Blok lekt olie na klus aan blok

Trickshot

Die hard MF'er
27 apr 2006
528
104
Enige tijd geleden mijn motor weggebracht naar 101 Motoren in Amsterdam vanwege olieverbruik. Monteur leek het een goed idee om nav dit verbruik de cilinders te laten honen. Zo gezegd zo gedaan. Volgens de berichten heeft hij hierna zelf de cilinders gevlakt mbv een glasplaat. Na ophalen motor bleek er echter na enge tijd rijden olie uit het blok te lekken. Ik ben terug gegaan en heb toen het vermoeden uitgesproken dat mogelijk de voorste cilinder lekt waarna hij alleen de voorste cilinder opnieuw heeft laten vlakken door een bedrijf. De achterste cilinder heeft hij kennelijk (nog) niets mee laten doen. Nu lekt er nog steeds olie uit het blok. Het loopt nadat de motor is warmgereden tussen de twee cilinders langzaam langs het carterdeksel naar beneden. Het lekt aan beide zijden van het blok. Geen idee waar het vandaan komt. Voorste cilinder is kosteloos onder handen genomen omdat het lek na de klus aan het blok begon.

Ik ben, nadat ik zag dat het nog steeds lekte, terug gegaan en kreeg te horen dat omdat er verse olie in zit het lastig te traceren is waar het lek precies zit. Kreeg daarom het advies er enige tijd mee te rijden zodat de olie donkerder wordt en het lek gemakkelijker op te sporen is. Tweede probleem wat nu opspeelt is dat volgen mij de kleppen overmatig te horen zijn (tikken) als het blok warm is. Ik heb het idee dat alleen de voorste cilinder tikt, wat dus de cilinder is die nu tweemaal is gevlakt.

Het is mij wel duidelijk dat ook de achterste cilinderkop opnieuw gevlakt moet worden. Maar wat te doen tegen het tikken en wat zou de oorzaak daarvan zijn? Is er misschien teveel van de cilinderkop afgeslepen waar door de kleppen nu in het nauw komen? Wat zou jullie volgende stap zijn? Ik denk er zelf over om de achterste cilinder ook opnieuw (professioneel) te laten vlakken. Mocht het probleem daarna nog niet opgelost zijn. Wat dan? Schadevergoeding?
 
Laatst bewerkt:
Ga ik sowieso doen en hoop dat door de achterste cilinder ook opnieuw te vlakken, het lekken is opgelost. Daarvan uitgaand. Wat zou het tikken van de kleppen kunnen betekenen? Enig idee? Moeten deze mss opnieuw gesteld worden nadat de cilinders eraf zijn geweest? Of is er mogelijk teveel van de cilinders afgeslepen?
 
Laatst bewerkt:
Ga ik sowieso doen en hoop dat door de achterste cilinder ook opnieuw te vlakken, het lekken is opgelost. Daarvan uitgaand. Wat zou het tikken van de kleppen kunnen betekenen? Enig idee? Moeten deze mss opnieuw gesteld worden nadat de cilinders eraf zijn geweest? Of is er mogelijk teveel van de cilinders afgeslepen?
Dit zou eventueel met dikkere pakkingen ondervangen kunnen worden.
een dikkere pakking zou eventueel ook de lekkage aan de achterste cilinder kunnen stoppen.
Wel gaat je compressie verhouding naar beneden
Zou ik ook aankaarten
 
ik vraag me altijd af, wat voor bedrijf is dat " vlakken op een glasplaat " brrrrr
ja, en even een dikkere koppakking monteren, trek maar een paar uit het schap dan....
 
Dit zou eventueel met dikkere pakkingen ondervangen kunnen worden.
een dikkere pakking zou eventueel ook de lekkage aan de achterste cilinder kunnen stoppen.
Wel gaat je compressie verhouding naar beneden
Zou ik ook aankaarten

Originele Honda pakkingen gebruiken dus, aldus Zot. Zijn die in verschillende diktes te krijgen dan? Of hebben we het bij 'dikkere pakkingen' over Niet-origineel Honda-spul?

En even voor mijn technische pindabrein; Verschil in 'Compressieverhouding' wil zeggen dat beide cilinders verschillend, en dus je motor niet lekker loopt toch? Is dat te ondervangen? En hoe dan?

Zal idd vragen stellen over waarom er maar één cilinder opnieuw is gevlakt. Vroeg ik mezelf ook al af.
 
Laatst bewerkt:
Originele Honda pakkingen gebruiken dus, aldus Zot. Zijn die in verschillende diktes te krijgen dan? Of hebben we het bij 'dikkere pakkingen' over Niet-origineel Honda-spul?

En even voor mijn technische pindabrein; Verschil in 'Compressieverhouding' wil zeggen dat beide cilinders verschillend, en dus je motor niet lekker loopt toch? Is dat te ondervangen? En hoe dan?

Zal idd vragen stellen over waarom er maar één cilinder opnieuw is gevlakt. Vroeg ik mezelf ook al af.

Maakt niet veel uit.
Meeste motoren hebben verschillen per cilinder,zijn ook maar kleine verschillen.
een lagere compressie verhouding is,in deze,ook alleen belangrijk als je heel veel waarde hecht aan je vermogen.
Theoretisch zou een iets dikkere pakking het teveel afgevlakte materiaal kunnen opvangen en de compressie gelijk blijven.

P.s. compressieverhouding is de ratio tussen de buitenluchtdruk (ca 1013 mbar) en de maximale druk van het gasmengsel in de cilinder (bijvoorbeeld 1: 11 (1 op 11))
Zo kan het zijn dat 1 cilinder een compressie ratio van 1: 11 heeft de andere 1:10 .
De motor kan dan nog gewoon goed lopen.
 
Laatst bewerkt:
dus ze hebben de cilinders gehoond? om krassen en dergelijke weg te honen neem ik aan?
dus nu zit ie nog ruimer in de boringen?
hebben ze ook nieuwe zuigerveren gepakt? (ik vermoed van niet)
beter was; meten, dan boren en overmaatse zuigers erin....

vlakken met een glasplaat is "apart" ....is dit een legit revisie bedrijf?
0.10 0f 0.20 van een deck vlakken om hem mooi schoon en vlak te krijgen is geen probleem en vind je ook niet terug in je compressie maar dan wel op een bank...
met een glasplaat weet ik niet hoe dat resultaat uitpakt... :N
daarna een lekkende motorfiets terug geven met een lulverhaal over schone olie is wel heel apart.

het riekt mij naar brobbelwerk en ik zou maar zien dat ik een paar van je betaalde centen terug kreeg...
normaal zijn dit kogelvrije blokjes die niet lekken en het lijkt mij dat je na hun reparatie alleen maar achteruit geboerd hebt en ze je nu met kluitje het riet in proberen te sturen....

jesus wat ben ik blij dat ik zelf wat kan :X
 
Meestal praat men niet over vlakken op een glasplaat maar de vlakheid controleren op een vlakplaat door deze met Pruisisch blauw in te smeren en de kop eroverheen te schuiven.

Dan tekent de vlakheid zich mooi af.

Vlakken met een glasplaat ken ik niet. Wordt er dan slijppasta op gesmeerd ofzo? Dan zal de glasplaat net zo hard slijten als de kop en tevens krijg je er niet veel materiaal af.

En een glasplaat is lang niet altijd zo vlak als men denkt, glas is behoorlijk buigzaam.
 
Meestal praat men niet over vlakken op een glasplaat maar de vlakheid controleren op een vlakplaat door deze met Pruisisch blauw in te smeren en de kop eroverheen te schuiven.

Dan tekent de vlakheid zich mooi af.

Vlakken met een glasplaat ken ik niet. Wordt er dan slijppasta op gesmeerd ofzo? Dan zal de glasplaat net zo hard slijten als de kop en tevens krijg je er niet veel materiaal af.

En een glasplaat is lang niet altijd zo vlak als men denkt, glas is behoorlijk buigzaam.

Even spoelen naar 11.00
 
Ik mis even totaal de link, wat heeft dit er mee te maken?

dat heeft ermee te maken dat ts zijn motorfiets heeft gebracht vanwege olieverbruik wat resulteerde in het enkel honen van de cilinders klaarblijkelijk.
wellicht weet je niet wat honen is dus bij deze....
honen is een eindbewerking om de laatste paar 100sten op maat te maken....
als je snapt dat de gemiddelde 4 takt een zuigerspeling heeft van 5/100 snap je ook dat dat het weghonen van een paar 100sten resulteerd in een boring die op zijn minst gezegd aan de ruime kant zit (ervan uitgaande dat ie al wat kilometers erop heeft en waarschijnlijk aan de ruime kant van het tolerantiebereik zat)
boren en weer op maat honen met overmaatse zuigers is dan de enigste goede fix om beschadigingen of ander onregelmatigheden (of ruime maatvoering) uit een cilinder op te lossen.
blijkbaar hebben ze shit aangetroffen in ts zijn cilinders en gedacht dit met honen op te lossen wat mijns inziens wellicht resulteerd in een mooiere cilinder maar ook in een ruimere boring (en waarschijnlijk aan de ruime kant van de fabrikant specs) een paar 100sten hoon je zo weg en je zit dan boven specs met klapperende zuigers en olieverbruik als eind resultaat.....
hopelijk snap je de link nu..... ;)
 
Laatst bewerkt:
dat heeft ermee te maken dat ts zijn motorfiets heeft gebracht vanwege olieverbruik wat resulteerde in het enkel honen van de cilinders klaarblijkelijk.
wellicht weet je niet wat honen is dus bij deze....
honen is een eindbewerking om de laatste paar 100sten op maat te maken....
als je snapt dat de gemiddelde 4 takt een zuigerspeling heeft van 5/100 snap je ook dat dat het weghonen van een paar 100sten resulteerd in een boring die op zijn minst gezegd aan de ruime kant zit (ervan uitgaande dat ie al wat kilometers erop heeft en waarschijnlijk aan de ruime kant van het tolerantiebereik zat)
boren en weer op maat honen met overmaatse zuigers is dan de enigste goede fix om beschadigingen of ander onregelmatigheden (of ruime maatvoering) uit een cilinder op te lossen.
blijkbaar hebben ze shit aangetroffen in ts zijn cilinders en gedacht dit met honen op te lossen wat mijns inziens wellicht resulteerd in een mooiere cilinder maar ook in een ruimere boring (en waarschijnlijk aan de ruime kant van de fabrikant specs) een paar 100sten hoon je zo weg en je zit dan boven specs met klapperende zuigers en olieverbruik als eind resultaat.....
hopelijk snap je de link nu..... ;)

Ik vind dat je behoorlijk denigrerend praat voor iemand die zoveel onzin in zijn post zet.

Honen doe je om een bepaalde oppervlaktestruktuur te krijgen (kruisspoor) om de olie vast te houden. Het opnieuw honen om een gladde cilinderwand op te ruwen zodat de zuigerveren opnieuw in kunnen lopen wordt veel gedaan als fix tegen olieverbruik.

En honen voor overmaatse zuigers? Praat geen onzin. Dan ga je eerst boren/kotteren om hem groter te krijgen en honen voor de laatste paar honderdsten en de struktuur...
 
Als de techneutendiscussie even elders verder kan dan graag. Cilinders zijn wat ruimer gehoond en er zijn overmaatse zuigers én nieuwe zuigerveren in gezet. Dat het vlakken met (of liever gezegd OP) een glasplaat gedaan -kan- worden heb ik al eens vaker als advies voorbij zien komen hier volgens mij.

Even terug naar de dikkere pakkingen die me aangeraden worden. Is dat origineel Honda spul? Ik zie nl in de onderdelenlijst bij CSMNL.com bijv maar één soort/dikte staan?
 
Laatst bewerkt:
Is het olieverbruik sinds de top end revisie minder geworden, even los van de olie lekkage? Dan kunnen we de halfbakken honen/boren discussie al meteen schrappen.

Ik denk niet dat je dikkere pakkingen nodig hebt, maar wel dat er mogelijk een aftermarket pakkingsetje (zoals Athena) is gebruikt voor de afmontage. Die setjes zijn voor sommige Honda modellen gewoon niet altijd goed.

Zot gaf dit al eerder aan en die kan je gerust beschouwen als expert.
 
