Bliksem in je donder

Bikerbennie

Die hard MF'er
20 mrt 2007
860
7
Capelle ad IJssel
Nu moest ik net richting mijn werk rijden en halverwege in de polder krijg ik een onweersbui over me heen... :(

Nu is mijn vraag: Wat gebeurt er eigenlijk als de bliksem in de motor slaat?? Naar mijn idee is dat gewoon einde verhaal... Dus slimste zou zijn om je motor meteen te parkeren (en dan uiteraard niet onder een boom :X )

In een auto kan je nog tegen een paaltje rijden oid. Heeft iemand hier ervaring mee 8-) of iets over gehoord? Is het verantwoord om door een onweersbui heen te rijden?
 
Als jij op de motor door de bliksem getroffen wordt, hoef je je geen zorgen meer te maken over paaltjes of bomen :+
 
Als het al gebeurt,...hmmm..je voeten zitten op de rubber pedaaltjes, met rubber laarsen...je handen op het handvat,..met handschoeen,..en je zit zelf op het zadel....hoeveel metaal raak je nu feitelijk,...

Ik denk wel dat je er hard aflazert, en dat wel eens dodelijker kan zijn.......maar voor de rest,...doet ie het alleen niet meer,....PIEKspanning ;)
 
Dat overleef je naar alle waarschijnlijkheid niet. In een auto wordt je als inzittende beschermd doordat het chassis van de auto een 'kooi van Faraday' vormt. Op een motor heb je dat niet en loopt de stroom dus lekker door jou heen... :X
 
Mooi-weer rijder worden _O- !
Zijn er genoeg van |( .

Mocht't je dan toch gebeuren ...
waar beter om zukke pech te hebben dan op DE motor???
 
de kans dat je geraakt word door bliksem is te verwaarlozen. dus tenzei je op een droge plek kunt schuilen gewoon doorjagen *D
 
de kans dat je geraakt word door bliksem is te verwaarlozen. dus tenzei je op een droge plek kunt schuilen gewoon doorjagen *D
kweenie, maar in de polder zou ik het risico niet willen nemen. Ik weet welke onweersbui vanmorgen overtrok, en daar had ik de motor echt wel ergens aan de kant gezet....
 
Als het al gebeurt,...hmmm..je voeten zitten op de rubber pedaaltjes, met rubber laarsen...je handen op het handvat,..met handschoeen,..en je zit zelf op het zadel....hoeveel metaal raak je nu feitelijk,...

Ik denk wel dat je er hard aflazert, en dat wel eens dodelijker kan zijn.......maar voor de rest,...doet ie het alleen niet meer,....PIEKspanning ;)

Mwua, die druppeltjes die van je tank aflopen richting de ballekes kunnen best goed geleiden hoor. :P
 
Hum.......goede vraag....

onweer = stroom

Onweer gaat meestal gepaard met regen

Regen = water

dus:

Onweer + regen = stroom + water = stromend water......das handig, vooral als je met de motor gaat kamperen


:+
 
Plastick geleid geen stroom, en aangezien een R6 voor zo'n 97% uit polyethyleenverbindingen bestaat, kan je gerust doorrijden.

dit geldt niet voor de carbonvarianten! O-)
 
kweenie, maar in de polder zou ik het risico niet willen nemen. Ik weet welke onweersbui vanmorgen overtrok, en daar had ik de motor echt wel ergens aan de kant gezet....
wat wou je dan doen...in de stromende regen langs de kant gaan staan? _O- word je EN nog meer nat EN je hebt net zo'n groot risico om geraakt te worden als OP de motor...doorrijden dus ;)
 
Als het al gebeurt,...hmmm..je voeten zitten op de rubber pedaaltjes, met rubber laarsen...je handen op het handvat,..met handschoeen,..en je zit zelf op het zadel....hoeveel metaal raak je nu feitelijk,...
Ik weet niet waar jij je benen laat maar vast tegen de tank :P
 
Plastick geleid geen stroom, en aangezien een R6 voor zo'n 97% uit polyethyleenverbindingen bestaat, kan je gerust doorrijden.

dit geldt niet voor de carbonvarianten! O-)

Jaah, joh gaje kennis even verspreide.
Als de bliksem inslaat hoef je je nooit meer ergens zorgen overmaken plastic, metaal, carbon elk andere onzin die jij kunt verzinnen.


Bliksem inslag, ach la maar, ik zou zeggen test het uit breng er hier verslag van. _O-
 
Ik weet niet waar jij je benen laat maar vast tegen de tank :P
maar ik weet van auto's dat het rubber van de banden nix uitmaakt, de bliksem is zo krachtig dat het gewoon overslaat naar de grond, dus ik denk ook gewoon simpeltjes van de motor naar jou.
en daarnaast ben je het hoogste punt dus de kans dat de bliksem de motor uitkiest ipv jou :+ ik weet t niet... zou t risico ook niet nemen.
er zijn trouwens wel best een aantal mensen dat een blikseminslag overleefd. je moet maar net mazzel hebben.
 
de kans dat je geraakt word door bliksem is te verwaarlozen. dus tenzei je op een droge plek kunt schuilen gewoon doorjagen *D
http://www.buienradar.nl/h.aspx?jaar=-3&soort=loop1uur_bliksem

Ik zat er dus ook middenin. Ben twee keer gestopt waar dat kon. Voelde me echt niet happy op de motor. :N
 
De kans dat je geraakt wordt door bliksem als je stil staat is 0,000000000000000023249 procent denk ik :+

De kans dat je geraakt wordt als je rijdt is nog eens 32847623 keer kleiner. Zoek maar eens uit hoe bliksem werkt, al rijdend kun je bijna niet getroffen worden.

En dat van dat paaltje in de auto is ook onzin, dat hoeft helemaal niet, blijft niets van statische elektrische spanning hangen dan.........


EN................... Mocht je dan toch getroffen worden, dan had God O-) gewoon geen zin meer om jou nog langer op deze aarde rond te laten lopen :z

Toch succes gewenst in de volgende onweersbui *O*
 
Terug
Bovenaan Onderaan