Bliksem in je donder

maar er is wel een verschil tussen nagebootst onweer en echt onweer! Echte bliksem heeft gemiddeld een stroom van 40.000 ampere!!! Nagebootste bliksem heeft wel degelijk een hoog voltage, maar de stroom is beduidend minder dan die 40kA. Weet niet of daarna je autotje nog wil starten...
Ik denk dat het autotje het nog wel doet. De stroom komt namelijk niet binnen het chassis, de electronica van de auto heeft er dus geen last van.

Vergelijking: Een vliegtuig heeft van bliksem ook niet zoveel last.
 
Ik reed net in me reuze koekblik (zie vw crafter) en reed denk ik 20 meter voor een matrix bord.. en de bliksem sloeg recht in het matrix bord... Echt een klap! :X

Lijkt me idd niet erg prettig als zoiets op je motor inslaat... -O-
 
Ik denk dat het autotje het nog wel doet. De stroom komt namelijk niet binnen het chassis, de electronica van de auto heeft er dus geen last van.

Vergelijking: Een vliegtuig heeft van bliksem ook niet zoveel last.

Er zijn wel degelijk meldingen van vliegtuigen waarvan sommige functies niet lekker/niet meer werkten na bliksem inslag. Ben met je eens dat een auto en vliegtuig goed geisoleerd zijn, maar dan nog, lucht is ook isolatie, gaat bliksem ook doorheen. Zoals mijn leraar electriciteit en magnetisme altijd zei: "bliksem is raar, daar kun je niets over voorspellen"

of iets in die geest :P
 
Er zijn wel degelijk meldingen van vliegtuigen waarvan sommige functies niet lekker/niet meer werkten na bliksem inslag. Ben met je eens dat een auto en vliegtuig goed geisoleerd zijn, maar dan nog, lucht is ook isolatie, gaat bliksem ook doorheen. Zoals mijn leraar electriciteit en magnetisme altijd zei: "bliksem is raar, daar kun je niets over voorspellen"

of iets in die geest :P
Het gaat niet om de isolatie. het gaat erom dat de 'kooi' een gesloten geheel vormt.

Maar ik ben het wel met je eens dat er bijeffecten op kunnen treden bij blikseminslag. De reden dat piloten er liever niet doorheen vliegen heeft overigens meer te maken met de turbulentie binnen een onweersgebied dan met de effecten van bliksem.

Lang verhaal kort: met de auto (of met een vliegtuig) zal je niet zoveel hinder ondervinden van bliksem, wel van het onweer zelf (windstoten ed) . Met de motor heb je een probleem.
 
Het gaat niet om de isolatie. het gaat erom dat de 'kooi' een gesloten geheel vormt.

Maar ik ben het wel met je eens dat er bijeffecten op kunnen treden bij blikseminslag. De reden dat piloten er liever niet doorheen vliegen heeft overigens meer te maken met de turbulentie binnen een onweersgebied dan met de effecten van bliksem.

Lang verhaal kort: met de auto (of met een vliegtuig) zal je niet zoveel hinder ondervinden van bliksem, wel van het onweer zelf (windstoten ed) . Met de motor heb je een probleem.


Denk t ook niet dat je er last van hebt, maar ik zou t nooit vrijwillig willen ondervinden.

En met isolatie bedoel ik (en ben niet de enige :P ) dat het deel afgesloten is van de rest van een systeem -> net zoals de "kooi" in de auto.
 
Bliksem slaat altijd in op het hoogste punt dus als jij op je motor zit zal het waarschijnlijk op je helm inslaan en dan heb je het gedonder aan de gang hoewel ik denk dat je daar niets meer van meemaakt. O-)

Heb zelf nog nooit onweer meegemaakt als ik op de fiets zit/zat maar denk dat ik doorrij naar eerste tankstation ofzo lekker droog ff bakkie doen. ;)
 
Vorig jaar gehad in frankrijk! plotseling zeer heftig onweer....zijn we maar onder een viaduct gaan schuilen.

full


als de bliksem 20 meter bij je vandaan inslaat dan is dat best heftig!
 
Bliksem slaat altijd in op het hoogste punt

Dat is niet altijd waar, in die situatie van de foto zag ik de bliksem rechtstreeks in het asfalt inslaan. Waarom niet op dat hooghangende metalen bord? of op het viaduct?

Het is allemaal een beetje onvoorspelbaar.
 
ja het schijnt (hoorde ik laatst van mijn oude natuurkunde leraar) dat de bliksem ook weleens vanaf de grond naar boven gaat, hij had nl weleens gezien dat een koe van onderaf door bliksem was geraakt. :Y
 
Laatst bewerkt:
Bliksem slaat altijd in op het hoogste punt


:N

het is een leuke theorie, maar in de praktijk schiet je er niet veel mee op. Als je t over hoogteverschillen hebt van tientallen meters kun je er wat zekerder van zijn dat t hoogste punt eerder getroffen word, maar t verschil in afstand van jou<->wolk en de grond<->wolk is te verwaarlozen. (voor t gemak noem ik een wolk even de bron van bliksem, is natuurlijk wel wat ingewikkelder...)
 
Over inslag van bliksem van dichtbij; was vorig jaar augustus in Rome de toerist aan t uithangen en stond op t dak van het monument Emanuel (dat grote witte ding) toen t ineens enorm begon te waaien en regenen. We werden een klein deurtje in geduwd, en nog geen 10 seconden later een DOODSKLAP! Was de bliksem ingeslagen in de afleider die erlangs liep. Best een herrie! :Y
 
Ik denk dat het autotje het nog wel doet. De stroom komt namelijk niet binnen het chassis, de electronica van de auto heeft er dus geen last van.

Vergelijking: Een vliegtuig heeft van bliksem ook niet zoveel last.

Een vliegtuig heeft dan ook een batterij aan staafjes aan de vleugels om statische ladingen af te voeren.
 
Ik zou midden een weiland gaan staan, verschuilend tussen alle grassprietjes. Ik bedoel, hoe groot is de kans dat ie net jou raakt tussen al die miljarden sprietjes :+
 
Het was best wel heftig bliksem net :Y maar ging prima en bijkomst de snelweg is lekker leeg als al die blikkers aan de kant gaan staan ...... :+
 
Laatst bewerkt:
De kans dat je geraakt wordt als je rijdt is nog eens 32847623 keer kleiner. Zoek maar eens uit hoe bliksem werkt, al rijdend kun je bijna niet getroffen worden.

Mijn wiskundig onderlegde berekeningen tonen aan dat de kans juist groter is. Sta je stil, dan heb je een kleinere actie-radius om de bliksem tegen het lijf te lopen dan rijdend. Dus hoe harder je gaat des te bliksem. :+
 
Laatst bewerkt:
Wat een stelletje lutsers hier zeg :z _O-
Zoek eens uit hoe bliksem werkt voor je erover begint te zwetsen }) :P :+
 
Wat een stelletje lutsers :? :? hier zeg :z _O-
U hebt gezocht op lutser:

Het door u gezochte woord is niet gevonden in het eendelige Van Dale Hedendaags Nederlands. Dit kan komen doordat het er niet in staat, bijvoorbeeld omdat het te nieuw is, of omdat het niet voldoet aan de opnamecriteria. Maar ook is mogelijk dat de spelling niet correct is. Kijk ook eens bij de zoekinstructies.


Lutser: Lompe Prutser ???? :Y :Y
 
Laatst bewerkt:
Als het al gebeurt,...hmmm..je voeten zitten op de rubber pedaaltjes, met rubber laarsen...je handen op het handvat,..met handschoeen,..en je zit zelf op het zadel....hoeveel metaal raak je nu feitelijk,...

Ik denk wel dat je er hard aflazert, en dat wel eens dodelijker kan zijn.......maar voor de rest,...doet ie het alleen niet meer,....PIEKspanning ;)

Hoeveel metaal je raakt maakt echt geen reet uit. De bliksem gaat ik weet niet hoe veel meter door de lucht (een zeer goede electrische isolator) en dan zou die cm rubber hem tegen houden. Gaat tie gewoon door heen. En dan heb je een gaatje in je laars. Beetje lastig in de regen ;(

By the way bliksem is stroom en stroom zoekt altijd de weg van de minste weerstand. Dus niet de kortste weg naar de grond want anders ging hij wel loodrecht naar beneden.
 
Laatst bewerkt:
Bliksem is in de spiegel van een XJR ingeslagen bij een collega van een vriend van me, man had niks. Was alleen duizelig. spiegel was weinig van over... Kortste weg met minste weerstand: Metalen spiegel, metalen stuur, voorvork, velg stukje tussen velg en weg zal wel overgestoken zijn of via het water wat op de band zat. Man is wel ff naar ziekenhuis gebracht voor controle.
 
Wat een stelletje lutsers hier zeg :z _O-
Zoek eens uit hoe bliksem werkt voor je erover begint te zwetsen }) :P :+
Makkelijk he, zeggen dat anderen het niet weten, zonder zelf te vertellen hoe het dan wel is...
Weet niet of je commentaar is gericht op dingen die ik hier vertel, maar zo ja dan zou ik toch graag iets meer weerwoord willen hebben dan alleen maar dat ik het fout heb. Ik schijn er namelijk voor geleerd te hebben 8-)

Bliksem is in de spiegel van een XJR ingeslagen bij een collega van een vriend van me, man had niks. Was alleen duizelig. spiegel was weinig van over... Kortste weg met minste weerstand: Metalen spiegel, metalen stuur, voorvork, velg stukje tussen velg en weg zal wel overgestoken zijn of via het water wat op de band zat. Man is wel ff naar ziekenhuis gebracht voor controle.
Die heeft een dikke portie mazzel gehad! Meestal kom je er wel met wat meer letsel vanaf...
Het schijnt trouwens dat maar ongeveer 25 tot 50% van de bliksemongevallen fataal afloopt. Weet niet meer precies waar ik dat gelezen heb, maar was onlangs ergens in te lezen. In de meeste gevallen lopen de slachtoffers wel matige tot ernstige brandwonden op, maar door het skin-effect overleven ze het vaak wel.
 
Laatst bewerkt:
Toch interessant, vraag van TS stelde ik mezelf ook paar weken geleden. Overdag bloedheet weer, ik :] naar m'n zus 's avonds om een uur of elf terug, voel drie drupjes op m'n helm, regenpakkie aan bij tankstation waar ik net voorbijkom, :]. In verte hoor ik onweer, waar ik recht op af rijd, als ik er bijna ben ... enorme hoosbui (wolkbreuk), maar zat toen op stuk waar ik geen viaduct of pomp meer tegenkwam, (stukje snelweg baan Hasselt -Eindhoven) laatste kilometer of 5 toch maar doorgereden, maar kon vanaf afrit nauwelijks wat zien, ben toen maar met de enorme snelheid van 50 Km/h achter de twee rode stipjes voor me aangereden. Donderslagen klonken al een tijdje vrij heftig. Was blij dat ik veilig thuis was *O* Regenpakkie had goed gewerkt, laarzen waren ook waterdicht, had alleen blauw-zwarte vingers van m'n handschoenen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan