Blok cbx 750

Ryder

MF'er
24 mei 2004
76
0
België
Hoi,

Ik was begonnen aan het "reviseren" van een cbx 750 blok. Dit was voor de winter en nu heb ik geen idee meer hoe ik mn blok terug in elkaar moet krijgen :o

Is er iemand in de omgeving limburg die voor een goed prijsje mijn blok terug in elkaar wilt schroeven?

Alles is nog mooi geordend en gespreid over een grote werktafel. Materiaal enzo heb ik ook...

Groetjes,

Niels
 
Hoi,

Ik was begonnen aan het "reviseren" van een cbx 750 blok. Dit was voor de winter en nu heb ik geen idee meer hoe ik mn blok terug in elkaar moet krijgen :o

Is er iemand in de omgeving limburg die voor een goed prijsje mijn blok terug in elkaar wilt schroeven?

Alles is nog mooi geordend en gespreid over een grote werktafel. Materiaal enzo heb ik ook...

Groetjes,

Niels

Gewoon een goed handboek downloaden en beginnen.
Dat blok zit redelijk simpel in elkaar dus zou het eigenlijk niet zo moeilijk moeten zijn.
 
Ik heb het handboek van op het forum, maar daar staat alleen demontage in uitgelegd. Montage is gewoon demontage achterstevoor, maar toch een beetje verwarrend. Ik denk dat ik best gewoon eraan begin en kijk hoe het lukt.
Ik heb alleen een beetje schrik dat ik iets over het hoofd ga zien waardoor ik achteraf weer alles uit elkaar moet gooien....

@x7: italiaans is niet mijn beste taal haha
 
Misschien een cursus italiaans volgen :-) Ik heb ook een wphb van een cbx 750 nighthawk in het engels motor is verder hetzelfde op de cardan aandrijving na, maar die moet ik wel uploaden en dat kan pas als mijn zoon weer terug is (met de motor op stap).
 
De nighthawk manual is inderdaad stukken duidelijker dan die wat ik nu heb. Morgen mijn laptop mee de garage in nemen, dan zal mijn witte mac wel lekker zwart worden.

Je bent trouwens vriendelijk bedankt x7!
 
Daarjuist even bezig geweest om de carter helften tegen elkaar te zetten, maar er is iets vreemds.
In het handboek staat dat de bouten M8 die eigenlijk die krukas aanspannen aangedraaid moeten worden met 2,1mkg. Ik ben er dan vanuit gegaan dat 2,1 mkg = 21 Nm. Vloeibare pakking gesmeerd, boutjes M6 en M8 vast geschroeft en alles lijkt in orde ... zelfs de versnellingen werken.

Dan probeer ik de krukas rond te draaien maar die zit echt pot vast, geen enkele beweging in te krijgen. Toen heb ik die M8 bouten wat losser gedraaid en u kan ik hem wel rond draaien maar toch redelijk stroef. Dit lijkt me vrij normaal, aangezien er geen olie meer tussen de glijlagers zit toch??

Nu is mijn vraag eigenlijk, op wat een moment kan ik nu best aandraaien?
 
Daarjuist even bezig geweest om de carter helften tegen elkaar te zetten, maar er is iets vreemds.
In het handboek staat dat de bouten M8 die eigenlijk die krukas aanspannen aangedraaid moeten worden met 2,1mkg. Ik ben er dan vanuit gegaan dat 2,1 mkg = 21 Nm. Vloeibare pakking gesmeerd, boutjes M6 en M8 vast geschroeft en alles lijkt in orde ... zelfs de versnellingen werken.

Dan probeer ik de krukas rond te draaien maar die zit echt pot vast, geen enkele beweging in te krijgen. Toen heb ik die M8 bouten wat losser gedraaid en u kan ik hem wel rond draaien maar toch redelijk stroef. Dit lijkt me vrij normaal, aangezien er geen olie meer tussen de glijlagers zit toch??

Nu is mijn vraag eigenlijk, op wat een moment kan ik nu best aandraaien?

Heb je de lagerschalen van de krukas wel met olie ingesmeerd? Zodat er een olielaagje tussen de krukas en de lagerschaal ontstaat.
 
nee, ik wou gewoon als het blok in elkaar is er olie ingieten en dan met de hand de krukas een beetje rond draaien tot overal olie tussen zit. Of werkt dat zo niet?

Maak de boel maar weer los en zorg dat overal olie tussenzit.
Jouw manier werkt niet o.a. omdat we het hier over de glijlagers van de krukas hebben.

Je kunt een hele simpele vuistregel aanhouden; alles wat moet draaien tijdens het monteren met olie insmeren/inspuiten.

Je zult zien dat het dan een stuk beter gaat.
 
Ok, heb ik nu gedaan. Blok terug open, pakking verwijderd, gewone motorolie op de krukas gesmeerd en langs de lagers laten lopen, krukas wat rond gedraaid, pakking film gesmeerd, blok dicht.

En dan komt het:
alle bouten handvast gedraaid en dan een voor een op moment aangedraaid. 12nm voor de M6 en 21NM voor de M8. Bij de 2e M6 los door de schroefdraad van het blok gedraaid.
Die dan maar uitgeboord en M8 getapt.

De rest heb ik dan gewoon op 8nm aangedraaid, en dan de M8 durfde ik ook niet door te trekken tot 21nm dus die heb ik aangedraaid tot ik het gevoel had dat hij op maximum zat.

Dan geprobeerd de krukas te draaien, weer vast, geen beweging in te krijgen, M8 bouten wat losser gedraaid en nu loopt hij even stroef als gisteren.

De glijlagers zijn ook niet uitgesleten ofzo, dat heb ik nog extra nagekeken.

Iemand een idee wat ik ermee moet nu?
 
Laatst bewerkt:
Zitten alle lagerschalen op hun oorspronkelijk plek vaak hebben glijlagers een verbogen lipje.
Vanaf het beeldscherm is het uiteraard moeilijk om iets te beoordelen,woont er in de buurt geen forum genoot die jou een handje kan helpen?
 
Op de lagers heb ik aangeduid in welke richting ze zaten bij de demontage dus dat is het probleem niet, volgens mij ligt het probleem bij de aanhaal momenten of bij mijn moment sleutel.
 
Op de lagers heb ik aangeduid in welke richting ze zaten bij de demontage dus dat is het probleem niet, volgens mij ligt het probleem bij de aanhaal momenten of bij mijn moment sleutel.


Vergeet niet dat die krukas best wel behoorlijk wat weerstand kan en mag bieden.
Je kunt een glijlagen niet vergelijken met een kogellager!!!!
Als je hem kunt draaien is het goed, zeker als alles uit elkaar is geweest.
 
Het probleem was dat de dynamo ketting spanner niet in vrije stand zat. Waardoor er enorme spanning op die ketting zat. Simpel maar heb er toch even achter moeten zoeken...

nog een vraagje, kan het dat er verschillende modellen zijn van het RC17 blok?
Ik heb namelijk een extra blok waar ik wat onderdelen uit gebruik. Maar bij het onderdelen blok zag ik dat de krukas anders is dan bij mijn model. Er zit een dikke zwarte rubber dichting op die er bij mij niet zit en waar ook geen uitkeping voor voorzien is.

Maar kan ik wel de cilinder koppen van dit blok overzetten naar mijn? Mijn kleppen zijn vast geroest ...
 
Dan wordt dat meten komen alle gaten overeen als je de koppakking erop legt? in het verleden had je een 700cc en een 750 maar het verschil zat in de slaglengte ik weet niet of dat bij jou het geval is.
Het liefst de nokkenassen gebruiken die bij de kop horen als die in goede staat zijn ivm glijlager passing.
 
Laatst bewerkt:
Het probleem was dat de dynamo ketting spanner niet in vrije stand zat. Waardoor er enorme spanning op die ketting zat. Simpel maar heb er toch even achter moeten zoeken...

nog een vraagje, kan het dat er verschillende modellen zijn van het RC17 blok?
Ik heb namelijk een extra blok waar ik wat onderdelen uit gebruik. Maar bij het onderdelen blok zag ik dat de krukas anders is dan bij mijn model. Er zit een dikke zwarte rubber dichting op die er bij mij niet zit en waar ook geen uitkeping voor voorzien is.

Maar kan ik wel de cilinder koppen van dit blok overzetten naar mijn? Mijn kleppen zijn vast geroest ...

Er zit degelijk verschil in die blokken. Ik heb er eentje uit 1984 en één uit 1987 gehad en er zaten kleine verschillen in het blok. De kop zal je denk ik zo over kunnen zetten, al zou ik wel ook de nokkenassen overzetten.
 
Ik heb ook begrepen dat het de olie door het kader loopt. Nu wil ik een andere tank zetten waardoor ik een nieuw bevestigingspunt moet maken.
Weet iemand in welke buizen de olie loopt? Ik ga ervan uit dat in het kader onder het zadel zeker geen olie meer zit omdat deze doodloopt, toch?
 
Terug
Bovenaan Onderaan