Blindklinkmoer faalt in alu achterburg wat nu ?

midlifeduc

Rookie
22 apr 2016
4
0
Eeklo
Ik ben de eigenaar van een 1992 Duc 900 SS.

Nu zat er op mijn achterbrug geen kettingbeschermer, maar het schroefje zat er wel.
Dus dacht ik, even netjes maken en eentje bestellen van een sloopmotor.
Die is binnen.

Maar, mja ga ik schroeven blijkt dat de schroef beide kanten op draaide maar niet omhoog of naar beneden kwam (zit er zichtbaar verkeerd/slecht ingedraaid), weet ik meteen waarom de vorige eigenaar van de fiets geen kettingbeschermer meer op de achterbrug had zitten.

Ik had de indruk dat er een rondel onder het boutje zat. Wat gaan wrikken met een een tang op de bout, kwam iets losser te zitten, maar na zoekwerk kom ik er dus achter dat dit geen rondel is , maar dat het boutje vast zit in een blindklinkmoer.
Deze terug proberen vastzetten heeft geen zin (boutje zit niet recht in de moer, dus schroefdraad is sowieso stuk).

De blindklinkmoer en bout moeten dus uit de achterbrug gehaald worden om er een nieuw blindklinkmoer te kunnen inzetten.

Hoe ga ik daarvoor het best te werk ? De restanten die in de achterbrug vallen bij eventueel uitboren, mja die liggen er voorgoed in en krijg ik er nooit meer uit.
Ik zoek dus een methode om dit zoveel als mogelijk te vermijden en de bout en blindklinkmoer zo vlot als mogelijk te verwijderen.

Alle tips zijn welkom.
 
Het zadel van mijn fireblade zat ook met 2 blindklinkmoeren, 1 ervan draaide ook rond,
ik heb deze met een scherp beiteltje rondom op de kraag wat vaster weten te tikken.
Daarna kon ik gelukkig het boutje eruit draaien.
 
Voor alle duidelijkheid, de bout is vast in de blindklinkmoer, dus kan er niet uit, de blindklinkmoer draaid mee en zit al behoorlijk los, vast tikken heb ik al geprobeerd, werkt voor geen meter. De hele handel moet er dus uitkomen op de één of andere manier.
 
Laatst bewerkt:
Voor alle duidelijkheid, de bout is vast in de blindklinkmoer, dus kan er niet uit, de blindklinkmoer draaid mee en zit al behoorlijk los, vast tikken heb ik al geprobeerd, werkt voor geen meter. De hele handel moet er dus uitkomen op de één of andere manier.

Dan rest er maar 1 ding denk ik, de bout vlak af slijpen/zagen en het reststand eruit boren.
Je ontkomt er niet aan dat het getrompte deel dan naar binnen valt.
 
Kan je een foto plaatsen van jouw probleem, dan kan er waarschijnlijk gerichter antwoord gegeven worden.

Heb je de mogelijkheid om de flens van de blindklinkmoer met een tang vast te houden terwijl je probeert om de bout er uit te draaien.
 
Laatst bewerkt:
Hmm, volgens mij heb ik ook een keer een soortgelijk probleem gehad.

Destijds heb ik het als volgt opgelost:
1. Fixeren blindklinkmoer dmv smalle schroevendraaier/beiteltje.
2. Klein gaatje (4mm) in boutje boren
3. Met linkse tap boutje eruit (vooraf nog wat imal/kruipolie erop en koffie drinken tussendoor)
4. nadat het boutje eruit is zit de moer er nog in omdat deze van aluminium is is deze relatief makkelijk middels een beitel "dubbel te slaan" ik heb deze er haak opgezet (dus hoek tussen buitenrand blindklinkmoer en beitel is ca 90 graden) en vervolgens "dubbelgeslagen"

Zodra deze dubbel was met een beetje gevoel en wat tangetjes het eruit gehaald(was er niet ingevallen!)

Daarna een nieuwe blindklinkmoer erin gejast:)

Succes ermee!
 
Volgens mij trek je zo'n blindklinkmoer een beetje bol als je hem monteerd , dus er uit halen lijkt me redelijk moeilijk
Zou gewoon de boel afslijpen en naar binnen tikken , wat maakt het uit dat het ding in de achterbrug een beetje rond zwerft
Opmerking twee , waarom zou je een ketting kast willen , zit op de meeste duc niet , of een stukje aan het spatbord
 
Ik heb ze zelfs van RVS die blindmoeren
Al zou ik die niet in een aluminium achterbrug zetten
Boutje er uit pielen en dan draad zuiveren en met een busje en een nieuw boutje de blindmoer na trekken zodat deze weer vast zit en je hem weer kan gebruiken
P.S. je hebt blindmoeren waar de hals van is gekarteld juist om dat mee draaien te voorkomen
Blindmoer_zpsqzjiewyo.jpg
 
Volgens mij trek je zo'n blindklinkmoer een beetje bol als je hem monteerd , dus er uit halen lijkt me redelijk moeilijk
Zou gewoon de boel afslijpen en naar binnen tikken , wat maakt het uit dat het ding in de achterbrug een beetje rond zwerft
Opmerking twee , waarom zou je een ketting kast willen , zit op de meeste duc niet , of een stukje aan het spatbord

Standaard zit er op de SS-jes wel een stukje kettingbeschermer, niet aan het spatbord ;)

Dat jij nou van naakt houdt... :+
 
Als je het boutje er uit hebt kun je met een zaagje uit een babyzaag (wel even pennetje er uit trekken) de blindklinkmoer in de lengte doorzagen en als je dit op 3 plaatsen doet kun je er een stukje tussen uit halen en kunnen de overige delen er zo uit.
 
Als je het boutje er uit hebt kun je met een zaagje uit een babyzaag (wel even pennetje er uit trekken) de blindklinkmoer in de lengte doorzagen en als je dit op 3 plaatsen doet kun je er een stukje tussen uit halen en kunnen de overige delen er zo uit.

Ik gok dat de maat van het boutje een M6 is, daar gaat een babyzaagje niet doorheen passen.
Wel een goed idee trouwens.
 
Oja voor je nu vraagt hoe kan ik dat zaagje smaller maken , in de lengte in de bankschroef en het stukje wat ie smaller moet er boven uit laten steken en met zo'n kleine haakse slijper voorzichtig afslijpen.
En ook nog dit zorg dat je zaagslag naar je toe is dan kan nooit dat zaagblaadje knikken want je trekt eraan om te zagen dus opletten met smaller maken hoe de vertanding staat.
Zo zou ik het doen en na deze uitleg zou het jou toch ook moeten lukken!!
 
Laatst bewerkt:
Oja voor je nu vraagt hoe kan ik dat zaagje smaller maken , in de lengte in de bankschroef en het stukje wat ie smaller moet er boven uit laten steken en met zo'n kleine haakse slijper voorzichtig afslijpen.
En ook nog dit zorg dat je zaagslag naar je toe is dan kan nooit dat zaagblaadje knikken want je trekt eraan om te zagen dus opletten met smaller maken hoe de vertanding staat.
Zo zou ik het doen en na deze uitleg zou het jou toch ook moeten lukken!!


Goh joh, je bent geweldig, geef jezelf een flink schouderklopje.
 
Terug
Bovenaan Onderaan