Blok gereviseerd, water bij mijn olie?

joepcb500

MF'er
16 jun 2009
132
0
heeze
Goedeavond,
Ik heb in juni een honda cb500 uit 1996 gekocht. Was niet duur en aan een beurtje toe.
Ik heb na 4 maanden sleutelen mijn blok weer in elkaar zitten. Heb alles vervangen, lagers, lagerschalen. Nieuwe overmaat zuigers en dat soort dingen.
Nu ging ik hem vandaag starten. Na een tijdje, rond gedraaid te hebben sloeg ie steeds niet aan. Accu begon ook leeg te raken, dus met startkabels en mijn auto geprobeerd -> gelukt!.
Heb een paar minuten rustig laten draaien, kan toch nog niet rijden want wacht nog op een paar kleine dingetjes.
Maargoed nu het echte probleem.
Ik heb in plaats van koelvloeistof, water gebruikt dit omdat ik eerst zeker wilde zijn dat alle slangen dicht waren enzo. Toen ging ik eens kijken hoe mijn olie eruit zag en die bleek in plaats van roodachtig meer ondoorzichtig roze te zijn. Dus ik heb de olie eruit laten lopen en weggegooid. Want het leek mij dat er water bij zat. Hij was nog wel heel dun en voelde ook echt nog olie achtig aan.
Ik vraag me nu alleen af waar dit aan kan liggen. Alle pakkingen zijn vervangen.

Dus hebben jullie ideeën waar dit water vandaan kan komen? Of hoort olie zo te zijn na 3 min lopen?
 
lastig te zeggen..... als het water uit je koelcircuit is: dan heb je iets niet goed zitten in het blok....
je kunt in dat geval wel raden wat je dan kunt gaan doen...... :+

ik weet zo geen manier om te testen of het inwendige lekkage is....
i
 
Ik had de olie afgetapt en in een bak laten lopen.
En ik vond het inderdaad ook nogal vreemd dat het een homogeen mengsel was. Ik zou verwachten dat er dan inderdaad water vlekken enzo te zien zouden zijn.
Benzine? Hoe zou dat er in gekomen kunnen zijn? Ik zeg niet dat het niet kan, maar zuigerveren en dergelijke zijn nieuw. Ik heb wel in totaal misschien 5 minuten moeten draaien voordat hij eenmaal aansloeg. Toen ik met startkabels probeerde te starten, startte die wel binnen 10 seconden. Nu start ie ook gewoon op de accu.

Maar voordat hij echt aansloeg heeft ie wel een aantal keren geknalt, zodanig dat mijn carburateurs eraf vlogen.
Op wat voor manier zou die benzine er dan ingekomen kunnen zijn?

En wat nu te doen? Nieuwe olie erin? En dan meteen de goede of eerst goedkope van de lidl ofzo?
Want had er castrol inzitten van 4 liter voor 50 euro. Vind het zonde als ik straks weer nieuwe erin gooi en weer na 3 min kan constateren dat ik mijn olie kan weg mieteren.
Of denken jullie dat ik de olie gewoon had moeten laten zitten en eerst eens een tochtje had moeten rijden?
 
heeft je waterpomp keerring niet gelekt?

dan krijg je ook water/kvs bij je blokolie
olie drijft op water, gevaar is dus dat als er echt een plas water inzit dat die eerst opgezogen wordt. aanzuigzeef zit onderin het blok natuurlijk..

daarna mengt het vrij snel waarna je een wittige smurrie krijgt.
 
Ik heb mijn waterpomp er ook al vanaf gehad mede omdat ik die ook verdacht. Maar hoe kan ik kijken of die keerring lek is? Want als ik zo op onderdelen site kijk is de waterpompt alleen in zijn geheel te bestellen voor 150 euro. Ik heb uiteraard wel een nieuwe O-ring gebruikt. En ik vind 150 euro beetje veel geld om iets te vervangen waarvan niet zeker is dat het daaraan ligt.
 
Waterniveau checken... weet je snel genoeg of hij koelvloeistof lekt.

Ja dat zou ik kunnen doen, weet alleen vrijwel zeker dat hij niet lekt wanneer de motor/waterpomp niet draaid dus wanneer er geen druk is. En laat de motor niet draaien zonder olie. En vind het ook nogal zonde om er weer dure olie in te gooien terwijl ik niet weet of het probleem verholpen is.
 
Laat je oude olie eerst ff bezinken, het water komt na verloop van tijd onderin te liggen.
Zit er ook olie bij je water :?
Staan de koelslangen onder druk als de motor warm is :?
Als je de motor wilt starten nadat hij afgekoeld is, slaat 'ie dan "vast" :?
Heb je gereedschap om het koelsysteem af te persen :?
De kans dat het via de waterpomp in je olie komt is uiterst miniem, er zit namenlijk bijna altijd een boring tussen je olie en koelvloeistof systeem, wat ervoor zorgt dat de lekkende zijde zijn vloeistof door dat gaatje afvoert.
 
Laatst bewerkt:
Ik had de olie afgetapt en in een bak laten lopen.
En ik vond het inderdaad ook nogal vreemd dat het een homogeen mengsel was. Ik zou verwachten dat er dan inderdaad water vlekken enzo te zien zouden zijn.
Benzine? Hoe zou dat er in gekomen kunnen zijn? Ik zeg niet dat het niet kan, maar zuigerveren en dergelijke zijn nieuw. Ik heb wel in totaal misschien 5 minuten moeten draaien voordat hij eenmaal aansloeg. Toen ik met startkabels probeerde te starten, startte die wel binnen 10 seconden. Nu start ie ook gewoon op de accu.

Maar voordat hij echt aansloeg heeft ie wel een aantal keren geknalt, zodanig dat mijn carburateurs eraf vlogen.
Op wat voor manier zou die benzine er dan ingekomen kunnen zijn?

En wat nu te doen? Nieuwe olie erin? En dan meteen de goede of eerst goedkope van de lidl ofzo?
Want had er castrol inzitten van 4 liter voor 50 euro. Vind het zonde als ik straks weer nieuwe erin gooi en weer na 3 min kan constateren dat ik mijn olie kan weg mieteren.
Of denken jullie dat ik de olie gewoon had moeten laten zitten en eerst eens een tochtje had moeten rijden?

Das dus geen water dan....
Enige andere vloeistof die er bij in de buurt komt...Benzine

Die mengt weer wel met de olie.
De enige logische manier hoe dat ik je blok zou kunnen komen is lekkende/ontbrekende zuiger veren.

dat kan je weer simpel testen door de compressie overal na te meten.

Misschien ook verstandig om er even een maatbeker bij te pakken.
Als je de Olie aftapt mag er nooit MEER uitkomen dan je erin gedaan heb.
Vaak mis je toch wel 100~200cc ofzo.
 
Laatst bewerkt:
Laat je oude olie eerst ff bezinken, het water komt na verloop van tijd onderin te liggen.
Zit er ook olie bij je water :?
Staan de koelslangen onder druk als de motor warm is :?
Als je de motor wilt starten nadat hij afgekoeld is, slaat 'ie dan "vast" :?
Heb je gereedschap om het koelsysteem af te persen :?
De kans dat het via de waterpomp in je olie komt is uiterst miniem, er zit namenlijk bijna altijd een boring tussen je olie en koelvloeistof systeem, wat ervoor zorgt dat de lekkende zijde zijn vloeistof door dat gaatje afvoert.

:Y ,gooi wat in een oud glas,dan zie je het beter,wel zorgen dat de vloeistof goed gemengd is.
Na een tijdje zou olie op het water moeten gaan drijven.
 
Als je olie wilt controleren op water dan doe je een druppel op een luciferstokje en verwarm deze met een aansteker.
Als die begint met knetteren dan zit er water in de olie.

Als je het op een ijzerdraadje doet kun je nog wat langer doorstoken. Als ie dan opeens begint te fikken zit er ook (teveel) benzine bij. Zo check ik dat bij verdachte koekblikken ook altijd met de peilstok *D.


grz Thijs
 
Als je olie wilt controleren op water dan doe je een druppel op een luciferstokje en verwarm deze met een aansteker.
Als die begint met knetteren dan zit er water in de olie.
Ik heb dit net gedaan in de schuur, ik heb de luciferkop in de olie gedoopt en hem met een aansteker verhit. Hij zei opeens FIK! En het zootje vloog ik de brand...

Zit er brandbaar water in mijn olie?


:9

Wel even de andere kant van de lucifer gebruiken dus! Of een draadje ja!