Laatst bewerkt:
De lekkage daargelaten heb ik idd het gevoel dat het olieverlies minder is geworden na het honen.

Gezien het gegeven dat hij tot nu toe kosteloos het probleem heeft proberen op te lossen, denk ik dat hij dit mogelijk op de goedkoopste manier heeft willen doen door niet-originele Honda-pakkingen te gebruiken. Ik weet dat echter niet zeker.
 
Laatst bewerkt:
De lekkage daargelaten heb ik idd het gevoel dat het olieverlies minder is geworden na het honen.

Gezien het gegeven dat hij tot nu toe kosteloos het probleem heeft proberen op te lossen, denk ik dat hij dit mogelijk op de goedkoopste manier heeft willen doen door niet-originele Honda-pakkingen te gebruiken. Ik weet dat echter niet zeker.

Belangrijkst is dat het een garantiekwestie is. Dus de tweede cilinder mag gewoon ook een nieuw Honda pakkingsetje krijgen en dan zou e.e.a opgelost moeten zijn.

Het hele glasplaat-vlakken en daarna nogmaals bij een echt revisiebedrijf vlakken verhaal... Heb ik mijn twijfels bij.
 
Ik vind dat je behoorlijk denigrerend praat voor iemand die zoveel onzin in zijn post zet.

Honen doe je om een bepaalde oppervlaktestruktuur te krijgen (kruisspoor) om de olie vast te houden. Het opnieuw honen om een gladde cilinderwand op te ruwen zodat de zuigerveren opnieuw in kunnen lopen wordt veel gedaan als fix tegen olieverbruik.

En honen voor overmaatse zuigers? Praat geen onzin. Dan ga je eerst boren/kotteren om hem groter te krijgen en honen voor de laatste paar honderdsten en de struktuur...


FZRene, de enige juiste opmerking..... :Y
 
vlakken op een glasplaat kun je vergeten, ook wat het youtube filmpje laat zien, is wel een drie cilinder
bovendien heeft hij alle spullen redelijk voorhanden, en een dosis geluk denk ik.
voor 4 tientjes doet een revisie bedrijf dit voor je , en voldoet, als het goed is
aan de juiste ruwheid
 
En honen voor overmaatse zuigers? Praat geen onzin. Dan ga je eerst boren/kotteren om hem groter te krijgen en honen voor de laatste paar honderdsten en de struktuur...

dat is toch wat ik zeg :?

dit alles terzijde, het ding is dus idd voorzien van overmaatse zuigers en dat is overduidelijk misgegaan....
@ ts, breng hem lekker net zolang terug tot je een fiets hebt die niet lekt en geen olie meer verbruikt...
dat is denk ik het enige wat je nog rest....
 
dat heeft ermee te maken dat ts zijn motorfiets heeft gebracht vanwege olieverbruik wat resulteerde in het enkel honen van de cilinders klaarblijkelijk.
wellicht weet je niet wat honen is dus bij deze....
honen is een eindbewerking om de laatste paar 100sten op maat te maken....
als je snapt dat de gemiddelde 4 takt een zuigerspeling heeft van 5/100 snap je ook dat dat het weghonen van een paar 100sten resulteerd in een boring die op zijn minst gezegd aan de ruime kant zit (ervan uitgaande dat ie al wat kilometers erop heeft en waarschijnlijk aan de ruime kant van het tolerantiebereik zat)
boren en weer op maat honen met overmaatse zuigers is dan de enigste goede fix om beschadigingen of ander onregelmatigheden (of ruime maatvoering) uit een cilinder op te lossen.
blijkbaar hebben ze shit aangetroffen in ts zijn cilinders en gedacht dit met honen op te lossen wat mijns inziens wellicht resulteerd in een mooiere cilinder maar ook in een ruimere boring (en waarschijnlijk aan de ruime kant van de fabrikant specs) een paar 100sten hoon je zo weg en je zit dan boven specs met klapperende zuigers en olieverbruik als eind resultaat.....
hopelijk snap je de link nu..... ;)

Ik snap heel veel, alleen niet wat dit allemaal met een uitwendige olielekkage te maken heeft.
 
Terug
Bovenaan Onderaan