Blok gereviseerd, water bij mijn olie?

joepcb500

MF'er
16 jun 2009
132
0
heeze
Goedeavond,
Ik heb in juni een honda cb500 uit 1996 gekocht. Was niet duur en aan een beurtje toe.
Ik heb na 4 maanden sleutelen mijn blok weer in elkaar zitten. Heb alles vervangen, lagers, lagerschalen. Nieuwe overmaat zuigers en dat soort dingen.
Nu ging ik hem vandaag starten. Na een tijdje, rond gedraaid te hebben sloeg ie steeds niet aan. Accu begon ook leeg te raken, dus met startkabels en mijn auto geprobeerd -> gelukt!.
Heb een paar minuten rustig laten draaien, kan toch nog niet rijden want wacht nog op een paar kleine dingetjes.
Maargoed nu het echte probleem.
Ik heb in plaats van koelvloeistof, water gebruikt dit omdat ik eerst zeker wilde zijn dat alle slangen dicht waren enzo. Toen ging ik eens kijken hoe mijn olie eruit zag en die bleek in plaats van roodachtig meer ondoorzichtig roze te zijn. Dus ik heb de olie eruit laten lopen en weggegooid. Want het leek mij dat er water bij zat. Hij was nog wel heel dun en voelde ook echt nog olie achtig aan.
Ik vraag me nu alleen af waar dit aan kan liggen. Alle pakkingen zijn vervangen.

Dus hebben jullie ideeën waar dit water vandaan kan komen? Of hoort olie zo te zijn na 3 min lopen?
 
Koppakking kan maar op een manier gemonteerd worden. Voetpakking heb ik geen, cilinders en bovenkant carter is één geheel.
Vlotters zal ik morgen eens gaan checken.
Maar denken jullie niet dat het kan komen doordat ik 10 min(noem maar wat) zonder goede ontsteking heb proberen te starten?
 
geen voetpakking ?

Nee inderdaad geen voetpakking, de cilinders en de bovenste carterhelft zijn bij de honda cb500 1996 uit één geheel. Dus een gietstuk en dan cilinderbussen erin.
Ik ga nu even naar de winkel een kannetje goedkope olie halen. Nieuwe olie is ook al besteld. En ga straks even mijn vlotters en benzine kraan nakijken. Zijn de enige twee opties die ik echt in aanmerking vind komen voor de veroorzakers van benzine in de olie.
 
Nog even aanvullend op het testen van de olie met een vlam. Je kunt het beter met een normale aansteker proberen in plaats van een brander. Boven de 150 graden Celcius is olie zelf nl ook brandbaar. Met een aansteker haal je die temperatuur niet zo snel, dus als de olie dan fikt komt het 99% zeker door de benzine. Met een brander krijg je de olie altijd wel aan het branden ;).


grz Thijs
 
Laatst bewerkt:
Nog even aanvullend op het testen van de olie met een vlam. Je kunt het beter met een normale aansteker proberen in plaats van een branden. Boven de 150 graden Celcius is olie zelf nl ook brandbaar. Met een aansteker haal je die temperatuur niet zo snel, dus als de olie dan fikt komt het 99% zeker door de benzine. Met een brander krijg je de olie altijd wel aan het branden ;).


grz Thijs
die yogie drink zegt genoeg :X
 
heb net ook maar even een paar foto's gemaakt van een fles afgetapte olie:
[http://img21.imageshack.us/img21/9752/p1010196dt.jpg (afbeelding)]
[http://img21.imageshack.us/img21/3554/p1010197b.jpg (afbeelding)]
[http://img44.imageshack.us/img44/7889/p1010195n.jpg (afbeelding)]

Dus wat denken jullie?
Dat het water zo je blok in loopt.

Mooie foto's :P
 
Geheid water, kan nie missen.. Ik weet niet hoe al diewaterkanaaltjes bij je motorblok lopen, maar zit daar niet ergens een breuk zodat het water in je blok terecht kan komen. Kan het niet gebeurt zijn met het plaatsen van de cillinderbussen? Als er een koprevisie plaats gevonden heeft bij een autoblok, perst men normaliter toch ook de kop af om het te controleren op lekkage? Gebeurt dit ook bij de kop van een motor (werkelijk geen idee)? Misschien dit eens even checken bij een ander bedrijf dan waar je de bussen hebt laten vervangen.
Zomaar een gedachte....
 
Heren er is een update!

Eerst even reageren op de voorgaande reacties: De cilinderbussen zijn niet vervangen maar opgeboord. Konden dus gewoon in het blok blijven zitten. Er was ook een klein beetje metaal uigevreten door de kvs in het cilinderblok, dit is opgelast en gevlakt.
Volgens mij wordt het onderdruk zetten van een kop gedaan om te controleren of de kleppen goed sluiten (verbeter me als ik het niet juist heb!) en de klepseals geen olie lekken enzo.

Verder heb ik vandaag de carburateur eraf gehaald en gecontroleerd of de vlotters enzo nog soepel bewogen en de goede hoogte aangaven. Dat was allemaal juist. Kon me ook niet voorstellen dat de carbs vies waren aangezien ik ze ultrasoon gereinigd heb en voorzien heb van nieuwe o-ringen en dergelijke.
Ik heb ook carterkap aan de koppelingskant losgehaald om te kijken hoe het er van binnen uit zag, zat overal nogal wat mayo, dikker dan in de fles.
Ook heb ik gekeken of de benzine kraan nog goed werkte, dit werkte ook goed, gaf alleen benzine wanneer er een vaccuum op stond.

Ik ben naar de lidl gereden en een kannetje goedkope olie gehaald en die zojuist in mijn blok gedonderd. Water ververst, zat geen prut in.
Motor gestart en een aantal doppen eraf gedraaid om te inspecteren hoe het er uitzag, en het leek in ieder geval of de olie die ik erin had gestopt niet echt vervuild raaktte.

Morgen nog eens aftappen want het is nu donker buiten en dan kijken hoe dat die eruit ziet! Ik heb hoop.
Tijdens het inhangen van het blok regende het en de nokkenaskap en koppelingskap waren beide los omdat het zo veel makkelijker erin ging. Duurde al met al 2 uur ofzo voordat het blok er goed en wel inhing. Mijn hulpje was mijn vader en die wil ik nou niet bepaald technisch noemen dus had ik nog wel ff wat tijd nodig. Het miezerde af en toe buiten dus kan best zijn dat er een heel klein beetje regen in het blok is gekomen.
Heb net een andere cola fles gepakt en het laatste restje van mijn olie erin gedaan, paar druppels water erbij en geschud en toen kreeg ik ook al yogi drink. Ietsjes lichter van kleur maar is wel duidelijk dat er maar een paar druppels water nodig zijn om het helemaal sludge achtig te maken.

Dus mocht het nou morgen erop lijken dat de olie er nog goed uitziet kan er weer goede olie in en gaan met die banaan.

En ik hoor jullie denken, die jongen heeft tijd zat. Klopt! volgende week tentamen week dus deze week besteed ik om te "leren" en leren doe ik:P
 
Net even beetje olie afgetapt, ziet er beter uit maar zeker nog niet goed.
Nu was ik net met een klasgenoot van me aan het overleggen en kreeg ik ineens een ingeving.
Want denk dat de koppakking (nieuw) rondom mijn cilinders goed afdicht, heb immers geen gekke kleur rook en ook genoeg compressie.
Maar ik heb tussen mijn cilinders een gat zitten waar de nokkenas ketting doorheen loopt, wordt door de koppakking afgedicht van de koelkanalen. Maar stel dat daar de pakking niet goed afdicht, dan kan daar water zo dat gat insijppelen. Dat zou ook verklaren waarom er geen olie in mijn kvs zit.
Wat denken jullie van die gedachte?
 
Net even beetje olie afgetapt, ziet er beter uit maar zeker nog niet goed.
Nu was ik net met een klasgenoot van me aan het overleggen en kreeg ik ineens een ingeving.
Want denk dat de koppakking (nieuw) rondom mijn cilinders goed afdicht, heb immers geen gekke kleur rook en ook genoeg compressie.
Maar ik heb tussen mijn cilinders een gat zitten waar de nokkenas ketting doorheen loopt, wordt door de koppakking afgedicht van de koelkanalen. Maar stel dat daar de pakking niet goed afdicht, dan kan daar water zo dat gat insijppelen. Dat zou ook verklaren waarom er geen olie in mijn kvs zit.
Wat denken jullie van die gedachte?
de gedachte klinkt niet slecht zou ik zeggen, maar er maar één manier om erachter te komen of het buiten een "niet slechte gedachte" ook een juiste gedachte is. Ik hoef je niet te vertellen wat je moet doen om daar achter te komen zeker ;)
 
(tip: als je hier werkelijk aan begint zou ik het NIET buiten doen...).

Hey, heb jij er lekker ff goedkope Lidl automotor olie in gegooid?

Hmmmm, heb je volgende week een nieuw klusje! Nieuwe koppelingsplaten *O*

Zal gelukkig niet zo vaart lopen (je hebt het maar één nachtje erin gelaten?) maar slim is het niet als je dit hebt gedaan.

Snap je wat ik bedoel? Het is een natte koppeling, geen droge zoals in een auto. Daar kun je niet zomaar elke olie in knikkeren.
 
Laatst bewerkt:
Hey, heb jij er lekker ff goedkope Lidl automotor olie in gegooid?

Hmmmm, heb je volgende week een nieuw klusje! Nieuwe koppelingsplaten *O*

Zal gelukkig niet zo vaart lopen maar slim is het niet als je dit hebt gedaan.

Snap je wat ik bedoel? Het is een natte koppeling, geen droge zoals in een auto. Daar kun je niet zomaar elke olie in knikkeren.
Als je dan al autoolie in je brommer knikkert, kun je beter Aldi olie doen dan een A-merk olie ;)
 
Snap je punt, maar ik vind het slimmer om met een olie die 2 euro de liter kost te experimenteren dan olie van 13 euro per liter.
Tuurlijk ververs ik de boel straks en de lidl olie was alleen als experiment bedoel en om te spoelen.
Eerst maar eens zorgen dat de slechte kwaliteit olie niet veranderd in yogidrink enzo en dan ga ik me pas zorgen maken over mijn platen.
 
Heb je de kop kruislings van binnen naar buiten in 2 of meer stappen vastgedraaid?
Zat ik ook aan te denken; vlakken goed schoon en nieuwe pakking eerst invetten of oliën; dan kopbouten handvast aandraaien en vervolgens kruiselings elk steeds een klein duwtje zodat alles tegelijk langzaam op zelfde druk komt zonder kans op scheurtje(s) in de koppakking.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan