blok opentrekken cb550

M'Thijs

Die hard MF'er
Donateur
28 nov 2003
924
105
Breda
Hallo,

Ik heb mijn blok onder m'n motor vandaan gehaald, want er moet een nieuwe as in met de aandrijving voor de startmotor. Nu is het blok horizontaal deelbaar, maar ik heb het nog nooit gedaan en ben een beetje huiverig...

Paar vraagjes:
1. Moet ik zowel het koppelingshuis, de generator, startmotor, ontsteking e.d. verwijderen alvorens ik het blok kan splijten? Ja toch?
2. De cilinders enzo kan ik laten zitten toch?
3. Heeft iemand hier ervaring mee, is het een moeilijke klus?
4. Is er misschien iemand in omgeving Tilburg die zin heeft om een middagje te helpen met sleutelen? Wan tin een (mid)dagje moet het klaar kunnen zijn toch?

Thanx voor alle tips!
 
Ga er maar vanuit dat alle zijdeksels van het blok af moeten.

Als de krukas er ook uit moet zul je de nokkenas moeten verwijderen.
Cilinders en cilinderkop kunnen blijven zitten bij werkzaamheden in het onderblok.

Ik weet zo uit mijn hoofd niet exact hoe het zit, maar ga uit van het ergste.
Als je alles snel weer in elkaar wilt hebben, zul je dus pakkingen, o-ringen en keerringen klaar moeten hebben liggen.
Is het geen goed plan ook direct je zuigers/zuigerveren te bekijken en eventueel te vervangen??


Als je zorgt dat je zo'n Peters boek hebt ben je al op de helft. Die boeken beschrijven precies in welke volgorde je te werk moet gaan.
 
Thanx voor de reactie. Ik heb een peters wphb, daar is idd echt ideaal. Maar ik heb het nog nooit gedaan of gezien, vandaar. Het boek beschrijft veel, maar het lijkt mij toch een flinke (maar LEUKE) klus. En ja, ik heb een complete pakkingset liggen. Zuigers en zuigerveren? Tja, kweenie hoor, hij verbruikt geen olie en ook geen rook bij starten, blokkie loopt mooi en snel verder, dus ik wilde eigenlijk niets aan zuigers, cilinders, nokkenkettingen en kleppen enzo doen......
 
Ha Mathijs,
let ff op!
als je die as er uit gaat halen moet het tandwiel los wat je koppelingshuis aandrijft. Deze zit als ik me niet vergis met een sleutel 17 vast. Wat je doet is 1st koppelingshuis demonteren, dan kun je dit tandwiel losmaken. Makkelijktse is als je het blok er nog onder had want dan kon je hem in zijn versnelling zetten en met je achterrem tegenhouden. Waarschijnlijk dat je de as ook tegen kunt houden met de bout op je krukas. Pas dan je carterhelften losmaken. Overigens als je je pakking wilt hergebruiken kun je ook alleen de bovenste helft van de pakkin met een breekmesje voorzichtig losmaken. Zo heb ik het bij mijn 400 gedaan.
 
PS vraag ff lief aan Hornixk :)
Ben zelf morgen weg naar DLD voor het grootste ententreffen in DLD. 27 juni essen-borbeck.
 
Ik heb mijn blok onder m'n motor vandaan gehaald, want er moet een nieuwe as in met de aandrijving voor de startmotor. Nu is het blok horizontaal deelbaar, maar ik heb het nog nooit gedaan en ben een beetje huiverig...

Nou, middagje...Voor de ervaren sleutelaar: ja.
Als je de *as* voor de aandrijving van de startmotor alléén moet vervangen, hoeft alléén de koppeling er maar uit en kan je het blok in het frame laten zitten.

Dus een vraag: wat is de eigenlijke klacht?
 
Nou pff, de klacht is dat mijn startmotor wel rondgaat, die doet z'n werk, maar binnenin het blok heeft ie geen grip, om het zo maar te zeggen. De vorige eigenaar zei dit al tegen me, en gaf me een extra as + tandwielding dat wel goed is, om in het blok te zetten. Dus dat is wat er moet gebeuren. En inderdaad René, ik ben geen ervaren monteur, maar van Jochem had ik ergens gelezen (hier op het forum, weet niet meer waar precies)dat je die as er zo uit kunt trekken als het blok openligt. Ik heb het blok er in 25 minuten uitgehaald, maar begrijp ik goed dat de klus ook kan terwijl het blok er nog inhangt?

@ Backfire: Veel plezier in Duitsland!!!
 
Oh ja, mocht iemand hier ervaring mee hebben en wel zin hebben om te helpen, maar niet naar Tilboland kunnen komen, kan ik het blok ook in de auto leggen en langskomen. Maar misschien dat ik ook met jullie tips wel zelf uit de voeten kan!

Het lijkt mij een 'moeilijke' klus, maar ik heb er wel veel zin in! Uitdaging enzo, en nieuwgierig hoe het er van binnen uitziet....
 
Zeg M'thijs is dat niks voor 11 juli? moet lukken toch enne als het bij jou thuis wordt dan hoef je niet eens extra olie mee te nemen. Dus als het bij jou thuis wordt, laat maar ff liggen tot de 11e. Hebben wij ook weer wat sleutelplezier. :)
 
Oh ja, mocht iemand hier ervaring mee hebben en wel zin hebben om te helpen, maar niet naar Tilboland kunnen komen, kan ik het blok ook in de auto leggen en langskomen. Maar misschien dat ik ook met jullie tips wel zelf uit de voeten kan!

Het lijkt mij een 'moeilijke' klus, maar ik heb er wel veel zin in! Uitdaging enzo, en nieuwgierig hoe het er van binnen uitziet....
We kunnen het ook stappie voor stappie doen.
1. Regel een circlip tang, as zit met een lager opgesloten en deze kun je makkelijk er uit krijgen door de circlip te verwijderen. en het is een grote.
2. niet vergeten 1st dat tandwiel los maken
:)
 
de klacht is dat mijn startmotor wel rondgaat, die doet z'n werk, maar binnenin het blok heeft ie geen grip

In dit geval hoef je niet de as te vervangen, maar de start koppeling. Deze zit om de tussenas, dus die tussenas moet er wél uit.

Je *kan* dit doen met het blok in het frame. Je *hoeft* niet persé het blok te splitsen. Maar: het is lastig, het past allemaal net.

Overigens werkt het makkelijker met een blok op de kop op de werkbank, dan half onder je motor te hangen. Als ik het nog een keer zou moeten doen, zou ik het blok ook op de werkbank leggen denk ik. Maar zeker niet splitsen!

Gr, Rene
 
Overigens werkt het makkelijker met een blok op de kop op de werkbank, dan half onder je motor te hangen. Als ik het nog een keer zou moeten doen, zou ik het blok ook op de werkbank leggen denk ik. Maar zeker niet splitsen!
En dan carterpan d'r af en de starterkrans door die opening naar buiten prutsen neem ik aan?




Ook nog een tip van mij d'rbij: De bout aan het einde vd tussenas (die 't tandwiel richting koppelingshuis vastzet) erg goed vast zetten!!!

Bij mij liep deze bout er uit tot ie vast sloeg in de carterdeksel. Ik had em nochtans met de momentsleutel best secuur aangedraaid. :(

Heb ook meer blokjes gezien met bijbehoren schade in 't carterdeksel dan zonder geloof ik. ;)
 
Wat denken jullie, kan ik het alleen af of zal ik ermee wachten tot onze pruts en pruttel meeting op de 11e?
 
René,

Heel erg bedankt voor de tips! De rest ook trouwens,
Ik ga het nu lekker proberen,

Hou jullie op de hoogte!

Groet Matthijs
 
Als je je aan het boek houd kan er niet veel mis gaan, ik ben ook bezig om een motorblok uit elkaar te halen (eerste keer) en het is eigenlijk best simpel :D
 
Ik ken nog zo'n gek :P :P

Ook ik ben voor het eerst bezig met de revisie van het blok van mijn CB750.
Moeten de nodige pakkingen en keerringen vervangen worden ivm lekkage.

Met een boek en wat hulp van het forum moet het toch wel lukken denk ik.

Mijn project


 
Succes durmee! De mijne gaat wel lukken denk ik, al hoeft ie gelukkig niet helemaal open, dus 'slecht en redelijk klein klusje! Ik begin er denk ik het weekend aan!

Hou jullie op de hoogte.... :)
 
Als je je aan het boek houd kan er niet veel mis gaan, ik ben ook bezig om een motorblok uit elkaar te halen (eerste keer) en het is eigenlijk best simpel :D
Uit mekaar halen is het probleem niet. :P

Zorg maar eerst dat straks alles op de optimale manier weer in elkaar komt te zitten op een manier die vele kilometers probleemloos blijft. O-)
 
hmm nee nog niet, werd er eventjes subtiel aan herinnerd dat ik ook nog een afstudeerscriptie heb.... daar houdt ik me momenteel al ongeveer een week non-stop mee bezig... (nou ja, eigenlijk al een half jaar!) Maar morgen lever ik 'm in!!!

Dus nog ff geduld! Heb wel veel zin om te gaan sleutelen, maar ja, first things first!

En jij? Al een nieuwe carter op de kop getikt? Succes man!
 
Voor 95% geregeld.
Die 5% is alleen het halen ervan nog.
Met dank aan René.

Ik zal hem eerst van de week ff verder strippen.

Als je gaat beginnen de piccies niet vergeten hè
 
Hallo, daar zijn we weer!

Helemaal happy, want m'n scriptie is goedgekeurd, moet nog wel ff de puntjes op de i zetten, maar in augustus word ik Drs. :) !!! Yes, eindelijk! Laat het geld dan maar binnenstromen :X (tja....)

Dus ik ben net vol goede moed begonnen aan m'n blokkie! :)

Sorry Brainz, heb een vooroorlogse camera, niet zo'n nieuwerwets ding dat met eentjes en nulletjes werkt: dat duurt dus even.

Heb de koppeling verwijderd, carterpan open, en de primaire as eruit getrokken. Dat ging allemaal heel erg soepel. Maar nou kom ik niet verder, want de primaire ketting zit flink strak om de startkoppeling heen, dus nu krijg ik de inmiddels losse (zonder de as) startkoppeling er niet uit! |( Wie heeft er tips? Kan ik de spanning van de prim. ketting eraf halen? Er er een truukie voor?

Groetjes!
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan