongeval nooit geweest.
Ik weet echt wel hoe dat werkt voor zover men dat over 1 kam kan scheren.

Maar geen schade, geen letsel..........kom op zeg. Zal me een ongeval geweest zijn.

Vooral geen schade viel me op, ik vraag me echt af wat er gebeurd is.
hij ging door het gras en er was een spiegel afgebroken + losse kappen...

vaak is de schrik bij dit soort dingen groter. heb zelf ook regelmatig zo'n moment van bezinning als je door wat onverantwoord gedrag (niet per se van mijn zijde) weer een rare manoeuvre moet maken.
 
Ik denk dat je het inderdaad goed ziet....

Als je 600km rijervaring hebt dan kan je nog niet rijden. Als je je rijbewijs gehaald heb mag je rijden maar kan je het eigenlijk nog niet voldoende. Het leren begint dan pas....

Gelukkig goed afgelopen. Rijden in een groep is leuk, maar rij je eigen tempo e.d. Naar verloop van tijd ga je echt net zo plat en snel als de rest.
 
och ik ben ook zo op me bek gegaan...ik reed op een oud 250 cc brikkie en had alleen een kromme knipper :+ op een oude fiets moet je het leren ;)

laatst ging ik met 2 vrienden de dijk op, 1 was een rookie.
gelijk ging het gas erop en na de 1ste bocht keek ik in me spiegel, maar ik zag niemand. ik ben gestopt en omgedraaid. de voorijder kwam 5 minuten later pas terug, die had niks in de gaten gehad :+

de jongen had zich na een inhaal maneuvre vlak voor de 1ste bocht al onderuit geremt en lag met ze motor in de berm...had niet harder moeten gaan, nog geen meter erna begon de stijle helling naar beneden al :/

ik wist exact hoe hij zich voelde, gewoon je "mij overkomt toch niks"wereldje stort in en je word bewust van de risico's :P en dan ben je een echte motorrijder ;) en dan gaat het gas er pas echt op })
 
nou ik ben er niet echt blij mee met een gebroken elleboog en pols! maar verscil moet er zijn!

fijn dat het voor jou goed afliep
 
toen het gebeurde had de vriend van mijn moeder dus een rit gepakt, die had hij bewaard van de motor club. die was 170 km. na 35 km ben ik dus al gevallen! maar nadat ik opstond was ik zo kwaat geworden dat ik alles kapot wouw maken, ook mijn motor. en wouw de helm weg gooien over de straat. gelukkig net mijn woede onder controle gehouden, en mijn moeder wouw dus direct naar huis. maar ik moest en zal de rit uitrijden. want anders heb je een kans dat je trauma er aan overhoud. ik heb me iets meer ingehouden voordat ik viel, maar het ging alsnog aardig flot.
en nu rij ik al harder door de bochten als voor die val, maar dat alleen bij bochten die ik goed kan inzien, de schaamranden van de banden zijn ook maar 3 mm momenteel, dus langzaam ga ik niet door de bochten, maar dat is hoe ik het ervaar momenteel als ik door de bocht heen ga, voelt het goed, of voelt het eng, [niet goed] als ik het nog allemaal eng zou vinden, dan wist ik na die val dat ik bij iedere bocht zacht erdoor heen moest gaan, maar krijg gewoon steeds meer het gevoel van de motor in de bocht, en dat maakt je zekerder. platter dan dat ik nu ga ga ik ook niet, omdat ik daar geen gevoel van heb. dat leer ik later wel.
 
laat je niet opfokken door je vrienden
Langzaamste dient voorop te rijden en anders zeg je GA MAAR ik zie jullie op het terras in xxxxxxxxx.

mvg,

Ronald
 
Terug
Bovenaan Onderaan