;)
 
Goedeavond,
Ik heb in juni een honda cb500 uit 1996 gekocht. Was niet duur en aan een beurtje toe.
Ik heb na 4 maanden sleutelen mijn blok weer in elkaar zitten. Heb alles vervangen, lagers, lagerschalen. Nieuwe overmaat zuigers en dat soort dingen.
Nu ging ik hem vandaag starten. Na een tijdje, rond gedraaid te hebben sloeg ie steeds niet aan. Accu begon ook leeg te raken, dus met startkabels en mijn auto geprobeerd -> gelukt!.
Heb een paar minuten rustig laten draaien, kan toch nog niet rijden want wacht nog op een paar kleine dingetjes.
Maargoed nu het echte probleem.
Ik heb in plaats van koelvloeistof, water gebruikt dit omdat ik eerst zeker wilde zijn dat alle slangen dicht waren enzo. Toen ging ik eens kijken hoe mijn olie eruit zag en die bleek in plaats van roodachtig meer ondoorzichtig roze te zijn. Dus ik heb de olie eruit laten lopen en weggegooid. Want het leek mij dat er water bij zat. Hij was nog wel heel dun en voelde ook echt nog olie achtig aan.
Ik vraag me nu alleen af waar dit aan kan liggen. Alle pakkingen zijn vervangen.

Dus hebben jullie ideeën waar dit water vandaan kan komen? Of hoort olie zo te zijn na 3 min lopen?

Laat er eens een beetje olie uitlopen, en ruik er aan. Benzine ruik je meetn.

Ik vemoed namelijk dat er via je carbs, richting luchtfilterhuis, vie carter ontluchting brandstof naar beneden loopt.

Dit is ook nog makkelijk te sjekken door even in je luchtfilterhuis te kijken en ruiken.

Is het dat absoluut niet, dan blijft een waterlek vanuit het koelcircuit over.
 
Net even wezen sporten vandaar wat latere reactie.
Zuigers en overmaat zijn goed. Heb het blok op laten boren door van hout in geldrop, ik heb zuigers aangeleverd en hij heeft de cilinders op maat gemaakt. En die kerel weet wel waar die mee bezig is heb ik zo het idee:P

Ik heb mijn carter ontluchting nog niet aangesloten, en daar kan ook niet zo gemakkelijk brandstof langs naar binnen lopen want dat punt ligt hoger dan de carbs.
Zal morgen even ruiken aan de luchtfilter.

Heb trouwens terwijl dat ik dit bericht aan het typen was een aantal testjes gedaan. Heb aan de afgetapte olie geroken en zat inderdaad een beetje benzine luchtje aan. Ik heb een lange spijker in de fles gedoopt en gekeken wat er gebeurde als ik de gasbrander er zachtjes opzette: gaf paar vonkjes en daarna brandde de "olie" ook als ik de gasbrander weghaalde.

Kan ik hieruit nou concluderen dat er benzine bij mijn olie zit of kan het alsnog water zijn?
En mocht het benzine zijn, kan dat komen doordat ik voordat ie het echt deed lang heb moeten proberen starten, kabeltjes verleggen enzo. Zei 5 min maar kan ook goed 10 min zijn geweest.
Want een andere manier als door de aanzuigrubbers van de cilinder kan er volgens mij geen benzine binnen gekomen zijn. Benzine damp is toch wat dunner dan olie dus mss kon dat wel langs de zuigerveren lekken? Zag toen ik probeerde zonder een bougie om te kijken of dat die vonkte ook wel mengselwolken uit dat gat komen, maar dat leek mij redelijk normaal?
 
heb net ook maar even een paar foto's gemaakt van een fles afgetapte olie:
p1010196dt.jpg

p1010197b.jpg

p1010195n.jpg


Dus wat denken jullie?
 
Giet eens benzine, motorolie én water bij elkaar .... goed schudden en je krijgt dát wat je in je fles hebt zitten.

@ TS: Pakkingen allemaal op de goede manier gemonteerd? koppakking heeft een boven en onderzijde ...... voetpakking óók
 
Laatst bewerkt:
dat je ff de carburateur(s) moet checken............warschijnlijk lekt er een votternaald of staat het vlotter nivo te hoog waardoor er via de inlaat benzine op de zuiger lekt, dat sijpelt tussen de zuiger en cilinder door zo je carter in.

het lekken kan door vuil of door een versleten naald/zitting komen.
het vlotter nivo kun je afstellen door het lipje te verbuigen (voor details check je manual)
 
Terug
Bovenaan Onderaan