Blokbout gaat écht niet!

Nickel89

MF veteraan
24 feb 2008
19.887
10
Eindhoven
Twitter
Hoi :W

Wellicht dat iemand het in mijn project al meegekregen had (zo niet, klik! O-) ) maar ik zit met een probleem.

De twee onderste blokbouten zijn met geen mogelijkheid los te krijgen B|
Kort opgesomd;

Alle wat hogere bouten en moeren zijn los, amper roest o.i.d., alleen van de onderste twee word ik gek. Daar zijn de moeren wel vanaf, maar de bouten zelf eruit krijgen, ho maar.

Ik heb al geprobeerd:

-Pijp op de sleutel (arm verlengen)
-Slagmoer sleutel
-Meppen
-Nog meer meppen
-Heet stoken en meppen
-Meppen terwijl de motor op z'n kant ligt (kan ik er beter bij)
-Kruipolie een dag in laten weken en meppen

Inmiddels weet ik niet meer hoe ik het zaakje los ga krijgen -O-

Iemand een lumineus idee?
 
ik heb het ook wel eens gehad, heetstoken met propaan brander geen resultaat.

probeer eens iets te fixen zodat je het met autogeen vlam kunt proberen. Niet gelijk doorsnijden maar wel even lichtrood stoken langs beide kanten mits bereikbaar.


Ik vermoed dat de schacht van de bouten in het aluminium van het blok vastgerot zit. Dat kan extreem vast zitten!! dan is er namelijk wat water tussen de bout en de boring in het aluminium terecht gekomen. De smalle spleet is daarna klem vol gaan zitten met corrosie.

gloeiend heet stoken is een mogelijke methode om de bouten er nog heel uit te krijgen.

als dit niet gaat, kom je te kijken naar oplossingen zoals boutkop / er uit stekend draadeind eraf slijpen en dan als alles uit elkaar is de schacht hydraulisch eruit proberen te persen of desnoods uitboren.
 
Achterste bout;
Links:
IMAG0567.jpg

Rechts:
IMAG0568.jpg

Onder:
IMAG0569.jpg


Voorste bout;
Rechts:
https://lh3.googleusercontent.com/-qOTdtpx2HZ4/TtdZTJrLjkI/AAAAAAAAAUo/ZDSn_mr6x-
g/s512/IMAG0570.jpg
Links:
IMAG0571.jpg

Links:
IMAG0572.jpg


Nadeel bij allebei is dat de onderkant van waar de bout doorsteekt open is en zo dus flink gaat roesten in het midden... en dus komt het zooitje klem te zitten B|
 
voorste bout kan je ook dat extra stalen beugeltje loshalen van de voorste framepijp, heb je wat meer werkruimte

achterste bout zou ik dat middenstuk ertussenuit zagen/slijpen en de losse bout endjes proberen te verwijderen, die blokbout moet je toch vernieuwen.
desnoods eerst de kop, staart en middenstuk van die bout goed heetstoken (NIET JE BLOK HEETSTOKEN!) zodat alles ff schrikt :Y
 
heb je MEPPEN al geprobeert?


Even een grotere moer om je draad leggen, en dan met een orginele moer flink spanning erop, en dan vanaf de andere kant MEPPEN. moer weer aandraaien en weer MEPPEN, enz enz
 
Hoi :W

Wellicht dat iemand het in mijn project al meegekregen had (zo niet, klik! O-) ) maar ik zit met een probleem.

De twee onderste blokbouten zijn met geen mogelijkheid los te krijgen B|
Kort opgesomd;

Alle wat hogere bouten en moeren zijn los, amper roest o.i.d., alleen van de onderste twee word ik gek. Daar zijn de moeren wel vanaf, maar de bouten zelf eruit krijgen, ho maar.

Ik heb al geprobeerd:

-Pijp op de sleutel (arm verlengen)
-Slagmoer sleutel
-Meppen
-Nog meer meppen
-Heet stoken en meppen
-Meppen terwijl de motor op z'n kant ligt (kan ik er beter bij)
-Kruipolie een dag in laten weken en meppen

Inmiddels weet ik niet meer hoe ik het zaakje los ga krijgen -O-

Iemand een lumineus idee?

heet stoken van een alu carter duurt lang, tenzij je een acetyleen brander hebt. Daarmee moet je uitkijken dat je het alu niet smelt. Alu voort heel snel warmte af
 
dank voor de plaatjes,
ik denk niet dat het daarmee gaat lukken, tenzij je tegelijkertijd MEPT.

dat het blok ondersteund moet worden lijkt me duidelijk.
 
Laatst bewerkt:
de kop is nog niet rond, ik stel voor een ringsleutel, en een verleng arm van 1m, en met gevoel losmaken, want denk dat al dat heetstoken en meppen, dat die kop nog al snel wil breken
 
Zoveel mogelijk van de bout eraf slijpen. Dan met een klein boortje beginnen met het uitboren van de bout, en vervolgens een steeds groter boortje gaan gebruiken.
Dan zou ik toch eerder voor brute-force gaan vanaf de andere kant...

Alleen.. zit er ook schroefdraad in het metaal waar de bouten doorheen gaan? Of zijn dat slechts "buisjes" en wordt de bout aan de andere kant vastgehouden door een moer?
 
yep als ik dit zo zie zou ik ook eerst proberen de bout te verdraaien.

Liefst geen ratel gebruiken, maar een wringijzer. Dat is een vast stuk gereedschap met vierkante aansluiting voor de dop. Ratels zijn in principe niet geschikt voor het 'buigen of barsten' type klus, een goed merk gaat niet zomaar kapot maar dit is er wel om vragen.

overigens is de kwaliteit van de dop wel belangrijk, wil je de boutkop maximaal kunnen benutten. zoals reinhoud al schrijft zowieso een zeskant dop gebruiken, en niets anders. geen 12-kant, en zeker geen 'grip doppen' met die bolle vlakjes.
 
Terug
Bovenaan Onderaan