Blok lekt olie na klus aan blok

Trickshot

Die hard MF'er
27 apr 2006
528
104
Enige tijd geleden mijn motor weggebracht naar 101 Motoren in Amsterdam vanwege olieverbruik. Monteur leek het een goed idee om nav dit verbruik de cilinders te laten honen. Zo gezegd zo gedaan. Volgens de berichten heeft hij hierna zelf de cilinders gevlakt mbv een glasplaat. Na ophalen motor bleek er echter na enge tijd rijden olie uit het blok te lekken. Ik ben terug gegaan en heb toen het vermoeden uitgesproken dat mogelijk de voorste cilinder lekt waarna hij alleen de voorste cilinder opnieuw heeft laten vlakken door een bedrijf. De achterste cilinder heeft hij kennelijk (nog) niets mee laten doen. Nu lekt er nog steeds olie uit het blok. Het loopt nadat de motor is warmgereden tussen de twee cilinders langzaam langs het carterdeksel naar beneden. Het lekt aan beide zijden van het blok. Geen idee waar het vandaan komt. Voorste cilinder is kosteloos onder handen genomen omdat het lek na de klus aan het blok begon.

Ik ben, nadat ik zag dat het nog steeds lekte, terug gegaan en kreeg te horen dat omdat er verse olie in zit het lastig te traceren is waar het lek precies zit. Kreeg daarom het advies er enige tijd mee te rijden zodat de olie donkerder wordt en het lek gemakkelijker op te sporen is. Tweede probleem wat nu opspeelt is dat volgen mij de kleppen overmatig te horen zijn (tikken) als het blok warm is. Ik heb het idee dat alleen de voorste cilinder tikt, wat dus de cilinder is die nu tweemaal is gevlakt.

Het is mij wel duidelijk dat ook de achterste cilinderkop opnieuw gevlakt moet worden. Maar wat te doen tegen het tikken en wat zou de oorzaak daarvan zijn? Is er misschien teveel van de cilinderkop afgeslepen waar door de kleppen nu in het nauw komen? Wat zou jullie volgende stap zijn? Ik denk er zelf over om de achterste cilinder ook opnieuw (professioneel) te laten vlakken. Mocht het probleem daarna nog niet opgelost zijn. Wat dan? Schadevergoeding?
 
Laatst bewerkt:
jij ook niet??? dat verbaast me echt...jou reacties zijn echt zinvol en druipen van vakkennis...
waarom niet eens een goede daad gedaan en ga je ff bij ts langs om zijn AT te fixen?
Ik ben er zeker van dat jij dat zo voor elkaar hebt.. :Y :t :}



Wat heb jij gezopen joh?


Wat mij zeer verbaast in dit topic, is dat iedereen over het vlakken van koppen en honen van cilinders begint, terwijl niemand weet wat er precies gerepareerd is aan de motor en waar er precies olie lekt.

Dus hierbij een advies: maak het blok schoon en laat de motor warm draaien, controleer dan waar de olie vandaan komt.
 
Ik heb nu 12 van deze jongens op er begin al heel vrolijk te worden :t (5.9%)

full
 
Update; Motor weer terug gebracht.

Wordt vervolgd..

Update 2; Probleem lijkt eindelijk opgelost na testritje vanmiddag. (Rubberen pakking onder cilinderdeksel bleek lek en is vervangen)

Update 3; Paar weken later weer lek. Weer terug gegaan maar deze keer bot gevangen en weggestuurd met een lekkend blok. 101 Motoren is de naam (naast de ring in 020). Hadden ze het maar op moeten lossen. Gaat weer honderden euro's kosten waar ik al bijna 2000 euro heb gespendeerd. Vieze spelletjes noem ik dat.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan